Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bash scripts in python gui  (gelezen 2375 keer)

Offline vis

  • Lid
Bash scripts in python gui
« Gepost op: 2010/08/17, 01:29:22 »
Beste,

Ik heb een aantal shell scripts gemaakt om het onderhoud van mijn systemen te vergemakkelijken. Nu wil ik voor mijn clients voor deze scripts een gui gaan maken. Ik zat zelf te denken om via python de bash scripts op te roepen. De python code wil ik dan in de een GUI gieten. Met welk programma kun je vandaag de dag thuis komen om een GUI te maken voor python?

P.S. Ik heb ook in het forum gezocht, maar zie alleen maar oude berichten. Op internet via google, zie ik zoveel mogelijkheden..... dus vroeg mij af wat vandaag de dag de software is.

Groeten,

Vis

Re: Bash scripts in python gui
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/17, 04:08:14 »
Je hebt verschillende mogelijkheden, qt is vaak gebruikt, maar gtk+ ook.
Qt heeft zelf een zeer uitgebreide functiebibliotheek waardoor je niet veel echte python commando's meer nodig hebt.
Voor Qt bestaat ook een heel gemakkelijke editor, Qt Designer (te vinden in synaptic). Deze programmeertaal die hier standaard wordt gebruikt is c++, als je met python wil werken kan je wel het design maken, en dan daarna met een gewone texteditor hiermee verder gaan.
Omdat het veel gemakkelijker is om met de ingebouwde c++ compiler te werken verkies ik persoonlijk qt met c++ boven qt met python, zeker omdat qt zelf zo'n uitgebreide functiebibliotheek heeft. Die keuze moet je echter zelf maken.
Met gtk+ heb ik zelf niet echt veel gewerkt, hiervan bestaat ook een beperkte editor.

Je kan ook tkinter gebruiken, het grote voordeel is dat deze standaard in de python installatie inzit. Het nadeel is dat deze iets beperkter is.

Vroeger wordt wel eens gezegd qt hoort bij KDE (kubuntu) en gtk+ hoort bij gnome (ubuntu), maar tegenwoordig integreert qt zeer mooi in gnome, en gtk in KDE, dus daar moet je niet echt naar kijken.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/17, 04:14:32 door Ward De Ridder »
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds


Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Bash scripts in python gui
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/17, 09:05:03 »
Hoe uitgebreid moet je programma worden en in welke omgevingen moet het programma draaien?.
Wordt het maar een programma met een paar knoppen, en in een Gnome desktop, dan zou ik voor GTK+ of tkinter gaan.

Qt (wat een hele goede uitgebreid (GUI) framework is) integreert wel erg goed in een Gnome desktop, maar om voor een programma van een paar kb, een hele zwik aan Qt library's te installeren lijkt me wel erg overkill
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal