Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??  (gelezen 12132 keer)

Dwarrel

  • Gast
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #25 Gepost op: 2008/02/01, 22:55:26 »
Citaat van: Reinaard
En wanneer het erg goed bevalt dan alleen Ubuntu . . . . . ?? ;)

Gr Reinaard :cool:
ligt natuurlijk aan wat je wilt doen met je pc, voor games heb je wine en veel gratis spellen maar sommige dingen heb je jammergenoeg nog wel windows voor nodig, gelukkig word wine en de support voor linux steeds beter. Voor de rest heb ik eigenlijk voor alles wat ik onder windows deed een alternatief gevonden in linux, gewoon even wennen en dan genieten.
Enjoy

Offline Roel1963

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #26 Gepost op: 2008/02/02, 17:44:37 »
Citaat van: mcgyver
Zet Windows op schijf 1

Zet vervolgens Ubuntu en zijn /home en swap ook op 1

Verplaats vervolgens je my documents van windows naar schijf 2 (is heel simpel, windows heeft daar ook voorzieningen voor getroffen). Schijf 2 kan je rustig als NTFS formatteren

Installeer vervolgens http://www.fs-driver.org/ . That's is. Je kan u met Windows in Ubuntu kijken en met Ubuntu in Windows.
Is waarschijnlijk in mijn geval het best te doen zo, thanks!

Offline mcgyver

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #27 Gepost op: 2008/02/02, 19:17:06 »
Een handleiding voor het verplaatsen van je my documents:

http://www.schoonepc.nl/optim/tweakuixp.html

Ik kan je het verplaatsen aanraden. Ik heb veel geknoeid met schijven en partities. Uiteindelijk moest ik Pjotr gelijk geven. Dit advies (behalve het verplaatsen van my documents) kwam van hem.

Offline Dave

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #28 Gepost op: 2008/02/03, 16:23:06 »
ik snap echt niet waarom een beginner met 2 harde schijven geadviseerd wordt het mbr van de windows installatie maar te overschrijven.
is misschien eenvoudig te herstellen maar niet voor iedereen.

Offline mcgyver

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #29 Gepost op: 2008/02/03, 17:34:05 »
Verklaar je nader? Ik denk dat de meesten hier de mbr laten overschrijven door grub. Is zo weer gefixed INDIEN het nodig is.

Bakje

  • Gast
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #30 Gepost op: 2008/02/03, 23:01:50 »
Ik heb nu Ubuntu, de laatste versie, geinstalleerd op mn laptop. Is het ook mogelijk om nu XP Daarnaast te installeren? (Heb gezocht op het forum, maar kon het niet vinden. De antwoorden gaat meestal andersom, eerst XP en dan Ubuntu.)

Dwarrel

  • Gast
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #31 Gepost op: 2008/02/03, 23:13:40 »
Dit kan wel alleen is het iets ingewikkelder, je moet dan achteraf grub installeren. Heb je 2 partities of 2 harde schijven? Wat is de grote en hoeveel ruimte heb je over?

windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #32 Gepost op: 2008/02/03, 23:18:13 »
Bakje, ik heb ook eerst Ubuntu geïnstalleerd en daarna XP. Ikweet niet hoeveel harddisks je hebt. Eerst je partitie/harddisk formateren als ntfs of fat32 en dan als je grub weg is deze documentatie volgen http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/
Als je twee harddisken gebruikt even de bootvolgorde aanpassen in de BIOS.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Bakje

  • Gast
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #33 Gepost op: 2008/02/03, 23:56:27 »
Hai,

Ik heb 1 grote HD zonder partititie. Maar ik MOET dus of 2 schijven of meerdere partitie's hebben als ik dit wil?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #34 Gepost op: 2008/02/03, 23:58:00 »
Citaat van: Bakje
Hai,

Ik heb 1 grote HD zonder partititie. Maar ik MOET dus of 2 schijven of meerdere partitie's hebben als ik dit wil?
Makkelijkste methode:

1. maak een kopie van al je belangrijke documenten e.d. op een extern medium (CD, USB-staaf).
2. Windows installeren en in het begin van de Windowsinstallatie, Windows de *hele* schijf laten formatteren.
3. Na installatie van Windows, Ubuntu ernaast zetten op deze manier:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Klaar.

Groet, Pjotr.

Bakje

  • Gast
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #35 Gepost op: 2008/02/04, 22:57:32 »
Thnx Pjotr, wel jammer dat ik Ubuntu er weer af moet halen dan, draait net lekker. Maar kan dit aankomend weekend wel even proberen. Thnx

Offline Dave

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #36 Gepost op: 2008/02/06, 22:50:51 »
Citaat van: mcgyver
Verklaar je nader? Ik denk dat de meesten hier de mbr laten overschrijven door grub. Is zo weer gefixed INDIEN het nodig is.
dat is nu precies wat ik bedoel en onnodig met 2 schijven.
en degenen die hulp nodig hebben met partitioneren weten vaak ook niet meer wat te doen als grub problemen geeft en gaan zelfs windows weer geheel opnieuw installeren om weer een zelfstartend systeem te krijgen.

daarom lekker mbr op de windows schijf laten en grub op de linux schijf.

Moet zeggen dak totaal geen problemen met grub heb maar in ver verleden wel regelmatig met lilo (ten tijde van suse7) en vandaar dak het nu steeds zo doe en adviseer. als er wat mis gaat kun je altijd vanaf de andere hd opstarten zonder gedoe.

Relinquish

  • Gast
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #37 Gepost op: 2008/02/19, 02:41:17 »
Tja, dan kom ik er ook nog maar weer overheen...Ik heb windows XP home op een schijf voorgeinstalleerd gekregen, (geen CD bij gekregen) dacht dat mijn HD overleden was maar dat blijkt nu weer wat anders te zijn geweest, diepe zucht...Veel tijd gekost en ik weet dus nog niet wat die problemen veroorzaakt heeft...

In de tussentijd die schijf eruit gehaald andere schijf erin gezet, eerst XP Pro erop, wat voor geen meter functioneerde, daarna maar Ubuntu 7.10 erop gezet wat nu heerlijk draait (op UT99 na waar ik overigens zwaar gehecht aan ben, dik 12 uur in de terminal zonder veel succes, wine maakt het er ook niet veel beter op het draait maar er is niet mee te spelen.)

Nu blijkt dus dat die andere schijf dus niet kapot was, ookal bekijk ik hem met argusogen ik vertrouw hem namelijk voor geen meter, dus zit ik met twee systemen op 2 schijven. Was ook niet helemaal mijn planning maar goed het zei zo. Zolang ik die CD niet heb zal het wel even moeten met die rare schijf. Ik gebruik windows alleen voor UT, HLSW, Teamspeak, Photoshop (ben nog niet gewend aan die andere) en Passport Express. Schoolwerk, mailen, downloaden en dergelijke kan ik op beiden systemen wel doen.

Ik heb in de bios de opstartvolgorde veranderd zodat Linux eerste boot is maar Windows staat tijdens het opstarten niet vermeld dus moet ik nu dan elke keer in de bios gaan veranderen of is er een andere methode die linuxnoob proof is om die twee tegelijk in het opstartscherm te krijgen, zodat je echt kan spreken van een dualboot? Het is op zich wel goed te doen, duurt nu niet zo achtelijk lang meer voordat mn systeem opgestart is maar gemak dient de mens....

windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #38 Gepost op: 2008/02/19, 02:53:42 »
Teamspeak zag ik laatst voorbij fietsen voor Linux, dus zou je terug kunnen vinden in synaptic ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline aartje

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #39 Gepost op: 2008/02/21, 12:00:49 »
Al een jaar of tien draai ik windows en linux naast elkaar, eerst (open)suse/win95 later win98se en nu ubuntu(7.10)/win98se.
Ik heb ALTIJD twee identieke harddisks in het systeem gebruikt,
waarbij ik de eerste geheel voor windows gebruik  en de tweede
voor geheel voor linux. Het voordeel van deze methode is, dat in het
geval van een kapotte disk, er altijd nog een tweede disk is waarmee
in ieder geval of windows of linux gedraaid kan worden.

Dit kan bij mij en is ook al eens gebeurd. Ik moet dan wel zeggen dat
ik behoorlijk consequent ben in het maken van backups op een
externe USB Harde schijf. Ik gebruik daarvoor drie commando's:
partimage, tar en dump/restore en maak daarbij ook gebruik van een
Knoppix-live cd.

Offline aartje

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #40 Gepost op: 2008/02/21, 12:13:59 »
Als aanvulling op mijn voorgaande bericht is het natuurlijk wel zo, dat
je kan zeggen dat win98se verouderd is, maar dat geldt voor mij
niet omdat:
1) Ik alles kan doen waar ik mijn computer voor nodig heb (email,browsen,googleearth,audio bewerken,video/foto's bewerken,wordprocessing,spreadsheet,programmeren etc.etc.)
2) Ik niet van computergames houd, die interesseren me totaal niet.
3) De enige redenen  dat win98se er nog op zit zijn dat mijn TV kaart (Pinnacle PCTVpro) toch
iets beter onder windows werkt) en het commerciele programma tmpgenc (video bewerken) helaas (nog?) niet onder linux werkt.
4) mijn vrouw is een complete computeranalfabeet, ik heb haar eerst
laten wennen aan thunderbird ipv outlook, firefox ipx explorer, nautilus ipv verkenner en ben toen default overgeschakeld naar ubuntu, zij vind het prima zo en dat zegt heel wat ;)

tawantsai

  • Gast
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #41 Gepost op: 2008/03/15, 16:46:23 »
plaats gewoon Windows op de eerste harde schijf en Linux op de tweede en gebruik een aparte partitie geformatteerd als fat32 en je kan alles doen zoals je het wilt.Ik doe het al 1 jaar zo en geen enkel probleem. En als je grub moet herinstalleren dan eerst eens kijken in de Ubuntu documentatie. Staat zeer mooi uitgelegd hoe het moet en ik heb verscheidene malen geprobeerd en het werkt .
groetjes