Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Wat maakt een netwerkverbinding standaard?  (gelezen 693 keer)

[opgelost] Wat maakt een netwerkverbinding standaard?
« Gepost op: 2012/11/16, 12:26:32 »
Beste mensen,
Ik heb 2 netwerkkaarten in de PC zitten. Momenteel staan in de interfaces-file geen aanwijzingen voor die kaarten (hoewel ik dat wel graag zou willen maar dan duiken er problemen op). I.v.m. een gewenste ltsp-server staan er voor eth1 wel aanwijzingen in een /etc/ltsp/dhcpd.conf bestand.
Na het opstarten van de machine zijn de netwerkverbindingen actief. Vraag ik de Verbindingsinformatie op dan staat steeds bij eth1 tussen haakjes (standaard).
Wat bepaalt dat en wat zijn de gevolgen hiervan?

b.v.d.
pablo k
« Laatst bewerkt op: 2012/11/22, 12:11:34 door blokkendoos »

Re: Wat maakt een netwerkverbinding standaard?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/16, 14:26:53 »
Dat zou kunnen. De NetworkManager.conf ziet er nu zo uit:
[main]
plugins=ifupdown,keyfile
dns=dnsmasq

no-auto-default=00:50:FC:8C:2A:F6,00:14:85:20:F5:AB,

[ifupdown]
managed=true
Achter de no-auto-default staan de mac-adressen van twee netwerkkaarten (eth1 en eth2. Eth2 wordt helemaal niet gebruikt, zit ook geen kabel in.). Wanneer ik nu in al mijn onnozelheid 'default' vertaal als standaard en de man er nog eens op nalees, dan
"no-auto-default=<hwaddr>,<hwaddr>,... | *
              Set devices for which NetworkManager shouldn't create default wired connection (Auto eth0). NetworkManager creates a default
              wired connection for any wired device that is managed and doesn't have a connection configured. List a device in this option
              to inhibit creating the default connection for the device."
staat daar volgens mij dat voor apparaten die hier gespecificeerd zijn (op hun mac-address) geen standaard (=default) bedrade verbinding wordt gemaakt.
NetworkManager maakt een 'default'(?) bedrade verbinding voor ieder apparaat dat wordt beheerd (door wie of wat?) en waarvoor geen verbindingsconfiguratie bestaat (waar?). Er is niks over bekend dus doen we het maar zo, want dat is vast beter dan niks. Dat is default als terugvalwaarde. De apparaten onder no-auto-default zijn dus die waarvan NM af moet blijven.

Nou, het mac-adres van eth1 staat achter die optie en toch zie ik bij verbindingsinformatie van eth1 de tekst (standaard) staan.

Wie weet raad?


Re: Wat maakt een netwerkverbinding standaard?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/22, 12:10:56 »
Na twee crashes van het systeem blijkt dit toch uiteindelijk te werken!