Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe moet ik fstab configureren met mountpoint van het type nfs?  (gelezen 1287 keer)

Offline bart85

  • Lid
Met dit commando heb ik wel verbinding:
mount -t nfs -o proto=tcp,port=2049 bart-medion:/bart /mnt/bart-medion
Maar de configuratie in fstab is fout. Na het rebooten word het niet gekoppeld:
bart-medion:/bart   /mnt/bart-medion   nfs    auto  0  0
Wat doe ik verkeerd?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe moet ik fstab configureren met mountpoint van het type nfs?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/16, 21:28:47 »
Vraag 0: a. Ubuntuversie?, en b. bestaat de (permanente) map /mnt/bart-medion nog? (de standaard is tegenwoordig een mountpoint onder /media)
Vraag1: nfs versie 3 of versie 4? is de versie/policy op de server en de client dezelfde?
Vraag2: gaat het in de fstab wel met
192.168.x.x:/home/bart /mnt/bart-medion nfs rw 0 0NB: (uit recente eigen ervaring met mount -a) eerst een keer umount, dan weer mount -a uitvoeren bij wijzigingen in de /etc/fstab.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline bart85

  • Lid
Re: Hoe moet ik fstab configureren met mountpoint van het type nfs?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/17, 08:58:37 »
Hoe kan ik de versie controleren?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe moet ik fstab configureren met mountpoint van het type nfs?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/18, 07:34:20 »
Dan moet je kijken in /etc/exports op de nfs server. Heb je niks bijzonders ingesteld wat betreft NFS v4, dan zal hij terugvallen op v3.

Offline bart85

  • Lid
Re: Hoe moet ik fstab configureren met mountpoint van het type nfs?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/18, 17:23:19 »
Het probleem is opgelost. Er was geen internet verbinding. Soms heb ik een slechte verbinding en klik ik rechtsboven op 'Wired Connection 1'. Dan is er weer verbinding en kan ik ook nfs filesystem mounten.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Re: Hoe moet ik fstab configureren met mountpoint van het type nfs?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/18, 17:32:13 »
Nog even voor de duidelijkheid van het versie nummer hier /etc/exports
# /etc/exports: the access control list for filesystems which may be exported
#               to NFS clients.  See exports(5).
#
# Example for NFSv2 and NFSv3:
# /srv/homes       hostname1(rw,sync,no_subtree_check) hostname2(ro,sync,no_subtree_check)
#
# Example for NFSv4:
# /srv/nfs4        gss/krb5i(rw,sync,fsid=0,crossmnt,no_subtree_check)
# /srv/nfs4/homes  gss/krb5i(rw,sync,no_subtree_check)
#

Een paar regels heb ik voor de veiligheid weggelaten.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe moet ik fstab configureren met mountpoint van het type nfs?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/18, 21:32:46 »
Nog een aanvullende link.
Met nfsstat zie je een opsomming aan de client-kant. Als er bijv. overal 0 bij nfs4 staat, dan is het beschikbaar - maar wordt niet gebruikt.
Voor wat betreft de verbinding kan het zinvol zijn om een pause voor de mount in te lassen in  /etc/rc.local van de client. Boven de laatste regel (met "init 0") kan je invoegen
# code 1234 ... etc
sleep 5
mount -a
exit 0

Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce