Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux explorer  (gelezen 642 keer)

Offline JAM

  • Lid
Linux explorer
« Gepost op: 2015/12/14, 21:20:58 »
Waar kan ik in Ubuntu 14.04.3 LTS mijn hdd en usb vinden?
Is er een soort van Linux explorer?
Kom er even niet uit...

Re: Linux explorer
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/14, 22:41:37 »
Het "explorer" programmaatje waarnaar je opzoek bent heet Nautilus.

Als het goed is moet Nautilus het tweede icoontje van boven zijn. (De ladenkast- of bestandenmapicoon)
Hierin kan je je hdd en usb vinden.
Let wel op dat linux een andere indeling heeft voor gegevens dragers...... dus geen "c:" maar "/dev/sda" voor hardeschijf, en geen "f:" maar "/dev/sdb" voor een usb geheugen stick.

Groet,

Steven

Offline JAM

  • Lid
Re: Linux explorer
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/14, 22:52:09 »
Dank je Steef,

Zat toch in de goede richting te denken, omdat ik een tij terug deze onder ¨Computer¨ zag staan.
Nu staat er alleen maar ¨Computer¨"en verder niets eronder.
Hoe kan ik deze weer zichtbaar maken aub, de hdd en usb etc?

Re: Linux explorer
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/15, 10:51:07 »
Als nautilus geopend wordt moet ie als het goed is gewoon de thuismap weergeven.

zoiets als: /home/"gebruikersnaam"
En in deze thuismap heb je weer de volgende mappen:
-afbeeldingen
-bureaublad
-documenten
-downloads
-enz enz

Een usb-stick wil soms nog wel eens vervelend doen als je hem uit de ene pc trekt en hem dan in een andere pc steekt.
Dus een usb-stick altijd netjes verwijderen of afkoppelen en dan zou Ubuntu hem moeten herkennen en dan gewoon nautilus openen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linux explorer
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/15, 11:30:49 »
Je USB stick of harde schijf moet als het goed is verschijnen 1) in de linker balk onder je andere iconen en 2) in het bestandsbeheer in het linker paneel (waar je ook "Afbeeldingen", "bureaublad" enz vindt).

Als je een USB schijf wil verwijderen, moet je die, net als in Windows, eerst via de software "uitwerpen". Dit gaat in Ubuntu veel gemakkelijker dan in Windows. Weer twee mogelijkheden: 1) linker balk: rechtsklik het icoon, klik "Veilig verwijderen" (soms, als de schijf al aanwezig was tijdens opstart, heb je als optie alleen "Ontkoppelen"). 2) bestandsbeheer: klik het pijltje rechts van de schijf. Na één van die acties, mag de schijf ook uit de stekker getrokken worden.

Zie je een partitie niet verschijnen, dan is dat hoogst waarschijnlijk omdat het een partitie betreft die 1) geformatteerd is met het Windows bestandssysteem (ntfs) en 2) niet veilig verwijderd werd, zodat het bestandssysteem niet consistent is. Als dat het geval is, koppel de harde schijf dan eens aan onder MS Windows, laat een schijfcontrole uitvoeren en koppel de harde schijf in Windows veilig af. Daarna zal de schijf wél automatisch in Ubuntu aangekoppeld worden.

Offline JAM

  • Lid
Re: Linux explorer
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/15, 11:45:28 »
Dank voor de hulp.
De USB zie ik wel in de linker kolom, de harde schijf volgens mij niet.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux explorer
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/15, 12:05:38 »
Hoi JAM,

Ik gebruik Xubuntu, dus helemaal thuis ben ik niet meer in Unity kwesties.

Probeer eens: tik de woorden harde schijf in de dash (of wellicht harddisk). Dan krijg je een pictogram te zien. Sleep dat domweg naar links in de werkbalk. Klaar!

Werkt dat?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Linux explorer
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/15, 12:19:17 »
Hoeft niet,als die HD geopend is staat die in de starter en als je dan met rechts klikt zie je dat kan kiezen om die in de starter vast te zetten.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline JAM

  • Lid
Re: Linux explorer
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/15, 12:38:27 »
De HD staat helaas niet in de starter, Lowlands. Kan ik die ergens openen?
JVecht, dit geeft de optie om alle schijven te zien, dud niet wat ik bedoel, toch bedankt.

Offline Nero

  • Lid
Re: Linux explorer
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/15, 12:43:27 »
De USB zie ik wel in de linker kolom, de harde schijf volgens mij niet.
De HD staat onder Computer als /. Klap deze maar eens open.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux explorer
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/15, 12:55:42 »
Ja JAM, je opent gewoon alleen jouw harde schijf, die zie dan soortgelijk als je USB in de balk,  en dan volg je het uitstekende advies van Lowlands.

Lukt dat nu?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline JAM

  • Lid
Re: Linux explorer
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/15, 13:08:17 »
Dank aan een ieder, maar heb en fout gemaakt, zie nieuw topic aub.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linux explorer
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/15, 13:11:08 »
Met HD bedoel je wellicht de harde schijf van je computer waarop linux geïnstalleerd is. Die zie je niet als afzonderlijk icoon omdat je besturingssysteem erop is geïnstalleerd.

Een harde schijf is ingedeeld in één of meerdere partities. Op een partities staat een bestandsstructuur. De allerhoogste folder in een linux bestandsstructuur heeft geen eigen naam en wordt aangeduid met het symbool "/". Die folder wordt de root folder genoemd. In de root folder / staan alle systeemfolders en bestanden. In de root folder staat ook een folder "home". In die folder zijn alle gebruikersaccounts ondergebracht. Mocht jou gebruikersnaam op je systeem "jam" zijn, dan zal je in de folder "home" een folder "jam" vinden. De folder /home/jam (lees: vanuit / ga je naar home dan naar jam) is je home folder. Daarin vindt je al je persoonlijke data, georganiseerd in folders "Documenten", "Afbeeldingen", "Foto's", ...

Je root folder, "/", kan je zien in bestandsbeheer door in het linker paneel op "Computer" te klikken. Daar zal je ook je home folder terugvinden, en als je daar in gaat, de folders van alle gebruikers (mogelijk enkel jezelf).

Offline JAM

  • Lid
Re: Linux explorer
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/15, 13:40:43 »

Dacht dat ik links in de balk een icoontje van een hdd zou zien.., niet dus.
Hartelijk dank aan eenieder voor de informatie! Klasse.

Re: Linux explorer
« Reactie #14 Gepost op: 2016/01/02, 11:02:41 »

Dacht dat ik links in de balk een icoontje van een hdd zou zien.., niet dus.
Hartelijk dank aan eenieder voor de informatie! Klasse.
Als je hem eenmaal geopend hebt,zie je hem in de balk links.Dan met rechts klikken en op  in de starter vast zetten klikken.Blijft die daar staan.Kan je met een hele HD doen,maar ook met een partitie.En ook een programma zal daar verschijnen en kan je vast zetten zo als ik in de schermafdruk heb laten zien.En als er updates voor je Linux zijn komt er links een streepje voor het updatesymbool.
En wil je een icoon op een andere plek?Met links op drukken en vast houden en verschuiven naar de gewenste plek en los laten.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/02, 11:08:13 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linux explorer
« Reactie #15 Gepost op: 2016/01/02, 14:01:59 »
@Lowlands, het gaat hier niet over een extere USB harde schijf of een afzonderlijke partitie, maar over de systeempartitie en/of een partitie die bij opstart automatisch aangekoppeld wordt.

Re: Linux explorer
« Reactie #16 Gepost op: 2016/01/02, 14:49:12 »
Ja,maar hij kan toch ook wel een andere partitie hebben?Lijkt me geen goed idee om alles maar in de home partitie te hebben.En die systeempartitie staat altijd er bij als computer als je op bestanden klikt in de balk..Alleen niet apart in de balk.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/02, 14:51:47 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.