Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xscreensaver geeft font foutmelding bij start  (gelezen 1329 keer)

Offline tabasco

  • Lid
xscreensaver geeft font foutmelding bij start
« Gepost op: 2012/01/21, 13:54:10 »
Hallo,

Als ik mijn xscreensaver, op xubuntu 11.10, opstart dan krijg ik eerst een zwart scherm met de volgende melding:

glslideshow: unable to load font "-*-helvetica-medium-r-normal-*-180*", using "fixed"

Daarna start de screensaver wel (ingesteld op fotoslideshow) maar ik vind dit een storende irritante melding die wellicht opgelost kan worden?
Wie kan me verder helpen?
« Laatst bewerkt op: 2012/01/21, 14:10:27 door tabasco »

Re: xscreensaver geeft font foutmelding bij start
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/21, 18:58:35 »
Ik heb dit op Xubuntu ook wel eens gehad. Heb er alleen geen aandacht aan besteed omdat ik toch een zwart scherm ingesteld heb.
Het lijkt me dus iets algemeens.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: xscreensaver geeft font foutmelding bij start
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/21, 19:15:51 »
Blijkbaar mis je het lettertype Helvetica.... Lettertypes erbij installeren is eenvoudig:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Hoe-installeer-ik-lettertypen-die-i
(punt 12, linkerkolom)

Offline tabasco

  • Lid
Re: xscreensaver geeft font foutmelding bij start
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/21, 22:31:39 »
Aangezien het lettertype Helvetica hier door xscreensaver als 'standaard' staat ingesteld, neem ik aan dat het ook als standaard te downloaden en te installeren is op de plek die Pjotr aangeeft ( ~/.fonts ).

Maar volgens mij is Helvetica moeilijk gratis (laat staan open source) te vinden.
Is dit niet het geval dan hoor ik het graag.

Anders zou het toch mogelijk moeten zijn om in xscreensaver ergens de standaard lettertype instelling te veranderen?

Offline tabasco

  • Lid
Re: xscreensaver geeft font foutmelding bij start
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/22, 01:17:46 »
Voorlopig heb ik een workaround bedacht, door het volgende bestand aan te passen:
~/.xscreensaver

Hierin staat font *-medium-r-*-140-*-m-*  beschreven, maar mij is niet duidelijk hoe dit aan te passen (weglaten helpt niet).

In de manual van xscreensaver staat echter wel hoe je de lettertype kleur ook kunt aanpassen.

Hetvolgende heb ik onderaan het .xscreensaver bestand toegevoegd:
overlayTextForeground: black
Hierdoor is de melding niet meer zichtbaar (zwarte tekst op zwarte achtergrond)
Een beetje jammer is deze oplossing wel, want als er ooit echt een serieuze melding mocht komen dan kan ik die ook niet zien...

Offline tabasco

  • Lid
Re: xscreensaver geeft font foutmelding bij start
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/25, 13:00:33 »
Is er nog iemand die mij verder kan helpen met de juiste lettertype instelling in het bestand ~/.xscreensaver ?
Alvast bedankt.