Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van win 10 naar Linux: onmogelijk!!  (gelezen 1013 keer)

Offline WFM

  • Lid
Van win 10 naar Linux: onmogelijk!!
« Gepost op: 2015/09/01, 20:07:50 »
Beste mensen,
Een van de grootste fouten die ik de laatste tijd heb gemaakt is de overstap van Win 8.1 naar Win 10.  Dat laatste bevalt me van geen kant! (Store en schermproblemen, beeldinstellingen: verschrikkelijk! Opstarten lukt dan wel/niet.. begin aub niet aan deze ellende wat Win 10 heet!
Ik heb het  al langer dan een maand op de laptop staan, conclusie...ik KAN niet meer terug. (Dat wordt voor mij beslist door die "grote" jongen. Voorheen had ik Linux (Mint) op een andere laptop staan en dat beviel me heel erg goed. Ik heb die installatie ISO-DVD nog hier.
Maar...wat ik ook probeer: ik kan op geen enkele manier opstarten via de DVD. Het lijkt wel dat MS ALLES blokkeert. Alle toetsen al geprobeerd  (F1 t/mf11) en het bios en booten proberen te veranderen, maar steeds kom ik weer uit bij een "doorstart" naar Win 10.

Ik heb niet zo veel verstand van Bios en alles daar omheen...dus ben ook bang dat ik alles in de soep draai. Ik leef met mijn vrouw van een heel klein pensioentje en als dat laatste het  geval is hebben we niks meer. Een documentje maken,  e-mailen en wat internetten en dan houdt het wel op.

Nog wat bijzonderheden:
Ik heb nu win 10, home-ed. In eerste instantie had/heb ik de Windows Preview geinstalleerd én geactiveerd. De laptop is nog geen jaar oud.
De Laptop is een  HP 15-R085 ND (Notebook)

Als er nog aanvullende vragen zijn, wil ik die uiteraard graag beantwoorden. Zo ver dat mogelijk is.

Misschien dat er iemand een idee heeft en me ook practisch verder kan/wil helpen??
In elk geval: alvast hartelijk bedankt!

Re: Van win 10 naar Linux: onmogelijk!!
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/01, 20:36:48 »
Dit staat er in de handleiding van de HP 15-R085 ND

Zet de computer aan of start de computer opnieuw op. Druk op esc terwijl het bericht "Press the
ESC key for Startup Menu" (Druk op de ESC-toets voor menu Opstarten) linksonder op het
scherm wordt weergegeven. Wanneer het menu Startup (Opstarten) verschijnt, drukt u op f10.

Wellicht kan iemand van een steunpunt helpen met installeren?

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline WFM

  • Lid
Re: Van win 10 naar Linux: onmogelijk!!
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/01, 21:25:00 »
Beste Maasnet, ook uw suggestie heb ik geprobeerd, maar helaas...ook dat werkt niet. Ik woon in Drachten, dus uw suggestie is méér dan welkom!! (Iemand van het/een steunpunt en die van wanten weet). In elk geval: hartelijk bedankt voor uw reactie!

Wie weet...tot ziens...?

Wil

Re: Van win 10 naar Linux: onmogelijk!!
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/01, 21:31:42 »
In mijn bericht staat een link naar steunpunten http://steunpunt-almere.nl/steunpunten-nl-be/

Er  staat  ook iemand bij die woont in Leeuwarden wellicht kunt u hem benaderen via een mailtje.

Helaas is Drachten iets te ver voor mij.

« Laatst bewerkt op: 2015/09/01, 21:38:01 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Van win 10 naar Linux: onmogelijk!!
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/01, 21:33:14 »
Welke versie van Linux Mint staat er op die DVD?

Offline WFM

  • Lid
Re: Van win 10 naar Linux: onmogelijk!!
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/01, 21:36:32 »
Beste Pjotr,
De Linux Mint versie is " Rebecca", 17.1
Is dat voldoende info??
Dank ook voor úw antwoord!

Wil


Re: Van win 10 naar Linux: onmogelijk!!
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/01, 22:01:32 »
Beste Pjotr,
De Linux Mint versie is " Rebecca", 17.1
Is dat voldoende info??
Dank ook voor úw antwoord!

Wil

32 of 64 bit?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline WFM

  • Lid
Re: Van win 10 naar Linux: onmogelijk!!
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/01, 22:15:43 »
Bedankt allebei voor jullie meedenken!
Het is een 64 bit laptop.
Ik heb een steunpunt lid (??) in Ureterp benaderd, dichtbij D maar nog niets gehoord; maar dat kan ook bijna niet.
Lekker slapen straks of...en nogmaals: dank jullie wel!

Wil

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Van win 10 naar Linux: onmogelijk!!
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/01, 22:35:16 »
Maar...wat ik ook probeer: ik kan op geen enkele manier opstarten via de DVD. Het lijkt wel dat MS ALLES blokkeert. Alle toetsen al geprobeerd  (F1 t/mf11) en het bios en booten proberen te veranderen, maar steeds kom ik weer uit bij een "doorstart" naar Win 10.
Bij nieuwe computer met Windows Nederlands voor-geïnstalleerd: Configuratiescherm (Windowstoets + c) → Pc-instellingen → Bijwerken en herstellen → Geavanceerde opstartopties (Advanced startup). Druk op “Nu opnieuw opstarten”. Kies Problemen oplossen (Troubleshoot) → Geavanceerde opties (Advanced options) → Instellingen van UEFI-firmware. Dan wordt gevraagd om de computer opnieuw op te starten en kan in het UEFI-firmware menu de opstartvolgorde worden gewijzigd.

Verder: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Van win 10 naar Linux: onmogelijk!!
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/01, 23:00:26 »
Bedankt allebei voor jullie meedenken!
Het is een 64 bit laptop.
Ik heb een steunpunt lid (??) in Ureterp benaderd, dichtbij D maar nog niets gehoord; maar dat kan ook bijna niet.
Lekker slapen straks of...en nogmaals: dank jullie wel!

Wil

En Rebecca Mint is ook 64 bit?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline WFM

  • Lid
Re: Van win 10 naar Linux: onmogelijk!!
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/02, 08:04:18 »
Beste mensen, wat testcees heeft aangedragen WERKT!! HOERA! Allemaal geweldig bedankt voor jullie inbreng en meedenken; geweldig!

Mod, wat mij betreft kan dit topic gesloten worden. Nogmaals dank, enne ....Pjotr, ook bij de vorige installatie heb ik nauwgezet uw raad en "workshop" opgevold en zal dat zeker ook bij deze nieuw  doen!! (Instellen Linux Mint en Libre Office!).

Fijn om deze manier, als digibeet de weg te kunnen vinden in "pc-land).

Re: Van win 10 naar Linux: onmogelijk!!
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/02, 12:13:48 »
Beste mensen,
Een van de grootste fouten die ik de laatste tijd heb gemaakt is de overstap van Win 8.1 naar Win 10.  Dat laatste bevalt me van geen kant! (Store en schermproblemen, beeldinstellingen: verschrikkelijk! Opstarten lukt dan wel/niet.. begin aub niet aan deze ellende wat Win 10 heet!
Ik heb het  al langer dan een maand op de laptop staan, conclusie...ik KAN niet meer terug. (Dat wordt voor mij beslist door die "grote" jongen. Voorheen had ik Linux (Mint) op een andere laptop staan en dat beviel me heel erg goed. Ik heb die installatie ISO-DVD nog hier.
Maar...wat ik ook probeer: ik kan op geen enkele manier opstarten via de DVD. Het lijkt wel dat MS ALLES blokkeert. Alle toetsen al geprobeerd  (F1 t/mf11) en het bios en booten proberen te veranderen, maar steeds kom ik weer uit bij een "doorstart" naar Win 10.

Ik heb niet zo veel verstand van Bios en alles daar omheen...dus ben ook bang dat ik alles in de soep draai. Ik leef met mijn vrouw van een heel klein pensioentje en als dat laatste het  geval is hebben we niks meer. Een documentje maken,  e-mailen en wat internetten en dan houdt het wel op.

Nog wat bijzonderheden:
Ik heb nu win 10, home-ed. In eerste instantie had/heb ik de Windows Preview geinstalleerd én geactiveerd. De laptop is nog geen jaar oud.
De Laptop is een  HP 15-R085 ND (Notebook)

Als er nog aanvullende vragen zijn, wil ik die uiteraard graag beantwoorden. Zo ver dat mogelijk is.



Misschien dat er iemand een idee heeft en me ook practisch verder kan/wil helpen??
In elk geval: alvast hartelijk bedankt!
totaal geen probleem met overstap van 8.1 naar windows 10 werkt zelfs zeer goed en mijn pc is 7 jaar oud. loopt snel ook grafisch met nvidia gforce  610 gt en de 620 gt. met dual boot windows 10. super al werk ik bijna altijd met Xubuntu 14.4.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/02, 12:16:09 door lachendearend »
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw