Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: compiz loopt steeds vast  (gelezen 992 keer)

Offline rle

  • Lid
compiz loopt steeds vast
« Gepost op: 2014/07/08, 22:19:15 »
Ik heb sinds kort een nieuwe laptop en ik heb er Ubuntu 14.04 erop draaien. Het probleem is dat Compiz problemen heeft en er een foutmelding komt: 'Sorry, Ubuntu has experienced an internal error.'

Als ik op details klik, dan vind ik de volgende melding: 'Compiz crashed with SIGSEGV in nux::GraphicsEngine::QRP_GLSL_GetBlurTexture()' Ik heb er op gegoogled, maar ik verdwaal een beetje en ik weet niet hoe ik de text in het venster kan copieren. Wow, heel vroeg al 1 - 0!

Weet iemand hoe ik het kan oplossen en weet iemand hoe ik die text in Report a problem kan kopieren?

Alvast bedankt!

 :)







Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/08, 23:40:06 »
Inmiddels 7-0!
Maar waarom compiz gebruiken?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/08, 23:46:33 »
Inmiddels 7-0!
Maar waarom compiz gebruiken?

Omdat je Unity, Ubuntu's werkomgeving, niet zonder Compiz kunt gebruiken... zit met elkaar verwoven.

Offline Allard

  • Lid
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/09, 00:38:09 »
Ik heb sinds kort een nieuwe laptop en ik heb er Ubuntu 14.04 erop draaien. Het probleem is dat Compiz problemen heeft en er een foutmelding komt: 'Sorry, Ubuntu has experienced an internal error.'

Als ik op details klik, dan vind ik de volgende melding: 'Compiz crashed with SIGSEGV in nux::GraphicsEngine::QRP_GLSL_GetBlurTexture()' Ik heb er op gegoogled, maar ik verdwaal een beetje en ik weet niet hoe ik de text in het venster kan copieren. Wow, heel vroeg al 1 - 0!

Weet iemand hoe ik het kan oplossen en weet iemand hoe ik die text in Report a problem kan kopieren?

Alvast bedankt!

 :)
Ah, ben ik toch niet de enige die last heeft dat gedrocht wat compiz heet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/09, 00:43:25 »
Wat voor videokaart, en op welk stuurprogramma draait die?

Frederik

  • Gast
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/09, 09:47:44 »

 :)
[/quote]Ah, ben ik toch niet de enige die last heeft dat gedrocht wat compiz heet.
[/quote]

Deze foutmelding is voor het eerst in 2009 als bug aangemeld en nog steeds niet verholpen. Incidenteel komt ie nog steeds voor.
Geen oplossing voorbij zien komen  :(


Offline rle

  • Lid
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/09, 09:50:30 »
Ik heb een Samsung ATIV Book 7
Processor   Intel Core i5 3337U
Videokaart   Intel HD Graphics 4000

Bij 'About this computer' --> details staat:

Ubuntu 14.04 lts
Processor:  Intel® Core™ i5-3337U CPU @ 1.80GHz × 4
Graphics: Intel® Ivybridge Mobile
Os type: 64-bit

lshw -c display -->

 *-display               
       description: VGA compatible controller
       product: 3rd Gen Core processor Graphics Controller
       vendor: Intel Corporation
       physical id: 2
       bus info: pci@0000:00:02.0
       version: 09
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: msi pm vga_controller bus_master cap_list rom
       configuration: driver=i915 latency=0
       resources: irq:47 memory:f7800000-f7bfffff memory:e0000000-efffffff ioport:f000(size=64)

Bij software & updates --> additional drivers 'No propetary drivers in use' en 'No additional drivers available'

Offline rle

  • Lid
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/09, 09:56:21 »
 

 :)
Ah, ben ik toch niet de enige die last heeft dat gedrocht wat compiz heet.
[/quote]

Deze foutmelding is voor het eerst in 2009 als bug aangemeld en nog steeds niet verholpen. Incidenteel komt ie nog steeds voor.
Geen oplossing voorbij zien komen  :(
[/quote]

 :(   Oeps...   :(

Erg jammer, zou betekenen dat ik een ander os moet gaan nemen.

Collega is erg te spreken over W8.  ;)

Offline rle

  • Lid
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/09, 09:59:23 »
Incidenteel komt ie bij mij nog steeds dagelijks voor.
Dat vind ik net even te vaak.  :-[

Frederik

  • Gast
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/09, 10:36:00 »
Uit de bugsvermeldingen heb ik opgemaakt het bij verschillende merken videokaarten voorkomt, misschien (?)helpt het installeren van een ouder stuurprogramma als die beschikbaar is.
http://tinyurl.com/qawtdco
« Laatst bewerkt op: 2014/07/09, 10:39:11 door Frederik »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/09, 10:37:02 »
Er is geen beter stuurprogramma beschikbaar voor je videokaart.... Ik adviseer om over te stappen op een ander lid van de Ubuntufamilie, Xubuntu, die geen Compiz gebruikt:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Direct-doen-lijstje na installatie:
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu

Dat lost je probleem op, verwacht ik.  :)

Offline Allard

  • Lid
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/09, 13:14:57 »
Deze foutmelding is voor het eerst in 2009 als bug aangemeld en nog steeds niet verholpen. Incidenteel komt ie nog steeds voor.
Geen oplossing voorbij zien komen  :(
Bij mij komt deze bug voorbij wanneer ik de Dash open en door mijn geïnstalleerd programma's ga bladeren. Mijn systeem bevriest dan voor een aantal seconden waarop compiz crasht. Ik heb precies dezelfde videokaart als rle, ook een Intel HD Graphics 4000.

Overigens komt het bij mij niet altijd voor dus het is niet heel erg ernstig, maar wel vervelend. Het is altijd maar weer afwachten wanneer het weer gebeurd.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/09, 13:19:08 door Allard »

Frederik

  • Gast
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/09, 14:28:19 »
Als het begint te irriteren zou ik het advies van Pjotr opvolgen en een andere distributie kiezen/installeren.

Offline Allard

  • Lid
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/09, 14:58:01 »
Als het begint te irriteren zou ik het advies van Pjotr opvolgen en een andere distributie kiezen/installeren.
Dat klopt, het is omdat de huidige Debian 7 mijn hardware nog niet goed ondersteund maar anders had ik dit allang op al mijn systemen geïnstalleerd. Ik hou dit nog even in de gaten, misschien wordt het probleem wel opgelost bij de eerste puntrelease van Ubuntu 14.04. En anders ga ik kijken of Fedora en openSUSE misschien een optie voor mij zijn. :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/09, 15:17:30 »
@rle, heb je verder symptomen of enkel de foutmelding? In dat laatste geval volstaat het het foutrepareringstooltje "apport" af te zetten, zodat de foutmelding verdwijnt. Stond vroeger standaard af, maar sedert Ubuntu 12.04 staat het standaard aan. Dan krijg je regelmatig van die foutmeldingen, ook voor kleine systeemfouten die praktisch niet veel uitmaken.

Offline rle

  • Lid
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #15 Gepost op: 2014/07/09, 16:01:01 »
@rle, heb je verder symptomen of enkel de foutmelding? In dat laatste geval volstaat het het foutrepareringstooltje "apport" af te zetten, zodat de foutmelding verdwijnt. Stond vroeger standaard af, maar sedert Ubuntu 12.04 staat het standaard aan. Dan krijg je regelmatig van die foutmeldingen, ook voor kleine systeemfouten die praktisch niet veel uitmaken.

Nee helaas, (net als bij Allard) wanneer ik de launcher open en door de lijst icoontjes ga bladeren. Mijn systeem bevriest dan voor een aantal seconden waarop compiz crasht.

als ik kijk naar de melding: Compiz crashed with SIGSEGV in nux::GraphicsEngine::QRP_GLSL_GetBlurTexture()
Ik weet te weinig van Compiz, maar kan ik ergens bij Compiz 'blur texture' uitschakelen?

Anders wordt t Xubuntu denk ik. (bedankt voor de tips Pjotr!)

Frederik

  • Gast
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #16 Gepost op: 2014/07/09, 16:07:07 »
Anders wordt t Xubuntu denk ik. (bedankt voor de tips Pjotr!)

Het is heel persoonlijk, ik weet het, maar Xubuntu zal niet tegenvallen. Fijne distributie en gemakkelijk naar je eigen voorkeuren in te stellen.

Offline Allard

  • Lid
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #17 Gepost op: 2014/07/09, 16:37:06 »
@rle, heb je verder symptomen of enkel de foutmelding? In dat laatste geval volstaat het het foutrepareringstooltje "apport" af te zetten, zodat de foutmelding verdwijnt. Stond vroeger standaard af, maar sedert Ubuntu 12.04 staat het standaard aan. Dan krijg je regelmatig van die foutmeldingen, ook voor kleine systeemfouten die praktisch niet veel uitmaken.

Nee helaas, (net als bij Allard) wanneer ik de launcher open en door de lijst icoontjes ga bladeren. Mijn systeem bevriest dan voor een aantal seconden waarop compiz crasht.

als ik kijk naar de melding: Compiz crashed with SIGSEGV in nux::GraphicsEngine::QRP_GLSL_GetBlurTexture()
Ik weet te weinig van Compiz, maar kan ik ergens bij Compiz 'blur texture' uitschakelen?

Anders wordt t Xubuntu denk ik. (bedankt voor de tips Pjotr!)

Ik heb eventjes een screenshot erbij gehaald. Bij mij geeft ie wel een andere foutmelding, genaamd:
Compiz crashed with SIGSEGV in FT_Load_Glyph()
Zie bugreport: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/unity/+bug/1274615. Bug komt niet helemaal overeen met wat wij hebben maar er zijn dus meer die last hebben van het probleem. Dit geeft mij een indicatie dat het geen hardware probleem zou kunnen zijn. Maar goed, zoal is al zei. Ik hou dit nog even in de gaten. ;)

Offline rle

  • Lid
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #18 Gepost op: 2014/07/09, 16:41:57 »
Anders wordt t Xubuntu denk ik. (bedankt voor de tips Pjotr!)

Het is heel persoonlijk, ik weet het, maar Xubuntu zal niet tegenvallen. Fijne distributie en gemakkelijk naar je eigen voorkeuren in te stellen.

Ja, ik vind het persoonlijk net iets anders. Ik zou graag het ruimtebesparende van Unity willen hebben, de wissel van naam (programma of document)/menu. misschien iets met auto hide taskbar en zoeken op een theme voor XFCE met een smalle (ruimtebesparende) vensterrand.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #19 Gepost op: 2014/07/09, 17:24:01 »
misschien iets met auto hide taskbar en zoeken op een theme voor XFCE met een smalle (ruimtebesparende) vensterrand.
Daar heb je geen ander thema voor nodig, dat kun je zelf zo instellen. Met de werkbalk van Xubuntu kun je alle kanten uit.... :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #20 Gepost op: 2014/07/09, 18:36:05 »
Nee helaas, (net als bij Allard) wanneer ik de launcher open en door de lijst icoontjes ga bladeren. Mijn systeem bevriest dan voor een aantal seconden waarop compiz crasht.

als ik kijk naar de melding: Compiz crashed with SIGSEGV in nux::GraphicsEngine::QRP_GLSL_GetBlurTexture()
Ik weet te weinig van Compiz, maar kan ik ergens bij Compiz 'blur texture' uitschakelen?
Met Ubuntu Tweak (installeren via software centrum) kan je die blur uitschakelen (of zetten naar passief). Vind je onder de instelling "Search".

Offline rle

  • Lid
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #21 Gepost op: 2014/07/09, 20:44:32 »
misschien iets met auto hide taskbar en zoeken op een theme voor XFCE met een smalle (ruimtebesparende) vensterrand.
Daar heb je geen ander thema voor nodig, dat kun je zelf zo instellen. Met de werkbalk van Xubuntu kun je alle kanten uit.... :)

Ik denk dat je daar een theme voor nodig hebt, je kan natuurlijk de taskbar op autohide zetten, maar het venster waar een programma in draait, zou ook lekker smal moeten zijn, bij Ubuntu heb je titelbalk, window buttons en programma menu in een smalle balk, bij XFCE heb je (volgens mij) een balk met programma/documentnaam tesamen met window buttons in een balk met daaronder het menu. Ik weet natuurlijk niet of je de venster settings kan regelen? (Sorry, heb maar een 13.3 inch schermpje.)

Vanadium, kijk eens aan! Inmiddels aangepast, nu even aanzien of t weer een stabiel geheel is.

 :-\ =( :O ;/

 :D

Offline rle

  • Lid
Re: compiz loopt steeds vast
« Reactie #22 Gepost op: 2014/07/10, 14:36:04 »
Het is na de aanpassing nog niet voorgekomen dat het vastliep, ik denk dat het is opgelost (zeg ik nog n beetje voorzichtig).

Allemaal bedankt voor de tips!

 =D