Dank voor al jullie adviezen en opmerkingen. Toch ben ik nog steeds niet waar ik wezen moet.
@Vanadium: ik moest er nog bij vermelden dat ik twee harde schijven op mijn computer heb: de ene schijf met alleen Windows, de andere schijf met alleen Ubuntu. Omdat ik ben overgestapt op Ubuntu, was het zaak om alle relevante informatie ook naar de Ubuntu-schijf te kopiëren.
Met betrekking tot de Thunderbird-mailbestanden ben ik als volgt te werk gegaan: ik heb de betreffende mailbestanden (die stonden op de Windows-schijf) eerst via 'Opslaan als' opgeslagen in een bestand 'Thunderbird!' op mijn USB-stick. Vervolgens heb ik die bestanden opgeslagen onder Locaties/Documenten op de Ubuntu-schijf.
Als ik ze nu wil bekijken in Thunderbird op de Ubuntu-schijf, klik ik eerst op 'Bestand', vervolgens op 'Opgeslagen bericht openen'. Daarna klik ik op 'Document' en vervolgens op 'Thunderbird!' Dan krijg ik de bestanden dus wel te zien, maar met de eerdergenoemde onvolkomenheden.
Voor doorgewinterde Ubuntu-gebruikers zal deze procedure wellicht een lichte frons of een glimlach opwerpen. Maar ik geef eerlijk toe: ik ben nog maar een groentje op dit gebied. Ik had al van alles geprobeerd om de bestanden over te zetten, en de enige manier waarop dat enigszins lukte was bovengenoemde procedure.
Als iemand een handiger en effectiever procedure weet, dan hoor ik dat graag. Graag stap voor stap (ik ben niet zo technisch helaas), zodat ik weet hoe ik die bestanden zonder problemen kan kopiëren van Windows-schijf naar Ubuntu-schijf. Alvast hartstikke bedankt voor jullie hulp!