Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke windows voor Virtualbox?  (gelezen 1726 keer)

Offline Haris

  • Lid
Welke windows voor Virtualbox?
« Gepost op: 2021/08/20, 10:34:11 »
Nu windows 7 niet meer ondersteund wordt, wat is de beste windows om te gebruiken? En waar vind ik die?

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Welke windows voor Virtualbox?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/08/20, 10:38:04 »
Dat is een vraag die in het vervolg in Algemeen gepost mag worden, Windows is immers geen linux en geen Ubuntu.  ;)
Daarnaast is Windows 10 nog de enige, een vlugge zoek actie in google brengt je automatisch hier: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10ISO
Maar ik neem aan dat je na het downloaden een licensie zult moeten aanschaffen om ervan gebruik te kunnen maken.
« Laatst bewerkt op: 2021/08/20, 10:45:30 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Haris

  • Lid
Re: Welke windows voor Virtualbox?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/08/20, 11:02:13 »
Pjotr heeft indertijd deze prachtige tip gemaakt en die heb ik jaren gebruikt.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89786.0

Is er een advies welke versie nu verder te gebruiken?


Offline Haris

  • Lid
Re: Welke windows voor Virtualbox?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/08/20, 11:11:39 »
En bedankt voor het verplaatsen. Ik dacht dat Virtualbox bij software en configuratie hoorde...
En natuurlijk heb ik gezocht.
Bijvoorbeeld:  https://www.makeuseof.com/tag/3-websites-to-download-virtual-disk-images-for-virtualbox/
Maar het is altijd fijn om de ervaringen van andere gebruikers te horen. Is daar het forum niet voor?
« Laatst bewerkt op: 2021/08/20, 11:16:13 door Haris »

Offline rico70

  • Lid
Re: Welke windows voor Virtualbox?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/08/20, 12:22:22 »
Daarnaast is Windows 10 nog de enige
Klopt niet, windows 8.1 wordt nog tot 2023 ondersteund is gewoon te downloaden
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows8ISO
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_8.1

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Welke windows voor Virtualbox?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/08/21, 10:38:46 »
Windows 8/8.1 tel ik niet mee als de momenteel "beste" windows versie waar Haris om vroeg. ;)
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline rico70

  • Lid
Re: Welke windows voor Virtualbox?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/08/21, 11:03:57 »
Domme opmerking  :-[

Offline Haris

  • Lid
Re: Welke windows voor Virtualbox?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/08/21, 12:09:36 »
Geen ruzie mensen...Met beste windows bedoel ik wat is de geschikte versie om mijn oude tomtom en auto software check kastje te updaten.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Welke windows voor Virtualbox?
« Reactie #8 Gepost op: 2021/08/21, 12:21:20 »
Geen zorgen, ik maak geen ruzie. :)
Misschien had je dat even erbij kunnen vermelden in je begin post dat je Windows wil gebruiken om je tomtom the updaten. Helaas ben ik daar niet zo in thuis.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Haris

  • Lid
Re: Welke windows voor Virtualbox?
« Reactie #9 Gepost op: 2021/08/21, 12:29:24 »
Normaal geen windows voor mij! Ben gelukkig al jaren grote Ubuntu fan.
Pjotr heeft een update gemaakt op zijn Mint site:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/virtualbox.html

Offline jos34

  • Lid
Re: Welke windows voor Virtualbox?
« Reactie #10 Gepost op: 2021/10/15, 21:15:59 »
Windows 8/8.1 tel ik niet mee als de momenteel "beste" windows versie waar Haris om vroeg. ;)

W10 is in mijn optiek samen  met W11 juist de grootste bagger versies ooit, zelfs erger dan Vista en ME. W8.1 is best prima afgezien van het vreselijke startscherm en het haast dodelijk oersaaie design. Maar daar kunnen veel mensen blijkbaar niet doorheen kijken. Maar dat kun je 8.1 opzich niet aanrekenen.

Overigens snap ik niet waarom je ondersteuning belangrijk zou moeten vinden in een Virtual machine, gaat het kapot flikker je het VHD bestand weg, en begin je weer overnieuw. Zo'n herinstall duurt mischien een kwartiertje. Het updaten van een OS in een virtual machine vind ik alleen maar een waste van tijd en schijfruimte. Windows virussen werken niet in Linux dus er is ook geen gevaar voor je host OS denk ik? Die TomTom werkt waarschijnlijk ook op Linux dus ook geen gevaar daarvoor.
Ik neem ook aan dat je echt belangrijke zaken in je up-to-date host OS blijft doen?

Tot slot blijf je met het gebruik van W7 of 8.1 tenminste brandveilig, wat natuurlijk nog veel belangrijker is dan een virus infectie.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/15, 21:32:49 door jos34 »

Offline rico70

  • Lid
Re: Welke windows voor Virtualbox?
« Reactie #11 Gepost op: 2021/10/15, 21:35:58 »
Persoonlijk vind ik XP en 7* nog steeds de beste Windows versies.  10 is wel stabiel mar er zit teveel spyware (telemetrie) in.
TomTom updaten? Ik heb  jaren geleden de DomDom vervangen voor Garmin, gratis OSM kaarten die je er met copy / paste opzet, maakt niet uit welk OS je gebruikt. En de Garmin is ondertussen weer vervangen door Android met OsmAnd op telefoon en tablet.
* afhankelijk welke programma's je nodig hebt, Calibre werkt niet meer op 7 dus moet je dan wel 8, 10 of 11 gebruiken

Offline jos34

  • Lid
Re: Welke windows voor Virtualbox?
« Reactie #12 Gepost op: 2021/10/15, 21:49:20 »
XP draaide bij mij goed, maar 7? Mischien lag het aan die computer, maar was erg traag en liep vaak vast. (ik heb hem maar op 1 computer gehad dus heb verder weinig referentie), nee geen goede ervaringen mee. 8.1 draait dan weer prima.

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke windows voor Virtualbox?
« Reactie #13 Gepost op: 2021/10/16, 07:47:41 »

Overigens snap ik niet waarom je ondersteuning belangrijk zou moeten vinden in een Virtual machine, gaat het kapot flikker je het VHD bestand weg, en begin je weer overnieuw. Zo'n herinstall duurt mischien een kwartiertje. Het updaten van een OS in een virtual machine vind ik alleen maar een waste van tijd en schijfruimte.
Precies, en als je het toch niet vertrouwt, dan maak je een extra gebruiker onder Linux aan die alleen maar
bij zijn eigen home-directory kan en draai je daar Windows7 onder virtualbox. Ik draai nog steeds Windows7 (niet virtueel) die ik al 6 jaar
niet meer ge-update heb om video via HDMI op te nemen (Linux-drivers zijn er niet...) en heb mijn netwerk uitgeschakeld, ik schakel
dat netwerk alleen maar even in om 1 keer per twee jaar mijn TomTom te updaten.

Windows7 draai ik verder onder Virtualbox voor mijn bridgeprogramma's (via internet) en zie ook daar geen enkele reden voor updaten
of wat dan ook, alles achter een firewall  en zo geconfigureerd dat die Windows verder nergens bij kan.
Die herinstall van Windows7 onder Virtualbox op mijn Pc duurt niet meer dan 5 minuten bij mij..... (terugzetten van de image)

De rest doe ik allemaal onder Linux (tegenwoordig Mint Mate)
« Laatst bewerkt op: 2021/10/16, 07:52:21 door aartje »

Re: Welke windows voor Virtualbox?
« Reactie #14 Gepost op: 2021/10/16, 16:19:12 »
Windows 7 is nog steeds mijn favoriet, ook al gebruik 'm niet.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen