Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Hulp gevr. voor handleiding (met iPhone WiFi-stuurprog installeren)  (gelezen 10971 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ik ben bezig met deze handleiding voor het leggen van een tijdelijke internetverbinding, om een WiFi-stuurprogramma te kunnen installeren in Ubuntu en Mint:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tijdelijk-internet.html

Maar ik heb geen iPhone; alleen maar een Android-mobieltje. Wie heeft er een iPhone en kan even beschrijven hoe daarin het menupad is voor USB-tethering? Graag ook even de iOS-versie erbij noemen.

Alvast bedankt!   :)
« Laatst bewerkt op: 2020/06/01, 23:42:15 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Dit lijkt mij een recente link die kan helpen bij gebrek aan een fysieke iphone  ^-^. Blijft wel de vraag of Linux dit dan herkent: op die link komt op de computer zelf iTunes tussen. En dat voorspelt niet veel goeds ...

Edit: moet toch kunnen op linux volgens de onvolprezen Arch wiki. Ze spreken over "libimobiledevice". Op Ubuntu is dit standaard geïnstalleerd (libimobiledevice6 op U 19.10), dus wellicht komt dat goed.
« Laatst bewerkt op: 2020/01/28, 11:20:07 door vanadium »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Bedankt, maar ik zoek het Nederlandstalige menupad op een iPhone.... Het Engelse menupad heb ik al op mijn Engelse webstek beschreven, met de hulp van een Engelstalige iPhone-bezitter:
https://easylinuxtipsproject.blogspot.com/p/temporary-internet.html

Overigens gaat het verbinden met mijn Android 9-toestel prima. Zodra USB-tethering is ingeschakeld op de telefoon, ziet Ubuntu/Mint 'm meteen als bekabelde internetverbinding en schakelt-ie 'm automatisch in.

Pats-boem-klaar. Supermakkelijk.  :)

Dat zal bij een iPhone wel net zo soepel gaan, denk ik....
« Laatst bewerkt op: 2020/01/28, 11:37:41 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Inmiddels heb ik een tijdelijke tekst geplaatst voor de iPhone: graag verificatie door iemand die een iPhone heeft.....

Offline niels1995

  • Lid
Dat is helemaal correct, ook op ios 13.5
Bedankt voor de moeite die je wilt doen  ;)

Ik ben bezig met deze handleiding voor het leggen van een tijdelijke internetverbinding, om een WiFi-stuurprogramma te kunnen installeren in Ubuntu en Mint:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tijdelijk-internet.html

Maar ik heb geen iPhone; alleen maar een Android-mobieltje. Wie heeft er een iPhone en kan even beschrijven hoe daarin het menupad is voor USB-tethering? Graag ook even de iOS-versie erbij noemen.

Ok, dus je wilt via je Android internetten met je PC/laptop als ik het goed begrijp?

Mmm. Toch te snel gelezen. Je wilt je ei-foon laten tetheren...niet je android...

Maar toch snap ik 1 ding niet. Hoezo USB kabeltje? Tetheren kan toch gewoon over WIFI, als wifi-hotspot? Veel handiger.
En net zo veilig als je wifi-spot thuis.
Ik gebruikt het ook vaak. Voor de kids, als ze geen internet hebben. Onderweg, vakanties. Want tjah, kids geen wifi/whatsapp/insta.... PANIEK!! =D
« Laatst bewerkt op: 2020/05/29, 18:40:43 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Maar toch snap ik 1 ding niet. Hoezo USB kabeltje? Tetheren kan toch gewoon over WIFI, als wifi-hotspot?

Niet als je WiFi-kaartje niet werkt, en er eerst een stuurprogramma voor moet worden geïnstalleerd via internet.  ;)

Toch gebruik ik géén usb kabeltje.
Ik zet de dataverbinding van mijn mobieltje aan.
En stel de tethering in mijn mobieltje in als wifi-hotspot (naam en ww). En dat wordt dan een 'gewone' wifi verbinding.

En dan kan ik met ongeacht welk apparaat (mobieltje, laptop) gewoon met elk apparaat op die (mobiele) wifi-hotspot inloggen zoals ik op elke willekeurige wifi-verbinding inlog (selecteren -> wachtwoord ingeven). Zonder (usb-) kabeltje.

En ja, je mobieltje mag niet kapot zijn en moet wel gewoon werken (data en wifi). Als apparatuur kapot is werkt het natuurlijk nooit.  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2020/05/31, 17:28:36 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Als ik pjotr goed begrijp gaat het om een computer / laptop die geen wifi drivers heeft, te verbinden met een aifoon die via wifi met je modem router verbonden is om zo de drivers voor je laptop / computer te downloaden.

Tja, lezen is soms moeilijk.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Tja, lezen is soms moeilijk.
Tja kan ook zijn dat de tip met uitleg echt niet begrepen word? Nochtans heel nuttig voor sommige mensen en toestanden .
Maar ook geen Iphone hier.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Voor alle duidelijkheid:

1. De handleiding betreft zowel Android-slimfoons als iPhones (het staat er toch echt gewoon, hoor....);

2. Zoals er ook staat: het is bedoeld voor het tijdelijk creëren van internetverbinding voor een computer die totaal geen mogelijkheid heeft voor internet, omdat er eerst via het internet een stuurprogramma moet worden geïnstalleerd voor de WiFi-kaart van die computer.

JorisC

  • Gast
Ik veronderstel dat het dit is wat je bedoelt
https://support.apple.com/nl-be/HT204023

Ik snap niet wat je hiermee bedoelt !
Citaat
Maar ik heb geen iPhone; alleen maar een Android-mobieltje.


Naar mijn weten is Androïd het mobiele besturingssysteem van google wat op een mobiel apparaat (mobiele telefoon/tablet) geïnstalleerd word .

« Laatst bewerkt op: 2020/06/01, 19:28:14 door JorisC »

Ik veronderstel dat het dit is wat je bedoelt
https://support.apple.com/nl-be/HT204023
Ja dat meld Pjotr zelf toch?
Citaat
Wie heeft er een iPhone en kan even beschrijven hoe daarin het menupad is voor USB-tethering? Graag ook even de iOS-versie erbij noemen.
Dit is de vraag ..simpel toch zodat hij zeker is dat het werkt met Iphone ,zo als hij beschrijft.Een tester dus  ;)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

JorisC

  • Gast
Lees hier punt 6
https://www.iculture.nl/tips/iphone-linux/

Stuurprogramma's zijn voor mij nog altijd de drivers om de hardware aan te sturen !
« Laatst bewerkt op: 2020/06/01, 20:17:09 door JorisC »

Lees hier punt 6
https://www.iculture.nl/tips/iphone-linux/

Stuurprogramma's zijn voor mij nog altijd de drivers om de hardware aan te sturen !
Tja wat is TS met al je linken? Niks!
Als je TS vraag niet snapt ja beter niet antwoorden want nu zijn we lekker bezig met topic te vervuilen kan echt niet de bedoeling zijn als iemand handleiding maakt!
En simpel vraagd wie heeft Iphone?
Citaat
Tja, lezen is soms moeilijk.
Blijkbaar ook voor jorisc/s....
c'est dur la vie d'artiste

JorisC

  • Gast
Citaat van: Pjotr
2. Zoals er ook staat: het is bedoeld voor het tijdelijk creëren van internetverbinding voor een computer die totaal geen mogelijkheid heeft voor internet, omdat er eerst via het internet een stuurprogramma moet worden geïnstalleerd voor de WiFi-kaart van die computer.

Nee daar gaat uw vraag niet over .
Uit uw vraag begrijp ik . Hoe kan ik een Iphone configureren zodat die fungeert als  wi-fi modem om op plaatsen te gebruiken waar ik met de ingebouwde mobiele adaptar van mijn laptop of wi-fi USB stick zeer slechte of geen draadloze verbinding heb !
« Laatst bewerkt op: 2020/06/01, 21:10:55 door JorisC »

Citaat van: Pjotr
2. Zoals er ook staat: het is bedoeld voor het tijdelijk creëren van internetverbinding voor een computer die totaal geen mogelijkheid heeft voor internet, omdat er eerst via het internet een stuurprogramma moet worden geïnstalleerd voor de WiFi-kaart van die computer.

Nee daar gaat uw vraag niet over .
Uit uw vraag begrijp ik . Hoe kan ik een Iphone configureren zodat die fungeert als  wi-fi modem om op plaatsen te gebruiken waar ik met de ingebouwde mobiele adaptar van mijn laptop of wi-fi USB stick zeer slechte of geen draadloze verbinding heb !
Ben nu 100% zeker dat je echt niet mee bent,is echt te gek voor woorden je antwoord lees het zelf nog eens heel goed!
Natuurlijk weten we al jaren dat je de onderste steen naar boven haalt om je gelijk te halen!(wat je al op veel fora's slecht is afgelopen marja weet je zelf ook)
Succes verder....
Snap de tip en wie komt het wel eens van pas!
c'est dur la vie d'artiste

Offline Hensyr

  • Lid
    • Alles over Zorin OS in het Nederlands
Het begint hier steeds meer en meer op een forum te lijken voor onnozelaars die echt niet snappen wat Pjotr wil.

Misschien kan ik hier wat helderheid in dit zwarte gat brengen.

Pjotr is hier bezig aan een pracht van een handleiding om een computer te voorzien van een tijdelijke internet verbinding omdat in dit geval de wifi adapter nog niet werkt vanwege een tekort aan driver. Dus proberen we een internet verbinding via een usb verbinding van een iPhone te maken.

Alleen heeft Pjotr geen iPhone en kan het dus niet testen.

JorisC

  • Gast
Bij een Mac is het supereenvoudig , u sluit de Iphone aan en die word onmiddelijk herkent .
Nu is mijn vraag alhoewel het mijn topic niet is .
De stuurprogramma's voor de Iphone moeten eerst via internet opgehaald worden om dan te kunnen installeren .
Hoe ga ik zonder internetverbinding de stuurprogramma's ophalen ?

Offline Hensyr

  • Lid
    • Alles over Zorin OS in het Nederlands
Mo vent toch, allee nog simpeler zal niet gaan hoor...

Je hebt een iPhone die via 4G netwerk op het internet kan.
Je hebt een computer waarop je Linux wilt installeren die niet op het internet kan omdat de wifi kaart geen drivers heeft.
Dus...
We gaan via een USB verbinding de computer voorzien van een tijdelijke internet verbinding via de iPhone met tethering.

Hopelijk versta je het nu iets beter alhoewel ik daar sterk begin aan te twijfelen.

Mo vent toch, allee nog simpeler zal niet gaan hoor...

Je hebt een iPhone die via 4G netwerk op het internet kan.
Je hebt een computer waarop je Linux wilt installeren die niet op het internet kan omdat de wifi kaart geen drivers heeft.
Dus...
We gaan via een USB verbinding de computer voorzien van een tijdelijke internet verbinding via de iPhone met tethering.

Hopelijk versta je het nu iets beter alhoewel ik daar sterk begin aan te twijfelen.
+1
Marja ge kunt geen gelijk halen tegen jorics/aka sw....
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

JorisC

  • Gast
Lees eens goed #2
Wat als Ubuntu of linux Mint de Iphone  niet ziet omdat de stuurprogramma's voor de Iphone niet geïnstalleerd zijn ?
Moest het zo eenvoudig zijn, zou ik de Iphone onmiddelijk aankoppelen bij het installeren van Ubuntu/Linux Mint als de stuurprogramma's aan boord zijn .Onmiddelijk internetverbinding en kunnen bij de installatie de stuurprogramma's voor het wi-fi kaartje geïnstalleerd worden .


Als ik pjotr goed begrijp gaat het om een computer / laptop die geen wifi drivers heeft, te verbinden met een aifoon die via wifi met je modem router verbonden is om zo de drivers voor je laptop / computer te downloaden.

Aaah. Daar ging het mis. Omdat de tethering in de telefoon zit zat mijn focus op de telefoon.  :-[ Dan heb ik niets gezegd.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Tja, lezen is soms moeilijk.
Zal misschien in de toekomst verbeteren ,als we van tekst naar spraak kunnen(bestaat misschien al).
Marja moet je weer goed kunnen luisteren ...conclusie probleem blijft 8-) :P
Mvg
c'est dur la vie d'artiste