Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu is niet te installeren, satacontroller probleem?  (gelezen 881 keer)

Ubuntu is niet te installeren, satacontroller probleem?
« Gepost op: 2009/10/07, 11:34:59 »
Gisterenavond ben ik de hele avond bezig geweest om Ubuntu te installeren op een PC van iemand anders.
Op de PC staat al WindowsXP, ook waren de 2 sata disk's gedefragmenteerd.
Bij de eerste poging, stopte de installatie voordat de gekleurde balkjes van de schijven en de keuze voor handmatig indelen kwam. Wel kwam het scherm wat je krijgt na handmatig gekozen te, alleen dit was helemaal blaco, ook de knoppen vooruit en terug reageerde niet meer.
Hierna de BIOS doorgespit, het bleek dat je bij de satacontroller kon kiezen voor:
IDE mode
RAID mode
AHCI mode
Satacontroller disabled.
Ik heb alle modes uitgeprobeerd, resultaat zoals eerder beschreven, geen disk te zien.
Dit verder getest met
Ubuntu 9.04
Kubuntu 9.04
Ubuntu 9.04 Alternate
UNR 9.04 via USB
Totaal geen resultaat, geen disk te zien, ook niet via de bekende terminal commando's.
Voor Windows staat/stond de sata controller op IDE modes.
Dit gaf het volgende beeld in de BIOS
Primaire IDE MASTER CD/DVD1
Primaire IDE SLAVE CD/DVD2
Secundaire IDE MASTER NOT USED
Secundaire IDE SLAVE NOT USED
Channel 1 IDE Maxtor XXXXX
Channel 2 IDE WD XXXXX
Channel 3 NOT USED
Channel 4 NOT USED
Bovenstaande benamingen kunnen iets afwijken met de werkelijkheid, dit is alleen om de situatie uit te leggen.
Nu mijn vragen, hoe kan ik Ubuntu toch installeren?
Moet de sata controller via Windows uit geschakeld worden? Zo ja, hoe doe ik dit en kan ik Windows erna weer opstarten via GRUB? Of moet dit anders?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu is niet te installeren, satacontroller probleem?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/07, 11:58:03 »
Allemachtig, dat is een hoop werk geweest.....

Kan een stuurprogrammakwestie zijn. Probeer eens 8.04.3 LTS? De derde puntuitgave dateert van juli, en is dus jonger dan 9.04.

Re: Ubuntu is niet te installeren, satacontroller probleem?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/07, 12:00:05 »
Bovenstaande procedure heb je in ieder geval juist afgewandeld om het probleem te tackelen.

Echter waarom heb je 9.04 genomen ?
Ik heb nu meerdere malen ondervonden dat dit geen vriendelijke versie is die zich zomaar op een PC laat installeren.
Het enigste wat ik bereikt heb bij Kubuntu is alles wat onder de F6 toets zit uit te schakelen en dan af en toe de live sessie voor ogen te krijgen.

Tot mijn verbazing werkt alles wel als ik de 8.04.3 cd erin gooi.

2e optie bij Sata is de Alternate cd te gebruiken indien de normale Live-cd niet werkt.
Bij de Alternate cd kan je namelijk tijdens de installatie aangeven hoe en wat voor Sata.

De normale cd gaat dit automagisch doen en gaat hier schromelijk met regelmaat de mist in.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Ubuntu is niet te installeren, satacontroller probleem?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/07, 14:39:00 »
Allemachtig, dat is een hoop werk geweest.....

Kan een stuurprogrammakwestie zijn. Probeer eens 8.04.3 LTS? De derde puntuitgave dateert van juli, en is dus jonger dan 9.04.
Helaas wel een hoop werk en dan te bedenken dat je normaal in een kwartiertje Ubuntu installeert. Het was inmiddels zo laat geworden dat ik niet iets anders heb kunnen proberen. Ik had ook nog een knopix cd bij me, daar ben ik niet meer aan toegekomen.
@Gandyman, ik heb al zo vaak 9.04 geïnstalleerd zonder problemen, een keer een trage laptop gehad, extra geheugen erin en klaar. Ik wil de volgende keer best een 8.0.4 cd proberen, ik denk alleen dat dit weinig uithaald. Ik denk dat het probleem bij de sata controller zit. Het enige wat ik kan bedenken is een IDE HD erin, hierop Ubuntu installeren en dan kijken of ik de sata schijven kan zien en vanuit deze installatie de schijven te kunnen benaderen. Het viel me wel op dat na het starten van de cd en de keuze te maken voor installatie, het beeld een tijdje op zwart ging en ook de cd geen teken van leven gaf(geen knipperend lampje), hierna kwam dan het installatie gedeelte. Als ik de controller uitschakelde in de BIOS liep het proces gewoon door. Omdat Windows al door de winkel erop was gezet, heb ik een vermoede dat ze in de winkel een driver hebben geïnstalleerd, die nu dwars zit, maar of dit zo is/kan zijn?

En wat de Alternate cd betreft, ik denk dat ik over de optie voor sata heb gekeken, maar dat kan het late uur zijn geweest. ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/10/07, 14:44:23 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu is niet te installeren, satacontroller probleem?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/07, 17:36:32 »
Maar probeer nou 8.04.3 eens? Het kan liggen aan een stuurprogramma voor die sata-controller, dat ontbreekt in 9.04 maar wellicht wel aanwezig is in 8.04.3.

Bij een vriend van me kon ik destijds 7.10 niet installeren wegens precies zo'n probleem. 8.04 ging prima; die had het stuurprogje voor de sata-controller wel aan boord.

Re: Ubuntu is niet te installeren, satacontroller probleem?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/07, 17:45:04 »
Die ga ik ook proberen Pjotr, alleen moet ik een nieuwe afspraak maken met die gene.
Maar ik wil ieder geval nog wat mogelijkheden achter de hand hebben, zodat ik de volgende keer echt kan installeren. Ik neem in ieder geval een IDE HD mee. Hij heeft er ook een ATI kaart erin zitten, niet de meest simpele wat drivers betreft, eerst maar Ubuntu erop krijgen. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu is niet te installeren, satacontroller probleem?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/07, 17:57:47 »
AHCI mode is een goede keuze.
wellicht eerst met een recente(!) gparted cd de boel inrichten.