Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Helemaal geen internet meer na upgrade Edgy > Feisty  (gelezen 1490 keer)

Offline Kaaiman

  • Lid
Helemaal geen internet meer na upgrade Edgy > Feisty
« Gepost op: 2007/04/23, 10:25:00 »
Na het updaten naar Feisty startte ik de pc opnieuw op. Voil� , alles leek goed, maar tot mijn grote schrik: Firefox laadde niks. Gaim krijgt geen verbinding, aMSN laat het afweten, Synaptic kan geen verbinding krijgen, gFTP kon ook al niks vinden. Kortom: helemaal geen internet meer!

Tijdens het upgraden naar Feisty zat er bij apt-get dist-upgrade één programma dwars: Dansguardian. Die heb ik dan ook met apt-get remove dansguardian eraf geflikkerd. Nadat ik dat gedaan had, kreeg ik dus de 4 verademende nullen in beeld.

Na de pc opnieuw opgestartte hebben gaf Firefox te kennen dat hij de proxy niet kon vinden. Zo'n probleem had ik al vaker gehad, maar dat was toen ik Dansguardian had uitgezet. Dansguardian was namelijk geconfigureerd met tinyproxy, en aangezien DG er niet meer op stond ws het op zich niet onlogisch geweest. Toen heb ik de instellingen van Firefox zo gezet, dat ik directe internetverbinding zou hebben. Niks, noppes, nada. Ook de reeds genoemde toepassingen konden geen verbinding krijgen.

Ook zag ik met het upgraden een of andere waarschuwing dat er iets niet goed was bij een opstartconfiguratiebestand 'FAIL_nogwat' ontbrak of was unknopwn of iets dergelijks, dat kan ik me niet meer zo herinneren. Bij het inloggen op tty1 kreeg ik die waarschuwing weer.

Tinyproxy staat nu nog op mijn pc, Dansguardian niet. Wie kan me helpen mijn internetverbinding terug te halen? Moet ik daarvoor een commando intikken? Kunnen jullie dan iets met de output? :(

Het zou jammer zijn als ik Ubuntu er helemaal af moet halen en tot zo lang Windows moet gebruiken, er moet vast een (simpele) oplossing zijn. Ubuntu is al een tijdje mijn hoofdbesturingssysteem en het bevalte op een paar kleine ergernissen na uitstekend! Ik wil op den duur helemaal over op Ubuntu.  :D

Offline Soul-Sing

  • Lid
Helemaal geen internet meer na upgrade Edgy > Feisty
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/23, 10:32:15 »
tinyproxy deactiveren.en via de networkmanager je internetinstellingen nalopen en eventueel activeren. daarna kun je tinyproxy weer terugzetten.
overigens dansguardian kan vrij tricky zijn met alle filters e.d.
je filtert internetaccess, geeft toestemming/geen toestemming etc.

succes.

Offline Kaaiman

  • Lid
Helemaal geen internet meer na upgrade Edgy > Feisty
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/24, 01:39:12 »
Tinyproxy heb ik inmiddels ook van de pc gehaald, maar het blijft knudde. Ik heb nog geen reboot gedaan, maar ik verwacht er eigenlijk niets van...

Helemaal geen internet meer na upgrade Edgy > Feisty
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/24, 02:08:06 »
Ook het feit dat je upgrade kan vreemde gevolgen hebben voor je systeem.

Beter is een verse installatie.
Probeer je /home zaken ff veilig te stellen en die dan een verse install.
Maak eventueel dan gelijk een aparte /home wat erg makkelijk gaat in feisty en kopieer later alles terug naar je nieuwe /home.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Kaaiman

  • Lid
Helemaal geen internet meer na upgrade Edgy > Feisty
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/24, 09:02:50 »
Mijn /home heb ik gelukkig al vanaf het prilste begin met Ubuntu op een aparte partitie gezet.

Maar is er niet een commando waarmee iets opgespoord kan worden? Ik ben geen expert, daarom vraag ik het aan jullie. :P

Helemaal geen internet meer na upgrade Edgy > Feisty
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/24, 11:53:10 »
Ik heb al eens probs gehad toen er iets niet goed zat in de verbinding.

Oplossing was toen om ff de eth0 uit te zetten ( bij netwerk) en dan weer gelijk aan te zetten.
Dan deed hij het normaal totdat de computer rebooten.

Ben er nooit achter gekomen waardoor dit prob veroorzaakt was.
Je kan dit proberen natuurlijk, mja

Stel het werkt is het wel lastig om dit iedere keer te doen.

En ga maar eens zoeken in al die duizenden files waar er een stukje tekst niet goed is na de upgrade :P

Dat is beslist een boel werk en niet efficient, sneller en makkelijker is dan ff lekker een verse install.
Tuurlijk zal een Linux crack dit probje wel op kunnen lossen als je het kan vinden, daar ben ik van overtuigt.

Maar alles tezamen hebben al heel veel mensen ondervonden dat dit waarschijnlijk niet het enige probje is na een upgrade.
En om nou met een onstabiel systeem te werken is ook zo wat ???

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Helemaal geen internet meer na upgrade Edgy > Feisty
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/24, 13:05:51 »
Waarom gebruik je eigenlijk een proxy. Kan je niet gewoon rechtstreeks op het internet?

Offline Kaaiman

  • Lid
Helemaal geen internet meer na upgrade Edgy > Feisty
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/24, 13:44:48 »
Omdat Dansguardian via een proxy werkt.

eth0 uit- en inschakelen heb ik al herhaaldelijk gedaan, zonder succes. Ik heb dat probleem al eens eerder gehad, met Dapper ofzo...

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Helemaal geen internet meer na upgrade Edgy > Feisty
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/24, 13:54:09 »
Jaja, dat begrijp ik. De upgrade van al uw proxy zaken en Dansguardian is duidelijk misgelopen. Dus IMHO is de enige oplossing Dansguardian verwijderen en later opnieuw installeren. Je zegt "het Internet werkt niet". Kan je naar buiten pingen? Of heb je helemaal geen netwerk meer?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Helemaal geen internet meer na upgrade Edgy > Feisty
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/24, 13:57:26 »
Citaat van: Kaaiman
Mijn /home heb ik gelukkig al vanaf het prilste begin met Ubuntu op een aparte partitie gezet.

Maar is er niet een commando waarmee iets opgespoord kan worden? Ik ben geen expert, daarom vraag ik het aan jullie. :P
Je kan met grep kijken of er ergens in /etc/ een bestand is waarin een proxy aangegeven wordt.
Ik ben niet zo'n held in de terminal, maar met iets als dit kom je misschien iets verder:
sudo grep -r -i proxy /etc

Offline Kaaiman

  • Lid
Helemaal geen internet meer na upgrade Edgy > Feisty
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/25, 23:25:07 »
Ik heb je commando ingetypt en ik kreeg daarop een enorme waslijst. Toen heb ik de configuratiebestanden voor Tinyproxy en Dansguardian verwijderd en werd de lijst aanzienlijk korter. Ik zag niet echt is waar ik wat mee kon. Misschien heeft het zin om de output hier te posten?

Na wat geklooid te hebben met wat netwerkinstellingen, blijft het probleem bestaan. Gek genoeg reageert het netwerkbeheer wel als ik de netwerkkabel uit het stopcontact trek.