Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welk pakket installeren (xubuntu) voor draadnetwerk ?  (gelezen 3237 keer)

Offline tryer

  • Lid
welk pakket installeren (xubuntu) voor draadnetwerk ?
« Gepost op: 2007/06/15, 17:24:58 »
Na installatie wil ik mijn computer opnemen in een bedraad homenetwerk. De twee andere computers werken op windows. Welk synapsispakket kan ik installeren hiervoor. Graag zo simpel mogelijk.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
welk pakket installeren (xubuntu) voor draadnetwerk ?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/15, 19:36:55 »
ga gewoon naar systeem -> beheer -> gedeelde mappen
als je daar voor de eerste keer heen gaat, dan installeert hij vanzelf alles wat nodig is. Het kan zijn dat je in windows ook nog wat moet instellen. Zie de link hieronder
https://wiki.ubuntu.com/ComprehensiveSambaGuide
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Roland

  • Lid
    • http://www.black-wrangler.nl
welk pakket installeren (xubuntu) voor draadnetwerk ?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/15, 19:37:32 »
Samba.



Eenvoudig genoeg ;)

Gr Roland.
Ubuntu user #12040 ;)

Offline tryer

  • Lid
welk pakket installeren (xubuntu) voor draadnetwerk ?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/15, 20:55:20 »
o.k., ga ik proberen, bedankt voor het antwoord.

Offline tryer

  • Lid
welk pakket installeren (xubuntu) voor draadnetwerk ?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/16, 14:24:55 »
Ik vind het moeilijker dan op de website vermeld. Inmiddels herkennen de 2 windowcomputers wel de Xubuntucomputer, maar ik kan er niet in met de juiste gebruikersnaam en wachtwoord. Ik heb alle dos commando's uitgevoerd in de recovery mede (de terminal werkt niet).
Is er nog ergens een simpele nedelandse gebruiksaanwijzing voor het instellen van xubuntu met windows in een netwerk ????????????//

Offline Roland

  • Lid
    • http://www.black-wrangler.nl
welk pakket installeren (xubuntu) voor draadnetwerk ?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/16, 14:37:48 »
Misschien heb je hier iets aan, Heeft mij geholpen om m'n Xbox te kunnen benaderen via het netwerk met Xubuntu.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=304131&highlight=xubuntu

Is wel voor Edgy maar heeft het bij mij met Feisty ook gedaan ;)

Gr Roland
Ubuntu user #12040 ;)

Offline tryer

  • Lid
welk pakket installeren (xubuntu) voor draadnetwerk ?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/16, 21:25:15 »
ik ben erg verbaasd dat er niet een simpele handleiding in het nederlands is waar stap voor stap staat aangegeven hoe je een bedraad netwerk instelt met Xubuntu en windowcomputers. Ik ben nog een verse Linuxgebruiker, maar dit valt me erg tegen. Met windows is het een fluitje van een cent.
Nog wat met al dat instellen: na het inloggen bij het opstarten van de computer komt er een blokje: " kon internetadres niet vinden voor naamcomputer, misschien moet u naamcomputer toevoegen aan het etc/hosts bestand op uw systeem". Hoe kom ik te weten wat het IP adres is. Heb wel het DNS server IP maar niet de locale computer ip.
Heeft iemand een simpele handleiding ??

Offline tryer

  • Lid
welk pakket installeren (xubuntu) voor draadnetwerk ?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/16, 21:29:55 »
http://ubuntuforums.org/showthread.php? … ht=xubuntu"

In bovenstaand stuk staat: 3) Edit /etc/modules and add the word 'fuse' to the modules list to be loaded (without quotes), and save the file.

wat wordt hiermee bedoeld ??????????

Offline Roland

  • Lid
    • http://www.black-wrangler.nl
welk pakket installeren (xubuntu) voor draadnetwerk ?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/16, 22:43:31 »
Citaat van: tryer
http://ubuntuforums.org/showthread.php? … ht=xubuntu"

In bovenstaand stuk staat: 3) Edit /etc/modules and add the word 'fuse' to the modules list to be loaded (without quotes), and save the file.

wat wordt hiermee bedoeld ??????????
Je moet /etc/modules aanpassen, Dat doe je op de volgende manier:

Tik in de terminal " sudo mousepad /etc/modules" (Zonder "" )
Dan word er een text bestand (modules, in dit geval) geopend.

daar type je op de eerst volgende LEGE regel "fuse" weer zonder de ""

Je krijgt dan zoiets als dit:

# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

lp
fuse



Dit zorgt er voor dat de Module "fuse" geladen word tijdens het opstarten.

Gr Roland.
Ubuntu user #12040 ;)

Offline tryer

  • Lid
welk pakket installeren (xubuntu) voor draadnetwerk ?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/17, 19:35:06 »
beste Roland: als ik de regel   sudo mousepad/etc/modules   intyp, dan staat er    "command not found" . Ik gebruik Xubuntu, misschien dat de reden ???

Offline Roland

  • Lid
    • http://www.black-wrangler.nl
welk pakket installeren (xubuntu) voor draadnetwerk ?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/17, 19:48:33 »
Citaat van: tryer
beste Roland: als ik de regel   sudo mousepad/etc/modules   intyp, dan staat er    "command not found" . Ik gebruik Xubuntu, misschien dat de reden ???
je bent de spatie tussen mousepad en / vergeten.


sudo mousepad /etc/modules

deze regel ff copy and paste in de terminal dan moet het werken.

Gr Roland.

PS, Ik gebruik hier ook Xubuntu ;)
Ubuntu user #12040 ;)

Offline tryer

  • Lid
welk pakket installeren (xubuntu) voor draadnetwerk ?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/17, 20:32:06 »
Sorry, inmiddels hersteld. (best veel werk, mijn terminal werkt niet, moet steeds in de recovery mode opstarten om sudo regels in te typen.

Weer een andere melding: (mousepad:3946): Gtk-Warning **: cannot open diplay

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
welk pakket installeren (xubuntu) voor draadnetwerk ?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/17, 21:11:32 »
in recovery mode kun je geen grafisch programmas zoals mousepad draaien, je kunt wel nano gebruiken
sudo nano /etc/module
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Roland

  • Lid
    • http://www.black-wrangler.nl
welk pakket installeren (xubuntu) voor draadnetwerk ?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/06/18, 16:27:13 »
Citaat van: tryer
Sorry, inmiddels hersteld. (best veel werk, mijn terminal werkt niet, moet steeds in de recovery mode opstarten om sudo regels in te typen.

Weer een andere melding: (mousepad:3946): Gtk-Warning **: cannot open diplay
Ik wis niet dat je terminal niet werkte!!!

Is het niet beter om die eerst aan de praat te krijgen??

Gr Roland.
Ubuntu user #12040 ;)

Offline tryer

  • Lid
welk pakket installeren (xubuntu) voor draadnetwerk ?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/06/18, 18:36:24 »
Ik wist niet Roland, dat via recovery er een verschil in configureren zou ontstaan. Als jij een manier weet om mijn terminal aan de gang te krijgen? ik heb Xubuntu al 5 x ge"installeerd, steeds met verse alternate cd-roms. Als ik op terminal klik, komt er een halve seconde zwart beeld, daarna moet ik weer opnieuw inloggen. Daarna heeft een andere helper van deze site hem op mijn HD geinstalleerd met een andere computer, kreeg ik na een tijdje weer problemen met opstarten. Nu weer op mijn eigen computer geinstalleerd, alles lijkt stabiel te werken, alleen de terminal werkt niet.

Inmiddels heb ik met de hulp van Ronnie de fuse kunnen toevoegen aan de startopties. Ik ga weer terug naar de instructie waarmee ik bezig was. Alvast bedankt

Offline tryer

  • Lid
welk pakket installeren (xubuntu) voor draadnetwerk ?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/06/18, 20:38:41 »
Ben bezig met de volgende stap:

5) In XFCE Applications -> System -> Users and Groups... Properties of your username... User Priveleges Tab... check "Allow use of fuse file systems..."

6) Create a directory that you are going to mount your network browse to... I used /media/network. Change permissions to read / write for group and others (777).

*** 6.5) In a terminal, type: sudo chown :fuse /media/network
(Where is your user account logon name)

*** 6.6) Double check that the permission to use fuse took. Applications -> System -> Users and Groups... Manage Groups... find fuse and choose properties. Make sure your user name account is in that group and check-marked.

*** 6.7) Reboot the system and triple check with step 6.6


- instructie 5: is gelukt
-instructie 6: een directory aanmaken vanuit "root" of "media" lukt niet. Map aanmaken was niet geactiveerd. Wel vanuit de map van de naam van de gebruiker. Heb ze allen leesrecht gegeven. Vervolgens vanuit de recovery ingetypt: sudo chown naamgebruiker :fuse home/naamgebruiker/netwerkvannaamgebruiker
Dan krijg ik het volgende antwoord: cannot acces directory: no such file or directory

Wat nu ?? bedankt voor jullie tot nu toe gegeven antwoorden

Offline tryer

  • Lid
welk pakket installeren (xubuntu) voor draadnetwerk ?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/06/19, 20:33:51 »
1 probleem is nu opgelost: de terminal doet het nu wel: op een engelstalige site lsa ik dat het te maken heeft met de videokaart. Deze moet je in xorg kleurendiepte 16 meegeven !

Nu nog het netwerk !!