Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Rechten instellen externe HD + naam (label) geven aan externe HD's  (gelezen 2073 keer)

Beste forumleden

Vraag 1
Ik heb een paar externe HD's waar ik van alles en nog wat op zet. Het is op een computer die aan de tv zit en die als algemene mediamachine gebruikt wordt. De Schijven die vol zijn wil ik dusdanige rechten geven dat gewone gebruikers wel de bestanden kunnen gebruiken, maar er niets op kunnen verwijderen of op schrijven. Ik heb met gksudo nautilus de schijven opgezocht en de rechten als volgt ingesteld: Root - lezen en schrijven / Groep root - lezen en schrijven / Anderen - bestanden gebruiken.

Nu kan ik als gewone gebruiker toch nog een bestand verwijderen en dat is ongewenst.

De vraag die ik heb is als volgt: Als ik met gksudo nautilus de rechten aanpas - Is dat voldoende? En heb ik de rechten goed ingesteld. (Wat me opvalt is dat ik met gksudo nautilus er embleempjes aan gegeven heb en dat die embleempjes als gewone gebruiker niet te zien zijn.


Vraag 2
Bij het formatteren van een nieuwe HD heb ik die schijf een naam gegeven (in dit geval My Book E) Is er een mogelijkheid dit ook nog met de andere schijven te doen. Die staan nu alleen maar als media van 1000,2 GB te boek en dat is lastig omdat het er 5 zijn die hetzelfde heten. Ik heb even gekeken met Gparted, maar daar zie ik niet zo snel een mogelijkheid om zonder te formatteren de volumenaam aan te passen.

« Laatst bewerkt op: 2009/02/08, 18:59:27 door Schredders »


Re: Rechten instellen externe HD + naam geven aan HD's
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/07, 20:02:07 »
Naam wijzigen.
https://help.ubuntu.com/community/RenameUSBDrive

Dat lijkt een duidelijke aanleg, maar ik moet er wel even op studeren. Dank voor de link.

Dan heb ik nu in ieder geval vraag 1 over het juist instellen van rechten van de HD s zodat de gewone gebruiker niets kan schrijven of verwijderen van de externe HD

Offline track

  • Lid
Re: Rechten instellen externe HD + naam geven aan HD's
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/08, 17:09:36 »
Hoi Schredders,

wat je met de rechten van een externe schijf kunt doen hangt ervan af hoe die geformateerd zijn. FAT32 b.v. heeft gewoon geen rechtenbeheer. Daar kun je gewoon niets aan doen. Behalve alles op een ander formaat over te zetten.

En die beeldjes in Nautilus zijn gewoon mooie vlaggetjes alleen binnen Nautilus, hebben dus niets met de rechten te maken.
(dat heeft mijk toen ook van de wijs gebracht)

Vriendelijke groet,

track

Re: Rechten instellen externe HD + naam geven aan HD's
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/08, 17:21:04 »
Hoi Track

De schijven zijn als ext3 geformatteerd. Daar moeten toch goede rechten aan te verlenen zijn?

Dat van die emblemen weet ik, maar wat ik zo gek vind is dat ik er als root een embleem bijzet die dan vervolgens niet als gewone gebruiker te zien zijn. Maar goed, dat is nog wel het minste probleem, ik wil graag die schijven afschermen en de gewone gebruiker alleen het recht geven de bestanden te gebruiken.

Offline track

  • Lid
Re: Rechten instellen externe HD + naam geven aan HD's
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/08, 17:37:24 »
Waar heb je de rechten gezet dan ?  Voor alle mappen op de externe schijf of ook voor de inhoud in de mappen ?  Want de rechten worden niet automatisch doorgegeven aan de bestanden en mappen die er in zitten.

Misschien is het makkelijkst de schjf gewoon "read only" te mounten. Een truc voor de automounter ken ik zelf nog niet, maar door een
mount -o remount,ro /media/[naam van de externe schijf] zou je de schijf achteraf "read only" kunnen hermounten ([naam van de externe schijf] aanpassen dus).

track

Re: Rechten instellen externe HD + naam geven aan HD's
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/08, 18:16:03 »
Waar heb je de rechten gezet dan ?  Voor alle mappen op de externe schijf of ook voor de inhoud in de mappen ?  Want de rechten worden niet automatisch doorgegeven aan de bestanden en mappen die er in zitten.

Misschien is het makkelijkst de schjf gewoon "read only" te mounten. Een truc voor de automounter ken ik zelf nog niet, maar door een
mount -o remount,ro /media/[naam van de externe schijf] zou je de schijf achteraf "read only" kunnen hermounten ([naam van de externe schijf] aanpassen dus).

track

Hoi Track

ik had de eigenschappen aangepast door met gksudo nautilus naar de HD te gaan dan met eigenschappen de boel aangepast. Maar jouw oplossing werkt perfect. Ik heb een schijf die mutjevol zat afgeschermd en de bestanden staan nu veilig.

Ik heb wel een vraag. Als het terminal-commando voor read only is 'mount -o remount,ro /media/[naam van de externe schijf]' is, wat als ik tzt de map eventueel weer wil beschrijven. Welk commando is er dan van toepassing?

Dank voor deze geweldige tip.

Offline track

  • Lid
Re: Rechten instellen externe HD + naam geven aan HD's
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/08, 18:26:04 »
Dan heb je een 'mount -o remount,rw /media/[naam van de externe schijf]' . Een nadere uitleg vind je in man mount of http://linux.die.net/man/8/mount .

de groeten,

track

p.s. niet vergeten [opgelost] te zetten ... ( http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,37125.0.html )

Re: Rechten instellen externe HD + naam geven aan HD's
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/08, 18:45:11 »
Dan heb je een 'mount -o remount,rw /media/[naam van de externe schijf]' . Een nadere uitleg vind je in man mount of http://linux.die.net/man/8/mount .

de groeten,

track

p.s. niet vergeten [opgelost] te zetten ... ( http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,37125.0.html )
Hoi Track

Ik zet het als opgelost, zowel jouw instructies als de instructies van Jan11000 werkten. Dank aan allen
« Laatst bewerkt op: 2009/02/08, 18:58:28 door Schredders »