Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitwerpen versus Veilig verwijderen  (gelezen 1366 keer)

Uitwerpen versus Veilig verwijderen
« Gepost op: 2016/01/30, 18:03:00 »
Het is me opgevallen dat Linux bij het afkoppelen van USB sticks niet altijd consequent is. De ene keer kan ik "veilig verwijderen" en een andere keer (of andere USB stick) kan ik slechts "uitwerpen". Dat laatste lijkt meer op fysiek eruit trekken. Dat laatste is bij een DVD/CD normaal, maar bij een USB stick begint Windows soms te piepen over een index/directory die niet goed afgesloten is. "Veilig verwijderen" zegt het al. "Uitwerpen" ook veilig?  Wat is de foef om altijd veilig te verwijderen?
« Laatst bewerkt op: 2016/01/30, 18:07:10 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Uitwerpen versus Veilig verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/30, 18:14:23 »
Over dit onderwerp is al eerder gesproken in dit topic https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=95244.25 en lees vooral reactie #26 van vanadium:

"Soms kan je kiezen zowel voor "uitwerpen" als voor "ontkoppelen". Uitwerpen gaat een stap verder dan ontkoppelen. Wat nero zegt is dat enkel ontkoppelen  (umount in de terminal) al OK is om de harde schijf te verwijderen als het "uitwerpen" niet lukt, en daar ben ik het helemaal mee eens.

Het is altijd goed om na het ontkoppelen enkele seconden te wachten met het uittrekken van de stekker. Dikwijls wordt wel een melding getoond als je nog even moet wachten, maar dat is mogelijk niet in elke linux distributie het geval".
 
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Uitwerpen versus Veilig verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/30, 18:21:35 »
Dank voor de tip. Ik ga het bestuderen.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Uitwerpen versus Veilig verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/30, 18:27:51 »
Ik heb een engelstalige installatie: de juiste Nederlandse termen die worden gebruikt, ken ik niet: "Safely remove" (veilig uitwerpen) en "Unmount" (ontkoppelen) zijn de Engelstalige opties. Als een USB schijf reeds tijdens de opstart was aangekoppeld, heb je enkel de optie "Unmount". Dit betekent dat het bestandssysteem afgesloten wordt, maar je wordt blijkbaar niet geacht de schijf af te koppelen. Enkel als je een USB aansluit *terwijl* je ingelogd bent, krijg je ook de optie "Safely remove".

Wat is het verschil? Bij "Unmount" wordt het bestandssysteem afgesloten, maar blijft het apparaat geregistreerd. Het icoon blijft bestaan in je bestandsbeheerder, en je kan eenvoudig weer aankoppelen. Bij "Safely remove" wordt gans het apparaat softwarematig losgekoppeld van het besturingssysteem. Voor het besturingssysteem bestaat het apparaat niet meer. Het icoon verdwijnt. De enige manier om die schijf weer aan de praat te krijgen, is de schijf fysisch loskoppelen en dan weer aankoppelen.

Maak je geen zorgen als je de "Safely remove" optie niet hebt: ook na een "Umount" kan je de schijf loskoppelen zonder enig risico loskoppelen. Doe dat echter niet overhaast: wacht een secondje of zo om de stekker uit te trekken nadat je het commando hebt gegeven.

Re: Uitwerpen versus Veilig verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/30, 19:08:34 »
Interessant. Geen eenduidige opvattingen, dus. Ik concludeer dat ontkoppelen hetzelfde is als veilig verwijderen. En dat uitwerpen sowieso veilig is. De kabels eruit trekken lijkt me geen veilige optie. Veilig afsluiten via software is altijd aan te bevelen; op elk OS en elke computer. Wat op XP e.v. kan is nog niet vanzelfsprekend op elk ander OS (groot of klein). Afsluiten via software geeft zekerheid omtrent het legen van cache naar disk. 
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Uitwerpen versus Veilig verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/30, 19:10:53 »
Hallo Vanadium,

Nog bedankt voor de aanvullende informatie. Ik zat mijn reactie al in te kloppen voordat ik jou extra info al gelezen had. Kruist elkaar. Maar dat geeft niet. Alle info is welkom en het hoe en waarom is nu duidelijk.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/30, 19:57:24 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME