Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Herinstallatie van Ubuntu loopt "vast"  (gelezen 2319 keer)

[Opgelost] Herinstallatie van Ubuntu loopt "vast"
« Gepost op: 2011/08/11, 01:21:09 »
Beste mensen,

Vanmiddag heb ik Ubuntu 10.04.3 LTS geïnstalleerd op mijn Acer Travelmate 2310.
Toen ik de laptop daarstraks op wou starten kreeg ik na een scherm vol errors een zwart commandoscherm.
OS gecrasht dus... Dus nu probeer ik het opnieuw te installeren maar blijft de installatie hangen nadat ik op vooruit klik bij de locatie/tijd-instellingen aan het begin van de installatie. Ik heb het image opnieuw gedownload en opnieuw gebrand maar alsnog stuitte ik op hetzelfde probleem.

Wat kan ik hieraan doen?

M.v.g.
xl3rouwerx
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 08:28:04 door heir4c »

Re: Herinstallatie van Ubuntu loopt "vast"
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/11, 08:34:08 »
Probeer eens op te starten als volgt:

druk op de linker shift-toets na het biosscherm (ingedrukt blijven houden) totdat je een zwart scherm met tekst ziet.

Dit is Grub; selecteer nu met de pijltjestoetsen de recovery mode en probeer door te starten.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Herinstallatie van Ubuntu loopt "vast"
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/11, 09:56:04 »
Probeer eens op te starten als volgt:

druk op de linker shift-toets na het biosscherm (ingedrukt blijven houden) totdat je een zwart scherm met tekst ziet.

Dit is Grub; selecteer nu met de pijltjestoetsen de recovery mode en probeer door te starten.



Nee, ook in recovery modus start de laptop niet door.

Re: Herinstallatie van Ubuntu loopt "vast"
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/11, 09:59:40 »
Kan je met je LiveCD 'uitproberen ' doen ?

Als dat zo is kan je best Gparted even laten werken door de ganse schijf te wissen.

En daarna opnieuw te beginnen.

Het kan zijn dat je LiveCD corrupt is.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Herinstallatie van Ubuntu loopt "vast"
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/11, 10:02:22 »
Kan je met je LiveCD 'uitproberen ' doen ?

Als dat zo is kan je best Gparted even laten werken door de ganse schijf te wissen.

En daarna opnieuw te beginnen.

Het kan zijn dat je LiveCD corrupt is.

Ik kan wel uitproberen, ik zal Gparted even proberen.

Lijkt me sterk dat de LiveCD corrupt is, ik heb na de eerste keer dit probleem het image opnieuw gedownload en opnieuw gebrand en alsnog werkt het niet.

Re: Herinstallatie van Ubuntu loopt "vast"
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/11, 10:16:24 »
Het branden kan je het beste doen met een zo laag mogelijke snelheid (x8 b.v.) en met een deugdelijk brandprogje (zoals Nero er een heel goede is) .

Ik heb de spec's van je laptop even nagelezen; in principe moet het gaan met 10.04, maar een Celeron processor (en 512mb geheugen) is aan de krappe kant voor dat OS. Een AMD of Intel gaat gewoon beter.

Hoewel, het zou moeten gaan dat zonder meer.


Eventueel uitkijken naar Xubuntu; is lichter, vraagt minder power van je processor (en geheugen) en is eigenlijk een volwaardig alternatief voor Ubuntu.

Lubuntu (nog lichter) is misschien nog niet zo'n gekke keuze; gezien je spec's.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Herinstallatie van Ubuntu loopt "vast"
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/11, 11:00:04 »
Het branden kan je het beste doen met een zo laag mogelijke snelheid (x8 b.v.) en met een deugdelijk brandprogje (zoals Nero er een heel goede is) .

Ik heb de spec's van je laptop even nagelezen; in principe moet het gaan met 10.04, maar een Celeron processor (en 512mb geheugen) is aan de krappe kant voor dat OS. Een AMD of Intel gaat gewoon beter.

Hoewel, het zou moeten gaan dat zonder meer.


Eventueel uitkijken naar Xubuntu; is lichter, vraagt minder power van je processor (en geheugen) en is eigenlijk een volwaardig alternatief voor Ubuntu.

Lubuntu (nog lichter) is misschien nog niet zo'n gekke keuze; gezien je spec's.

Ik heb de cd met Nero gebrand op 4x. En het is een Intel Celeron, en 1 GB geheugen.

Re: Herinstallatie van Ubuntu loopt "vast"
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/11, 11:36:41 »
Celeron draait super op Ubuntu.
Ik heb 2 jaar een eePC met celeron chip gehad en liep als een zonnetje.
En 500 ram is ook genoeg.
Ik zou gewoon opnieuw een cd branden.
En met [imgburn] branden.
kan niet mis gaan. ;)

ps, cd's van het huis,tuin en keukenmerk branden goed maar dan zit ook mijn installatie vol met fouten.
gebruik eens een cd van een ander merk dat kan ook helpen.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/11, 13:12:45 door plankgas »
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Re: Herinstallatie van Ubuntu loopt "vast"
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/11, 13:37:15 »
Het is eindeljk gelukt, ineens kwam ie wel goed door het installatieproces. Overigens stuit ik nu op nog een probleem.
Het opstartproces ziet er niet goed uit. Ik heb het gefilmt en op YouTube gezet. Is dit normaal?

http://www.youtube.com/watch?v=CJ_9oS8Nc0w

Offline Wout55

  • Lid
Re: Herinstallatie van Ubuntu loopt "vast"
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/11, 14:35:00 »
Ik zie niets verkeerds, hoor, hoelang duurt het fllmpje? Bij mij gaat het ook zo ongeveer. Vanaf het laatste scherm log ik in. Er is geen startscherm meer, maar dat is al een tijdje zo. Daar was geen tijd meer voor omdat het opstarten zo snel gaat. ^-^

Re: Herinstallatie van Ubuntu loopt "vast"
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/11, 14:38:43 »
Wat je toont is een niet goed draaiende bootsplash.

Had ik op mijn Acer ook (chipsets die niet goed met de resolutie van de bootsplash gaan) .

Oplossing:

1) installeer vanuit Synaptic de 'startupmanager' en, na de installatie,  stel de resolutie op 1024x768 --> dit geeft je bootsplash beter weer.

2) je bootsplash sneller tonen; druk Crtl + Alt + t in = opent een terminal
sudo su
echo FRAMEBUFFER=y > /etc/initramfs-tools/conf.d/splash
update-initramfs -u
exit

kopieer en plak de bovenstaande commando's in (lijn per lijn en druk na elk commando op enter !!) je zal je wachtwoord in moeten geven (je ziet daar niks van geen sterren niks !!)

Nadat je die 'exit' hebt gedaan (wacht tot je terug je gewone commandolijn ziet) kan je rebooten en zien dat het een stuk beter zal zijn !

Succes
« Laatst bewerkt op: 2011/08/11, 14:46:19 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Wout55

  • Lid
Re: Herinstallatie van Ubuntu loopt "vast"
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/11, 15:00:19 »
Ik heb dan wel geen Acer maar de methode van Joris werkt bij mij wel, hij start nu 5 seconden sneller en mooier op. Dank U. Ik had ook een veelkleurig scherm ertussen en nu niet meer.

Re: Herinstallatie van Ubuntu loopt "vast"
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/11, 17:04:20 »
1) installeer vanuit Synaptic de 'startupmanager' en, na de installatie,  stel de resolutie op 1024x768 --> dit geeft je bootsplash beter weer.

Kan je dit stapsgewijs uitleggen? Ik snap niet hoe je dit alles doet.



Offline Wout55

  • Lid
Re: Herinstallatie van Ubuntu loopt "vast"
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/11, 17:12:49 »
Voor de goede orde, ik heb oplossing 2 gebruikt. Ik gebruik ook een andere resolutie dan in oplossing 1 staat.

Re: Herinstallatie van Ubuntu loopt "vast"
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/11, 17:57:52 »
Ik snapte het al en het is opgelost d.m.v. oplossing 2.

Iedereen bedankt! Ubuntu draait nu perfect op mijn laptopje en het bevalt prima!

Dit topic kan op slot.

Re: Herinstallatie van Ubuntu loopt "vast"
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/12, 10:01:12 »
Voor oplossing 1:

klik op Systeem/Beheer/ en Synaptic

Geef je wachtwoord in.

Typ in het zoekveldje 'startupmanager' .
Markeer in de zoekresultaten deze manager en klik op 'toepassen' (ik dacht dat je terug een ww moet ingeven)
Ubuntu voert dan een klus uit en na de installatie van deze manager, kan je deze terugvinden onder:
Systeem/Beheer/ opstartmanager.

Start deze op (wederom een wachtwoord) en ga in het eerste tabblad naar 'scherm' en stel de 1024x768 resolutie in.
Afsluiten en rebooten !

Nu is je bootsplash een stuk mooier weergegeven dan die je toont in je filmpje !

Succes + groet

ps markeer dit topic als opgelost door in je eerste bericht de titel te veranderen ;)

Ter info: http://sites.google.com/site/computertip/directdoen
« Laatst bewerkt op: 2011/08/13, 10:12:10 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort