Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] canon pixma 4850 herkend maar inactief  (gelezen 2976 keer)

Offline roeland

  • Lid
[OPGELOST] canon pixma 4850 herkend maar inactief
« Gepost op: 2011/07/13, 17:01:24 »
Mijn goede oude Canon Pixma IP5000 is er mee gestopt en vervangen door een type IP 4850.  Drivers gevonden en uitgepakt en de printer wordt herkend en de drivers geinstalleerd.  Tot zover geen problemen.
Als ik echter wil afdrukken kan ik voor de printer kiezen (als standaard ingesteld) maar de status  blijft ´inactief´.  Dus geen afdruk.
Hij hangt direct aan een usb poort. Op het forum diverse items over inactieve printers (vaak in een netwerk) maar ik heb nog geen oplossing kunnen vinden.

Wie kan me verder helpen?
« Laatst bewerkt op: 2011/07/14, 21:22:07 door roeland »
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: canon pixma 4850 herkend maar inactief
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/14, 16:50:13 »
Nog wat aanvullende informatie.  Ik werk met 10.04 op een 386 machine.  Ik de volgende file gedownload (en uitgepakt naar een map in mijn home directory):

cnijfilter-ip4800series-3.40-1-deb

Die bevat de volgende mappen/bestanden:

- map packages
- map resources
- bestand install.sh

Moet ik hier verder misschien nog iets (installeren?) mee?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: canon pixma 4850 herkend maar inactief
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/14, 18:09:50 »
Ik raad je aan install.sh uit te voeren in een terminalvenster, dan wordt je printer gelijk goed geconfigureerd.

Offline heir4c

  • Lid
Re: canon pixma 4850 herkend maar inactief
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/14, 19:23:27 »
Ik denk dat je twee bestanden (.deb-files) moet hebben.
Ik ga eens kijken naar de Canon-site voor je driver. Even geduld...

Edit:

Vooreerst:
Verwijder eerst die andere files die je gedownload hebt en/of uitgepakt hebt. (Indien dit niet dezelfde zijn als deze die ik je hier aangeef) (verplaats ze eventueel naar een andere map of gooi ze gewoon in de prullenbak).

Ok, ik heb deze gedownload van hier: http://nl.canon.be/Support/Consumer_Products/products/printers/InkJet/PIXMA_iP_series/iP4850.aspx?DLtcmuri=tcm:43-822886&page=1&type=download
Klik onderaan op download (accepteer wel de voorwaarden en licentieovereenkomst)
Je krijgt dan dit te zien:




Dit is de driver voor de 4800 series dus ook voor je 4850. Blijkbaar is er geen andere

Open met "Archiefbeheer".
Kies voor "Uitpakken" (knop bovenaan) en pak uit in je Persoonlijke Map. (Dus NIET in de download map of gelijk welke andere map. Direct in je Persoonlijke Map)

Nu krijg je daarin 3 pakketten te zien. Het zijn .tar.gz files.
Een ervan heeft als bestandsnaam: cnijfilter-ip4800series-3.40-1-deb.tar.gz. Deze moet je hebben. (De andere van de rpm kan je dus eventueel verwijderen, de derde is een guide (handleiding).

Klik rechts op de file voor deb en kies: "Hier uitpakken".
Er word een map aangemaakt met de naam: cnijfilter-ip4800series-3.40-1-deb.
Dubbelklik om dit te openen.
Daarin bevind zich de map "packages". Open deze map.

Je ziet 4 pakketten. Twee ervan zijn met i386 in de file voor 32bit ubuntu versie en amd64 voor 64bit ubuntu versie.

Je hebt van elk 2 .deb bestanden.

Ik veronderstel dat je een 32bit install gedaan hebt, dus gebruik je:
cnijfilter-common_3.40-1_i386.deb
en:
cnijfilter-ip4800series_3.40-1_i386.deb

Installeer als eerste de cnijfilter-common_3.40-1_i386.deb
en dan pas cnijfilter-ip4800series_3.40-1_i386.deb
anders werkt het niet.

Na de installatie zou alles moeten werken.


Let wel even op! Indien je een foutmelding (in het rood) bij de installatie van het eerste pakket (iets met het bestand libcupsys2) dan moet je even naar mijn howto kijken: http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/howto-ip-2600/

Heb je vragen stel ze gerust.

Met vriendelijke groet,
heir4c
« Laatst bewerkt op: 2011/07/14, 19:58:21 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline roeland

  • Lid
Re: canon pixma 4850 herkend maar inactief
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/14, 21:21:37 »
Hier4c, bedankt! 

Uiteindelijk werkte jouw oplossing hoewel ik dat bestand ook al had gevonden en uitgepakt.  Maar daarvoor ´vond´ de sofware van Ubuntu de printer en heeft een andere installatie gedaan.  Kortom, van alles door elkaar heengelopen en - denk ik - niet uitgepakt naar de persoonlijke map..

Verder is er een vreemde samenloop van omstandigeheden.  Ik heb twee computers (1 x Ubuntu 10.04 en 1 dualboot Windows/XP en Ubuntu 10.04).  Een printer en een losse scanner deelde ik via een usb switchbox. Ging altijd goed zowel als ik met Ubuntu werkte op twee PC´s (95% van de tijd) als met Windows XP.

Binnen een week gaven mijn Canon printer (PIXMA IP5000) en mijn losse scanner (Epson 4950) de geest.  Bij beide vervangende apparaten (de scanner is vervangen door een Canon 8800F) heb ik aansluitproblemen gehad.  Bij Windows XP met een Unknown device (opgelost met de 220V spanning geheel van de PC halen!!) en bij Ubuntu inactief of niet werkend.  Samen met jouw advies werkt nu alles maar niet meer via de usb switchbox!  Als ik die gebruik worden beide apparaten zowel onder Ubuntu als Windows XP niet herkend.  Dus moet ik bij gebruik op twee computers de apparaten met de hand ´ompluggen.  Een oplossing hiervoor heb ik nog niet.

Waarom die switchboxes niet meer samenwerken met de nieuwe printer en scanner is mij niet duidelijk.

Voor de volledigheid:
Femke, je hebt gelijk ik was niet duidelijk, dat deb  bestand was het resultaat van uitpakken.  Ik had alleen de resultaten binnen een andere map van mijn persoonlijke map gezet.

Cumulus007, install.sh uitvoeren kreeg ik niet voor elkaar (bestand niet gevonden in de terminal).  Ik heb het verder niet geprobeerd omdat de oplossing van hier4c werkte.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.