Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub geavanceerd geeft problemen  (gelezen 2589 keer)

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #25 Gepost op: 2020/09/10, 19:24:14 »
Er staat al een opdracht met "quiet splash"  erin. Is dat wat je bedoeld?

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #26 Gepost op: 2020/09/10, 19:25:51 »
Er staat al een opdracht met "quiet splash"erin. Is dat wat je bedoeld?

Offline vanadium

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #27 Gepost op: 2020/09/10, 21:31:48 »
Die "quiet" moet toegevoegd worden aan GRUB_CMDLINE_LINUX:
GRUB_CMDLINE_LINUX="quiet"
zodat ook bij het booten naar recovery mode de opstartberichten onderdrukt worden.

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #28 Gepost op: 2020/09/11, 10:56:18 »
Waar moet ik quiet toevoegen.?  Er staat al een "quiet splash".

Offline vanadium

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #29 Gepost op: 2020/09/11, 11:36:53 »
Zoals gezegd, aan de lijn GRUB_CMDLINE_LINUX. Of is het daar dat je al "quiet splash" staan hebt? Die "splash" moet dan weg.

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #30 Gepost op: 2020/09/11, 13:26:20 »
Ja,  splash weggehaald. Nu staat er alleen  quiet.  Geen verandering.

Offline vanadium

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #31 Gepost op: 2020/09/11, 14:27:30 »
Toon je huidige /etc/default/grub eens?

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #32 Gepost op: 2020/09/11, 17:51:44 »
Bijlage

Offline vanadium

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #33 Gepost op: 2020/09/11, 18:27:49 »
Zie ik het nu juist dat de lijn GRUB_CMDLINE_LINUX helemaal verdwenen is ???

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #34 Gepost op: 2020/09/12, 08:58:09 »
Ja, inderdaad. Is door mij niet weggehaald. Vreemd. Ik heb wel nomodeset weggehaald paar dagen geleden.

Teruggezet: GRUB_CMDLINE_LINUX=""
sudo update-grub

Geen verandering in de rcoverymode.
Zou het mogelijk zijn om eens advies te vragen aan Pjotr omtrent dit verschijnsel? I het verleden heb ik hem vaak allerlei raadsels zien oplossen.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/12, 11:20:43 door rietje »

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #35 Gepost op: 2020/09/16, 09:30:26 »
Op dezelfde HD dezelfde 20.04 naast de ander ge-installeerd.  Hetzelfde euvel doet zich voor in de recoverymode !
In dit geval met minder zwarte strepen, er is dus zo nodig mee te werken.
Maar dit klopt toch niet?

Voor alle zekerheid een andere (betere) videodriver ge-installeerd, Nvidia 390. Lijkt iets sneller te zijn, maar geen verandering in de recoverymode van de oudste 20.04. De later ge-installeerde is nu goed.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/16, 14:24:21 door rietje »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #36 Gepost op: 2020/09/16, 14:42:53 »
Ook bij mij is deze fout aanwezig (zie screenshot)


Ik start zelden of nooit Recovery op maar de verdere vensters in Recovery zijn wel normaal alleen de inleiding niet (ctrl +D om verder te gaan)

Dus ........ een bug !!! Om het draagvlak van de bug te kennen zouden we allemaal eens de recovery mode moeten opstarten ..... althans dat toch ;)
« Laatst bewerkt op: 2020/09/16, 15:22:38 door Joshua Orbit »

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #37 Gepost op: 2020/09/16, 15:32:36 »
Hierbij dan een oproep aan alle leden !
   In het bijzonder de steunpunten, die de weg misschien weten om dit door te geven.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/16, 20:30:33 door Ron »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #38 Gepost op: 2020/09/16, 16:06:46 »
Het is zeer simpel als work-arround om toch je menu-opties klaar en duidelijk te lezen ;

bij dat scherm met de zwarte balken (de verbose mode van Recovery opstart vermengd met het keuzemenu van Recovery) gebruik je de pijltjestoetsen van je klavier; ga naar boven en naar beneden ; stap voor stap komen de menu-opties leesbaar tevoorschijn. Dit al enerzijds op de Topic vraag.

Anderzijds zijn vele parameteraanpassingen niet meer mogelijk op de HWE-kernel (dus de 'oude' 4.15 nog wel, maar de recente kernels niet) ; dus onze opgedane kennis van vroeger is NIET meer toepasbaar (geconfirmeerd door een dev van Canonical) !!!
Je kan dat in Grub allemaal ingeven maar in de opstart tot eind zal je de HWE instelling hebben en niet uw Grub parameter.
Is toe te juichen dat dat getweak daarmee ook definitief voorbij is ; voor fabrikanten als Dell etc moet het vooruit gaan en automatisch. De enige 'tweak' mogelijk is de verbose-mode opstarten ipv de boot splash (admin's keuze in screenen van opstarts) . Maar daar heb je maar weinig aan tenzij je admin bent.


EDIT: ik heb en passant ook even nagekeken op mijn Mint installatie met Mate, meest recente verie upgrade = perfect geen fout in dat openingsscherm. Deze ochtend zag ik in de updates iets voorbijflitsen met Grub 2 ...... was het dat ? Enfin, het is dus Ubuntu die er last van heeft.

EDIT2: gewoon "esc" (escape) drukken maakt je keuzemenu helder en leesbaar voor verdere acties. Dus de pijltjestoetsen doen als iets maar simpel escape drukken maakt het perfect.
Via de proposed updates maar even verder gegaan, en ook dat is geen oplossing (ondanks een nieuwe kernelversie)
« Laatst bewerkt op: 2020/09/16, 18:16:54 door Joshua Orbit »

Offline vanadium

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #39 Gepost op: 2020/09/16, 18:19:47 »
Ook bij mij treedt dit probleem op. Dit is dus inderdaad blijkbaar een meer algemene "slordigheid". Wat ook niet werkt, is het uitvoeren van schijfcontrole vanuit het recovery menu (zoals rietje in een ander draadje meldde).

De workaround die ik hierboven al aangaf, heb ik zelf getest. Dat werkt: de bootberichten worden zo onderdrukt, en de weergave van het menu wordt niet verstoord. Het is echter een lapmiddel. Als je al naar recovery mode gaat, wil je liefst ook die opstartberichten zien, en zo zet je ze af. Ze kunnen echter altijd ook in de logs geraadpleegd worden.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: grub geavanceerd geeft problemen /// workarround voorlopig
« Reactie #40 Gepost op: 2020/09/16, 18:26:25 »
Ook bij mij treedt dit probleem op. Dit is dus inderdaad blijkbaar een meer algemene "slordigheid". Wat ook niet werkt, is het uitvoeren van schijfcontrole vanuit het recovery menu (zoals rietje in een ander draadje meldde).

De workaround die ik hierboven al aangaf, heb ik zelf getest. Dat werkt: de bootberichten worden zo onderdrukt, en de weergave van het menu wordt niet verstoord. Het is echter een lapmiddel. Als je al naar recovery mode gaat, wil je liefst ook die opstartberichten zien, en zo zet je ze af. Ze kunnen echter altijd ook in de logs geraadpleegd worden.

Gewoon escape drukken bij dat sherm.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/17, 21:10:37 door Joshua Orbit »

Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #41 Gepost op: 2020/09/16, 19:41:22 »
Ook bij mij treedt dit probleem op. Dit is dus inderdaad blijkbaar een meer algemene "slordigheid". Wat ook niet werkt, is het uitvoeren van schijfcontrole vanuit het recovery menu (zoals rietje in een ander draadje meldde).

De workaround die ik hierboven al aangaf, heb ik zelf getest. Dat werkt: de bootberichten worden zo onderdrukt, en de weergave van het menu wordt niet verstoord. Het is echter een lapmiddel. Als je al naar recovery mode gaat, wil je liefst ook die opstartberichten zien, en zo zet je ze af. Ze kunnen echter altijd ook in de logs geraadpleegd worden.

Hier hetzelfde probleem in Ubuntu 20.04
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #42 Gepost op: 2020/09/17, 13:41:26 »
Gewoon escape drukken bij dat sherm.
👍
Dat is verruit de éénvoudigste "workaround".

Offline bart85

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #43 Gepost op: 2020/09/17, 15:02:04 »
Hier in Ubuntu 20.04 geen problemen met het recovery menu.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline vanadium

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #44 Gepost op: 2020/09/17, 17:05:50 »
Hier in Ubuntu 20.04 geen problemen met het recovery menu.
Misschien afhankelijk van de grafische kaart. Bij mij Intel.
Graphics:
  Device-1: Intel UHD Graphics driver: i915 v: kernel
  Display: x11 server: X.Org 1.20.8 driver: fbdev unloaded: modesetting,vesa
  resolution: 1920x1080~60Hz
  OpenGL: renderer: Mesa Intel UHD Graphics (CML GT2) v: 4.6 Mesa 20.0.8

Joshua Orbit

  • Gast
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #45 Gepost op: 2020/09/17, 17:31:00 »
Device-1: Intel Mobile 4 Series Integrated Graphics vendor: Dell
resolution: 1440x900~60Hz 


Ook bij mij Intel .... en last van deze bug.

Edit: toevoeging resolutie
« Laatst bewerkt op: 2020/09/17, 17:34:17 door Joshua Orbit »

Offline bart85

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #46 Gepost op: 2020/09/17, 18:08:19 »
Hier ook intel, maar wel een oude. Is nl. 2dehands computer.
id:
display
description: VGA compatible controller
product: 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller
vendor: Intel Corporation
physical id:
2
bus info:
pci@0000:00:02.0
version: 09
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: msi pm vga_controller bus_master cap_list rom
configuration:
driver = i915
latency = 0
resources:
irq : 34
memory : fe000000-fe3fffff
memory : c0000000-cfffffff
ioport : f000(size=64)
memory : c0000-dffff
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: grub geavanceerd geeft problemen /// OPLOSSING
« Reactie #47 Gepost op: 2020/09/17, 20:51:49 »
STOP met verder uitspitten !!! Gevonden na wat breek - en timmerwerk.

Kort door de bocht: we gaan gewoon Grub opnieuw installeren ;) en dat is ook meteen de totale oplossing met dit grafisch probleem.

sudo apt purge grub*

sudo apt autoremove && sudo apt autoclean
we wissen alle residu weg met deze bovenstaande commando's.

Ten slotte het opnieuw installeren van Grub

doe eerst een test of je EFI hebt of een gewone pc !!!!!! typ, foutief (!!! expres) sudo apt install grub = nu zie je opties om te installeren grub-common, gub-pc, grub-EFI ...    dus kies hier een van de 3 : meestal is dat Bios laptops grub-pc en diegenen met een EFI moeten de andere optie kiezen hier.

Dus;
sudo apt install grub-pc
voor mijn laptop ook de goede keuze (Bios enkel) .
 Na installatie een paar keer rebooten (settelen van de kernel op Grub) en dan de test doen via 'geavanceerd ' , 'recovery mode' opstarten = perfect goed scherm !!!

@vanadium : is jouw Grub dezelfde vanuit de upgrades ? Ik las ergens dat je je installatie had opgewaardeerd en niet een verse installatie had gedaan. Bij mij idem dito dit is 19.10 opgewaardeerd naar 20.04 Bèta en lange tijd erna de" / "overschreven met een installatie van 20.04.1 (toen is Grub niet opnieuw geschreven had ik gemerkt tijdens de installatie) . Dus opwaardeerleed ?
« Laatst bewerkt op: 2020/09/17, 21:08:05 door Joshua Orbit »