Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu server of FreeNas  (gelezen 1606 keer)

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
Ubuntu server of FreeNas
« Gepost op: 2015/06/15, 14:53:50 »
Wij hebben een bedrijf waar we één server en 5 clients plus een netwerkprinter hebben.
De huidige Windows-server wordt gebruikt als DNS, Domain & Fileserver.
Van Windows wil ik graag af (hoe verrassend  :) ) en wil graag op of FreeNas of Ubutu server x64 overstappen.

De cliënts moeten toch Windows-machines blijven vanwege de software die erop moet draait dus daar doe ik niks mee verder.
Dat impliceert ook dat SMB nodig is (wat Ubuntu-server heeft) en ik dus een netwerk die "bedrijfsnaam.local" heet wil hebben want dat is nu ook het geval. DHCP zal voor een server uiteraard geen enkel probleem op gaan leveren.

Wie kan mij adviseren over wat verstandig is (pros en cons)?
Ubuntu (server & dekstop) ben ik enigszins bekend mee.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Ron

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu server of FreeNas
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/15, 19:39:59 »
Ze kunnen beide doen wat jij nodig hebt.

Het voordeel van FreeNAS is de web interface waarmee je makkelijk alles in kan stellen. Ubuntu server heeft geen goede webinterface dus zal je alles zelf via configuratiebestanden in moeten stellen. Er is wel Webmin, maar daar zijn de nodige issues mee dus die zou ik niet aanraden.

Het nadeel van die webinterface is wel dat je daar aan vast zit. Heb je iets nodig wat niet in die interface zit dan zal je alsnog in de bestanden moeten duiken en kan de webinterface problemen geven. (conflicten tussen wat jij ingesteld hebt en wat de interface wil). Ubuntu is in die zin veel flexibeler, maar in eerste instantie meer werk en lastiger omdat je alles handmatig op moet zetten.

Onder de motorkap is de ene FreeBSD en de ander Linux. Wat hardware-ondersteuning betreft zal Linux ruim winnen verwacht ik. Een ander verschil is de ingebakken ZFS ondersteuning in FreeBSD wat een voordeel is, maar Linux kan dat ook via zfsonlinux.org. Ga je dit niet gebruiken, dan is dit verder geen issue.

Heb je problemen en professionele hulp nodig, dan zal je die makkelijker en goedkoper vinden voor Ubuntu.

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
Re: Ubuntu server of FreeNas
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/15, 20:07:46 »
Een hele mooie uitleg en daar ben ik dankbaar voor maar als niet linux-deskundige weet ik werkelijk nog steeds niet echt wat ik moet.
Ik heb Ubuntu-server al eens opgezet maar stuitte toen inderdaad op best wel wat problemen omdat ik gewoon een grafische interface gewent ben. (die overigens wel te bouwen is voor Ubuntu Server).

Ik denk dat ik er verstandig aan doe om de FreeNas te gaan installeren, testen en als ik inderdaad tegen problemen aanloop die niet in te passen zijn voor ons bedrijf dan ga ik jullie hier lastig vallen met veel vragen.  ^-^

Bedankt zover.

Re: Ubuntu server of FreeNas
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/16, 14:17:47 »
Een hele mooie uitleg en daar ben ik dankbaar voor maar als niet linux-deskundige weet ik werkelijk nog steeds niet echt wat ik moet.
Ik heb Ubuntu-server al eens opgezet maar stuitte toen inderdaad op best wel wat problemen omdat ik gewoon een grafische interface gewent ben. (die overigens wel te bouwen is voor Ubuntu Server).

Ik denk dat ik er verstandig aan doe om de FreeNas te gaan installeren, testen en als ik inderdaad tegen problemen aanloop die niet in te passen zijn voor ons bedrijf dan ga ik jullie hier lastig vallen met veel vragen.  ^-^

Bedankt zover.

Ik heb ook Ubuntu Server (12.04) en heb er een grafische schil opgezet (Ubuntu 12.04), hiermee kan je zeer goed mee uit de voeten. Zo kan je alles doen wat je gewent bent met een grafische schil.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu server of FreeNas
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/16, 14:32:55 »
Het opzetten van Samba, een DNS server, DHCP server enz. gaat allemaal via configuratiebestanden. En of je die nou via een grafische schil op de server zelf of via SSH bewerkt maakt voor die configuratie niet uit.

Dus installeer alsjeblieft geen complete desktop of grafische schil op een server. Dat zit alleen maar in de weg, verbruikt onnodige resources en kan mogelijk allerlei veiligheidsissues met zich meebrengen.

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
Re: Ubuntu server of FreeNas
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/16, 15:10:19 »
Ik begrijp het Johan, ik had al eens eerder gehoord dat een grafische schil een 'bedreiging' zou kunnen vormen voor de veilheid.
Ik was het ook zeker niet van plan maar schreef dat ik het wel gewent was.

Als ik op Ubuntu over stap (eerst FreeNas uitproberen) zal ik het zeker met de prompt moeten doen. Dat leert best snel denk ik.
Kun je de server dan ook via een webbrowser benaderen of is daar weer wat anders voor nodig (RDP)?

Re: Ubuntu server of FreeNas
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/16, 19:28:52 »
Ik begrijp het Johan, ik had al eens eerder gehoord dat een grafische schil een 'bedreiging' zou kunnen vormen voor de veilheid.
Ik was het ook zeker niet van plan maar schreef dat ik het wel gewent was.

Als ik op Ubuntu over stap (eerst FreeNas uitproberen) zal ik het zeker met de prompt moeten doen. Dat leert best snel denk ik.
Kun je de server dan ook via een webbrowser benaderen of is daar weer wat anders voor nodig (RDP)?

Via een webbrowser is het mogelijk via Webdav (geloof ik).
Als je een eigen cloud opzet met Owncloud, dan is deze via een webbrowser of via een applicatie te benaderen.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
Re: Ubuntu server of FreeNas
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/16, 19:35:42 »
Ik ben er nu wel uit. Mede door de lage(re) systeemvereisten die Ubuntu-server stelt (FreeNas heeft maar liefst 8GB RAM nodig om goed te kunnen functioneren) ga ik de 64-bits Ubuntu-Servereditie installeren en leren te configureren. Mede omdat ik daar in het nabije verleden al eens mee gestoeid heb maar wegens tijdgebrek mee gestopt ben. Nu is het 'core-business' geworden binnen ons bedrijf (mede doordat de Windows licenties de pan uit rijzen) dus kan ik er veel meer tijd aan besteden.

Ik bedank iedereen voor het meedenken. Ik weet ook zeker dat ik hier nog vele malen terug zal komen teneinde het gewenste resultaat te krijgen van een goed en stabiel werkende server.

Ron
« Laatst bewerkt op: 2015/06/16, 23:54:19 door Ron3 »