Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??  (gelezen 1124 keer)

De vraag staat in de aanhef. Ik heb een PC van 5 jaar oud, waar ik XP wil uittesten onder Linux. Zou kunnen onder Wine of onder Virtual Box.
Welke werkt het best en is up to date.?
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/14, 11:09:15 »
VB. XP zelf kun je niet eens draaien in Wine; alleen sommige Windowstoepassingen.

Hou er wel rekening mee, dat het onveilig is om met XP het internet op te gaan. Ook al is dat via VB. Je onderliggende Linux kan niet worden besmet, maar de XP wel, en alle info die je daarop intikt is prooi voor misdadigers.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/14, 11:12:47 door Pjotr »

Re: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/14, 11:32:42 »
Het probleem op deze PC is, dat ik nog steeds niet kan scannen in XUbuntu met mijn recente Brother all-in -one. Zelfs op engelse websites naar een oplossing daarvoor gezocht. Ook draadloos is een ramp, bij de minste of geringste netspanningsstoring is mijn wachtwoord er weer uit. Draai nu met een USB kabel.
Ben ook naar een spreekuur geweest van Seniorweb. GEEN oplossing. Dus daarom draai ik bij het scannen onder XP.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/14, 11:34:47 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/14, 11:43:32 »
Ik weet niet hoe je met je Brother verbindt, maar Wine heeft geen ondersteuning voor USB-apparaten, dus...
Voor draadloos is misschien een nieuw, goedkoop stickje een oplossing. Zie Pjotr's website.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/14, 11:48:14 »
onderliggende Linux kan niet worden besmet
Niet waarschijnlijk maar voor de volledigheid ook niet onmogelijk. Virtualisatiesoftware  is ook (maar) software en kan kwetsbaarheden bevatten die een risico geven voor de onderliggende host (of andere VM’s).
allowing a guest to penetrate or crash the host, allowing one guest to communicate with another guest using hidden channels and things like that.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/14, 12:03:21 »
Ik weet niet hoe je met je Brother verbindt, maar Wine heeft geen ondersteuning voor USB-apparaten, dus...
Voor draadloos is misschien een nieuw, goedkoop stickje een oplossing. Zie Pjotr's website.
Het probleem met draadloos is, dat het wachtwoord steeds uit mijn printer verdwijnt, dus daar helpt niet 1 stick bij. En garantie heb ik niet meer, denk ik.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/14, 12:06:40 »
Ik weet niet hoe je met je Brother verbindt, maar Wine heeft geen ondersteuning voor USB-apparaten, dus...
Voor draadloos is misschien een nieuw, goedkoop stickje een oplossing. Zie Pjotr's website.
Dan ga ik Virtual box uitproberen, hopelijk kan ik daarmee snel schakelen tussen Linux en XP zonder PC herstart
stoompiet.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline PKing

  • Lid
Re: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/14, 12:13:12 »
Met VB start je virtueel een ander OS op zonder je hele PC te herstarten.
Mochten er vragen zijn dan horen we het wel weer.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/14, 12:19:34 »
Als je via het VB-menu de gastuitbreidingen installeert, dan kun je zelfs via het menu Naadloze modus aanzetten, waardoor het net lijkt alsof je je Windows-toepassingen direct in Linux draait :)

Re: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/14, 12:57:36 »
Als je via het VB-menu de gastuitbreidingen installeert, dan kun je zelfs via het menu Naadloze modus aanzetten, waardoor het net lijkt alsof je je Windows-toepassingen direct in Linux draait :)
Dat is mooi, nu op zoek naar een 32 bits versie van VB, bij de fabrikant zie ik, dat 4.3.xx alleen 64 bits ondersteund.
En ik kom XUbuntu nergens tegen bij Old Builts.  8-)
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline Kees3

  • Lid
Re: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/14, 13:05:49 »
Heb je ook niet nodig, je kan gewoon 32-bit vm in 64 bit virtualbox draaien.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/14, 13:35:46 »
Dat is mooi, nu op zoek naar een 32 bits versie van VB, bij de fabrikant zie ik, dat 4.3.xx alleen 64 bits ondersteund.
En ik kom XUbuntu nergens tegen bij Old Builts.  8-)
VirtualBox zit in het Ubuntu softwarecentrum, krijg je automagisch de juiste versie (en veligheidsupdates).
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/14, 14:55:32 »
Dat is mooi, nu op zoek naar een 32 bits versie van VB, bij de fabrikant zie ik, dat 4.3.xx alleen 64 bits ondersteund.
En ik kom XUbuntu nergens tegen bij Old Builts.  8-)
VirtualBox zit in het Ubuntu softwarecentrum, krijg je automagisch de juiste versie (en veligheidsupdates).
Softwarecentrum heeft een oude versie 4.1, Ik heb een nieuwere direct van Oracle vandaan.
Ben het nu aan het instellen.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/14, 15:29:23 »
Als ik VB start, dan komt er een melding " no bootable disc " gevonden oid.
En een vastloper, die ik met aan/uit knop moest herstellen.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/14, 16:35:46 »
Softwarecentrum heeft een oude versie 4.1, Ik heb een nieuwere direct van Oracle vandaan.
Ben het nu aan het instellen.
Dat is altijd zo met het Ubuntu softwareecentrum, zo werken de releases van Ubuntu: per definitie bevat het softwarecentrum een vorige versie.

Voordeel is dat het pakket uit het Softwarecentrum is getest met (en zo nodig aangepast op) de versie van Ubuntu en wordt voorzien van updates.

Het staat je uiteraard vrij te proberen een nieuwere versie direct van de website te installeren (als je dat leuk, nuttig of leerzaam vindt). ;)

Als ik VB start, dan komt er een melding " no bootable disc " gevonden oid.
Voor de zekerheid de vraag of je wel een installatie CD van Windows XP in de CD speler hebt gedaan (en beschikt over een geldige licentie). Heb je die niet is VirtualBox geen optie.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/14, 19:00:07 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??
« Reactie #15 Gepost op: 2014/07/15, 10:01:03 »
Softwarecentrum heeft een oude versie 4.1, Ik heb een nieuwere direct van Oracle vandaan.
Ben het nu aan het instellen.
Dat is altijd zo met het Ubuntu softwareecentrum, zo werken de releases van Ubuntu: per definitie bevat het softwarecentrum een vorige versie.

Voordeel is dat het pakket uit het Softwarecentrum is getest met (en zo nodig aangepast op) de versie van Ubuntu en wordt voorzien van updates.

Het staat je uiteraard vrij te proberen een nieuwere versie direct van de website te installeren (als je dat leuk, nuttig of leerzaam vindt). ;)

Als ik VB start, dan komt er een melding " no bootable disc " gevonden oid.
Voor de zekerheid de vraag of je wel een installatie CD van Windows XP in de CD speler hebt gedaan (en beschikt over een geldige licentie). Heb je die niet is VirtualBox geen optie.
Ja, ik heb XP CD met licentie.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??
« Reactie #16 Gepost op: 2014/07/15, 11:31:23 »
Heb je wel de CD toegevoegd als bootmedium via de instellingen van je aangemaakte virtuele machine?

Re: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??
« Reactie #17 Gepost op: 2014/07/15, 12:38:01 »
Heb je wel de CD toegevoegd als bootmedium via de instellingen van je aangemaakte virtuele machine?
Ik heb alles standaard laten staan, een snelle NFTS formattering is voorbij, nu installatie, denk ik, het scherm wordt zwart en de CD doet iets.
Alleen USB devices toegevoegd en de versie van het Softwarecentrum van VB er op gezet. :)

Piet
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Wat werkt beter om Windows software te draaien, Wine of Virtual Box??
« Reactie #18 Gepost op: 2014/07/15, 12:54:49 »
Hij is nu in XP bezig met landinstellingen, netwerk configureren, enzovoort :)

Hoort inmiddels bij Tips en Trucs thuis.
Nu printer driver CD erin, deze wordt geïnstalleerd. Na afronding wordt XP herstart. Dit gebeurd, zonder dat de PC uitgaat, leuk en apart.
De eerste scans onder XP zijn nu gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/15, 18:55:34 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop