Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: aptitude-gtk  (gelezen 6419 keer)

aptitude-gtk
« Gepost op: 2008/12/18, 14:46:59 »
Ik gebruik graag aptitude... de synaptic echt apt..
Maar er is iets in de maak, een 'synaptic' voor aptitude :)

http://www.milliways.fr/

Offline lordnoid

  • Lid
Re: aptitude-gtk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/18, 15:26:37 »
Waarom gebruikt synaptic geen aptitude dan?

Re: aptitude-gtk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/18, 15:39:46 »
Waarom gebruikt synaptic geen aptitude dan?
Waarom gebruik je gnome en niet kde? Waarom pico en niet nano? Dat is ongeveer hetzelfde denk ik... Iedereen heeft zo z'n voorkeur..
Ik gebruik liever aptitude omdat aptitude ook de aanbevolen pakketten installeert. Ik vind dat dit mij helpt om een goed draaiend systeem te hebben/ houden...

Re: aptitude-gtk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/18, 15:54:11 »
Of in mijn geval: waarom KDE en niet GNOME :P
En ik vind Nano trouwens wel erg prettig :D

Maar de enige reden dat ik apt-get gebruik is gewenning ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: aptitude-gtk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/18, 16:00:11 »
Ik gebruik liever aptitude omdat aptitude ook de aanbevolen pakketten installeert. Ik vind dat dit mij helpt om een goed draaiend systeem te hebben/ houden...

Sinds Intrepid doet apt (en dus ook Synaptic) dat ook. Al kan dat soms wel vervelend zijn als er veel teveel pakketten meekomen.
Ik hoef bijvoorbeeld geen complete mailserver te krijgen als ik een programma installeer om de SMART waardes van de harde schijven te checken.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/18, 16:17:52 door Johan van Dijk »

Re: aptitude-gtk
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/18, 16:09:18 »
Ik gebruik dan ook soms de optie --no-install-recommends, want toen ik Firefox op KDE wilde installeren, wilde apt-get de gehele GNOME-desktop installeren.

Re: aptitude-gtk
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/18, 17:15:02 »
Ik gebruik liever aptitude omdat aptitude ook de aanbevolen pakketten installeert. Ik vind dat dit mij helpt om een goed draaiend systeem te hebben/ houden...

Sinds Intrepid doet apt (en dus ook Synaptic) dat ook. Al kan dat soms wel vervelend zijn als er veel teveel pakketten meekomen.
Ik hoef bijvoorbeeld geen complete mailserver te krijgen als ik een programma installeer om de SMART waardes van de harde schijven te checken.
Ok, dat heb ik gemist. Dan moet ik even op zoek gaan of er nog verschillen zijn tussen apt en aptitude :/

Ja soms is het wat vervelend al de dependencies, maar vaak kun je ook wel weer de afzonderlijke pakketten verwijderen... en met die grote harde schijven van tegenwoordig...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: aptitude-gtk
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/18, 18:49:54 »
Aptitude is minder letters typen (apti<tab> is al genoeg, i.t.t. apt-g<tab>) ;)
Het kan precies hetzelfde als apt-get (sudo aptitude install blabla)
Het kan hetzelfde als apt-cache, apt-file en nog wat van die pakketten (aptitude search bla)
Het is beter dan apt-get met het verwijderen van pakketten die ook met aptitude geïnstalleerd zijn. Het haalt dan automatisch alle extra pakketten ook weg.

En met sudo aptitude -R install pakket installeer je alleen het pakket, zonder alle extra recommended pakketten (zoals Synaptic in Hardy en eerdere versies).

Re: aptitude-gtk
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/15, 17:02:04 »
Het is beter dan apt-get met het verwijderen van pakketten die ook met aptitude geïnstalleerd zijn. Het haalt dan automatisch alle extra pakketten ook weg.


Volgens mij kan dat ook met apt

APT::Get:AutomaticRemove "true";

in /etc/apt/apt.conf

Re: aptitude-gtk
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/03, 21:53:23 »
Kan iemand bevestigen dat dat trucje in zamorano's laatste berichtje werkt? Het zou namelijk wel handig zijn :)

Benson

  • Gast
Re: aptitude-gtk
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/07, 15:53:03 »
Ik zit dit allemaal te lezen en gebruik al jaren aptitude en zamorata heeft 100 procent gelijk met wat hij zegt .
En ja waarom blijven ze steken op apt-get ?
Geen idee waarom maar het werkt inderdaad veel beter .
Niet meer apt-get autoclean want aptitude doet dit al voor jou
Wou dat maar even zeggen .
Groetjes