Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Weg met het password?  (gelezen 6009 keer)

Weg met het password?
« Gepost op: 2007/10/08, 18:02:08 »
Steeds weer moet ik als enige gebruiker van mijn eigen pc mijn password/wachtwoord intypen wanneer ik een programma installeer of weer verwijder.

Ik wil dit niet, ik ben toch de enige persoon, dus mijn vraag is hoe krijg ik dit uitgeschakeld. Ik hoef niet meer aan mezelf te twijfelen of ik iets wel of niet wil.

;-), moet ik af en toe wel aan mijn vrouw, maar dat is andere koek.

:)
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Weg met het password?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/08, 18:05:35 »
Dat wachtwoord is juist ter bescherming van je systeem.
Het houdt onbekenden en onbevoegden buiten, en voor jezelf is het een extra herinnering dat je iets gaat doen waarmee je mogelijk je systeem verpest.

Wat doe je eigenlijk de hele tijd op je systeem, dat je zo vaak je wachtwoord in moet vullen?
Bij normaal dagelijks gebruik voer je alleen je wachtwoord in bij het inloggen en bij het updaten.

Weg met het password?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/08, 18:48:04 »
In Xubuntu, en naar ik verwacht ook in Ubuntu kan je ook nog automatisch inloggen instellen, dan hoef je geen password meer bij het inloggen in te vullen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Weg met het password?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/08, 18:53:25 »
Enige mogelijkheid om dit te doen, is in te loggen als root.
MAAR DIT IS NIET AAN TE RADEN wegens alle andere problemen die je er bij krijgt, je beveiliging is dan tot niets gereduceerd (sorry voor de hoofdletters).
Eigenlijk moet je deze post als niet geschreven beschouwen ;-).

Offline Soul-Sing

  • Lid
Weg met het password?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/08, 19:52:12 »
Citaat van: tommie74
In Xubuntu, en naar ik verwacht ook in Ubuntu kan je ook nog automatisch inloggen instellen, dan hoef je geen password meer bij het inloggen in te vullen.
ja dat kan bij elke smaak van ubuntu.

Weg met het password?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/08, 20:01:07 »
Citaat van: robertvroegop
Steeds weer moet ik als enige gebruiker van mijn eigen pc mijn password/wachtwoord intypen wanneer ik een programma installeer of weer verwijder.

Ik wil dit niet, ik ben toch de enige persoon, dus mijn vraag is hoe krijg ik dit uitgeschakeld. Ik hoef niet meer aan mezelf te twijfelen of ik iets wel of niet wil.

;-), moet ik af en toe wel aan mijn vrouw, maar dat is andere koek.

:)
Beste Robert,

Ik raad je aan een ander OS te nemen, waar het niet telkens nodig is om wachtwoorden in te typen of te bevestigen dat je je systeem wilt verpesten. Het is te krijgen in de meeste computerwinkels, V&D, en andere winkels zelfs.

Men noemt het Windows.

Veel plezier ermee :D

Groet


P.S.
ik wilde hiermee alleen maar zeggen:
je wilt nu *het wezenlijke* van Linux omzeilen.
Ga in dat geval over op wat anders, zou ik zeggen.

Offline Epidermus

  • Lid
Weg met het password?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/08, 20:10:20 »
Citaat van: sisosteven
Citaat van: robertvroegop
Steeds weer moet ik als enige gebruiker van mijn eigen pc mijn password/wachtwoord intypen wanneer ik een programma installeer of weer verwijder.

Ik wil dit niet, ik ben toch de enige persoon, dus mijn vraag is hoe krijg ik dit uitgeschakeld. Ik hoef niet meer aan mezelf te twijfelen of ik iets wel of niet wil.

;-), moet ik af en toe wel aan mijn vrouw, maar dat is andere koek.

:)
Beste Robert,

Ik raad je aan een ander OS te nemen, waar het niet telkens nodig is om wachtwoorden in te typen of te bevestigen dat je je systeem wilt verpesten. Het is te krijgen in de meeste computerwinkels, V&D, en andere winkels zelfs.

Men noemt het Windows.

Veel plezier ermee :D

Groet


P.S.
ik wilde hiermee alleen maar zeggen:
je wilt nu *het wezenlijke* van Linux omzeilen.
Ga in dat geval over op wat anders, zou ik zeggen.
Ik vind dat Robert een legitieme vraag stelt, en begrijp daarom niet waarom er zo'n antwoord gegeven wordt.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Weg met het password?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/08, 20:31:39 »
@epidermus
elke vraag is serieus te nemen. sisosteven komt na en aantal serieuze en duidelijk antwoorden met zijn opmerking. dus in het draadje wordt gelukkig in eerste instantie adequaat gereageerd.
conclusie:
- nooit inloggen als (permanente) root
- gebruik in ubuntu ook niet sudo su. het is niet eens standaard actief.
  gebruik dus altijd: sudo.

BroodjeUbuntu

  • Gast
Weg met het password?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/08, 20:54:08 »
Ik vind het soms ook wel irri, ze moeten er iets op bedenken dat je alleen maar steeds op acepteren hoef te druken zoals ook in vista, of is dit dan weer minder veilig?

Offline Epidermus

  • Lid
Weg met het password?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/08, 21:32:57 »
De beveiligingen zorgen er juist voor dat Linux niet vatbaar is voor aanvallen van buitenaf. Wellicht is het voor Robert een idee om het pasword te vereenvoudigen zodat intypen ervan niet omslachtig is. Overigens kan ik mij niet voorstellen dat dit erg vaak voorkomt, want zo vaak zullen er geen nieuwe prog's geinstalleerd of verwijderd worden. Voor inloggen heb je geen pasword nodig.

Offline mcgyver

  • Lid
Weg met het password?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/08, 21:33:37 »
Robert, we bedoelen eigenlijk: "You shouldn't want that"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Weg met het password?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/08, 21:40:51 »
De kern van het probleem:
Met automatisch inloggen hoef je geen password meer te geven, maar zodra je iets wilt (de)installeren wel.
Zou je dit uitzetten, dan kan elk script van alles met je systeem doen.
Juist het password zorgt ervoor, dat scripts e.d, niets met het systeem kunnen doen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Weg met het password?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/08, 21:54:28 »
Kortom: leve het wachtwoord! Onze beste bescherming tegen virussen!

Weg met het password?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/09, 09:25:40 »
@Allen,
Bedankt iedereen voor de reacties, zowel de positieve als de negatieve.
Ik begrijp nu wel dat dit dus gedaan is om het systeem veiliger te maken, maar zoals jullie hebben kunnen lezen in mijn vraag, alleen ik gebruik deze pc en daarom dacht ik misschien is het wel handig dat dit password niet meer hoefde te worden ingevuld.
Het automatisch inloggen heb ik al aangezet, btw mijn pc staat altijd aan dus hoef ik niet zo vaak in te loggen. (ja, ja, het draadje over milieu dat ken ik)

@Johanvd
Je vraagt me wat ik zoal aan het doen ben waarom ik zo vaak mijn password moet gebruiken, het antwoord is duidelijk ik probeer zoveel mogelijk programma's uit die in Ubuntu worden meegeleverd en welke kunnen worden geïnstalleerd en gedeïnstalleerd. Gewoon om (veel) meer kennis van Ubuntu te krijgen.

@sisoSteven
Ik weet niet waarom jij mij een ander os aanraad terwijl ik een serieuze vraag stel of er een mogelijkheid bestaat dit uit te zetten. Had gewoon alleen je p.s. geplaatst, komt vriendelijker over en dat is nou juist één van de reden dat ik overgestapt ben naar dit OS. (het is je vergeven)

@Epidermus
Zoals je hiervoor hebt kunnen lezen, ik in- en destalleer juist heel regelmatig programma's. Juist om te zien hoe deze werken en wat ze doen, gewoon om mijn kennis te verhogen en ja dan zou ik natuurlijk ook in één keer een hele rits programma's kunnen installeren maar dan zie ik daar de bomen door het bos niet meer door.

@Allen
Nogmaals, iedereen bedankt voor de reacties en ik weet nu dat het niet aan te bevelen is in verband met de beveiliging van het systeem. Oké dan, ik leg me er bij neer en ga nu weer vrolijk verder.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline Dave

  • Lid
Weg met het password?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/09, 16:49:19 »
nou als hij zo graag wil expirementeren en geen probleem heeft om eens opnieuw te moeten installeren waarom niet lekker als root laten spelen met de computer?
Niet iedereen heeft belangrijke data die niet wil missen immers.
root account en automatisch laten inloggen en klaar toch? Neem tenminste aan dat het wel zal werken.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Weg met het password?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/09, 17:02:17 »
Inloggen als root levert meer problemen op dan alleen de beveiligingsgaten die je maakt.
Het systeem is er niet op ontworpen om continu als root bezig te zijn. Je kan dus al vrij snel foutmeldingen krijgen over bestandsrechten die niet kloppen en programma's die niet onder root willen werken.

Wat je wel kan doen om het makkelijker te maken is een leeg wachtwoord instellen.
http://ubuntucat.wordpress.com/2007/07/31/creating-a-passwordless-account-in-ubuntu/

Let wel op: dit is levensgevaarlijk voor je systeem. Doe dit alleen als de data op die computer niet waardevol is. Ook andere computers in je netwerk lopen gevaar. Als er ingebroken wordt kan jouw computer gebruikt worden om spam te sturen naar andere computers of om andere systemen plat te leggen.

Het is dus goed mogelijk dit te doen, maar erg sociaal naar andere internetgebruikers is het mogelijk niet.

Offline Dave

  • Lid
Weg met het password?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/09, 18:37:37 »
ach, met windows hoorde ik ook altijd de vreselijkste verhalen maar jaren zonder firewall of permanente scanner gewerkt.
was wel inbel.
Alles vertraagde alleen maar dus weg er mee.
Nooit problemen gehad door de jaren heen.

Alleen kabelaars moeten meer oppassen imo.

Verder altijd zorgen voor backup van voor jou belangrijke data en zeker digi fotoos.

Weg met het password?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/09, 19:13:01 »
Citaat van: robertvroegop
@sisoSteven
Ik weet niet waarom jij mij een ander os aanraad terwijl ik een serieuze vraag stel of er een mogelijkheid bestaat dit uit te zetten. Had gewoon alleen je p.s. geplaatst, komt vriendelijker over en dat is nou juist één van de reden dat ik overgestapt ben naar dit OS. (het is je vergeven)
Excuus, Robert,
ik heb duidelijk een nogal vreemd gevoel voor humor - sorry daarvoor.

Het mag duidelijk zijn dat ik je juist niet een ander OS aanraad - ik raadde je op een vreemde manier aan, om met de wachtwoorden te leren leven.

Nogmaals sorry dat het verkeerd overkwam (moet ik toch eens aan denken, dat mijn idiote humor niet altijd overkomt op een forum ;) ).

Weg met het password?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/09, 20:19:32 »
@ robertvroegop:
Ik denk dat je iets nog niet goed begrijpt. Dit administrator-paswoord dient niet enkel om het systeem te beschermen tegen gebruikers die niet aan het systeem mogen komen maar ook tegen programma's die aan het systeem willen en die dat niet mogen (virussen).
Het paswoord moet via de primaire input (meestal het keyboard dus) ingegeven worden. Dit maakt linux en andere unix-varianten nu zo veilig.
Zolang een virus geen 'matrix'-truuk kan forceren is dit voor een virus dus onmogelijk.

Weg met het password?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/10/09, 22:41:54 »
Citaat van: Dadio
@ robertvroegop:
Ik denk dat je iets nog niet goed begrijpt. Dit administrator-paswoord dient niet enkel om het systeem te beschermen tegen gebruikers die niet aan het systeem mogen komen maar ook tegen programma's die aan het systeem willen en die dat niet mogen (virussen).
Het paswoord moet via de primaire input (meestal het keyboard dus) ingegeven worden. Dit maakt linux en andere unix-varianten nu zo veilig.
Zolang een virus geen 'matrix'-truuk kan forceren is dit voor een virus dus onmogelijk.
Ik heb het duidelijk begrepen en ik zal me (en dat zeker voor de veiligheid voor zowel mezelf en zoals ik lees ander gebruikers op het net) gewoon aanwennen wat vaker die paswoorden in te typen.

@allen,
iedereen bedankt voor de ondersteunde reacties.
ik ben toch nog steeds een tevreden Ubuntugebruiker.

Groet, Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

kersje86

  • Gast
Weg met het password?
« Reactie #20 Gepost op: 2007/10/29, 10:25:07 »
maar is het nu nou onveilig om mijn laptop op automatisch aanmelden te zetten of niet? Ik vind het ook best wel irritant, wil gewoon laptop aanzetten en meteen naar de desktop komen, dat elke x een password invoeren bij dingen installeren of deinstalleren begrijp ik wel

Offline Soul-Sing

  • Lid
Weg met het password?
« Reactie #21 Gepost op: 2007/10/29, 10:40:47 »
automatisch aanmelden kan ingesteld worden, geen probleem. lijkt mij in de meeste gevallen ook geen veiligsheidsprobleem. daarna natuurlijk wel je sudo wachtwoord gebruiken! anders help je het linux systeem om zeep.

mickvdv

  • Gast
Weg met het password?
« Reactie #22 Gepost op: 2007/10/29, 11:59:48 »
Soms kan je terwijl je hte niet door hebt een paket ssh (of iets in die richting) installeren. Zo gouw z'n pakket geinstalleerd is en je niet echt een goede router hebt (een die alle poorten open gooit) zou ik en ieder ander gewoon kunnen inloggen op jou pc. Ik denk dat er heel wat mensen zijn die jou pc dan weer kunnen gebruiken voor illigale activiteiten. EN dan staat al heel snel de politie voor je deur!.

(Dit is enigsinds overdreven)

Offline Tico

  • Lid
Weg met het password?
« Reactie #23 Gepost op: 2007/10/29, 12:25:45 »
je kunt natuurlijk wel je wachtwoord kopieren en plakken (er van uitgaande dat je heel regelmatig je passw. moet ingeven)

Weg met het password?
« Reactie #24 Gepost op: 2007/10/29, 19:03:27 »
Citaat van: mickvdv
Soms kan je terwijl je hte niet door hebt een paket ssh (of iets in die richting) installeren. Zo gouw z'n pakket geinstalleerd is en je niet echt een goede router hebt (een die alle poorten open gooit) zou ik en ieder ander gewoon kunnen inloggen op jou pc. Ik denk dat er heel wat mensen zijn die jou pc dan weer kunnen gebruiken voor illigale activiteiten. EN dan staat al heel snel de politie voor je deur!.

(Dit is enigsinds overdreven)
Met ssh kan je toch niet zomaar inloggen zonder login en paswoord????