Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.  (gelezen 7691 keer)

Offline Rishca

  • Lid
Hoi,

Ik heb per ongeluk een belangrijk bestand in de prullenbak doen belanden en deze wezen legen.

Is het mogelijk mn laatste prullenbak gegevens terug te krijgen?  De pc heb ik sinsdien nog niet gereboot.

« Laatst bewerkt op: 2009/02/24, 10:38:19 door femke98 »

Offline track

  • Lid
Hoi Rishca,

ik veronderstel dat je een systeem op een gewoone harde schijf hebt, met een ext3 bestandsysteem.
Officieel is het antwoord: "Nee, één keer op een ext3 gewist is beslist verloren". (anders dan bij het oudere ext2 trouwens)

Maar met een behoorlijke inspanning kan het bijkbaar wél, dan met veel moeite:  http://www.xs4all.nl/~carlo17/howto/undelete_ext3.html
( Je krapt de residuen van de gewiste bestanden bij elkaar en pikt de juiste er uit.  Je moet bij ext3 wél een goed begrip ervan hebben wat achter de schermen gebeurt. )
Het is uiteraard de vraag of dat de moeite waard is.  Dus hoe belangrijk de gwiste bestanden zijn.

Vriendelijke groet,

track

Citaat
Three weeks and nearly 5000 lines of code later, I had recovered every file on my disk.

Moet je inderdaad een hééél goeie reden hebben...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/24, 11:29:45 »
photorec:  haalt bestanden terug van bv. verwijderde partities, zit in het testdisk package.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download


Offline eendje

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/24, 19:49:43 »
photorec:  haalt bestanden terug van bv. verwijderde partities, zit in het testdisk package.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

Maar wel dan niet op de partitie werken waar het bestand op staat!!!! Dus, of via liveCD en externe schijf of de HD in een ander computer stoppen. Photorec is echt een super tool.


Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Re: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/24, 22:10:49 »
Maar wel dan niet op de partitie werken waar het bestand op staat!!!! Dus, of via liveCD en externe schijf of de HD in een ander computer stoppen. Photorec is echt een super tool.
Staat testdisk nu wel op de live cd? In knoppix heeft testdisk altijd gezeten.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/25, 10:27:17 »
Hoi Rishca,

inmiddels ben ik het hele verhaal nog een keer nagegaan.  Het is minder erg dan ik dacht.  Ik denk nu dat het bij jou toch mee zal vallen.
Met name het progamma op dat mijn eerste link baseert (ext3grep dus) is vrij veelbelovend.  Misschien is het binnen ½ uur te doen.

Er zijn vooraf nog vier vragen:
A. Klopt het dat het allen 1 bestand is die je moet herstellen ?
B. Hoe groot is die ?
C. Welk soort bestand is het ?   Welk type ? 
D. Weet je de naam ?

Voor de technische kant heb ik gevonden
1. TestDisk is hier voor ons waardeloos.  In de spec staat
Citaat
Undelete files from FAT, NTFS and ext2 filesystem
   dus precies niet ext3 !    ext3 is blijkbaar toch te ingewikkeld voor zo'n "toverschijf".

2. PhotoRec is heel mooi om plaatjes van een gewiste flashkaart te herstellen.  Dat is de bedoeling ook.
   Maar om precies  1 bestand vanuit duizenden te vissen is het geen aanrader.  t'Is ook beperkt op bepaalde MIME-types.

3. ext3grep volgt een geheel andere aanpak.  Het rolt "gewoon" het journaal van ext3 terug.  Dus specifiek voor ext3.
   De aanpak is nieuw, en het zit pas nu in het pakketbeheer van jaunty (Uby 9.04 dus)
   (en wat de moeite betreft: "Three weeks and nearly 5000 lines of code later..." was de ontwikkeling van ext3grep)

In het praktijk moet je
- de live-CD van Ubuntu 9.04 (jaunty) downloaden en branden.
- de PC vanaf die CD opstarten (alleen een live-sessie !!)
- via Synaptic ext3grep erbij "installeren" (in het live-systeem, dus alleen in het geheugen)
- een usb-stick aansluiten  (mount zelfstandig, voor de geredde bestanden)
- het "HowTo"  (boven) vanaf  Manual recovery example  (iets na de helft)  volgen.

Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar ik zal het in de volgende dagen uitvogelen en dan een preciesere handleiding geven.

Wil jij intussen de gegevens  A .. D  uitzoeken ?

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/02/25, 10:34:35 door track »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/25, 13:17:44 »
Citaat
TestDisk is hier voor ons waardeloos.  In de spec staat
Citaat
Undelete files from FAT, NTFS and ext2 filesystem
ext3 doet hij ook wel. Het enige verschil zit hem in de journaling, maar niet in de wijze waarop de bestandsstructuur eruit ziet.

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/25, 13:34:33 »
Hoi Vanadium,

heb je ooit met testdisk een gewiste ext3- bestand kunnen herstellen ?   Want net het undelete (herstel dus) van een ext3 kan hij niet.

Zou je dat even kunnen evalueren ?  Want als het wél kan zou ik ernaar benieuwd zijn.   Of gebruik je testdisk zelf niet ?

track

Offline mrGee

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/25, 18:57:55 »
Hallo

als je even hier kijkt;
http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec
deze ;
Photorec ignores the filesystem, this way it works even if the filesystem is severely damaged.
werkt voor heel veel datacarvingtools zo, bijv. foremost ed.
daar zie je dus dat photorec, een onderdeel van testdisk, dat wel kan hoor.
Ik denk dat Vanadium daar op duidt

Groeten Gerrit

edit; tenminste onderdeel, in linux wordt photorec mee geïnstalleert als je testdisk 
installeert. Qua programma's zijn ze natuurlijk verschillend
« Laatst bewerkt op: 2009/02/25, 19:09:30 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/25, 19:53:09 »
Zie foto bijlage zoals je ziet ext2\ext3 dus dat kan het probleem niet zijn.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/25, 23:47:11 »
Op die plaatjes ziet het vertrouwen verwekkend uit, dat klopt.  Maar het knelpunt:  daadwerkelijk een ext3-bestand ermee te redden,
dat zie ik nog niet. 
Wil niet iemand die de testdisk zowiezo in gebruik heeft dat even  testen:
- een oud bestand uit de prullenbak wissen
- precies deze dmv testdisk weer herstellen.

Als dat echt lukt zal ik met die "toverschijf" verzoend zijn.

track

Offline eendje

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/25, 23:51:33 »
Hallo

als je even hier kijkt;
http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec
deze ;
Photorec ignores the filesystem, this way it works even if the filesystem is severely damaged.
werkt voor heel veel datacarvingtools zo, bijv. foremost ed.
daar zie je dus dat photorec, een onderdeel van testdisk, dat wel kan hoor.
Ik denk dat Vanadium daar op duidt

Groeten Gerrit

edit; tenminste onderdeel, in linux wordt photorec mee geïnstalleert als je testdisk 
installeert. Qua programma's zijn ze natuurlijk verschillend

Ik zou inderdaad Photorec ook niet onderschatten hoor. Pas nog met een onleesbare Raid0 configuratie bezig geweest. Er kwamen brakke jpg's uit, maar hij vond ze wel (was vroeger ooit wel een FAT partitie geweest moet ik toegeven).
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline eendje

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/25, 23:52:18 »
Op die plaatjes ziet het vertrouwen verwekkend uit, dat klopt.  Maar het knelpunt:  daadwerkelijk een ext3-bestand ermee te redden,
dat zie ik nog niet. 
Wil niet iemand die de testdisk zowiezo in gebruik heeft dat even  testen:
- een oud bestand uit de prullenbak wissen
- precies deze dmv testdisk weer herstellen.

Als dat echt lukt zal ik met die "toverschijf" verzoend zijn.

track

niet Testdisk, maar Photorec. Testdisk is om partitie tabellen te repareren e.d.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/26, 00:40:31 »
Goed net even een usb kado stickie mbv. gparted anders ingedeeld en van fat naar  ext3 gezet.
Kleine tekst file erop gezet met "hallo wereld" erin. Daarna onherroepelijk met rm gewist.
Daarna vanuit mijn home als root, photorec gestart; gekozen voor ext2/ext3 (ipv. other)
laten zoeken; hij vond alle data die voor de partitiewijziging erop stond toen het nog een fatje
was en ook de gewiste ext3 file. =D.

Maar omdat ik hem zonder extensie had aangemaakt werd ie in eerste instantie herkend als xxx...gif
Kennelijk was header info van de in fat aangemaakte file vooraf aan mijn file geraakt. Ik heb hem gevonden
door even te greppen op hallo wereld.

Maar als je en een normale extensie hebt gehad, of de header is nog intact, moet ie nog te vinden zijn.
Wel genereert photorec zijn eigen bestandsnamen, dus dat wordt zoeken, of inderdaad als het tekst is,
even laten doorzoeken met grep op een stukje tekst dat je zeker weten in die file had staan.

En daarbij is er natuurlijk geen sprake van partitieverandering bij Rishca. (van fat naar ext3)
En inderdaad even opletten voor je photorec laat zoeken, dat je doel directorie niet op de te redden
partitie staat, dus hang er even een usb schijf aan oid.

En inderdaad met testdisk kun je alleen partities terugtoveren, en files die ogenschijnlijk allemaal verdwenen
lijken omdat er bijv. ook geformatteerd is, kun je soms met de P optie inspecteren en wegkopieren, is mij al eens   
gelukt in een windows only omgeving, scheelde weer moeizaam door databrij worstelen die photorec altijd nalaat.
Ik zie die optie trouwens niet altijd? Andere versie geweest oid.

Photorec maalt in principe niet om partities/wel of niet gewist etc.
En er zijn meerdere datacarver tools, wat de 1 niet lukt, kan de andere misschien

Groeten Gerrit





« Laatst bewerkt op: 2009/02/26, 00:42:40 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/26, 00:59:13 »
Als je photorec nu op een reëel systeem loslaat zal die duizenden van lijken en lijkenonderdelen opleveren, zonder hun oorspronkelijke namen erbij.

Dan pas heb je echt een flinke puzzle op te lossen.  En je zoekt uiteindelijk maar een onderdeel.

De enige kans was geweest als testdisk toch met ext3 aan de slag had kunnen.  Maar dat is klaarblijkelijk niet het geval.
Dus geen oplossing voor ons probleem  (of dat van Rishca).

track

p.s.: ik zal toch de oplossing met ext3grep  gaan uitvogelen !
« Laatst bewerkt op: 2009/02/26, 01:00:48 door track »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/26, 01:14:21 »
Testdisk ondersteunt wel degelijk ext3:
Citaat
DESCRIPTION
          TestDisk checks and recovers lost partitions
          It works with :
          - BeFS (BeOS)
          - BSD disklabel (FreeBSD/OpenBSD/NetBSD)
          - CramFS, Compressed File System
          - DOS/Windows FAT12, FAT16 and FAT32
          - HFS and HFS+, Hierarchical File System
          - JFS, IBM’s Journaled File System
          - Linux Ext2 and Ext3
          - Linux Raid
            RAID 1: mirroring
            RAID 4: striped array with parity device
            RAID 5: striped array with distributed parity information
            RAID 6: striped array with distributed dual redundancy information
          - Linux Swap (versions 1 and 2)
          - LVM and LVM2, Linux Logical Volume Manager
          - Mac partition map
          - Novell Storage Services NSS
          - NTFS (Windows NT/2K/XP/2003/Vista)
          - ReiserFS 3.5, 3.6 and 4
          - Sun Solaris i386 disklabel
          - Unix File System UFS and UFS2 (Sun/BSD/...)
          - XFS, SGI’s Journaled File System
Je hebt er alleen niet zoveel aan, omdat dat programma alleen werkt met hele partities, niet met losse bestanden die verdwenen zijn.

Ik denk dat je de meeste kans maakt met photorec.

Wat ik als eerste zou doen: De partitie waar die bestanden op stonden niet meer gebruiken. Niet aankoppelen, niet meer lezen/schrijven, enz. Dus ook niet Ubuntu starten vanaf die schijf!

Als Ubuntu je enige besturingssysteem is, zou ik op een andere computer een live cd downloaden van ubuntu 8.10 (als je die nog niet hebt)
Als je opstart van de cd, zal er niks met je schijf gebeuren, dus de verwijderde bestanden worden niet overschreven door nieuwe bestanden.
Zorg ook dat je een externe schijf of usb stick hebt waar je de teruggehaalde data naartoe kan schrijven.

Als je eenmaal opgestart hebt van de live cd, kan je via synaptic het pakket testdisk installeren. Die wordt dan tijdelijk in het geheugen geplaatst, dus niet op je harde schijf.
Hierna zou je dit stappenplan uit kunnen voeren: http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec_Step_By_Step

Als je computer een beetje recent is, dan kan je tijdens het terughalen van je data gewoon op die site kijken of hier op het forum hulp vragen bij specifieke stappen.

Offline Rishca

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/16, 11:47:17 »
Bedankt voor de reacties,  Ik heb geluk gehad dat ik het bestand nog van een andere pc tevoorschijn kon toveren.

Maar wel goed dat er belangstelling voor dit onderwerp is omdat ik er nergens anders informatie over kon vinden. K heb google behoorlijk uitgeplozen in de hoop iets te vinden.

groetjes,

Rish

Re: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.
« Reactie #18 Gepost op: 2009/06/17, 15:18:49 »
hmm, ik heb ook vanmorgen via terminal photorec  ongeveer 700 mappen met elke 500 bestanden van de harde schijf gehaald.
terughalen van verdwenen bestanden gaat dus heel goed :-)

maar als ik die bestanden bekijk (via gksudo nautilus) dan blijkt het allemaal onleesbare txt te zijn. soms wel leesbaar maar niet wat ik zoek. en deels incompleet.
ik heb alles maar weer verwijderd, en ga ervan uit dat ik mijn gehele Evolution inhoud nooit meer vind.

ik zou de makers van dat programma de tip willen geven: voor dumbo's als ik is het wel erg makkelijk alles te verwijderen met twee muisklikken!
(voor de duidelijkheid: ik heb gisteren per ongeluk alles van Evolution: Mail en adresboek verwijderd, door er een lege backup op te zetten. ik dacht dat ik zo een verdwenen bestand terug kreeg)
« Laatst bewerkt op: 2009/06/17, 15:21:00 door lighthead »

Re: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.
« Reactie #19 Gepost op: 2009/06/17, 15:46:51 »
Misschien wel een idee om een Wiki te maken over Data recovery programma's en hoe deze te gebruiken. Bijv. bij Photorec krijg je heel veel mappen/bestanden te zien, maar waar is je file nou gebleven, is er een manier om deze in het donkere bos van gegevens terug te halen of moet je maar vol goede moet bij het begin beginnen en hopen dat je niet al te veel tijd eraan hoeft te spenderen. Of bijv. een programma als Foremost of iets anders, wat werkt het meest comfortabel en vergt het minst van je kostbare tijd. Etc.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu 8.04 per ongeluk bestand gedeleted en prullenbak leeggemaakt.
« Reactie #20 Gepost op: 2009/06/17, 17:20:51 »
Het voordeel van de live cd van Ubuntu is dat je ondertussen gewoon kan browsen.
Bijvoorbeeld naar de handleiding ;)

Volgens mij kan dat met de andere rescue cd's niet.