Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pcloud  (gelezen 1711 keer)

Offline h2o

  • Lid
Pcloud
« Gepost op: 2017/08/31, 09:33:11 »
Gisteren ben ik na een korte zoektocht voor meer opslag dan de 2 GB van Dropbox op Pcloud beland. Pcloud heeft standaard 10 GB opslag (als free-user) en dat kun je tot 20 GB uitbreiden als je mensen hiervoor enthousiast kunt maken.
Nu gaat het mij niet om die 10 GB extra, maar heeft iemand anders hier ook (goede) ervaringen mee.

Tot nu toe ben ik best enthousiast over Pcloud. Even in het kort mijn eerste indruk en ervaringen:
Een paar voordelen t.o.v. Dropbox:
* Sneller
* Opslag in Zwitserland en niet in de VS
* 10 GB in vergelijking met 2 GB Dropbox
* Alles in de cloud, Dropbox heeft daarentegen een lokale opslag die gesynchroniseerd wordt.
* Goedkoper bij extra opslag
* De Pcloud client gebruikt minder geheugen dan de Dropbox client. Scheelt ongeveer 40/50 MB. Voor lichtgewicht systemen kan dat schelen.
* Bij de extra opslag kun je ook voor 500 GB gaan. Niet iedereen heeft meteen diverse terrabytes nodig en kan dit een mooie tussenoplossing zijn.

Nadelen:
* Bij synchronisatie via de Pcloud client moet je wachten tot alles over is gezet. Dat kan niet worden gestopt. Als je alles via de website doet kan dat wel. Bij Dropbox kun je bij zowel de client als de website afbreken.

Mogelijk nadeel:
* Bij Pcloud is encryptie een extra die je betalen moet. Maar als je daar niet aan tilt valt dit nadeel weg. Overigens weet ik niet hoe de standaard encryptie bij Dropbox in elkaar zit. Wat ik ervan heb gelezen is dat de encryptie bij Pcloud zeer goed moet zijn.

Pcloud heeft net als Dropbox een native Linux client en die werkt prima. Na installatie wordt er een extra pCloudDrive aangemaakt de vanuit iedere bestandsbeheerder te benaderen is. Bij Dropbox kan het ook met Thunar als je XFCE gebruikt, maar dan via ingrepen. De pCloudDrive van Pcloud werkt meteen.

Verder heeft Pcloud ook een app voor Android en Ios die ongeveer net zo werkt als de Dropbox versie.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/31, 10:06:54 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline MKe

  • Lid
Re: Pcloud
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/31, 10:09:43 »
Ik werk met stack van transIP, ook een gratis wolkendienst.

Voordelen:
- 1 TB !!!!! opslag
- synchronisatie client ala Dropbox, native voor Linux, Windows en OSX en ik denk voor Android etc ook wel.
- Opslag in Nederland, dus geen meekijkende NSA
- Webdav mount mogelijk

Nadelen:
- Soms wat traag
- Je moet je inschrijven voor een account en dan wachten tot je wordt uitgenodigd.

Offline h2o

  • Lid
Re: Pcloud
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/31, 10:12:37 »
Ik heb Stack ook bekeken (tip van een collega). Ik kon die Linux client zo snel niet vinden. Misschien een tip om meerdere clouddiensten te vergelijken die op Linux draaien.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex


Offline h2o

  • Lid
Re: Pcloud
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/31, 11:10:55 »
Ik heb een uitnodiging gestuurd en ontvangen. Intussen ben ik > 12 GB aan het uploaden via de Stack client.

Bedankt voor de tip.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline MKe

  • Lid
Re: Pcloud
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/31, 11:24:56 »
Ik gebruik eigelijk altijd de webdav mount:

sudo mount -t davfs https://<stack username>.stackstorage.com/remote.php/webdav/ <path to mountpoint> -o rw,uid=10101
Vooral handig als je niet een hele terrabyte wilt synchroniseren ;)

Offline h2o

  • Lid
Re: Pcloud
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/31, 15:02:46 »
Stack werkt prima. Alleen merk ik dat je webbased op bijvoorbeeld een pdf bestand aanklikt dat er niets mee gebeurt. Als ik op Dropbox of Pcloud op een PDF, Word-document e.d. klik komt dat wel in beeld.
Is dat ook jullie ervaring?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Pcloud
« Reactie #7 Gepost op: 2017/08/31, 15:26:20 »
* Bij Pcloud is encryptie een extra die je betalen moet.
Je kan voor software betalen maar met Ubuntu kan je ook prima gebruik maken van vrije software als ecryptfs (zie bijvoorbeeld VersleuteldePrivateMap), gpg (reservekopieën), enz. om je bestanden te versleutelen voordat je deze opslaat bij een cloudprovider.
(there is no cloud, just another one's computer)
Stack werkt prima. Alleen merk ik dat je webbased op bijvoorbeeld een pdf bestand aanklikt dat er niets mee gebeurt.
Als je het pdf bestand aanklikt kan je in de rechterkant van het scherm kiezen voor Preview om het in te zien.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline rico70

  • Lid
Re: Pcloud
« Reactie #8 Gepost op: 2017/08/31, 18:26:30 »
Ook een poosje Stack gebruikt, heeft toch een paar nadelen :

Lange bestandsnamen / lang pad geeft problemen met syncen. Oplossing van Stack / TransIP : je bestanden hernoemen.

Geen client voor Debian 9, heeft geen prio

Offline Bloom

  • Lid
Re: Pcloud
« Reactie #9 Gepost op: 2017/08/31, 19:16:41 »
Hoger heb ik een link gegeven die uitlegt hoe je dit aan de gang krijgt in Debian. De instructies werken ook voor Stretch.
Je kunt daarnaast in Debian ook de OwnCloud client gebruiken. Zoek maar eens met
apt search owncloud

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Pcloud
« Reactie #10 Gepost op: 2017/09/01, 11:08:19 »
Voor Stack kun je ook gewoon de Owncloud client gebruiken. Biedt meer features en heeft keurige Linuxintegratie!