Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tijdelijk wachtwoord PDF bestanden  (gelezen 985 keer)

Offline h2o

  • Lid
Tijdelijk wachtwoord PDF bestanden
« Gepost op: 2017/06/23, 21:46:30 »
Ik heb voor iemand die een wereldreis gaat maken afgesproken dat hij op termijn PDF bestanden toegestuurd krijgt. Nu wil het geval dat die bestanden maar één week gebruikt mogen worden. Ik kan die bestanden wel versleutelen met een wachtwoord, maar ik ben op zoek naar een mogelijkheid om die versleuteling van een vervaltermijn te voorzien en na die termijn de bestanden onbruikbaar maakt.
Is dat überhaupt mogelijk onder Linux?

Nu ik toch bezig ben...  :P kan ik er ook voor zorgen dat die bestanden ook niet kunnen worden opgeslagen onder een andere naam en zo de versleuteling wordt omzeild?

Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Tijdelijk wachtwoord PDF bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/23, 22:22:47 »
Hallo, ik heb even voor je rondgekeken (want interessante vraag) en het lijkt er op het eerste gezicht op dat dat inderdaad kan, maar alleen met hele dure software van Adobe en mogelijk ook andere bedrijven. Wat gebeurt er namelijk met jouw beveiliging-in-de-tijd als de ontvanger (niet per se jouw vriend) de tijd op zijn of haar pc verandert? Alleen een professioneel DRM-systeem is hiertegen bestand, maar daar schijn je ook professioneel voor te moeten betalen (denk Fortune 50-bedrijven...).

Daarnaast bestaan er vele programmaatjes om pdf-wachtwoorden te kraken of te omzeilen.

Dus in eerste instantie denk ik: kan niet wat je wilt. Maar wellicht zijn er nog meer mogelijkheden...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Tijdelijk wachtwoord PDF bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/23, 22:53:25 »
Als je kunt lezen, dan kun je altijd kopiëren.

Offline rico70

  • Lid
Re: Tijdelijk wachtwoord PDF bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/23, 23:28:58 »
Ik weet niet hoe groot die bestanden zijn en of het perse .pdf moet zijn.
Mss is een messenger als Wickr een handig alternatief, die heeft de mogelijkheid om berichten automatisch te wissen.

Re: Tijdelijk wachtwoord PDF bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/24, 01:25:29 »
Daarnaast bestaan er vele programmaatjes om pdf-wachtwoorden te kraken of te omzeilen.
Als je kunt lezen, dan kun je altijd kopiëren.

+1
Al is het maar met de PrtScn functie.
En de pdf-print functie?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: Tijdelijk wachtwoord PDF bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/24, 16:42:02 »
Ik zal wat concreter zijn.  We gaan ervan uit dat er geen misbruik van gemaakt zal worden (daarvoor moeten ze ook tekenen), maar bepaalde voorzorgmaatregelen zijn niet overbodig.
Ik houd het dan maar op dat tijdelijke wachtwoord.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Tijdelijk wachtwoord PDF bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/24, 20:22:29 »
Ik zal wat concreter zijn.  We gaan ervan uit dat er geen misbruik van gemaakt zal worden (daarvoor moeten ze ook tekenen), maar bepaalde voorzorgmaatregelen zijn niet overbodig.
Ik houd het dan maar op dat tijdelijke wachtwoord.

Mag dezelfde persoon het na een week niet meer lezen? Of mag het niet in vreemde handen vallen?
In dat laatste geval is een leeswachtwoord voor de pdf voldoende. Kan het alleen gelezen worden door wie een wachtwoord heeft.
En je zou de pdf ook wachtwoord beveiligd in kunnen pakken (zip bijvoorbeeld).

Maar wat al gezegd is, voor elk soort wachtwoord zijn er simpele wachtwoordkrakers te downloaden.
Specifiek gemaakt voor een bepaald soort bestand, of zelfs met brute force crackers. Heb er veel geprobeerd ooit (incl zip, word en pdf) en voor wie dat niet wist is het verbijsterend hoe makkelijk dat is.
Een simpele brief per post is nog veiliger, eventueel vergezeld van een aansteker. :D

Leuke anekdote. Ooit eens iemand laten schrikken. Had op mijn pc een zwaar beveiligd bestandje gelezen van een zwaar beveiligde server, en dat was 'onkraakbaar' toen ik vroeg "dat hij dat zomaar durfde?". "Zwaar beveiligd" zei hij. Omdat hij het gelezen had stond het bestandje gewoon in de browser cache en was gewoon te openen. Mannn dat was paniek. De baas van netwerkbeheer werd ter plekke op hoge poten thuis gebeld. LOL
En zo kan ik er nog wel wat meer vertellen. ;)
Digitaal en veilig. Laat me niet lachen.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/24, 20:30:30 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore