Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] SSD harddisc een voordeel met Ubuntu ?  (gelezen 1053 keer)

[Opgelost] SSD harddisc een voordeel met Ubuntu ?
« Gepost op: 2011/09/09, 20:24:51 »
Ik zou mijn laptop willen upgraden, maar deze keer met een speciale harddisc namelijk deze : http://www.laptopmag.com/review/storage/samsung-ssd-256GB.aspx

Heb ik nu echt voordeel met Ubuntu ? Kent Ubuntu (ik neem ineens 11.04) dit soort harddrives ?

Ik hoop dat er iemand al ervaring (goede of slechte) heeft met SSD's en Ubuntu.

« Laatst bewerkt op: 2011/09/11, 09:32:59 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: SSD harddisc een voordeel met Ubuntu ?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/09, 23:04:13 »
Ik heb zelf geen SSD hardisk. Maar wat ik zo lees en zie op youtube filmpjes, moet het booten een stuk sneller gaan.
Bijv. dit filmpje, http://www.youtube.com/watch?v=_WnujXu34tk
En wat ik verder lees, booten via SSD en data op een gewone harddisk.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Bloom

  • Lid
Re: SSD harddisc een voordeel met Ubuntu ?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/10, 02:31:18 »
Ik heb op mijn desktop de ingebouwde SATA-harddisk vervangen door een SSD. Hij boot nu vanaf BIOS POST tot werkklare desktop in slechts 9 seconden. Een benchmark toonde aan dat de SSD zo'n 40x sneller is als mijn vroegere harddisk, dus echt de moeite. Zeker voor Linux, omdat je sowieso al niet veel plaats nodig hebt (hooguit 10 tot 12 GB) als je /home op een harddisk houdt en de rest van / op een ssd. Ik had een SSD van 60 GB gekocht maar daar is momenteel maar 12 GB van in gebruik (64-bit Ubuntu met /home op een NAS).

Offline peter49m

  • Lid
Re: SSD harddisc een voordeel met Ubuntu ?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/10, 11:46:32 »
Uit Wikipedia (over ssd):
...
TRIM is reeds geïntegreerd in Linux 2.6.33, Windows 7 en Windows Server 2008R2, en sinds 20 juli 2011 ook officieel in Mac OS X 10.7 Lion.


Het lijkt me dus dat Ubuntu er gewoon mee om zou moeten kunnen gaan. (Oudere ssd´s kenden die trim-funktie trouwens niet). Maar omdat zo´n ssd nog steeds behoorlijk prijzig is, lijkt het me inderdaad heel verstandig om even te wachten op reacties van (ervarings-)deskundigen. (Dat ben ik niet.)

Onderwijl kan je misschien even de volgende link bekijken. Hier worden wat zaken uitgelegd, waardoor je ssd nog beter functioneert. Weliswaar voor Windows, maar sommige zaken kan je vermoedelijk ook wel onder Ubuntu instellen.

http://nl.hardware.info/reviews/1635/workshop-tune-je-ssd!

(Ik vind  trouwens de site van  hardware-info erg handig om een beetje bij te blijven op hardware-gebied, maar dit terzijde)

En als je moederbord Serial ATA 600 ondersteund, kan je voor een nog snellere ssd kiezen.

Ben benieuwd wat het wordt!

@Bloom:
Heb je ook nog wat zaken als prefetching, Superfetch en automatisch defragmenteren zoals beschreven in bovengenoemde link ingesteld/uitgezet onder Ubuntu. Of is dat niet nodig/mogelijk onder Ubuntu?
DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 12.00 (FF)