Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Opzetten website  (gelezen 2434 keer)

[Opgelost] Opzetten website
« Gepost op: 2012/08/16, 13:08:17 »
Ik ben een absolute newbie voor het opzetten van een eigen website, maar toch wil ik er nu mee aan de slag met een zo fraai mogelijk resultaat. Ik kan wel wat hulp en hints gebruiken om aan de slag te gaan.

Gisteren een eigen domein geregistreerd en voor de hosting is mijn keuze op one.com gevallen. 5 GB voor een klein bedrag per maand daar moet wel iets moois van te maken zijn. De bedoeling van de website is om te dienen als toegangsportaal voor een goed lopend eigen forum. Ik gebruik zelf Ubuntu 10.04. Ik wil geen gebruik maken van de templates van de webhoster, maar mijn oog is gevallen op Joomla. Gratis en gebruiksvriendelijk. Met Joomla zelf heb ik enige ervaring in het gebruik, maar niet als beheerder en de installatiie ervan.

Mijn eerste vraag waar ik tegenaan loop:

Moet je Joomla eerst op de eigen PC installeren en vervolgens FTP-en naar de webhoster?

Of:

Gelijk het installatie programma naar de webhoster en online installeren en tenslotte de install verwijderen?

Heeft iemand een link? Verdere hints en tips zijn natuurlijk ook welkom!
« Laatst bewerkt op: 2012/09/04, 00:12:21 door ron1872 »
Ubuntu 20.04 LTS

Re: Opzetten website
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/16, 13:16:11 »

sprokkel

  • Gast
Re: Opzetten website
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/16, 14:16:55 »
Je heb toch gegevens gekregen van je host,  FTP + PHP + MySQL
Joomla downloaden, uitpakken  met je ftp progje uploaden naar je host account, database aanmaken , en als je naar je website gaat moet je installatie van joomla, volgen deze vraagt om een aantal gegevens o.a je database

zie, de link van, erik1984

Mvg Sprk
« Laatst bewerkt op: 2012/08/16, 14:18:28 door sprokkel »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Opzetten website
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/16, 16:24:42 »
Bij een hoop hosts heb je de mogelijkheid, om software automatisch online te installeren, misschien bij jouw host ook ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Opzetten website
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/17, 02:52:39 »
Met dank voor alle antwoorden tot nu toe!

Volgende vraag is of Joomla of Wordpress grafisch gezien mooier is? Ik wil gaan voor een strakke site. Op de homepage wil ik een scipt laten draaien voor het realtime zichtbaar maken van Twiiter berichten van mezelf en een aanklikbare Google Map. Kan ik daar beter Joomla of Wordpress voor nemen? En is 5 GB een beetje voldoende? Ik verwacht veel traffic.
Ubuntu 20.04 LTS

Offline joop905

  • Lid
Re: Opzetten website
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/17, 11:44:24 »
En als echt professioneel over wil komen gebruik je Typo3
voor middelgrote en grote websites.
http://nl.wikipedia.org/wiki/TYPO3

Re: Opzetten website
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/17, 13:10:17 »
Wellicht een overbodige vraag:

Is het beheer van een wordpress, typo3 of wordpress website mogelijk via een Ubuntu PC?
Ubuntu 20.04 LTS

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Opzetten website
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/17, 13:15:57 »
Het beheer gaat via een webinterface, en gaat met bijna elke webbladeraar, onafhankelijk van het OS.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Opzetten website
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/17, 13:25:47 »
Joomla en Wordpress (en waarschijnlijk Typo3 ook, maar dat ken ik niet) laten je het grootste deel van het beheer online doen. Voor handmatig beheren van de database (mocht het nodig zijn) bieden veel webhosts ook een online dienst zoals PHPMyAdmin. Wel kan ik me voorstellen dat je een css bestand bijvoorbeeld liever op je PC bewerkt (met een teksteditor naar keuze) dan via de webinterface. In dat geval kun je de bewuste pagina via FTP downloaden, bewerken en weer uploaden. Ubuntu heeft ingebakken ondersteuning voor (S)FTP.

Re: Opzetten website
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/01, 09:48:15 »
Weer even verder gekomen:

Ik heb webruimte aangevraagd en het domein laten overzetten naar een andere provider. Het wachten is tot alle diensten beschikbaar zijn. De keuze is gevallen op one.com en Joomla.

Joomla 2.56 linux versie op de PC gezet, niet geinstalleerd en verder gftp opgehaald. Ik neem even aan dat de installatie op de webserver te doen is?

Verder zie ik een .zip versie van Joomla. Is het wellicht makkelijker om die toch ook op te halen en vervolgens te ftp-en naar de server en daarmee de installatie te doen?
Ubuntu 20.04 LTS

Offline draak08

  • Lid
Re: Opzetten website
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/01, 14:08:48 »
versio.nl is goedkoper  ;)

Re: Opzetten website
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/01, 16:04:36 »
Nog goedkoper =D

Ik zoek eigenlijk nog een handleiding van gFTP, liefst in het nederlands.
Ubuntu 20.04 LTS

Re: Opzetten website
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/01, 23:31:23 »
Ubuntu heeft ook ingebouwde FTP-ondersteuning. Bestand -> Verbinden met server... in Locaties -> Computer.

Re: Opzetten website
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/03, 13:41:34 »
gFTP werkt nu, alleen lijkt het erop of de bestanden in een verkeerde map terecht komen op de server. Iemand misschien een idee?
Ubuntu 20.04 LTS

Re: Opzetten website
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/03, 15:03:11 »
Ik weet het femke. Ik heb me ook aangemeld op het Joomla forum, waar de vraag meer thuis hoort. Dit draadje kan dicht. In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Ubuntu 20.04 LTS