Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Gutsy] (Tijdelijke) oplossing printprobleem voor oa. Brother DCP-115C  (gelezen 2413 keer)

Onder Gutsy is het met het oa. op dit forum te vinden installatieadvies niet mogelijk te printen. Het installeren gaat allemaal prima en de printer verschijnt in de lijst, maar een testafdruk verdwijnt gewoon in het niets. Dit komt doordat een nieuw onderdeel van Ubuntu, AppArmor, toegang tot het driverbestand van (in dit geval) Brother verbied.
Houdt https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/cupsys/+bug/133818 in de gaten om te zien of dit al gerepareerd is.

Tot die tijd is het op te lossen op de volgende manier (ook te lezen in de launchpad bugreport discussie):
bekijk met de opdracht "tail -f /var/log/syslog" de meldingen van je systeem.
Druk nu een testpagina af.
Als dit probleem speelt zie je een hele rits meldingen als de volgende paar langskomen:

Sep  3 21:19:16 evo kernel: [16023.879653] audit(1188847155.854:897): REJECTING w access to /usr/local/Brother/inf/brMFC210Crc (brprintconfij2(19868) profile /usr/sbin/cupsd active /usr/sbin/cupsd)
Sep  3 21:19:16 evo kernel: [16024.498207] audit(1188847156.854:898): REJECTING w access to /usr/local/Brother/inf/brMFC210Crc (brprintconfij2(19956) profile /usr/sbin/cupsd active /usr/sbin/cupsd)

Oftewel /usr/sbin/cupsd wil schrijf (w) (en ook lees) toegang tot /usr/local/Brother/inf/brMFC210Crc
Die toestemming geef je als volgt:
gksudo gedit /etc/apparmor.d/usr.sbin.cupsd

Verander het bestand als volgt:

Oud:
  # third-party printer drivers; no known structure here
  /opt/** rix,

Nieuw:
  # third-party printer drivers; no known structure here
  /opt/** rix,

   # Brother printer drivers are installed in /usr/local
   /usr/local/Brother/** rwix,
   # And need read acces to /dev/tty
   /dev/tty r,

De toegang zou nog wat kunnen worden beperkt maar dat was me teveel uitzoekwerk. Sla het bestand op en herlaad AppArmor:

sudo /etc/init.d/apparmor reload

Als alles goed is zou een testpagina nu moeten afdrukken. Zo niet, bekijk nogmaals de uitvoer van /var/log/syslog en kijk welke toegang nog meer wordt tegengehouden en zet dat op dezelfde manier open.

Dit werkt dus voor alle printers die op een andere locatie bestanden moeten aanspreken (de meeste door een fabrikant geleverde drivers)

ww

  • Gast
[Gutsy] (Tijdelijke) oplossing printprobleem voor oa. Brother DCP-115C
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/05, 18:50:33 »
Ik krijg dus het volgende

Dec  5 18:46:19 linux-hp kernel: [ 1480.256000] audit(1196876779.223:11):  type=1503 operation="inode_permission" requested_mask="rw" denied_mask="rw" name="/dev/tty" pid=7973 profile="/usr/sbin/cupsd"
  Snap eigenlijk niet waar de boel geblokkeerd wordt.
Ben nog erg onervaren in ubuntu, wie kan mij helpen?

Na wat geexperimenteer ga ik er alleen maar op achteruit :( krijg er nu dit ook bij

Dec  5 19:11:13 linux-hp AppArmor(init): Skipping profile /etc/apparmor.d/usr.sbin.cupsd~

Offline Thom

  • Lid
[Gutsy] (Tijdelijke) oplossing printprobleem voor oa. Brother DCP-115C
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/07, 15:54:35 »
Ik heb ook een Brother 115c in mijn netwerk en herken de problemen niet. Wel moet de Brother op een speciale manier worden geïnstalleerd. Door op deze forum de zoekopdracht Brother 115c in te typen, zul je een aantal links vinden over hoe een Brother 115c dient te worden geïnstalleerd in Ubuntu.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3