Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??  (gelezen 7099 keer)

swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Gepost op: 2009/08/31, 23:30:16 »
Hallo allemaal,

Heb gezien dat dit een fijne community is. Daarom schaam ik me niet om even een paar vragen hier los te laten:

1) Bij de installatie heb ik gekeken naar de mogelijkheid om een swap partitie aan te maken. Ik heb op mijn laptop 3 GB ram. Is dat dan nodig?

2) Ik las dat ext4 sneller is maar er is een gevaar voor dataverlies. Wat raden jullie veteranen aan?

3) Bij de custom partitie waar ik een ext3 of ext4 kan maken, zie ik dat ik verder kan klikken zonder de keuze te maken voor een mount point. Ik heb ergens gelezen dat je dit dan op / moet zetten, maar wat zou er gebeuren als ik dit blanco laat?

Alvast bedankt voor jullie tijd  :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/31, 23:35:05 »
1. Ja. Grootte: 3,1 GB bij jou.

2. EXT3.

3. Blanco: dan installeert er niks. Kies / dus.

Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/31, 23:38:10 »
Waarom nog geen EXT4? Ik gebruik die ook (tot nu toe toch zonder problemen....)

Wordt EXT4 geen standaard bij de volgende ubuntu?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/31, 23:40:05 »
Waarom nog geen EXT4? Ik gebruik die ook (tot nu toe toch zonder problemen....)

Wordt EXT4 geen standaard bij de volgende ubuntu?

Met zoiets fundamenteels als je bestandssysteem wil je doorgaans geen risico lopen. EXT3 is 100 % bewezen stabiel. EXT4 nog niet.

9.10 wordt de grote proeftuin voor EXT4... Daar doe ik niet aan mee, geef mijn portie maar aan Fikkie.  :)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/31, 23:47:32 door Pjotr »

Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/01, 00:19:59 »
Ik ga volledig mee in wat Pjotr zegt, zo behoudend als ik ben als het om dit soort zaken gaat. Ext4 is nog lang niet bewezen als zijnde "rock-solid", terwijl Ext3 dit wel al heeft bewezen.

Toen ik vorige week Kubuntu 9.04 installeerde op de laptop van mijn vriendin wilde ik aanvankelijk de rootpartitie in Ext4 formatteren. Maar vanwege de nog niet bewezen 100% betrouwbaarheid ervan koos ik uiteindelijk toch maar voor Ext3. Je weet namelijk niet wat de (ongewenste) effecten kunnen zijn als het toch niet lekker zit met Ext4.

Blijf bij wat bekend is dat werkt, zeker als je betrekkelijk nieuw bent met Linux. Tenzij je een experimenteerbak van je PC wilt maken.  ;)

Groetjes,
Marqeaux.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline track

  • Lid
Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/01, 00:45:08 »
Twee maanden geleden was er al een vrij grondige discussie over dit onderwerp: http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/verschil-tussen-ntfs-en-ext3/
Ik denk dat de daar aangehaalde argumenten en ervaringen nog steeds geldig zijn.

track

Offline Dave

  • Lid
Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/01, 09:08:50 »
zelf gebruik ik wel ext4 maar om het klakkeloos aan anderen aan te bevelen?
De makers noemen het zelf een tussenpaus overigens.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/01, 11:33:29 »
Twee maanden geleden was er al een vrij grondige discussie over dit onderwerp: http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/verschil-tussen-ntfs-en-ext3/
Ik denk dat de daar aangehaalde argumenten en ervaringen nog steeds geldig zijn.

Vooral de laatste reactie:
inmiddels is de fix er en hoeft niemand zich meer zorgen te maken om data loss :)

Er is een aanloop probleem geweest bij de introductie van 9.04. Dat is al lang opgelost (mensen verder lopen, niets aan de hand :)). Ext4 is "gewoon" ext3 met een aantal aanvullingen en verbeteringen. Dat het een tussenpaus wordt genoemd heeft niets te maken met mindere betrouwbaarheid maar dat de opvolger btrfs nog in ontwikkeling is, en het niet reeel is met verdere ontwikkeling te wachten op btrfs. Ext4 gebruik ik probleemloos op 9.04 en 9.10 en is gewoon iets sneller.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/01, 11:39:26 »
Ik zou toch nog oppassen met ext4. De grote problemen zouden al zijn opgelost, maar daar vertrouw ik toch niet helemaal op.
Enkele weken geleden nog hing mijn complete systeem toen ik met grote bestanden (>20 GB) aan het werken was op een ext4 partitie. Die bug is dus nog niet helemaal opgelost lijkt het.

Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/01, 12:41:33 »
Bedankt voor alle reacties. Ik begrijp dat het nog een beetje een twijfel gevalletje is, dus better safe then sorry en gewoon ext3 gedaan. En een swap file zo groot als m'n ram zelf. Maar met dat mounting point, daar moet je dus / invullen anders installeert ie niks of installeert ie dan wel maar werkt het vervolgens niet.

Groets

Offline track

  • Lid
Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/01, 13:25:44 »
Yep.

Even opletten: de swap moet net iets grooter zijn dan de RAM, anders zal de slaapstand niet werken.

En de systeemschijf bij alle *nixen wordt inderdaad altijd naar "/" (root) gemount.

track

Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/01, 18:41:44 »
Ik heb het even uitgeprobeerd op een virtual machine, en je krijgt inderdaad een mooie foutmelding als je voor je hoofdpartitie geen mountpoint opgeeft. Geweldig zeg, echt 'hufter-proof' =D



Ik begin dit systeem steeds leuker te vinden  XD

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/01, 18:52:12 »
aan de andere kant als niemand nooit ext4 gebruikt kan je 2 kanten op straks.

1 er wordt gewoon gezegd dat het stabiel is geen klachten is stabiel (maar als niemand het gebruikt ......)
2 er zal altijd gezegd worden dat ext4 onstabiel is daar niemand er ervaring mee heeft.

Ik draai op ext4 en heb nog geen problemen gehad (wel zorg ik dat ik altijd een backup heb) je kunt natuurlijk nooit weten ;)
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline track

  • Lid
Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/01, 20:12:07 »
Daarbij nog even mijn 1½ centen:

de  ext4  is duidelijk sneller dan een ext3 .
( http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ext3-of-ext4/  en  http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ext4_benchmarks&num=1 )
Dus ideaal voor een systeemschijf maar niet voor een data- of backupschijf. 
Een systeem is makkelijker te herstellen dan data, en bij data scheelt de snelheid minder.

Dat is dus het testveld voor ext4 !

track

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/01, 23:57:09 »
de  ext4  is duidelijk sneller dan een ext3 .
...
Dus ideaal voor een systeemschijf maar niet voor een data- of backupschijf. 
Een systeem is makkelijker te herstellen dan data, en bij data scheelt de snelheid minder.
De belangrijkste systeem bestanden komen vanzelf in cachegeheugen (laten we uitgaan van een modern systeem met voldoende geheugen) en zal er dus met name data (lees: gebruikersdata) gelezen en geschreven worden. Dan pas "verzilver" je de snelheidwinst!

Waar staat dat ext4 andere eisen stelt een je back-up strategie dan ext3? Je moet van gebruikersdata altijd een back-up maken. Dat blijft zo. Alles kan kapot.

Een back-upschijf heeft hele andere eisen. Een mislukte back-up kan/moet/mag je eigenlijk NIET herstellen met een journaal. Een mislukte back-up is onbetrouwbaar en moet (deels) opnieuw. :| Maar waarom zou je ook de back-up schijf niet versnellen? Wie wacht graag op een back-up? Ook daar heeft ext4 voordelen.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/02, 23:36:59 »
Hoi allemaal,

Ik heb nu Ubuntu zichzelf laten installeren, doormiddel van hem de grootste aaneengesloten vrije ruimte te laten gebruiken. Ik had in Vista 40GB vrij gemaakt op mijn D partitie (320GB schijf, 50 als C voor vista, de overige 270 als data D partitie)
Dus Ubuntu de keus laten maken hoe groot mijn swap moest zijn, en die staat nu op 1.3 GB.
Maar ik lees dat je 1 tot 1.5x je RAM als swap moet gebruiken. Mijn laptop heeft 3GB RAM aan boord.

Is dit nu voldoende of zou ik nog iets aan moeten passen aan die swap? Nu kan het nog, als ik het straks volledig in gebruik neem ga ik niet zo makkelijk meer opnieuw en opnieuw installeren  :D

Alvast dank voor jullie tijd  ;)


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/03, 00:34:04 »
Is dit nu voldoende of zou ik nog iets aan moeten passen aan die swap?
Zie de wiki met "Veelgestelde vragen over wisselgeheugen"

Om gelijk een antwoord te geven: 1,3GB zal ook werken. Met een laptop van 3GB zal de slaapstand echter niet zomaar werken. Heb je voldoende schijfruimte is voor jou, volgens deze wiki, je laptop optimaal tussen de 3 en 6GB. Dus lijkt 3,1 GB een betere waarde dan 1,3.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Jan E.

  • Lid
Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/03, 07:51:29 »
Naar aanleiding van deze discussie heb ik mijn swap-partitie een ietsje vergroot, zodat hij net iets groter is dan mijn interne geheugen. Vooral omdat de slaapstand bij mij niet goed werkte. Tenminste, bij mij wel, maar bij de laptop niet...  ;)
Gedaan met de LiveCD, partitiebewerker; swap off, partitie iets vergroot, swap on. Werkt allemaal prima. Denk ik. Wat me opvalt is dat het opstarten ietsje trager lijkt te verlopen dan voordien.
Eerst ging dat balkje iets naar rechts, om vervolgens gelijk weer vooraan te beginnen en door te lopen tot de start voltooid was. Nu gaat 'ie eerst 2 x heen en weer en begint dan te starten. Het heet waarschijnlijk anders, maar je snapt wel wat ik bedoel...

Kan ik ergens controleren of het allemaal goed gegaan is en zo ja, hoe doe ik dat? Of heb ik misschien iets vergeten?


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/03, 08:47:24 »
Controleer even met het commando "cat /proc/swaps" of je swap actief is. Als hij opgelijst wordt, dan is je swap in orde. ("Used" mag gerust op 0 staan: wil enkel zeggen dat het swapgeheugen, hoewel beschikbaar, voor het ogenblik niet in gebruik is).

Offline Jan E.

  • Lid
Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/03, 10:25:26 »
Dit geeft 'ie als antwoord:

Filename          Type         Size         Used    Priority
/dev/ramzswap  partition    515404       1228     100


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/03, 11:28:44 »
Volgems mij is je swappartitie nu niet in gebruik. Wellicht is de UUID gewijzigd door de aanpassing. Hierdoor wordt de swap niet meer gevonden door /etc/fstab tijdens het opstarten.

Gemakkelijk op te lossen. (Mijn instructies zijn een beetje "beginner-level": niet beledigd zijn als ze voor jou te triviaal zijn, maar het is moeilijk iemand zijn ervaring in te schatten.)

* Bepaal de 'devicenaam' van je swap partitie: "sudo fdisk -l". Bij mij verklapt deze lijn...
/dev/sda5            9356        9729     3004123+  82  Linux swap / Solaris
...dat /dev/sda5 een swap partitie is.

* Vraag de UUID van die partitie op: "sudo vol_id /dev/sda5"
De betreffende info staat op de lijn:
ID_FS_UUID=00d1727b-3b4f-4843-86eb-94e0ccbf634a
Kopieer het cijfer (na "=") naar het klembord.

* Voer die nieuwe UUID in in je /etc/fstab op de regel voor de swap: maak eerst voor de zekerheid een reservekopie van het huidige bestand: "sudo cp /etc/fstab /etc/fstab/backup";  open dan het configuratiebestand /etc/fstab met root bevoegdheid: "gksudo gedit /etc/fstab".

Zoek de lijn op van je swap: ziet er uit als
UUID=00d1727b-3b4f-4843-86eb-94e0ccbf634a none            swap    sw              0       0

De UUID (de letters/cijfers/koppeltekens na "UUID=") zal bij jou wellicht verschillen van de string die je in de uitvoer van vol_id had. Als je die in het klembord had gekopieerd, dan kan je door te plakken foutloos de nieuwe, actuele UUID in de plaats zetten.

* Bewaar het bestand en herstart. Kijk na het herstarten eens terug naar de uitvoer van "cat /proc/swaps". Als alles goed gaat, zie je nu de device naam van de swap partitie in de uitvoer.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #22 Gepost op: 2009/09/03, 11:41:00 »
Hoezo triviaal? Ik kende deze commando's niet...

Bij mij was de swap ook sda5, dus dat was makkelijk...

dit is nu de uitvoer van [cat /proc/swaps] :

Filename               Type   Size   Used   Priority
/dev/ramzswap0     partition   515404   0   100
/dev/sda5              partition   2441872   0   -1

« Laatst bewerkt op: 2009/09/03, 11:43:15 door Jan E. »


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #23 Gepost op: 2009/09/03, 11:45:53 »
Dit geeft 'ie als antwoord:

Filename          Type         Size         Used    Priority
/dev/ramzswap  partition    515404       1228     100

Geen idee hoe dit is ontstaan, maar lijkt me niet echt normaal ?
Waar komt die naam "ramzswap" vandaan ?

Heb je die zelf verzonnen ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: swap wel of niet, ext3 of ext4 mountpoint / ??
« Reactie #24 Gepost op: 2009/09/03, 11:47:50 »
Prioriteit 100 voor de swap? Allemachtig! Zo wordt die constant gebruikt, en dat wil je echt niet... De prioriteit van de swap hoort doorgaans op -1 te staan: alleen dan te gebruiken, wanneer het systeem anders echt geen kant op kan.

Zoals het nu staat, wordt je systeem veel te sloom.

En het lijkt wel, alsof je *twee* swaps hebt. Dat is er één teveel.