Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] unetbootin niet goed?  (gelezen 4491 keer)

Offline Eller

  • Lid
[Opgelost] unetbootin niet goed?
« Gepost op: 2013/12/17, 22:33:37 »
Geprobeerd met installeren vanaf USB stick, aangemaakt met Mint 13.iso en unetbootin.

Blijft hangen in opstartlus.
10 sec  to boot, 9/8/7/6/5/4/3/2/1/...10/9/8 enzovoorts tot het donker wordt......
« Laatst bewerkt op: 2013/12/19, 12:54:53 door Eller »
'k Zie je weer...

Re: unetbootin niet goed?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/17, 23:43:47 »
Dat herken ik....
Na proberen van diverse usb-sticks heb ik de ISO maar op een CD gezet: dat werkte wel.
Zouden de AHCI instellingen in de BIOS er iets mee te maken kunnen hebben?
__________
Update:
Bedenk net dat de Mint ISO wel werkte via USB, maar dat ik bovengenoemde opstartlus kreeg bij de firmware-update-ISO voor BIOS & SSD.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/18, 10:49:11 door VuurVosje »

Re: unetbootin niet goed?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/17, 23:57:07 »
Opstartlus? Betekent dat dat je tijdens het booten vanaf usb wacht tot er automatiek iets in gang wordt gezet? Ik gebruik Unetbootin al een jaar of twee en altijd zonder problemen, met diverse distro's. Als dat opstartmenu verschijnt kies ik voor "xxLinux uitproberen zonder te installeren" of voor "xxLinux installeren".

Offline Eller

  • Lid
Re: unetbootin niet goed?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/18, 10:25:48 »
vuurvosje:
daar zit nou net het probleem. Linux Mint heeft een iso die niet op CD past en het oude beestje (barebone van Dell) heeft geen DVD.
Ik zou nog kunnen uitwijken naar mini-iso en installeren online, maar ik hoopte met unetbootin de zaak in de klauw te hebben....

paul:
even lezen wat er staat Paul. Ik kom helemaal nergens en er valt niks te kiezen. Hij boot eenvoudigweg niet. Hij begint steeds opnieuw met aftellen tot aan opstarten...., maar komt niet uit die lus!
'k Zie je weer...

Re: unetbootin niet goed?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/18, 12:26:37 »
ik heb ook vaak problemen met unetbootin... voor windows gebruik ik nu Universal Usb Installer, (linuxpendrive.com)

Offline Eller

  • Lid
Re: unetbootin niet goed?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/18, 12:54:40 »
zou het de eerste poging zijn, dan had ik het niet eens gemeld. Uiteraard ga je eerst zelf onderzoeken.

en aangeven dat je vanaf USB wilt starten lijkt me een overbodige vraag als de computer blijft reageren  met   .. seconds om op te starten. Dan LEEST hij dus al vanaf de stick, anders was hij hoog-en breed opgestart in Windows (moest dualboot worden)

Martijn: Ik ga dat pendrive eens proberen, want ik zal tóch via USB moeten werken doordat de 700mb grens is losgelaten...
'k Zie je weer...

Re: unetbootin niet goed?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/18, 13:22:32 »
In de Mint softwarebronnen zit ook: usb-imagewriter
Heb je dat al geprobeerd? Misschien dat die wel werkt.

Offline Eller

  • Lid
Re: unetbootin niet goed?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/18, 17:35:59 »
@femke98:
Eerst verontschuldiging, want meteen al toen ik de bijdrage plaatste besefte ik dat ik nogal pissig reageerde.
Na zoveel pogingen, want écht, het was niet de eerste poging, word je vanzelf nijdig, maar jij kan er aan jouw kant ook niks aan doen.

Ik heb unetbootin gedownload en ook diverse iso's van Linux distro's.
De Ubuntu 12, die op de laptop weigerde omdat PAE niet werd ondersteund, de Mint 13, die keurig vanaf DVD kon worden geinstalleerd maar na een pakket updates niet meer wilde starten, de Xubuntu 12.o4LTS op de laptop die er nog braaf op staat
en Xubuntu 13.10 op de barebone, geínstalleerd vanaf dezelfde USB stick die nu niet wil.......
( de barebone heeft geen DVD station)

Wat betreft je aanmerking op openen in twee topics:
Ik heb heel bewust de vraag over aanmaken van een startUSBstick vanuit Linux, apart gehouden van : Aanmaken van een stick met behulp van Unetbootin, vanuit Windows.

Geen idee of de starterStick, die vanuit Xubuntu zou moeten kunnen worden aangemaakt, ook gebruik maakt van Unetbootin. Misschien achter de coulissen wel... geen idee.

Ik beschreef dat de computer blijft hangen bij het opstarten. Hij begint constant opnieuw te tellen Opstart na 10//9//8//7//6//5//4//3//2// 1 en weer opnieuw bij 10.
Zo vergeten zijn op te geven dat hij van USB moet starten dan zou hij de stick niet aanspreken, maar meteen in Windows starten.

Vuurvosje: imagewriter... Kende ik niet. Een stap tegelijk. eerst even kijken naar Martijn's pendrive want die kom ik bij Google vaker tegen.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/18, 17:46:43 door Eller »
'k Zie je weer...

Offline Nero

  • Lid
Re: unetbootin niet goed?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/18, 21:54:51 »
Linux Mint is een hybride iso. Dat betekend dat je deze gewoon kunt op de USB stick plaatsen.
Als root: dd if=<mint.iso> of=/dev/sdx bs=4096 (waarbij x moet vervangen worden door de device letter van de stick - het complete device, geen partitie)

Re: unetbootin niet goed?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/18, 22:52:33 »
paul:
even lezen wat er staat Paul.
Ha da's een goeie, dat had ik inderdaad nog niet gedaan toen ik op je - nogal gevatte - post reageerde.

Hij boot eenvoudigweg niet.
Dat had ik niet begrepen uit je eerste post. Nooit eerder een "opstartlus" met Unetbootin mogen meemaken en dus ook geen flauw idee wat dat zou kunnen betekenen. Komt door die Windows-troep op je masjien wellicht?

Offline Eller

  • Lid
Re: unetbootin niet goed?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/19, 12:51:27 »
Zo; ik ben voorlopig weer onder de pannen. Even netjes antwoord geven aan de meedenkers:

@Paul:  Jij begint meteen neerbuigend over Windowstroep. Die Windowstroep heeft me vanuit het DOS-tijdperk tot hier gebracht.
Bijna alle versies heb ik gebruikt, of tenminste zien passeren en op dit moment geloof ik nog niet dat Linux dat gaat overnemen.
Het gebruiksgemak en de software die ik intussen goed ken, zou ik volledig opnieuw moeten leren in de toverspreuk-omgeving van Linux. Maar de aversie wederzijds is mij inmiddels wel bekend en ik kan die "uitval" ook best waarderen. Geeft in elk geval aan waar jij in gelooft......

@Nero; Dat is dus wat ik bedoel. Toverkreten. Mogelijk abc voor ingewijden, maar mensen die wegens beëindiging van XP gaan proberen of Linux misschien iets is, worden danig afgeschrikt door zulk taalgebruik. Als je nieuwkomers op de rails wilt zetten, doe dat dan niet zo dat ze meteen afhaken.

@Femke; Jij kon wel eens gelijk krijgen met je voorgevoel dat de iso beschadigd kan zijn. Ik weet niet meer of ik unetbootin vanuit synaptic heb binnengehaald, maar vrijwel zeker niet. Ik begon immers vanuit Windows en daar zit synaptic niet in.
Tóch heb ik je raad opgevolgd en een vers rolletje Mint binnengetrokken en wel niet geheel overeenkomstig jouw aanwijzingen (unetbootin) maar wél met die nieuwe iso is het nu gelukt.
Tnx

@Martijn: Samen met Femke hebvben jullie me in het zadel geholpen. Ik heb unetbootin op de laptop binnengehaald, maar na drie mislukte pogingen ging ik eerst naar jouw adres. Misschien, om fouten vast te stellen, had ik even moeten doorbijten, maar na het lezen dat wel meer mensen problemen hadden met unet, wilde ik eerst pendrive besnuffelen.
UniversalUSBinstaller, samen met een verse iso (advies van Femke) en ja hoor. USB-stick voor dat eigenzinnige ding (barebone zonder DVD)

Strakjes weer de lijst "direct doen" voor Mint doornemen. Ben voorlopig wel weer zoet, maar ik ben in business.
Tnx
'k Zie je weer...

Offline Eller

  • Lid
[opgelost] unetbootin niet goed?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/19, 12:52:44 »
verkeerd bewerkt: is hersteld;
Maar... Hoe verwijder je een geplaatste bijdrage?

Geprobeerd met installeren vanaf USB stick, aangemaakt met Mint 13.iso en unetbootin.

Blijft hangen in opstartlus.
10 sec  to boot, 9/8/7/6/5/4/3/2/1/...10/9/8 enzovoorts tot het donker wordt......
« Laatst bewerkt op: 2013/12/19, 12:56:01 door Eller »
'k Zie je weer...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [Opgelost] unetbootin niet goed?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/12/19, 17:12:36 »
Blijft hangen in opstartlus.
10 sec  to boot, 9/8/7/6/5/4/3/2/1/...10/9/8 enzovoorts tot het donker wordt......
En wanneer je kiest voor uitproberen zonder te installeren ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Eller

  • Lid
Re: [Opgelost] unetbootin niet goed?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/12/22, 10:31:36 »
Sorry, r0n, ik was bezig met installatie en de direct-doen lijst met Mint 13xfce. Heb ik ook wel vragen over, maar die staan weer op een ander forum....

Jouw vraag: Wat doet-ie als je wilt uitproberen zonder installeren. Zover kom je dus niet.
Je hebt je sticky er in, die zou moeten booten WAARNA de keuze komt wat je verder wilt... maar hij komt niet door die opstart heen.
Hij blijft zeggen Opstarten na nn seconden en dan telt-ie af van 10 terug naar 1 en na een begint hij opnieuw vanaf 10 terug.....
Vandaar de kreet Opstartlus...  Er valt helemaal niets te kiezen.

Maar... met de universele USB installer, kreeg ik het tóch klaar en eigenlijk minstens zo makkelijk als met Unetbootin (dat op zich best mooi is) Nu een bootUSB voor Mint.

Nog een andere vraag, maar die hoort niet in dit topic.
'k Zie je weer...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [Opgelost] unetbootin niet goed?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/12/22, 11:54:24 »
Hij blijft zeggen Opstarten na nn seconden en dan telt-ie af van 10 terug naar 1
Als het goed is, maar dat is het blijkbaar niet, heb je dan ook een menu in beeld, waar je met de up en down toetsen een keuze kan maken.
Zo hoort het tenminste .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: [Opgelost] unetbootin niet goed?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/12/22, 12:04:28 »
Maar het is nu juist niet goed; anders had TS geen probleem...  :D
Overigens vermoed ik dat het probleem bij Unetbootin ligt.


Hij blijft zeggen Opstarten na nn seconden en dan telt-ie af van 10 terug naar 1
Als het goed is, maar dat is het blijkbaar niet, heb je dan ook een menu in beeld, waar je met de up en down toetsen een keuze kan maken.
Zo hoort het tenminste .......
« Laatst bewerkt op: 2013/12/22, 12:06:55 door VuurVosje »

Re: [Opgelost] unetbootin niet goed?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/12/22, 12:57:04 »
Misschien een beetje "mosterd-na-de-maaltijd",  (de topicstarter geeft inmiddels opgelost aan), maar beschouw dit dan maar als een tip:
Wat ik vaak doe met ouwe meuk (hardware) is Bodhi linux of WattOS (beide gebaseerd op Ubuntu)  installeren of als live-cd te starten, gewoon om ff snel te kijken of het werkt. Beide passen op een cd'tje.

WattOS gebruikt LXDE en het is een aardige distro die goed is aan te passen. Als je graag wat meer "bling-bling" wil, dan is Bodhi een aanrader.

drum

  • Gast
Re: unetbootin niet goed?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/12/23, 06:35:05 »
In de Mint softwarebronnen zit ook: usb-imagewriter
Heb je dat al geprobeerd? Misschien dat die wel werkt.
imo een veel beter programma dan unetbootin, nooit problemen mee met unetbootin in het verleden wilde het wel eens fout lopen

Offline Eller

  • Lid
Re: [Opgelost] unetbootin niet goed?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/12/24, 20:52:49 »
Ik heb de beide versies/distro's naast elkaar gehad om te vergelijken. Ook de forums bezocht van beide.
Mijn voorkeur ging/gaat uit naar Xubuntu. Exit Mint...

Dat wil niet zeggen dat de imagewriter van Mint slecht zou zijn, maar na goede resultaten met UnisversalUSBInstaller, tegenover de misgreep met unetbootin, zocht ik niet verder.
'k Zie je weer...