Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Met ingang van 13.04 krijgen tussenversies nog maar 9 maanden updates. Wat doen jullie?

Ik wil sowieso altijd het nieuwste, dus ik ga straks gewoon meteen overstappen naar 13.04, zoals altijd
11 (17.7%)
Ik blijf voortaan bij LTS-versies, want die krijgen 5 jaar updates en zijn tegenwoordig half-rollend geworden
35 (56.5%)
Zelf stap ik meteen over, maar bij installaties die ik voor anderen doe, kies ik nu voor LTS
7 (11.3%)
Ik weet het nog niet
0 (0%)
Ik doe wat anders, namelijk:
9 (14.5%)

Totaal aantal stemmen: 60

Poll gesloten: 2013/04/25, 12:53:19

Auteur Topic: Peiling: tussenversies afgewaardeerd naar 9 maanden updates: wat doen jullie?  (gelezen 8738 keer)

Ik gebruik al een tijdje de laatste lts-versie, maar ik denk er over na om versie 13.04 te gaan installeren. Dat heeft te maken met het feit dat gnome-shell momenteel nog stevig in ontwikkeling is en ik de nieuwe updates graag wil gaan gebruiken. (Unity zul je bij mij niet vinden... ) Bovendien zal een nieuwe versie in dit geval een stuk stabieler zijn, denk ik.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Ik gebruik al een tijdje de laatste lts-versie, maar ik denk er over na om versie 13.04 te gaan installeren. Dat heeft te maken met het feit dat gnome-shell momenteel nog stevig in ontwikkeling is en ik de nieuwe updates graag wil gaan gebruiken. (Unity zul je bij mij niet vinden... ) Bovendien zal een nieuwe versie in dit geval een stuk stabieler zijn, denk ik.

Klopt, ik zit momenteel op 13.04 met GNOME 3.8 en het is naast dat ik het voor het eerst fijn vindt om met Shell te werken ook een stuk stabieler en functioneler geworden.

Offline lizardman

  • Lid
Wat ander, namelijk: Hier is na 7 jaar Ubuntu gebruikt te hebben, bijna alles over op Mac, nog 1 pc op Ubuntu, maar die wordt bijna niet meer gebruikt vanwege de zich steeds meer opstapelende onmogelijkheden....
So long Ubuntu....... and thanks for all the fish!
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Citaat
Wat ander, namelijk: Hier is na 7 jaar Ubuntu gebruikt te hebben, bijna alles over op Mac, nog 1 pc op Ubuntu, maar die wordt bijna niet meer gebruikt vanwege de zich steeds meer opstapelende onmogelijkheden....
So long Ubuntu....... and thanks for all the fish!

Ok en wat wil je daarmee ons vertellen???
Ik ga geen Appel kopen. Dus veel wijzer worden we hier niet van.
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline jabuca

  • Lid
Toto op heden (bijna) altijd een LTS-versie, maar mocht ik problemen krijgen, weet ik noch niet wat ik doe.
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline lizardman

  • Lid
Citaat
Wat ander, namelijk: Hier is na 7 jaar Ubuntu gebruikt te hebben, bijna alles over op Mac, nog 1 pc op Ubuntu, maar die wordt bijna niet meer gebruikt vanwege de zich steeds meer opstapelende onmogelijkheden....
So long Ubuntu....... and thanks for all the fish!

Ok en wat wil je daarmee ons vertellen???
Ik ga geen Appel kopen. Dus veel wijzer worden we hier niet van.

De vraag was: "Met ingang van 13.04 krijgen tussenversies nog maar 9 maanden updates. Wat doen jullie? "
Dit was mijn antwoord.
Het was niet mijn bedoeling om iemand aan fruit met een hoofdletter te helpen!

Moderator edit: bericht gekuist.

Oh ja, en de censuur!
« Laatst bewerkt op: 2013/04/06, 22:21:24 door lizardman »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

De vraag is wil je het nieuwste of ga je voor stabieliteit.
En dat gericht op Ubuntu.
[knip]
Ik heb hier een oude pc waar geen OSX of windows op kan, en ben gelukkig met de diensten van Ubuntu.

Moderator edit: bericht gekuist.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/06, 22:06:31 door Ron »
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
plankgas +1

Dit draadje is niet bedoeld als een uitlaatklep voor bittere ex-Ubuntugebruikers,

Moderator edit: bericht gekuist.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/06, 22:07:45 door Ron »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Goed, dan hoop ik dat we nu door de zure appel hebben heengebeten, zodat we weer terzake kunnen komen.  =D

Terzake dus: tot nu toe geeft de peiling aan, dat een grote meerderheid van de deelnemers (meer dan 60 %) het zal gaan houden bij de LTS. Maar een belangrijke minderheid (meer dan een kwart) gaat over naar 13.04.

Voor mij is dat reden om mijn documentatie te gaan bijwerken voor 13.04, zodat die niet alleen geschikt blijft voor de LTS, maar ook voor de meest recente tussenversie. Ik ga aan de slag.... :)

@Pjotr: Gelukkig is er niet veel gewijzigd in Unity, het merendeel is onder de motorkap dus bijna alles is nog bruikbaar. Heb recent nog al je stappen doorgelopen hier op 13.04 en werkte allemaal zoals het er staat, behalve dat een paar kleine dingetjes anders heten nu :)

FrSu

  • Gast
Ik ga altijd voor het nieuwste. Heb mijn data dan ook altijd "buiten" de distro. ^-^

Alleen jammer dat de nieuwe versies tegenwoordig altijd 64 bit zijn en dat kan mijn netbookje helaas niet aan.... :'(
Ben al op zoek naar een andere, maar daar heb ik al een ander draadje over geopend. ;)

Er is ook nog gewoon een 32-bits-versie hoor ;)

@FrSu

Kun je dat nader verklaren? Van 13.04 zijn er gewoon images voor 32 bits, 64 bits en powerpc?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


FrSu

  • Gast
Had ik nog niet gezien. Mooi dat er ook al 32 bit is.

Offline Pfoeh

  • Lid
Ben op de PC van 7.10 (kennismaking met Ubuntu) naar 8.04 naar 9.04 naar 10.04 naar 12.04 gegaan. Op mijn PC heb ik dus eigenlijk niet zo de neiging om tussenversies te installeren. Ik verwacht dus ook in de toekomst met name de LTS versies te blijven volgen.
Op de netbooks probeer ik van alles uit en dan maakt het me dus niet zoveel uit of ik een tussenversie of een LTS versie installeer en voor hoe lang. Die dingen worden met name gebruikt in combinatie met de beamer maar niet om "productief" bezig te zijn.
Op de PC en netbook van mijn vader ga ik alleen nog van LTS naar LTS.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Ben benieuwd Pjotr naar je mening over gnome-session-fallback erbij te installeren of gewoon de pakketten van de nieuwste Mate te gebruiken. Ik draai die Mate-pakketten en dat loopt fantastisch goed en in mijn ogen is het toch completer dan g-s-f .

Heel vreemd maar ik mis het pakket gksudo in 13.04 , ik krijg wel een opmerking om het alsnog te installeren, maar sudo werkt evengoed (dit als vermelding van toch een vreemde wijziging in 13.04 )

De link over Mate: http://www.webupd8.org/2013/04/mate-16-released-install-it-in-ubuntu.html
« Laatst bewerkt op: 2013/04/06, 10:10:42 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Dave

  • Lid
Mijn voornemens?
Ik vind het voorlopig wel best met 12.04 maar kan vanwege een testversie zomaar van mening veranderen al zal dat met 13.04 nog niet snel gebeuren.
Met een tussenversie wordt je dus verplicht elke nieuwe versie te gaan gebruiken.
Aan de andere kant komt er voor nieuwkomers misschien ook wat meer overzicht in het woud van versies.
Gewoon de LTS versie dan.

Moderator edit: bericht gekuist.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/06, 22:13:42 door Ron »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Op een aantal plaatsen ging het offtopic en werd op de man gespeeld.
Om deze reden het draadje bijgewerkt, een aantal berichten aangepast (vaak quotes) of verwijderd.
Jammer dat het nodig was ....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ben benieuwd Pjotr naar je mening over gnome-session-fallback erbij te installeren of gewoon de pakketten van de nieuwste Mate te gebruiken. Ik draai die Mate-pakketten en dat loopt fantastisch goed en in mijn ogen is het toch completer dan g-s-f .
Als je Mate wil, dan zou ik eerder kiezen voor een distro die rond Mate is ontworpen: Linux Mint.... Misschien komt er ooit nog eens een Mubuntu?  :P

FrSu

  • Gast
Ben benieuwd Pjotr naar je mening over gnome-session-fallback erbij te installeren of gewoon de pakketten van de nieuwste Mate te gebruiken. Ik draai die Mate-pakketten en dat loopt fantastisch goed en in mijn ogen is het toch completer dan g-s-f .
Als je Mate wil, dan zou ik eerder kiezen voor een distro die rond Mate is ontworpen: Linux Mint.... Misschien komt er ooit nog eens een Mubuntu?  :P

Misschien wel als Mint geheel overstapt naar Debian...... ;)

Offline koos4401

  • Lid
FrSu schreef:
Citaat
Misschien wel als Mint geheel overstapt naar Debian...... ;)

LMDE misschien ( LinuxMintDebian) ? Of voldoet dat niet aan jouw definitie van "gehele overstap"?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

@koos: FrSu bedoelt *als* de rest van de edities buiten LMDE ook Debian als basis gaan nemen.

FrSu

  • Gast
Yep. ;)

Goed, dan hoop ik dat we nu door de zure appel hebben heengebeten, zodat we weer terzake kunnen komen.  =D

Terzake dus: tot nu toe geeft de peiling aan, dat een grote meerderheid van de deelnemers (meer dan 60 %) het zal gaan houden bij de LTS. Maar een belangrijke minderheid (meer dan een kwart) gaat over naar 13.04.

Voor mij is dat reden om mijn documentatie te gaan bijwerken voor 13.04, zodat die niet alleen geschikt blijft voor de LTS, maar ook voor de meest recente tussenversie. Ik ga aan de slag.... :)
Das op zich wel fijn idd :) 12.04 draait bij mij al zo lang stabiel, dat ik de dingen die jij in je documentatie beschrijft niet meer als parate kennis beschikbaar heb :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Ik heb hier 13.04 dualboot gezet met 12.04 omdat die laatste zo verrekte (saai ? ) goed draait. En ook hier het fenomeen dat ik eigenlijk nauwelijks parate kennis heb ivm 12.04.

13.04 is toch weer een stukje vernieuwender, blijkbaar hebben sommige pakketten het niet gehaald in de Final Bèta. Het erg leuke is de integratie van een aantal webdiensten (FB, YouTube, Outlook mail etc) in Ubuntu. Maar bv de functie om additionele drivers te zoeken is gewoon verdwenen in de systeeminstellingen (  :o ) allemaal wel mogelijk om erbij te installeren maar toch ...... ik vind het een nogal 'gewaagde' versie deze keer.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort