Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeem-backup?  (gelezen 861 keer)

Offline rijnsma

  • Lid
Systeem-backup?
« Gepost op: 2009/11/28, 17:46:29 »
Remastersys geeft een mooie systeembackup. Dat gaat waarschijnlijk ook met ext4, tenminste, dat neem ik aan.
Maar programma's als Partimage doen het niet met ext4.
Met welk programma kunnen we nu doen wat Partimage kan? Dus een volledige terug te zetten image van het
ext4 systeem. Tot dat weer kan doe ik het nog even met ext3. Gaat ook heel goed. Maar we moeten een keer
over, nietwaar? :D ;)

En wanneer is Grub1 compatibel met Grub2? Want daar had in een multiboot config wat last mee.

Offline Robertos

  • Lid
Re: Systeem-backup?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/28, 18:53:55 »

Met welk programma kunnen we nu doen wat Partimage kan? Dus een volledige terug te zetten image van het
ext4 systeem. Tot dat weer kan doe ik het nog even met ext3. Gaat ook heel goed. Maar we moeten een keer
over, nietwaar? :D ;)

Clonezilla werkt prima.

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Systeem-backup?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/28, 20:21:01 »
Dank je wel.
Ik ga het proberen. ;)

(Na kijken: ik wil per partitie kunnen backuppen, maar ik ben er nóg een paar tegengekomen.) ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/28, 22:27:43 door rijnsma »

Offline Robertos

  • Lid
Re: Systeem-backup?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/29, 21:25:52 »
(Na kijken: ik wil per partitie kunnen backuppen, maar ik ben er nóg een paar tegengekomen.) ;)

En waarom zou dat niet kunnen?
Ik gebruik Clonezilla zelf en back-up de partities ook apart.
Je moet natuurlijk wel de juiste instellingen kiezen, maar Clonezilla begeleid je stap voor stap daarmee.

« Laatst bewerkt op: 2009/11/29, 21:31:00 door Robertos »

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Systeem-backup?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/30, 00:13:39 »
Ja, ik heb Clonezilla vandaag geprobeerd. Het lijkt me een goede oplossing. :D

En ik had eerst niet in de gaten, dat wat je cloont als image, je weer op de oude partitie moet terugzetten.
Het is dus echt een backup, niet zoiets als de livecd, die je weer overal kunt intstalleren.
Partimage is daar wat makkelijker in, weet ik nog van toen ik het veel gebruikte, hoewel ook daarmee
de schijf niet veel kleiner moest zijn dan weer het OS vandaan kwam..

Clonezilla is bruikbaar voor mij, voor de rest gebruik ik graag de livedvd's (Remastersys en Remasterme).
Mijn zorg was duidelijk het ext4 Filesysteem, dat (samen met Grub2) mij in het eerst nog multiboot gemengd
ext3/ext4 systeem een paar probleempjes bezorgde, die overigens zijn opgelost. Ik gebruik n.l. weer overal ext3.
Geeft wel bij een ext4 systeem een listing bij start en uitschakelen, maar verder gaat het prima.

Bedankt Robertos!

« Laatst bewerkt op: 2009/11/30, 00:15:13 door rijnsma »