Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?  (gelezen 6954 keer)

Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Gepost op: 2010/01/25, 22:44:22 »
Hallo,

Wat ik zoek is een manier om Ubuntu op een usb-stick te installeren, met de volgende mogelijkheden:

- Volledig in het nederlands.
- Update-baar & upgrade-baar.
- Opgeslagen data moet ook 'benaderbaar' zijn op een Windows Pc.  Sorry, maar: reallity bites.
- Eventueel in multiboot (Mint/Kubuntu/Edubuntu).  Maar dat moet niet echt...
- Met de mogelijkheid om een Windows harde schijf te scannen op virussen.

Kan dit?  Of mag ik blijven dromen?
Uiteraard heb ik dit opgezocht, maar heb geen echte oplossing gevonden.  Wel, als enige constante, de opmerking dat dit een usb stick nogal snel zou verslijten.
Maar dan nog: wat kost een 4GB stick tegenwoordig nog?

Johan.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/25, 22:59:11 door Johan Nooyen »
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/25, 22:58:55 »
Is mogelijk, je zal alleen voor je data een NTFS of FAT32 partitie moeten aanmaken of een programma op Windows waarmee je ext 2/3 bestanden kan benaderen. En lees dit eens http://www.pendrivelinux.com/
Maar verwacht geen wonderen. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/26, 00:08:53 »
Zover was ik dus ook al geraakt, inbegrepen je link.  Natuurlijk moet de data op een FAT32 of NFTS paritie, daarvoor is een Windows bak net iets te 'ons kent alleen ons'.
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/26, 00:19:11 »
Er zijn wel programma's voor linux partities te lezen en te schrijven, maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben om deze te installeren bijv. http://www.fs-driver.org/
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/26, 22:53:25 »
De stick is bedoeld om Windows gebruikers te 'redden' (en verstomd te doen staan van Ubuntu,   ;)).  Lijkt me sterk dat MS-addepts hun systeempje geprepareerd hebben om een Linux partitie te kunnen benaderen.  Da's meer iets voor pro's die van beide walletjes willen eten...
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/26, 23:03:16 »
Duidelijk, ik wist niet precies wat de bedoeling was. Enigste nadeel de PC moet wel van USB kunnen booten. Dus een cd met Ubuntu meenemen lijkt mij ook geen kwaad kunnen, om de Windows adepten te overtuigen. En zelf op zeker te spelen. ;) Ik zou een beetje grote USB stick nemen, bijv 16 GB, en daar twee partities op maken een voor Ubuntu en een met FAT 32 of NTFS voor data van Windows.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/26, 23:06:47 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/28, 23:00:37 »
Ik ga het gewoon zo proberen:

-stick van 8 GB
-live CD van Ubuntu 9.10
-stick in de Pc & dan booten van de live CD
-direct voor installeren gaan
-installeren op de stick

En dan testen maar!
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline robert42

  • Lid
    • handige freeware
Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/28, 23:56:39 »
Als het gaat om op gecrashte windows pc's data en software te saven hoef je deze omweg niet te gebruiken, je kunt de data en software gewoon uitlezen en gewoon opslaan/kopieren met Ubuntu als je de live cd/usb gebruikt naar de usb stick/ of een andere partitie ook al is die niet in fat of ntsf geformateerd. Daarna windows gewoon opnieuw installeren, de live cd/usb opstarten en de data terug kopieren naar windows, ik gebruik deze oplossing regelmatig als mijn windows pc weer een niet wil opstarten/gecrasht is.

Gr, robert

NB: voor het saven van de data kun je bv. ook een extra usb stick gebruiken die je al in ntfs hebt geformateerd

Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/30, 01:59:12 »
Ik wil gewoon altijd mijn eigen Pc-tje bij de hand hebben.  Met mijn favoriete software, update- en upgradebaar en met de mogelijkheid om data weg te schrijven.
Waar ik nog over dub: als ik die stick in een windows  machientje stop, dan had ik graag dat alle data die ik via Ubuntu op de stick heb gezet ook beschikbaar is.  Maw: alles wat ik wegschrijf als ik de stick als OS gebruik, moet (op een Fat/NFTS) partitie komen die ook vanop een windows machientje benaderbaar is.  Oftewel: een windows machientje negeert Ubuntu (en detecteert een 4GB stick ipv de 8GB die het echt heeft), maar kan wel aan de resterende 4GB die voorbehouden is voor data-opslag.

Eerst de stick formateren naar FAT, dan Ubuntu erop en gaan voor handmatig?
En dan: hoe verder?
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/30, 03:54:56 »
Ik heb zoiets wel eens gedaan..

Wat ik toen heb gedaan is een Linux partitie aangemaakt op mijn usbstick.. (en een swap)
En dan gewoon via de livecd heb ik Ubuntu op die schijf gezet (dus alsof de usb een hdd is) EN een FAT32 partitie aangemaakt.

Windows benadert die FAT32 partitie gewoon als usbstick zijnde. Linux doet dat ook..
De bestanden die je vanuit Windows op de Fat32 partitie zet kan je dan lezen vanuit Linux en Visa Versa..

De Ubuntu partitie werkt gewoon als een normale installatie, alleen dan trager. (Wel sneller dan een live cd)
Ik denk dat je dan via het software center wel een virusscanner kan vinden om die Windows computers te scannen op virussen ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/30, 17:27:32 »
Net wat ik in gedachten had Sjoerd,

Meen me alleen te herinneren dat die partietionering ook tijdens de installatie kan.  Enfin ik probeer het en we zien wel.  Voor de snelheid is het  nog even wachten op de doorbraak van USB 3.0 misschien?
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/30, 21:49:37 »
Ik had de partitionering gedaan tijdens de installatie inderdaad..

Op USB 3.0 zullen we echter nog wel even moeten wachten, volgens mij is Linux momenteel het enige systeem dat USB 3.0 ondersteundt. (Het was afgelopen najaar in ieder geval het eerste systeem dat USB 3 ondersteunde)
Ik hoop inderdaad dat het echt snel zal werken met een live USB, dat zou wel handig zijn..
Hoewel, ik heb wel eens een USB live 'cd' van Ubuntu in een trage Windows PC gestopt... hij draaide sneller :O (De Windows pc was wel aan verschoning toe, hij zat volgepropt met achtergrondprogramma's)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/31, 00:34:01 »
Bon:

Bij een eerste poging om Ubuntu op een stick (8GB) te installeren is de boel gecrashed.  Driewerf hoera: de stick werd niet meer herkend door Ubuntu.  Dan maar even ingeplugd in een Windows machientje, en jawel die herkende de stick weer wel.  Zij het als een stick van 400MB.  Veilig verwijderd en terug naar Ubuntu!  De stick werd weer herkend, helaas ook als een 400MB.
Een warm bad bracht soelaas: gewoon opnieuw proberen (maar deze keer kiezen voor installeren zonder te proberen).  En dat werkte perfect, tijdens de procedure werd de stick gewoon herkend als 8GB (met 400MB in gebruik).  Ook de installatieprocedure crashte niet, maar duurde wel pokkelang!
Enig probleem: wil niet booten...
Niet als ik in het BIOS ga (waar USB op prioriteit 1 staat) of op de F-toets van 'Boot priority' druk.  De ene keer start gewoon GRUB, met de keuze uit Ubuntu of XP (beide op de harde schijf), de andere keer krijg ik een eeuwig pinkend: _
Loopt het hier dood?
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/31, 10:01:49 »
Heb je tijdens de installatie de andere hd('s) fysiek afgekoppeld? Anders klopt de menu.lst(Grub1) of de grub.cfg niet en start Ubuntu nooit van de stick op. Kijk eens hierna, hoe de Grub eruit ziet.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/31, 12:28:23 »
Jawel, dat had ik gedaan (behalve de interne HD dan).  En de Pc wil nu niet meer opstarten, GRUBrescue> (zo had ik de installatie op de stick genoemd) blijft op het scherm staan.
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/31, 18:22:11 »
Start de PC eens op met de livecd met de USB stick en doe vervolgens dit http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD hierna weer opstarten vanaf de USB stick en kijk of het werkt.
Vervolgens de PC uitzetten, USB stick eruit, opstarten met de live cd en http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD vervolgens de PC weer opstarten en kijken of het werkt. Hierna weer opstarten van USB stick, werkt het na behoren?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/31, 22:34:19 »
Te laat!

Ik heb Ubuntu gewoon geherinstalleerd.  't Is toch een testbak, staat geen data op die Pc.  Rest nog de stick: alsnog bootable maken of alles eraf gooien?  En op een andere manier proberen?
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/31, 22:39:16 »
Die keuze is aan jou, van het "rommelen" steek je wel erg veel op. Althans ik wel. :) Als het toch een testbak is, zou ik gewoon er mee verder gaan, om grub onder de knie te krijgen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/01, 23:56:16 »
Inderdaad Gijsbert,

Alleen: het moest snel gaan & de installatie was toch al niet meer al te stabiel (9/10 keer viel mijn usb-muis uit na een minuutje of 2.  Oplossing: uittrekken en terug inpluggen (9/10 keer werkte dit) en anders: de reset knop indrukken).  Lijkt mij dat Ubuntu van de wijs geraakt door het aantal, via usb, aangesloten randapparaten.  Zijnde: externe harddisk (Maxtor Mini (2 usb aansluitngen: 1 voor power/data en 1 voor data)), draadloos internet en de muis. Daarom dus maar een volledige herinstallatie.  Ik post  morgen een screenshot van de inhoud van de stick.  Wil op zijn minst proberen om die, alsnog, aan de praat te krijgen.
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Ubuntu, update- & upgrade-baar op een usb stick?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/03, 00:04:16 »
Op de valreep, maar bij deze: screenshots van de inhoud van de usb-stick:

Zoals ie opent:


De boot map:


De (volledige) grub  map, in 5 'deel'-screenshots:








Meer detail-screenshots nodig?
« Laatst bewerkt op: 2010/02/03, 00:20:23 door Johan Nooyen »
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.