Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub geavanceerd geeft problemen  (gelezen 2604 keer)

Offline rietje

  • Lid
grub geavanceerd geeft problemen
« Gepost op: 2020/09/02, 10:23:01 »
Xubuntu 20.04.1

Na het opstarten heb ik vroeger grub zichtbaar gemaakt. Als ik nu kies voor geavanceerd en daarna de juiste kernel kies kom ik in de recovery mode met normaal een keuzescherm.
Bij mij komt er nu plotseling over dat normale scherm een ander beeld met zwarte balken en witte letters. Bijna niet te gebruiken zo.
Kent iemand dit verschijnsel?

Offline bart85

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/02, 17:21:09 »
Waarom zou je een andere kernel dan de standaard kernel kiezen?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/02, 19:04:37 »
Ik word kennelijk verkeerd begrepen. Ik kies geen andere kernel, maar kies na het opstarten op de standaard kernel eronder de geavanceerde keuze en kies daarna de recovery.
Daarna krijg ik dit beeld dat op een dubbel beeld lijkt.

Offline bart85

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/02, 19:54:35 »
1. Waarvoor is het nodig om de recovery mode te gebruiken. Recovery mode is alleen nodig als er iets in het systeem niet goed werkt. Is er wat aan de hand met Ubuntu?
2. Normaal krijg je in de recovery mode een commandline waar je opdrachten kunt invoeren. Ik snap niet wat je bedoeld met zwarte balken en witte letters.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/03, 10:10:28 »
Ik krijg een storing in het beeld. Alsof er 2 beelden door elkaar husselen. Het normale recovery menu en zwart/witte balken en teksten (onleesbaar).
Je gebruikt die recovery mogelijkheid om bv.gebroken pakketten te herstellen, "root"opdrachten te geven, en nog meer. Bekijk het maar eens.
Als je er goed mee omgaat, heel nuttig.

Offline bart85

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/03, 10:38:12 »
https://linuxhint.com/apt_get_fix_missing_broken_packages/
Hier staat uitleg over herstellen van broken packages. Daar is recovery mode normaal niet voor nodig. Je kunt de opdrachten invoeren in een terminal. Recovery is nodig als grafische mode niet wil opstarten. Het lijkt erop dat je wat verkeerd hebt gedaan. Je krijgt niet vanzelf broken packages. Ik denk dat een schone installatie goed en eenvoudiger is. wat al eerder werd genoemd in een andere post.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/09/04, 10:55:12 »
Door alle adviezen toe te passen die in  https://linuxhint.com/apt_get_fix_missing_broken_packages/  stonden, heb ik geconstateerd dat er geen sprake is van gebroken pakketten.

De fout moet of zitten in de grubconfiguratie of moet een bug zijn. Het is ongetwijfeld iets simpels.

Mijn systeem loopt als een trein. Daar ligt het niet aan. Dus ga ik ook geen herinstallatie doen. Maar zoiets blijft me toch irriteren, ligt aan mij.

Offline vanadium

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2020/09/04, 11:06:48 »
De fout moet of zitten in de grubconfiguratie of moet een bug zijn. Het is ongetwijfeld iets simpels.
Post dan eens je grub configuratiebestand: misschien ziet iemand wel iets.

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2020/09/04, 11:52:47 »
Zie bijlage

Offline vanadium

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2020/09/04, 12:52:09 »
Het enige wat hier een rol kan spelen lijkt me je GRUB_GFXMODE instelling. Daar moet je een door grub ondersteunde resolutie opgeven. Die ondersteunde resoluties wordt opgelijst als je het commando "videoinfo" ingeeft aan de Grub prompt (*niet* de terminal).
 
Zet eens een commentaarteken voor die lijn. Als het probleem zich dan niet meer voordoet, weet je alvast waar verder te zoeken.

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2020/09/04, 16:04:38 »
Commentaarteken is dat een hekje? Als ik dat gedaan heb, moet ik dan later weer dat teken weghalen?

Nu in de terminal opgegeven:
1920x1080     60.00 +
   1680x1050     59.95 
   1600x1200     60.00 
   1440x900      74.98    59.89 
   1280x1024     75.02*   60.02 
   1280x960      60.00 
   1152x864      75.00 
   1024x768      75.03    70.07    60.00 
   800x600       75.00    72.19    60.32    56.25 
   640x480       75.00    72.81    59.94 
Deze geven aan dat 800x600 een goede resolutie is in combinatie met mijn videokaart, toch?

Offline vanadium

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #11 Gepost op: 2020/09/04, 18:10:58 »
Commentaarteken is dat een hekje? Als ik dat gedaan heb, moet ik dan later weer dat teken weghalen?
Als je wil zeker zijn dat je probleem niet aan die instelling te wijten is, dan zet je het commentaartekentje ervoor, ga je je grub bijwerken (sudo update-grub) en dan eens herstarten. Lettertjes zullen weer klein zijn, maar je zal zien of het probleem zich nog voordoet dan wel niet.

Doet het probleem zich nog voor, dan doe je het commentaartekentje weer weg, were grub bijwerken, en je hebt weer de grotere letters.

Citaat
Nu in de terminal opgegeven:
Deze geven aan dat 800x600 een goede resolutie is in combinatie met mijn videokaart, toch?
Als dat de uitkomst is van "videoinfo" in de grub terminal, dan moet het goed zijn. Als dat de uitkomst is van een ander commando in de gewone terminal, dan is het niet zeker of ook grub die resolutie ondersteunt.

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #12 Gepost op: 2020/09/05, 09:49:25 »
Uitgevoerd conform je aanwijzingen. Helaas geen verandering, de Recovery blijft dezelfde scrambel als ervoor. Lijkt wel of er 2 bladen over elkaar opgegeven worden, de normale lijst van recovery mogelijkheden en een brok informatie over grub, bijna niet leesbaar door de vermenging met de recoverylijst.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/05, 10:06:31 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #13 Gepost op: 2020/09/05, 12:05:53 »
Zo weet je tenminste dat het niet komt door je aanpassing. Het zou goed zijn mocht je eens een foto van je scherm hier kunnen posten: maakt het probleem misschien meer herkenbaar.

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #14 Gepost op: 2020/09/05, 13:29:32 »
Zie bijlage:

Zou het geen storing in de Daemon zijn ???
« Laatst bewerkt op: 2020/09/07, 10:43:07 door rietje »

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #15 Gepost op: 2020/09/07, 11:30:07 »
Wie is er bekend met het stoppen van de daemon activiteit voor dit specifieke probleem?

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #16 Gepost op: 2020/09/09, 15:22:22 »
Is er echt niemand die nog enige richting weet voor dit probleem in de recoverymode ?

Offline vanadium

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #17 Gepost op: 2020/09/09, 16:39:56 »
Geef misschien info over je grafische kaart, maar je kan alvast proberen de parameter "quiet" te verplaatsen van de ‘GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT’ lijn naar de '‘GRUB_CMDLINE_LINUX’. Dan zullen ook tijdens opstarten in recoverymode de opstartberichten niet getoond worden, en het zijn deze die nu doorheen je menu komen.

Een meer fundamentele oplossing vereist kennis over welke grafische kaart je hebt (en expertise, die ik misschien niet heb). Die "nomodeset" ligt mogelijk aan de oorsprong, maar wellicht heb je die nodig om geen zwart opstartscherm te hebben.

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #18 Gepost op: 2020/09/10, 10:22:23 »
Bij  "grub_cmdline_linux" staat "nomodeset". Waar moet dan "quiet"komen te staan?  Moet het geen "quiet splash"zijn ?

Wat gebeurt er als ik nomodeset verander ?

Videokaart:
id:   
display
description:    VGA compatible controller
product:    GK208B [GeForce GT 710]
vendor:    NVIDIA Corporation
physical id:    
0
bus info:    
pci@0000:01:00.0
version:    a1
width:    64 bits
clock:    33MHz
capabilities:    pm msi pciexpress vga_controller bus_master cap_list rom
configuration:   
driver   =   nvidia
latency   =   0
resources:   
irq   :   36
memory   :   fd000000-fdffffff
memory   :   f0000000-f7ffffff
memory   :   f8000000-f9ffffff
ioport   :   e000(size=128)
memory   :   c0000-dffff
« Laatst bewerkt op: 2020/09/10, 10:38:52 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #19 Gepost op: 2020/09/10, 11:12:11 »
Bij grub_cmdline_linux voeg je ook "quiet" toe, en je neemt die optie weg (of je kan die wellicht ook laten staan) bij GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT. Opties in grub_cmdline_linux zijn altijd van toepassing, ook als je in emergency opstart, Opties in grub_cmdline_linux_default zijn enkel van toepassing als je normaal opstart. Door die ingreep zal je ook tijdens het opstarten in emergency de berichten onderdrukken, die nu over je recoverymenu heen komen.
"nomodeset" geeft aan dat de kernel de grafische modus niet mag instellen - bij sommige grafische schermen werkt dat niet goed. Ik weet niet of jij die parameter wel nodig hebt: heb je die zelf ooit toegevoegd? Welke grafische kaart heb je?

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #20 Gepost op: 2020/09/10, 12:19:11 »
Ik kan me herrinneren dat ik nomodeset wel eens heb toegevoegd. Ik meen in het BIOS.
Kan ik dit niet beter eerst terugdraaien? Help me even naar de juiste methode, is het in het bios het beste?

Wel raar dat hiervoor dit goed gewerkt heeft.

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #21 Gepost op: 2020/09/10, 13:55:24 »
Even iets anders....ik krijg zojuist plotseling zonder enige waarschuwing een upgrade van een kernel.
Van  .45 naar .47.
Nu is alles in het systeem in de war.  Heb even tijd nodig om e.e.a. na te kijken of te repareren.


Weer enigszins op orde. Terug naar het onderwerp.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/10, 14:49:15 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #22 Gepost op: 2020/09/10, 14:56:00 »
Je kan altijd eens proberen nomodeset terug weg te halen. Mogelijk  kan je dan niet meer normaal opstarten. Als dat zo is, dan zal je nog steeds wel je grub menu zien en kunnen doorstarten naar recovery om nomodeset terug te plaatsen.

Hoe je dat in BIOS doet weet ik niet. In grub haal je de optie weg uit /etc/default/grub. Tip: je doet dit beter door eerst de regel te kopiëren. Dan plaats je een commentaarteken (#) vóór de originele lijn, en kan je de kopie eronder aanpassen. Dat maakt het dan veel veiliger, met minder kans op fouten, om indien nodig de situatie terug te draaien: je wist dan de aangepaste regel, en haalt het commentaarteken vóór de originele regel terug weg.

Offline rietje

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #23 Gepost op: 2020/09/10, 16:37:36 »
Nomodeset is nu weg.  Maar in de recoverymode is niets veranderd.

Ik laat de instelling voor nomodeset maar weg, lijkt me beter. En ik ben niet vergeten sudo update-grub !
« Laatst bewerkt op: 2020/09/10, 17:26:52 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: grub geavanceerd geeft problemen
« Reactie #24 Gepost op: 2020/09/10, 18:17:26 »
Ik laat de instelling voor nomodeset maar weg, lijkt me beter. En ik ben niet vergeten sudo update-grub !
Inderdaad, weglaten indien het kan zonder. Ik had half gehoopt dat dat tegelijk je probleem met het recoverymenu zou verhelpen. Maar probeer als "workaround" eens die "quiet" toe te voegen.