Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Clean install Ubuntu Lucid Lyncx  (gelezen 692 keer)

Offline Quadran

  • Lid
Clean install Ubuntu Lucid Lyncx
« Gepost op: 2012/11/06, 23:22:24 »
Wou deze versie dus installeren op mijn amd desktop ( was trouwens de X64 versie) maar geraak niet door de installatie. Als ik mijn locatie voor het installeren moet opgeven vraagt hij waar ik het wil laten installeren maar weet niet waar ik het juist moet plaatsen.
Heb nl. 2 harde schijven SDA en SDB. Weet dat er voor een installatie ook een swap-partitie nodig is, maar voor de rest weet ik niks.
Graag dus meer info. De 2de harde schijf ga ik dan gebruiken om Data op te plaatsen , dus deze zou mss ook beter de juiste bestandsindeling meekrijgen?

Ps: voorheen stond er een windows versie op heb die dan laten verdwijnen door Ubuntu te installeren en via instal opties de C-partitie geformateerd. Sprak tijdens install ook over ontkoppelen van de harde schijven (partities die gemaakt werden in windows). Kreeg die blijkbaar niet volledig ontkoppeld wat leide tot het einde van de installatie :-(

Dus graag wat meer info over hoe de schijfpartitie er juist moet uitzien waar erop moet geinstalleerd worden en hoe de rest er dan moet uitzien.

Re: Clean install Ubuntu Lucid Lyncx
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/06, 23:24:03 »
Ubuntu Lucid Lynx is nog maar een halfjaar levensvatbaar dus ik raad aan om Ubuntu 12.04 Precise Pangolin erop te zetten die 5 jaar wordt ondersteund: http://people.ubuntu.com/~marten-de-vries/ubuntu-12.04.1-desktop-amd64-nl.iso

Offline Quadran

  • Lid
Re: Clean install Ubuntu Lucid Lyncx
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/06, 23:44:20 »
Ok bedankt voor de info, download is al gestart. Maar ga ik bij deze versie niet hetzelfde tegenkomen dan?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Clean install Ubuntu Lucid Lyncx
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/07, 05:45:52 »
Beste is met de hand instellen, dan neem je je extra hd ook mee in de fstab.

Met de hand indelen,
/            (/ en home zit hier nu in)
swap   (groter dan je geheugen maken)
(dus eerst de swap maken op je 1e hd, de rest / maken,
de 2e hd dus /data maken)
/data   (hier je extra hd)

Offline Quadran

  • Lid
Re: Clean install Ubuntu Lucid Lyncx
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/07, 22:44:33 »
Dus als ik het goed begrijp moet ik eerst van mijn 1e HD die nog niet opgedeeld is een Swap aanmaken iets groter dan het werkgeheugen van mijn Pc bv Ram = 2gig dus Swap 4gig? zoiets dan?
De rest kan ik dan / maken . Mijn HD's zijn beide 160Gb groot. Kan ik dan ook nog de grote bepalen van /? Pakweg 50Gig bv? En de rest dan aanvullen met /data op de 1e HD. En de 2de HD onderverdelen in 2 of 3 kleinere partities?

Vandaag dan verder gegaan met installatie en het is dan ook gelukt om de partities te veranderen en alles te installeren welliswaar de 10.04 versie maar de recentere komt er wel nog op in het kort.
Nu na de installatie kan ik geen wireless verbinding tot stand brengen. De wired van mijn desktop ziet hij de wireless niet, heb die dan handmatig proberen in te geven maar dat is nog niet gelukt. Vind het raar dat hij deze niet detecteerd?
En van al die instellingen die je kan doen, daar weet ik voorlopig te weinig vanaf. SSID, Mode, BSSID, MAC adress, MTU, IPv4 of IPv6 (normaal IPv4), Wireless Security , ....?

Zou de nieuwere versie van Ubuntu die euvel verhelpen en direct detecteren? Kon maar een cd-rom branden en dat was natuurlijk via desktop, maar dat ging niet meer omdat er geen OS meer werkte lol. Nu wel dus :-)
« Laatst bewerkt op: 2012/11/08, 13:23:25 door Quadran »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Clean install Ubuntu Lucid Lyncx
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/08, 16:46:23 »
Zet de kabel internet eens uit, zodat de wireless alleen over blijft.

https://sites.google.com/site/computertip/
Zoek rechtsboven op draadloos, dan vind je veel tips.
Lees ook de gehele site eens door, daar staan veel tips in.

Offline Quadran

  • Lid
Re: Clean install Ubuntu Lucid Lyncx
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/09, 11:23:11 »
@jan11000, heb dit geprobeerd maar geen succes, heb trouwens al de 12.04 LTS versie erop gezet. Maar zo zonder internetverbinding is het maar niks hoor. Als ik naar netwerk ga krijg ik daar te zien de de firmware ontbreekt voor mijn draadloos internet, dat zou al iets kunnen verklaren, maar hoe ga ik dat dan oplossen? Uitzoeken welke toestel het is (dacht Linksys van Cisco) en dat dan gaan downloaden via laptop op USB-stick en overzetten en kijken of het werkt, mss eens cd van linksys proberen zal zien wat het zegt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Clean install Ubuntu Lucid Lyncx
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/09, 11:30:56 »
@jan11000, heb dit geprobeerd maar geen succes, heb trouwens al de 12.04 LTS versie erop gezet. Maar zo zonder internetverbinding is het maar niks hoor. Als ik naar netwerk ga krijg ik daar te zien de de firmware ontbreekt voor mijn draadloos internet, dat zou al iets kunnen verklaren, maar hoe ga ik dat dan oplossen? Uitzoeken welke toestel het is (dacht Linksys van Cisco) en dat dan gaan downloaden via laptop op USB-stick en overzetten en kijken of het werkt, mss eens cd van linksys proberen zal zien wat het zegt.
Pas dit stappenplan eens toe:
https://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet