Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NTFS naar EXT3  (gelezen 2655 keer)

Yabadoo

  • Gast
NTFS naar EXT3
« Gepost op: 2006/08/12, 20:52:17 »
Hallo Allemaal,

Ik heb een externe HD welke via usb aan de pc hangt, echter deze
is geformatteerd als NTFS.
Graag zou ik deze willen formatteren naar ext3, maar ik zou niet weten hoe ik dit moet doen.
Heb al gezocht op diverse site's maar kan eigenlijk niets vinden wat mij op het juiste spoor kan zetten. Ik draai Ubuntu 6.06.

Offline eendje

  • Lid
NTFS naar EXT3
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/12, 22:57:44 »
BELANGRIJK: Indien er bestanden op de NTFS schijf staan die je wilt bewaren eerst backuppen. Bij het formateren verlies je alle data die op de schijf staan!!!!

Ik neem aan dat de USB schijf
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Yabadoo

  • Gast
NTFS naar EXT3
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/13, 13:55:35 »
Citaat van: eendje
BELANGRIJK: Indien er bestanden op de NTFS schijf staan die je wilt bewaren eerst backuppen. Bij het formateren verlies je alle data die op de schijf staan!!!!

Ik neem aan dat de USB schijf

budster

  • Gast
NTFS naar EXT3
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/13, 14:17:08 »
chmod 777 of als root werken

Firebird

  • Gast
NTFS naar EXT3
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/13, 15:06:42 »
Of, wanneer de schijf gemount is, 'sudo chown -R gebruiker:gebruiker mountpunt' intikken waar gebruiker jouw gebruikersnaam is. Op die manier wordt je eigenaar en blijven de rechten zo dat jij alleen schrijftoegang hebt (755). Natuurlijk enkel aan te raden als je de enige gebruiker bent op die pc, of als enige toegang wil :).

Edit: corrected

Yabadoo

  • Gast
NTFS naar EXT3
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/13, 17:33:02 »
Citaat van: Firebird
Of, wanneer de schijf gemount is, 'sudo chmod -R gebruiker:gebruiker mountpunt' intikken waar gebruiker jouw gebruikersnaam is. Op die manier wordt je eigenaar en blijven de rechten zo dat jij alleen schrijftoegang hebt (755). Natuurlijk enkel aan te raden als je de enige gebruiker bent op die pc, of als enige toegang wil :).
Ik heb onderstaande uitgevoerd en nu heb ik de volledige rechten op deze externe schijf
sudo chmod -R ugo+rxw /media/usbdisk.

Als root werken wordt toch eigenlijk altijd afgeraden?

Firebird

  • Gast
NTFS naar EXT3
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/13, 17:42:43 »
Oh hell, foutje gemaakt in m'n post, chmod moest natuurlijk chown zijn :). Maar tof dat het opgelost is. 'ugo' mag je overigens weglaten als je dat wil, aangezien enkel +rwx betekent dat aan iedereen de rechten toegekend wordt.

Als root werken voor alles behalve administratieve taken wordt idd afgeraden :).

Yabadoo

  • Gast
NTFS naar EXT3
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/13, 17:45:19 »
Citaat van: Firebird
Oh hell, foutje gemaakt in m'n post, chmod moest natuurlijk chown zijn :). Maar tof dat het opgelost is. 'ugo' mag je overigens weglaten als je dat wil, aangezien enkel +rwx betekent dat aan iedereen de rechten toegekend wordt.

Als root werken voor alles behalve administratieve taken wordt idd afgeraden :).
Oke prima, ik ga hem zometeen even een eject doen, en hem daarna weer aan het systeem hangen kijken wat er dan gebeurd.
ugo staat toch voor users, group en owner toch, dit gewoon ff ter info.

Net getest, en inderdaad de rechten blijven gewoon,, ik kan er nu volledig op schrijven en wissen... :P

Gast

  • Gast
NTFS naar EXT3
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/19, 20:23:31 »
hij herkent bij mij chown -r niet ??:S

kan iemand mij helpen?

budster

  • Gast
NTFS naar EXT3
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/19, 20:52:23 »
je moet er wel root voor zijn, heb je sudo voor comando getypt?

Offline sveens

  • Lid
NTFS naar EXT3
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/08, 14:48:14 »
Citaat van: eendje
BELANGRIJK: Indien er bestanden op de NTFS schijf staan die je wilt bewaren eerst backuppen. Bij het formateren verlies je alle data die op de schijf staan!!!!

Ik neem aan dat de USB schijf 驮 partitie heeft!!!!!!!!

Systeem > Beheer > Schijven

Zoek nu aan de linkerkant de harde schijf die aan de USB hangt en klik daar op.
Ben er zeker van dat dit de schijf is die je wilt formateren wat de data die weg is krijg je niet meer terug!!!!!!
Klik aan de rechterkant op tabblad partities.
Als er in de partitielijst 驮 partitie staat ga dan door. Zo niet meldt dit dan even.
klik op de tab uitschakelen
klik op de knop formateren en kies het type partitie
klik op formateren
Hoi,

Bij mijn standaard installatie (7.04) zie ik bij Syteem > Beheer > Schijven de laatste mogelijkheid niet staan dus de keuzemenu  "schijven".  Kan niemand mij verder helpen?

gr,

Stef