Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat te doen voor een verse installatie 7.10?  (gelezen 1206 keer)

Wat te doen voor een verse installatie 7.10?
« Gepost op: 2007/10/15, 03:06:24 »
Allerwegen lees ik op dit forum dat je voor het installeren van een nieuwe versie het beste een 'verse' installatie kunt doen.
Misschien een verschrikkelijk domme vraag van me, maar wat moet ik dan doen als ik nu op mijn laptop een dual-boot met XP en Feisty Fawn heb? Moet ik eerst 7.04 of bepaalde bestanden of mappen verwijderen, of soms nog andere dingen doen?
Vergeef me deze misschien belachelijke vragen, maar ik ben een absolute newbie. Een paar maanden geleden heb ik voor het eerst van mijn leven Ubuntu naast XP gezet. Hiervoor een howto voor dual-boot gelezen, dvd erin, stappen gevolgd en... zonder problemen tot nu toe vlekkeloos en snel met Ubuntu gewerkt. Jullie begrijpen dat ik bijna geen ervaring heb in troubleshooten, vandaar mijn vraag.

Alvast dank voor de reacties.

Wat te doen voor een verse installatie 7.10?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/15, 07:22:53 »
Hoi John,

Je hebt al een dual boot draaien?
Dan is het werkelijk te eenvoudig voor woorden! :-)
Heb je ook nog een aparte partitie voor je /home map? Zo niet - geeft ook niet (is soms zelfs beter van niet).

Wat je doet is het volgende.

* Download t.z.t. de alternate-cd van Gutsy - de Live-cd kan ook handig zijn om vantevoren eerst je hardware uit te testen, maar als het nu allemaal werkt, zal het straks ook werken :-)
* Open het ISO met K3b en check aldaar de md5sum (K3b geeft je dan een serie cijfers en getallen, welke hij wil vergelijken met een serie die op de downloadsite wel ergens te vinden is)
* Deze controle kun je ook na het branden doen, bij opstarten van de schijf geef je eerst aan "controleer schijf op fouten" - dan heb je als het fout is alleen een cdr verpest.....

* Brand het op een lege cdrom (als ISO branden! dat kan bijv. met K3b, of in windows met nero)

* MAAK EEN BACKUP VAN JE PERSOONLIJKE BESTANDEN!!! Vooral als je geen aparte /home map hebt!

* Installeer Gutsy gewoon over Feisty heen - tijdens de installatie kun je de betreffende partitie gewoon formatteren, dan is Feisty helemaal weg en Staat Gutsy er straks.

Eenvoudig toch?
:D

Succes ermee!

Wat te doen voor een verse installatie 7.10?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/15, 07:30:47 »
Citaat van: sisosteven
Hoi John,

Je hebt al een dual boot draaien?
Dan is het werkelijk te eenvoudig voor woorden! :-)
Heb je ook nog een aparte partitie voor je /home map? Zo niet - geeft ook niet (is soms zelfs beter van niet).

Wat je doet is het volgende.

* Download t.z.t. de alternate-cd van Gutsy - de Live-cd kan ook handig zijn om vantevoren eerst je hardware uit te testen, maar als het nu allemaal werkt, zal het straks ook werken :-)
* Open het ISO met K3b en check aldaar de md5sum (K3b geeft je dan een serie cijfers en getallen, welke hij wil vergelijken met een serie die op de downloadsite wel ergens te vinden is)
* Deze controle kun je ook na het branden doen, bij opstarten van de schijf geef je eerst aan "controleer schijf op fouten" - dan heb je als het fout is alleen een cdr verpest.....

* Brand het op een lege cdrom (als ISO branden! dat kan bijv. met K3b, of in windows met nero)

* MAAK EEN BACKUP VAN JE PERSOONLIJKE BESTANDEN!!! Vooral als je geen aparte /home map hebt!

* Installeer Gutsy gewoon over Feisty heen - tijdens de installatie kun je de betreffende partitie gewoon formatteren, dan is Feisty helemaal weg en Staat Gutsy er straks.

Eenvoudig toch?
:D

Succes ermee!
ik haak af bij dowload de alternate cd. waarom de alternate??? neem de live cd  en volg de stappen die je eerst ook volgde dan komt het allemaal goed hou er alleen rekening mee dat als je installeerd dat je al je bestanden in ubuntu kwijt bent tenzij je een aparte /home gebruikt.
het voordeel van een aparte /home is dat je bestanden en instellingen van bepaalde programma's blijven bestaan. het nadeel is dat je soms juist af wil van alles en je dan beter gewoon helemaal opnieuw kunt beginnen.

ik raad dus aan een aparte /home. hoe dat te doen? kijk hier op het forum dan vind je er vanzelf een hoop over.
homemade HTPC

Wat te doen voor een verse installatie 7.10?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/15, 12:50:07 »
@sisosteven: Dank voor de informatie. Het moet hiermee lukken.
@sisosteven en raydekok: Ik heb een aparte home-partitie. Weten jullie waarmee ik die kan backuppen? Of kan ik gewoon een kopie op een externe HD zetten. Deze is overigens wel NTFS geformatteerd.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Wat te doen voor een verse installatie 7.10?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/15, 19:03:13 »
als je een aparte /home hebt hoef je gewoon bij de installer ervoor te kiezen die partitie terug te mounten als /home, maar niet formatteren!
De / moet je wel formatteren.

Wat te doen voor een verse installatie 7.10?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/15, 23:51:38 »
Citaat van: Typhoner
als je een aparte /home hebt hoef je gewoon bij de installer ervoor te kiezen die partitie terug te mounten als /home, maar niet formatteren!
De / moet je wel formatteren.
Dank je voor je advies.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Wat te doen voor een verse installatie 7.10?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/16, 09:26:20 »
Nog een extra vraagje hierover: wat gebeurt er met programma's (en de configuratie ervan) zoals bv. wine, BOINC, etc als ik een verse install doe met een backup van /home? Ik heb in wine bv. nogal wat veranderd in de configuratie, en ik wil dit natuurlijk liefst niet opnieuw doen!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Wat te doen voor een verse installatie 7.10?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/16, 16:09:11 »
Als je bestanden uit je home dir op een schijfje brand, zorg er voor dat het brandprogje ook de verborgenbestanden meeneemt. dan heb je ook je e mail, je schts, je firefox adons en dergelijke.
Het kan zijn dat je de confugeratie bestande die michien elders staan, even apart moet silecteren om ook op die schijf te branden, dan heb je een backup, die je meestal zo terug kan zetten, soms kan het niet, maar dan kan je de veranderde code copy pasten, in het nieuwe confugeratie bestand, over het stukje, wat daardoor vervangen dient te worden.
dan hoef je al die code niet handmatig in te tillen, dat maakt een heleboel uit.

reekje