Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Shutdown button verdwenen  (gelezen 3419 keer)

Shutdown button verdwenen
« Gepost op: 2011/06/18, 10:24:33 »
In alle (vergeefse) pogingen om mijn iPad via Ubuntu 10.10 te syncen ben ik mij shutdownbutton verloren. Lijkt een meer voorkomend probleem te zijn, dus ik heb al geprobeerd de indicator-applet-session volledig te verwijderen en opnieuw te installeren, maar dat helpt niks: hij bljjft weg. Als nood het ik de rode shutdownbutton op de toolbar gezet, maar die werkt niet echt lekker.
Hoe krijg ik mijn button terug?

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Shutdown button verdwenen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/18, 10:39:28 »
Ik ben op de PC van mijn kinderen en die van mijn vader een gelijksoortig probleem tegengekomen. Ook dan zet ik een nieuwe shutdownbuton op de bovenste taakbalk.
Het vreemde is dat er dan bij een nieuwe herstart ineens twee buttons op de taakbalk staan: de originele en de extra die ik er als noodoplossing bij heb gezet.
Zou het werken om X te herstarten? Dit kan door Ctrl+Alt+Backspace in te drukken. Mocht ik weer eens tegen hetzelfde probleem oplopen dan probeer ik het eens op die manier.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Shutdown button verdwenen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/18, 10:54:28 »
Een verdwenen shutdown-menu helemaal bovenaan links is soms heel hardnekkig en vrijwel onmogelijk terug te krijgen.
De meest eenvoudige herstelprocedure is dan ook de desktop (en met name de panelen) resetten naar de fabriekinstellingen toe. Dat doe je door de gewijzigde Gnome-instellingen gewoon te wissen en het systeem een nieuwe configuratie te laten aanmaken. Open een terminalvenster via Toepassingen/Hulpmiddelen/Terminalvenster en kopieer en plak het volgende erin:
gnome-session-remove gnome-panel
gconftool --recursive-unset /apps/panel
rm -rf ~/.gconf/apps/panel
gnome-panel &
Als dit niet voldoende blijkt, kun je de hele Gnome-instellingen wissen en weer laten aanmaken. De eenvoudigste manier is afmelden (niet afsluiten) en als het inlogscherm verschijnt Ctrl+Alt+F1 om de tekstconsole tevoorschijn te roepen. Log in op deze tekstconsole. Tik daarna:
rm -rf .gnome .gnome2 .gconf .gconfd .metacity
sudo reboot

Om in het vervolg te voorkomen dat je alles moet herinitialiseren en dus al je eigen paneelinstellingen verliest, kun je een klein script gebruiken om van een prima werkende desktop een kopie te maken (van de instellingen toch) zodat je naderhand kunt kiezen tussen het bewaarde opnieuw in te stellen of alles toch maar te herinitialiseren. Dat script heet PanelRestore (klik!).
Of, iets uitgebreider (de hele desktop inclusief thema): Phrank's Theme Saver.

Re: Shutdown button verdwenen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/19, 20:36:28 »
Bedankt. Nu bedenk ik mij ineens: ik heb nog een vrij recente kopie van mijn /home directory uit de tijd dat ik nog een shutdown-button had. Zou het op te lossen zijn door de backup van mijn /home terug te zetten? Of is het slimmer de procedure van Bloom uit te voeren en daarna de /home's terug te zetten?

Re: Shutdown button verdwenen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/19, 23:30:41 »
Bedankt. Nu bedenk ik mij ineens: ik heb nog een vrij recente kopie van mijn /home directory uit de tijd dat ik nog een shutdown-button had. Zou het op te lossen zijn door de backup van mijn /home terug te zetten? Of is het slimmer de procedure van Bloom uit te voeren en daarna de /home's terug te zetten?

Je zou het kunnen proberen maar ik zou dan alleen de door Bloom genoemde mappen (gnome .gnome2 .gconf .gconfd .metacity) daaruit terugzetten anders worden al je instellingen (alle mappen met een "." ervoor) overschreven door die uit de backup. Overigens moet je wel even opletten dat ook de instellingen voor veel standaardprogramma's verloren kunnen gaan als je de bewuste gnome-mappen weggooit.

Ik heb zelf ook de boel eens willen herstellen nadat ik de panelen had verprutst. Na het verwijderen van de mappen waren de panelen weer terug als vanouds maar ook instellingen voor diverse programma's (Shotwell, DejaDup en AisleRiot solitaire om er een paar te noemen) waren teruggezet naar de standaard.

Re: Shutdown button verdwenen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/20, 08:12:26 »
Dat ga ik proberen. Ik heb niet heel veel programma's op een speciale manier ingesteld, dus daar verwacht ik niet veel ellende van.

Offline Tom

  • Lid
Re: Shutdown button verdwenen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/20, 08:34:01 »
Ik gooi die knop altijd weg en sluit af via het menu .. simpel toch.
Of dat ook gaat in de 11.04 weet ik wel niet ,in Mint wel.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Shutdown button verdwenen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/20, 18:55:08 »
Het kan ook zijn dat het 'lijkt' alsof je de knop kwijt bent maar dat het panel niet goed 'geladen' is.
Klik rechts op het panel (op een lege plek) en kies "Eigenschappen".
Vink daar het vakje naast "Verbergknoppen tonen" aan. Het panel zal iets inkrimpen en er zal links en rechts een knop verschijnen.
Vink nu dat vakje weer uit. Dan zou alles terug normaal moeten zijn.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Shutdown button verdwenen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/20, 19:28:19 »
als ik dit voorgehad heb heb ik gewoon een tijdje gewacht tot kernel update en heb ik linux altijd afgesloten door 1 maal op de powertoets te duwen en dan op enter te drukken

was bij wij zo ingesteld dat als ik de powerknop 1 maal indrukte dat die een venster gaf met de afsluitmogenlikheden
mss kan dit je verder helpen
Windows, the only virus with manual and recovery disk
Proud Ubuntu 14.04 gebruiker
Laptop: i5 + 4 gb ram & ati radeon hd5600 (17")/ 2*500Gb

Offline heir4c

  • Lid
Re: Shutdown button verdwenen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/20, 20:25:23 »
Dat kan ook. Je kan ook Ctrl+Alt+Del gebruiken. Dan krijg je ook een menuutje te zien.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Shutdown button verdwenen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/21, 07:19:52 »
Het kan ook zijn dat het 'lijkt' alsof je de knop kwijt bent maar dat het panel niet goed 'geladen' is.
Klik rechts op het panel (op een lege plek) en kies "Eigenschappen".
Vink daar het vakje naast "Verbergknoppen tonen" aan. Het panel zal iets inkrimpen en er zal links en rechts een knop verschijnen.
Vink nu dat vakje weer uit. Dan zou alles terug normaal moeten zijn.

Nee, helaas. Ik krijg dan wel die verdwijnbutton, maar verder niets. Lost het niet op

Offline heir4c

  • Lid
Re: Shutdown button verdwenen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/21, 08:47:22 »
Werken die programma's die Bloom aangeeft dan niet? (Zie antwoord 2 hierboven).
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Shutdown button verdwenen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/21, 09:32:25 »
Werken die programma's die Bloom aangeeft dan niet? (Zie antwoord 2 hierboven).
Dat moet ik nog proberen, nog geen tijd voor gehad. Ik laat het nog weten.

Re: Shutdown button verdwenen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/24, 21:57:12 »
Het commando gnome-session-remove geeft als melding gnome-session-remove

Ehhh... heb ik het nu echt kapot gemaakt?

Een verdwenen shutdown-menu helemaal bovenaan links is soms heel hardnekkig en vrijwel onmogelijk terug te krijgen.
De meest eenvoudige herstelprocedure is dan ook de desktop (en met name de panelen) resetten naar de fabriekinstellingen toe. Dat doe je door de gewijzigde Gnome-instellingen gewoon te wissen en het systeem een nieuwe configuratie te laten aanmaken. Open een terminalvenster via Toepassingen/Hulpmiddelen/Terminalvenster en kopieer en plak het volgende erin:
gnome-session-remove gnome-panel
gconftool --recursive-unset /apps/panel
rm -rf ~/.gconf/apps/panel
gnome-panel &
Als dit niet voldoende blijkt, kun je de hele Gnome-instellingen wissen en weer laten aanmaken. De eenvoudigste manier is afmelden (niet afsluiten) en als het inlogscherm verschijnt Ctrl+Alt+F1 om de tekstconsole tevoorschijn te roepen. Log in op deze tekstconsole. Tik daarna:
rm -rf .gnome .gnome2 .gconf .gconfd .metacity
sudo reboot

Om in het vervolg te voorkomen dat je alles moet herinitialiseren en dus al je eigen paneelinstellingen verliest, kun je een klein script gebruiken om van een prima werkende desktop een kopie te maken (van de instellingen toch) zodat je naderhand kunt kiezen tussen het bewaarde opnieuw in te stellen of alles toch maar te herinitialiseren. Dat script heet PanelRestore (klik!).
Of, iets uitgebreider (de hele desktop inclusief thema): Phrank's Theme Saver.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Shutdown button verdwenen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/25, 11:00:48 »
Het commando gnome-session-remove geeft als melding gnome-session-remove
Ehhh... heb ik het nu echt kapot gemaakt?
Nee hoor. Dat bevel gnome-session-remove gnome-panel dient om de panelen netjes af te sluiten, maar het bevel zit niet meer in de latere versies van Ubuntu, merk ik. Je kunt het gewoon weglaten, want het daarop volgende gconftool-bevel zou dat ook moeten doen.

Het is overigens mogelijk dat de gnome panels niet correct afgesloten worden. Voordat je gnome-panel & uitvoert, kun je best even dit doen:
pkill gnome-panelDit haalt nog geopende panelen uit het geheugen. Die zouden na een ogenblik automatisch en in de standaardinstellingen weer moeten verschijnen. In dat geval hoef je die laatste regel met het ampersandteken niet uit te voeren. Verschijnen de panelen niet, dan wel.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Shutdown button verdwenen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/25, 11:09:08 »
Voor de duidelijkheid: dit zijn de juiste instructies:
gconftool --recursive-unset /apps/panel
rm -rf ~/.gconf/apps/panel
pkill gnome-panel
Als de panelen niet binnen een paar seconden verschijnen, doe dan dit:
gnome-panel &of log uit en weer in.