Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu 2x installeren  (gelezen 292 keer)

Offline rietje

  • Lid
Xubuntu 2x installeren
« Gepost op: 2015/12/04, 11:28:33 »
Ik heb 2 HD's. Op de tweede (de vroegere D) staat xubuntu. Op de eerste ( nu nog C ) staat windows7.
Nu wil ik Windows verwijderen en vervangen door dezelfde Xubuntu, zodat ik een dualboot heb.
Live-Xubuntu staat bij me op een Live-USB.
Hoe moet ik nu opstarten om Xubuntu ook op de HD met windows te krijgen?
Er moet tijdens de opstartprocedure ergens de mogelijkheid zijn om de Live-USB niet door te laten gaan naar HD nr 2. 
Groetjes.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Xubuntu 2x installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/04, 11:47:37 »
Misschien een rare vraag, maar waarom wil je een Xubuntu dualboot maken? Hebben we het hier over 2x dezelfde versie overigens, of verschillende versies?

Maar in principe is het eenvoudig. Tijdens de installatie vanaf de Live usb selecteer je de voormalige Windows schijf als doel en dat de hele schijf gebruikt kan worden. Je kan de Windows schijf herkennen als de schijf met de NTFS partitie(s) erop, waarschijnlijk wordt die sda genoemd maar dat moet je dus even uitzoeken.

Heb je wel back-ups van de eventuele data op de windows schijf, want de bestaande data gaat bij deze actie verloren?

Offline rietje

  • Lid
Re: Xubuntu 2x installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/04, 14:23:14 »
Bedankt Valk,
Ik heb die HD toch over en gebruik hem nu om dezelfde versie ubuntu te installeren. Bij ernstige problemen kan ik direct overschakelen.
Backup werkt niet altijd 100%.
Heel veel dank voor je tip.
Groetjes.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Xubuntu 2x installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/04, 14:55:52 »
Ah ok, maar waar staat de data dan, documenten, foto's en filmpjes?

Want je hebt nu een tweede systeem, maar je hebt al je data niet in beide installaties denk ik?

Je zou zelfs op 1 harde schijf twee installaties kunnen doen en in beide verwijzingen maken naar data op de tweede schijf...

Offline rietje

  • Lid
Re: Xubuntu 2x installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/04, 15:27:39 »
Die was ik van plan op een externe HD te zetten.
Maar eerst even dit: Bij het opstarten met de Live USB kom ik niet in windows, maar wordt de reeds ge-installeerde xubuntu opgestart.
Tijdens het opstarten op de tab drukken helpt niet.
Graag nog even een tip.
Groet.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Xubuntu 2x installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/04, 15:34:30 »
Wat probeer je te doen, opstarten vanaf de live usb of wil je nog iets in windows doen?

Als je vanaf de live usb wilt starten dan moet je tijdens het opstarten van de pc even op delelete of F2 of iets dergelijks drukken. In het boot menu komen is op iedere pc anders helaas...

Om in windows te komen moet je tijdens het opstarten op de linker of rechter shift knop drukken, volgens krijg je dan het grub menu te zien en kan je kiezen waarin je wilt starten windows of de reeds geinstalleerde Xubuntu