Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hulp installeren  (gelezen 3164 keer)

Offline Naadje

  • Lid
hulp installeren
« Gepost op: 2016/12/29, 13:43:12 »
Hoi,

Ik heb op mijn pc nog windows xp staan, ik wil deze eraf halen en wil graag linux er nu opzetten.
Ik wil dit doen doormiddel van een usb stick.
Doormiddel van zoekwerk op google ben ik het een en ander te weten gekomen maar nog niet genoeg.
Kan er iemand me helpen met een stappen plan?
Ik ben nu vooral bezig om mijn pc leeg te maken en alle video en foto's extern op te slaan.
erg bedankt!

Re: hulp installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/29, 15:52:34 »
Hallo, ik zou het volgende doen.

1. Afmaken waar je mee bezig was, dus alle bestanden die je wilt houden op een ander medium/harde schijf parkeren, liefst niet op een tweede schijf die in de pc zit waar je Linux op wilt gaan plaatsen. Een extern medium dus, zo loop je geen risico op gegevensverlies.

2. Kies de Linux-distro die je wat lijkt, download het betreffende iso-bestand en "brand" dit met een speciaal programmaatje naar usb. Dit kan gewoon op Windows. Let op, dat bestand moet je niet kopiëren.

3. Check of die usb het doet: herstart de pc, zoek uit waar de knop zit waarmee je het bootmedium kunt kiezen (bij mij is dat F11, in te drukken net nadat het bios is geladen). Als het goed is zie je nu een menu met (bv.) Ubuntu uitproberen, Ubuntu installeren, Geheugen testen en nog iets. Kies Uitproberen.

4. Lijkt dat allemaal goed te gaan en je hebt een werkende desktop voor je neus met normaal beeld en een muis die werkt etc., dan kun je op het Installeericoontje op het Bureaublad klikken om de betreffende Linux-versie echt te installeren. In het begin van die procedure vraagt-ie waarschijnlijk of Linux naast Windows XP geïnstalleerd moet worden. Als je XP niet meer wilt gebruiken, zeg je Nee. Vraagt-ie opnieuw of-t-ie de hele schijf moet gebruiken, antwoord hier Ja.

Hiermee zou je een heel eind kunnen komen, en mogelijk is de installatie al volledig geslaagd. Gaat er wat mis of werkt er iets niet, geen nood, gewoon opnieuw installeren -- je data had je immers al veiliggesteld.

Met vragen kun je hier terecht. Ook met stomme! ;-)


Offline ajjp

  • Lid
Re: hulp installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/29, 15:53:18 »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: hulp installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/30, 11:38:09 »
Hoi Naadje,

Stappenplan? Dat kan dankzij onze Pjotr. Kijk hier in reactie 1 van hem op de vraag.

Voor een kant en klare en geteste USB installatie stick met Ubuntu of Mint van je keuze valt desgewenst voor te zorgen. Start jouw XP PC trouwens wel van USB? Anders heb je er een Plop CD bij nodig (kan ook).

Groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Naadje

  • Lid
Re: hulp installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/11, 10:32:22 »
Hoi

Bedankt voor jullie reactie's,
Ik heb mijn usb stick eerst gescand met rufus en daarna met unetbootin het ubuntu iso bestand erop gezet/gebrand.
De pc pakt de usb stick niet als ik hem steeds opstart, ik kom niet in het bios menu.
Ook al geprobeerd door esc f1, f2, f8 en f10 in te drukken maar ook daarmee niks.


Re: hulp installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/11, 11:01:17 »
En <Delete> al geprobeerd?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: hulp installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/11, 11:16:09 »
Ik heb 2 laptoppen en op alle 2 heb ik F2 op restart herhaaldelijk gedrukt,dit voor alleer het opstart.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: hulp installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/11, 19:43:50 »
Hoi

Bedankt voor jullie reactie's,
Ik heb mijn usb stick eerst gescand met rufus en daarna met unetbootin het ubuntu iso bestand erop gezet/gebrand.
De pc pakt de usb stick niet als ik hem steeds opstart, ik kom niet in het bios menu.
Ook al geprobeerd door esc f1, f2, f8 en f10 in te drukken maar ook daarmee niks.

Mag ik vragen waarom je met Rufus alleen heb gescand? Want ik vind Rufus verreweg het makkelijkste en beste programmaatje om een iso op een usb te zetten. Unetbootin doet nog wel eens raar.

Verder hangt het van je pc af of ie überhaupt van usb wil opstarten. Oudere pc's kunnen dat vaak niet. En weet je zeker dat de specificaties van je pc goed genoeg zijn voor Ubuntu?

Meestal verschijnt er bij het opstarten even in beeld welke toets je moet indrukken. Je moet die toets dan vaak een aantal keer snel achterelkaar indrukken, dus niet maar 1x. Maar het kan dus zijn dat Unetbootin iets heeft gefabriceerd dat niet opstart, komt wel eens voor. Sowieso zal je eerst in het bios moeten zien te komen.

Het is wel handig als je even zegt wat voor pc het is. Misschien kent iemand hem.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/11, 19:48:09 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Naadje

  • Lid
Re: hulp installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/12, 16:46:25 »
Hoi

Bedankt voor jullie reactie's,
Ik heb mijn usb stick eerst gescand met rufus en daarna met unetbootin het ubuntu iso bestand erop gezet/gebrand.
De pc pakt de usb stick niet als ik hem steeds opstart, ik kom niet in het bios menu.
Ook al geprobeerd door esc f1, f2, f8 en f10 in te drukken maar ook daarmee niks.

Mag ik vragen waarom je met Rufus alleen heb gescand? Want ik vind Rufus verreweg het makkelijkste en beste programmaatje om een iso op een usb te zetten. Unetbootin doet nog wel eens raar.

Verder hangt het van je pc af of ie überhaupt van usb wil opstarten. Oudere pc's kunnen dat vaak niet. En weet je zeker dat de specificaties van je pc goed genoeg zijn voor Ubuntu?

Meestal verschijnt er bij het opstarten even in beeld welke toets je moet indrukken. Je moet die toets dan vaak een aantal keer snel achterelkaar indrukken, dus niet maar 1x. Maar het kan dus zijn dat Unetbootin iets heeft gefabriceerd dat niet opstart, komt wel eens voor. Sowieso zal je eerst in het bios moeten zien te komen.

Het is wel handig als je even zegt wat voor pc het is. Misschien kent iemand hem.

Hoi
Als ik de pc opstart heb ik al verschillende toetsen geprobeerd, met enkel de del toets lang ingedrukt te houden kom ik (denk ik ) in de bios, er staat cmos. Verder staat er nergens een boot optie.
Ik loop daar vast, heb alle menu tabjes geopend en in het flash menu kan ik booten maar dat lijkt meer een soort van back up te zijn.
Heb de usb nog een keer gedaan via universal usb installer en daarop ubuntu ( bij verschillende youtube tutorials gezien) maar ook dan start hij niet automatisch op en ook als ik weer naar het cmos menu ga door de del toets is er ook geen verschil.

Ik heb een windows xp er nu op staan en mijn pc is een    MSI Intel DUAL CORE E5400 2 x 2.7Ghz 320GB DVD±RW 2GB DDR3

Re: hulp installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/12, 17:35:11 »
@Naadje
slechts 2GB : opteer voor Xubuntu
let op: heb je een 32bit of 64bit computer? Download de juiste versie.
Persoonlijk denk ik 32bit want de processor heeft een lage benchmark 1598
Citaat
MSI Intel DUAL CORE E5400 2 x 2.7Ghz 320GB DVD±RW 2GB DDR3
Daar kunnen we echter niets mee vinden.

Kijk eens of je onder WinXP het programma Belarc advisor free kunt downloaden + installeren + laten lopen.
In de browser komt dan een volledig verslag.
Helemaal in het begin bijna van dat verslag vind je alles over System model +Processor.
Daar gaan we veel meer mee weten.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Naadje

  • Lid
Re: hulp installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2017/01/13, 08:29:12 »
@Naadje
slechts 2GB : opteer voor Xubuntu
let op: heb je een 32bit of 64bit computer? Download de juiste versie.
Persoonlijk denk ik 32bit want de processor heeft een lage benchmark 1598
Citaat
MSI Intel DUAL CORE E5400 2 x 2.7Ghz 320GB DVD±RW 2GB DDR3
Daar kunnen we echter niets mee vinden.

Kijk eens of je onder WinXP het programma Belarc advisor free kunt downloaden + installeren + laten lopen.
In de browser komt dan een volledig verslag.
Helemaal in het begin bijna van dat verslag vind je alles over System model +Processor.
Daar gaan we veel meer mee weten.

Dank je
Hier een kopie van het bovenste gedeelte van het verslag:

Operating System Windows XP Professional Service Pack 3 (build 2600)
Install Language: Nederlands (Nederland)
System Locale: Nederlands (Nederland)
Installed: 28-7-2010 16:45:14
Boot Mode: BIOS (Secure Boot not supported)

System Model Enclosure Type: Desktop
Processor a 3,60 gigahertz Intel Pentium Dual-Core E5400
64 kilobyte primary memory cache
2048 kilobyte secondary memory cache
64-bit ready
Multi-core (2 total)
Not hyper-threaded
Main Circuit Board b Board: G41M-P25 (MS-7592) 6.0
Bus Clock: 200 megahertz
BIOS: American Megatrends Inc. V28.0 03/19/2010
Drives 320,06 Gigabytes Usable Hard Drive Capacity
30,70 Gigabytes Hard Drive Free Space

Optiarc DVD RW AD-7241S [Optical drive]

Multiple Card Reader USB Device [Hard drive] (32,19 GB) -- drive 1
ST3320613AS [Hard drive] (320,07 GB) -- drive 0, s/n 9SZ6YSTW, rev CC2J, SMART Status: Healthy
Memory Modules c,d 2014 Megabytes Usable Installed Memory

Slot 'DIMM0' has 2048 MB
Slot 'DIMM1' is Empty
Local Drive Volumes
            
c: (NTFS on drive 0)    320,06 GB    30,70 GB free


Re: hulp installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2017/01/13, 09:47:36 »
@Naadje

hieruit zien we dat je moederbord G41M-P25 (MS-7592) 6.0 is en het een 64bit systeem is.
Er is slechts 1 bank bezet met 2GB geheugen, later als Ubuntu geïnstalleerd is en alles ok is, plaats je er best een latje bij van 2GB.
Het loont ook de moeite de laatste bios versie te downloaden en te flashen.
Zelf kon ik hier op een oudere HP niet meer opstarten met een installatie-USB, doch met de nieuwste BIOS versie erop lukte het wel.

BIOS versies voor jouw systeem: http://www.msi-bios.com/msi-bios-for-G41M-P25-with-MS-7592-and-version-28.html

Je BIOS setup is te bereiken via DEL, dat vind je in de manual hier: https://www.manualslib.com/manual/602415/Msi-G41m-P25.html
Je zal even de menupunten moeten aflopen om te zien wat er ingesteld staat, want in de manual staat hierover niets vermeld.
Je moet ergens een opstartvolgorde tegenkomen, ik vermoed in één van de eerste 3 menupunten.
Daar moet USB op de eerste plaats staan.
En dan nog is de kous misschien niet af.
Ik heb hier een ASUS laptop waar alles netjes ingesteld stond met USB op de eerste plaats, doch wou er niet automatisch van booten.
Tot ik toevallig al googelend las dat de toets ESC moest ingedrukt worden in de opstartfase om het bootmenu te krijgen en te selecteren.
In sommige BIOS, zoals bij HP, kan je aanvinken dat er een bootmenu kan bereikt worden met een functietoets: ook daar eens voor gaan kijken in de instellingen.

Ook de gegevens omtrent geheugenplaatjes vind je in deze manual.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: hulp installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2017/01/13, 10:40:47 »
Misschien onnodige tip tussendoor...

Wil je email mee overnemen naar linux, installeer dan op de win eerst thunderbird. Dan kun je daarin alle outlook emails en accounts importeren.
Vanuit deze win thunderbird kun je alles dan simpel overzetten in de linux thunderbird.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Naadje

  • Lid
Re: hulp installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2017/01/13, 12:40:04 »
 =D Ik zit in de probeer versie van Ubuntu(eindelijk)

Toen ik leerde over linux en ubuntu las ik dat het een stuk sneller is dan windows xp, ik krijg deze indruk juist niet heb de indruk dat mijn pc trager werkt. Kan dat ergens aan liggen of zeg ik iets heel vreemd?


Offline Naadje

  • Lid
Re: hulp installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2017/01/13, 12:41:29 »
Dat latje van 2 gb erbij hoe doe ik dat en heeft dat nut in de probeer versie of moet ik daarvoor ubuntu helemaal installeren?


@Naadje

hieruit zien we dat je moederbord G41M-P25 (MS-7592) 6.0 is en het een 64bit systeem is.
Er is slechts 1 bank bezet met 2GB geheugen, later als Ubuntu geïnstalleerd is en alles ok is, plaats je er best een latje bij van 2GB.
Het loont ook de moeite de laatste bios versie te downloaden en te flashen.
Zelf kon ik hier op een oudere HP niet meer opstarten met een installatie-USB, doch met de nieuwste BIOS versie erop lukte het wel.

BIOS versies voor jouw systeem: http://www.msi-bios.com/msi-bios-for-G41M-P25-with-MS-7592-and-version-28.html

Je BIOS setup is te bereiken via DEL, dat vind je in de manual hier: https://www.manualslib.com/manual/602415/Msi-G41m-P25.html
Je zal even de menupunten moeten aflopen om te zien wat er ingesteld staat, want in de manual staat hierover niets vermeld.
Je moet ergens een opstartvolgorde tegenkomen, ik vermoed in één van de eerste 3 menupunten.
Daar moet USB op de eerste plaats staan.
En dan nog is de kous misschien niet af.
Ik heb hier een ASUS laptop waar alles netjes ingesteld stond met USB op de eerste plaats, doch wou er niet automatisch van booten.
Tot ik toevallig al googelend las dat de toets ESC moest ingedrukt worden in de opstartfase om het bootmenu te krijgen en te selecteren.
In sommige BIOS, zoals bij HP, kan je aanvinken dat er een bootmenu kan bereikt worden met een functietoets: ook daar eens voor gaan kijken in de instellingen.

Ook de gegevens omtrent geheugenplaatjes vind je in deze manual.

Re: hulp installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2017/01/13, 12:59:24 »
Toen ik leerde over linux en ubuntu las ik dat het een stuk sneller is dan windows xp, ik krijg deze indruk juist niet heb de indruk dat mijn pc trager werkt. Kan dat ergens aan liggen of zeg ik iets heel vreemd?

Nou ... net nog wat installatie gedoe achter de rug door een achterhaalde pc die vervangen moest worden.
Op de 'nieuwe' stond de bekende 7. Nu Ubuntu 16. En ik kan je vertellen dat a) de pc minstens net zo snel zo niet sneller draait, en dan b) het werken met Ubuntu ook veel sneller opgebouwd is omdat je niet in van die eindeloze menu's verzeild raakt.
En je hebt geen vertragende virusscanner en spywarebeschermzooi nodig.
Vergeet dan even ook niet dat Ubuntu 16 de meest recente versie is, en 7 al ver verouderd.

Helemaal linksboven in de menubalk vindt je de knop bash (uw computer doorzoeken).
Typ daar (een deel van) de naam van een programma of bestand in, en moet je eens zien hoe snel je aan de gang bent.
Typ daar iets in waar je mee bezig bent, bijvoorbeeld 'video' en je krijgt alles meteen beschikbaar wat maar met video te maken heeft (zoals programma's voor video).

Aanzetten van de pc gaat in elk geval net zo snel, zo niet sneller (als ik zo eens rond me heen kijk).
Uitzetten .... 3 seconden. (7 deed daar minstens een halve minuut over)
Surfen bijvoorbeeld gaat al helemaal sneller. Ik zie mensen om mij heen er soms minuten over doen om zware sites in beeld te krijgen en/of inloggen, waarbij wij dezelfde sites in secondes ingeladen en ingelogd hebben.

Je draait nu van dvd/usb. Als de boel echt geinstalleerd is draait het nog sneller. (mits je pc aan de vereiste capaciteiten voldoet)
« Laatst bewerkt op: 2017/01/13, 13:01:23 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: hulp installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2017/01/13, 19:59:27 »
=D Ik zit in de probeer versie van Ubuntu(eindelijk)

Toen ik leerde over linux en ubuntu las ik dat het een stuk sneller is dan windows xp, ik krijg deze indruk juist niet heb de indruk dat mijn pc trager werkt. Kan dat ergens aan liggen of zeg ik iets heel vreemd?

Hoi, leuk dat dat gelukt is. Hoe is dat nou gelukt? Ben wel benieuwd :)

Vanaf de cd/dvd/usb in de probeersessie is Ubuntu altijd langzamer dan geïnstalleerd. Maar met jouw pc zoals die nu is zou ik sowieso Xubuntu adviseren. Ubuntu 16.04  is zwaarder dan XP, in ieder geval.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: hulp installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2017/01/13, 20:28:13 »
@ Naadje,

even ook mijn 2cent als bijdrage/advies/hulp:

met jou systeem kan je alle 'lichte Linux-distro's' draaien zoals: de 64-bits versies ???
Ubuntu Maté 16.04.1 -64- LTS;
Xubuntu 16.04.1-64- LTS;
LinuxMint 18.1 bèta Xfce-64-;
PCLinuxOS Maté-64- 2016.07 .iso;
PCLinuxOS Lxde-64- 2016.07 .iso.
....

Kan jou computer 64-bit systemen draaien ? Al eens opgezocht ? 
Geef jou computernaam en enkele specificaties die je kent, eens in, in het zoekveld van Google, en zoek dan op "specs".

Aan jou de keuze. Voel je vooral VRIJ om te kiezen wat je wil gebruiken en lees vooral eens de webstek van Pjotr eens goed door (Just heeft die al in zijn bericht mee gegeven).

Vragen, je raakt ergens niet uit .... stel ze maar ... we proberen te helpen.

Probeer ook, bij het stellen van een vraag, om de computergegevens mee te geven ( eventueel tussen code-tags = dat tekentje die boven jou berichtenvenster staat = # ) begrijp je dit niet --zoek dit eens op via het internet ... "google, your best friend ".... ;)

Groet,
spievensterke.

Nog eens @ Naadje,

Citaat
Dat latje van 2 gb erbij hoe doe ik dat en heeft dat nut in de probeer versie of moet ik daarvoor ubuntu helemaal installeren?

Je moet Ubuntu daarvoor NIET installeren om een latje van 2GB in te prikken. Je kan  gaan opzoeken hoe je dit moet doen (zelf kan doen) en welk reepje geheugen je daarvoor nodig hebt. Om dit te weten te komen ; de computer openen en kijken welk geheugenreepje daar in zit, de gegevens correct noteren -- met die gegevens: gaan opzoeken bij verschillende aanbieders op het internet en eventueel bestellen ... 
Opgelet!!! steeds de gegevens correct controleren en noteren!
Openen van een computer, desktop of laptop, zoek dit op op het internet, er zijn heel wat YouTube- filmpjes daarover. Genoeg te doen hé.
Succes!
« Laatst bewerkt op: 2017/01/13, 20:46:01 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Naadje

  • Lid
Re: hulp installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2017/01/14, 11:46:53 »
=D Ik zit in de probeer versie van Ubuntu(eindelijk)

Toen ik leerde over linux en ubuntu las ik dat het een stuk sneller is dan windows xp, ik krijg deze indruk juist niet heb de indruk dat mijn pc trager werkt. Kan dat ergens aan liggen of zeg ik iets heel vreemd?

Hoi, leuk dat dat gelukt is. Hoe is dat nou gelukt? Ben wel benieuwd :)

Vanaf de cd/dvd/usb in de probeersessie is Ubuntu altijd langzamer dan geïnstalleerd. Maar met jouw pc zoals die nu is zou ik sowieso Xubuntu adviseren. Ubuntu 16.04  is zwaarder dan XP, in ieder geval.
ik heb uiteindelijk in de bios terug gevonden ik hem via de usb kon laten opstarten.
Heb ubuntu 16.04 nu naast windows xp erop geinstalleerd, tot ik het beter onder de knie heb en xp echt voorgoed gedag ga zeggen.

Maar ik loop nog veel vast, en op internet met alle hulp en tips kom ik er nog niet uit, er zijn wat dingen die ik maar niet terug kan vinden of geinstalleerd kan krijgen, chrome en netflix bijv. heb geprobeerd gdebi te installeren maar ook dat lukt niet. de eerste stappen die je moet nemen na het installeren van ubuntu geprobeerd maar ik kom niet veel verder.

Re: hulp installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2017/01/14, 12:09:24 »
Maar ik loop nog veel vast,

Mijn tip.
Geef niet op. Er is inderdaad een leercurve om er redelijk wegwijs in te worden maar het is de moeite waard!

Je zult gaan ervaren dat het allemaal inderdaad stabieler en sneller werkt.
En daar waar je vast loopt wordt je op dit forum schitterend vooruit geholpen!! :thumbup:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore