Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heel veel lettertypes  (gelezen 662 keer)

Heel veel lettertypes
« Gepost op: 2017/01/02, 02:20:58 »
Hoe dat zou zit met de rechten van die lettertypes, is me niet geheel duidelijk. Wat ik wél weet, is dat ik hier best veel berichtjes tegenkwam van mensen die net als ik onenigheid hebben met die corefontinstaller of hoe heet dat ding nog maar weer. Ik heb ergens een gigantische bult fonts gevonden in een bestand, maar die moest ik één voor één unzippen. Nu heb ik ergens rond de 1400 lettertypes op mijn pc staan, die ik mag gebruiken. De readme-files en rechten-pdfjes heb ik allemaal weggedonderd, alleen lettertypes zijn het.

Is er iemand hier die weet of ik die hier zou mogen delen met jullie? En hoe ik ze hier moet krijgen indien yes. Goeie raad kan ik echt niet geven op het gebied van Ubuntu, want ik blijf na 9 jaar nog altijd slechts een gebruikert. Heb het ook te druk trouwens, maar misschien kan ik hiermee bijdragen. Ik hoor het graag even hier!

Groetjes, Anastasia
"Je gaat het pas zien als je het doorhebt" (Cruijff)

Re: Heel veel lettertypes
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/02, 09:21:46 »
Hier kan je pakket fonts downloaden als deb https://packages.debian.org/nl/sid/all/ttf-mscorefonts-installer/download

Volgens installeren met Gdebi of iets dergelijks.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Heel veel lettertypes
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/02, 10:32:19 »
Hoi Anastasia,

(ik schrijf deze reactie ook een beetje voor de meelezers)

Er zijn heel wat lettertypen, die niet vrij van rechten zijn. Zolang je die niet commercieel gebruikt zal dat niet snel tot problemen leiden. Wel als je er een boek mee zou gaan drukken. Hier verspreiden is ook geen goed idee en denkelijk ook tegen de forumregels.

Hier is een lijstje van vervangende lettertypes voor commerciële fonts: https://trisquel.info/en/wiki/list-free-fonts

En dit is een overzicht van gebruikte lettertypes door prijswinnaars (in het ontwerp, niet de schrijvers): http://fontfeed.com/archives/top-ten-typefaces-used-by-book-design-winners/ Leuk om even te bekijken om te zien wat voor soort lettertypes gebruikt werden, meer niet.

Er worden met regelmaat lettertypes gratis weggegeven. Dat is voor reclame natuurlijk en meestal wat beperkte sets. Maar dat zijn dan wel leuke dingen voor ons amateurs. Belangrijk is vooral dat je een lettertype zorgvuldig uitkiest. Maak er geen kakelbonte bende van. Strak en netjes is troef.

Wist je dat je ook je eigen font kan maken? Kijk eens naar fontforge in de softwarebibliotheek.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Heel veel lettertypes
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/02, 18:08:52 »
Hallo Just,

Bedankt voor je antwoord. Daarom vroeg ik het ook, omdat het me niet geheel duidelijk is hoe dat zit met die rechten. Je mag ze wel gebruiken, maar er wordt nogal geheimzinnig over gedaan. Prima, ik laat ze op mijn pc staan  :). Zal misschien net pech gehad hebben met de plek waar ik ze gedownload heb, dat ik ze allemaal moest unzippen.

Groeten, Anastasía
"Je gaat het pas zien als je het doorhebt" (Cruijff)

Re: Heel veel lettertypes
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/02, 18:49:26 »
Anastasía,

Ik belangena een jurist ....
Maar als aanvulling op Just zijn verhaal.
Er zijn honderen lettertypen die onder een of ander GPL vallen, dus vrij.
https://www.google.be/#q=free+truetype+fonts

Ten tweede:
Als je een PC/Laptop koopt staat er meestal Windows op.
Als je er ook nog een MS Office bij koopt ....
Alle font die op de PC/Laptop zij ge-installeerd, daarvoor heb je betaald.
Deze kan/mag je gebruiken in elk programma die lettertypen gebruiken.
Ik lees niet dat het per se een Windows programma moet zijn.
Er staat meestal in de licentie dat deze geldt voor EEN PC/laptop.

Wat houd je tegen om de TTF bestanden, de lettertypen, van map C:\Window\Fonts te kopieren naar bv:
/usr/share/fonts/truetype/Windows
Zo zijn deze lettertypen ook te gebruiken met Linux programma's.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Heel veel lettertypes
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/02, 18:55:23 »
Ja ik heb inderdaad al vanaf dat ik Linux gebruik, een mapje met 'fonts' op een cd staan van Windows van vroeger :-). Heb een mapje aangemaakt in mijn persoonlijke map: .fonts, dat kan ook. Jouw optie is ook heel leuk, die map kende ik nog niet. Zo leert een mens weer.
En Maaskant: ik denk dat die downloadplek die je noemt, beter is dan die plek waar ik ze vandaan had.
Maar nu hou ik erover op hoor. Iedereen kan ze nu krijgen, dus mocht er ergens nog een linuxer zijn die met fonts in z'n maag zit: kom maar hier op dit topic. Hier staan een paar opties om ze te krijgen!
"Je gaat het pas zien als je het doorhebt" (Cruijff)

Re: Heel veel lettertypes
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/02, 19:35:08 »
Legale en eenvoudige manieren voor meer fonts:
- Microsoft ttf-mscorefonts-installer (zit gewoon in de standaard repo's!)
- Je MS Windows fonts copieren naar de map /.fonts in je /home (bij een dual boot is dat zo gedaan)
- Extra fonts via de standaard repo's" bv; ttf-aenigma (465 free truetype fonts by brian kent)


Offline vanadium

  • Lid
Re: Heel veel lettertypes
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/03, 11:36:32 »
De licentie van de Microsoft mscorefonts (Arial, times new roman) is vrij genoeg om die zonder probleem gratis op een linux systeem te gebruiken.  Dat is anders met de nieuwere "standaard" fonts van Microsoft (Calibri enz). Die komen mee met Windows en Microsoft software. Voor €160 mag je die ook op maximaal 5 linux desktops installeren.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Heel veel lettertypes
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/03, 11:46:50 »
Hoi Vanadium,

Maar, laten we even wel wezen, als je in lettertypes geïnteresseerd bent en dan niet alleen puur voor de heb, dan ga je toch niet aan de gang met zo'n afgekloven font als Arial of Times New Roman? Ook Calibri niet.

Die fonts wil je alleen op je systeem voor de compatibiliteit. Liever eigenlijk niet zelfs in mijn opinie, maar zo werkt dat natuurlijk niet. Soms sluipt dat Arial toch weleens in één van mijn eigen documenten en dat vind ik dan niet leuk  >:( .

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Heel veel lettertypes
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/03, 12:47:53 »
Maar, laten we even wel wezen, als je in lettertypes geïnteresseerd bent en dan niet alleen puur voor de heb, dan ga je toch niet aan de gang met zo'n afgekloven font als Arial of Times New Roman? Ook Calibri niet.

Die fonts wil je alleen op je systeem voor de compatibiliteit. Liever eigenlijk niet zelfs in mijn opinie, maar zo werkt dat natuurlijk niet. Soms sluipt dat Arial toch weleens in één van mijn eigen documenten en dat vind ik dan niet leuk  >:( .
Helemaal akkoord. Om het werkbaar te houden bij documentuitwisseling heb ik ook die Calibri staan, hoewel dit niet zomaar mag op linux. Ik geef voor uitwisselbaarheid echter de voorkeur aan Times New Roman/Arial. Er zijn heel wat zeer goede vrije (niet alleen gratis) fonts, dus de opties zijn er. Zelf ben ik niet zo geïnteresseerd in fonts, en een FreeSerif font is eigenlijk al wat ik nodig heb  =D

Re: Heel veel lettertypes
« Reactie #10 Gepost op: 2017/01/03, 20:23:41 »
@Vanadium,
Precies wie maalt er om!
Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Maar daarom kan iedereen beslissen wat hij of zij wil.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.