Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met Windows7 na Crash  (gelezen 6625 keer)

Offline Cme

  • Lid
Probleem met Windows7 na Crash
« Gepost op: 2014/05/14, 15:04:44 »
Mijn probleem: Windows7 via DVD installeren lukt niet! De Home premium DVD wil niet opstarten, ook niet via de BIOS BOOT.
Waar zit de fout?

Een lege accu en het opstarten zonder voeding veroorzaakte een Crash op mijn Vaio VGN. Windows logo startte nog op maar daarna kwam een zwart scherm met aanwijspijl. Heb via F8 en F10 alle mogelijkheden die erg zijn, zoals active directory herstel uitgeprobeerd. Ook herstel-DVD via BIOS BOOT lukt niet. Op Internet zag ik een dergelijk probleem waarin naar Ubuntu werd verwezen. Na enkele pogingen lukte de installatie via USB-stick, (vermoed ik), DVD zat ook nog in device.
Ben verrast door geavanceerdheid van Ubuntu. Volgens mij heb ik geen partities meer als ik eigenschappen Computer bekijk. Graag enige aanwijzingen.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/14, 19:28:35 »
Mijn probleem: Windows7 via DVD installeren lukt niet! De Home premium DVD wil niet opstarten, ook niet via de BIOS BOOT.
Waar zit de fout?
Je weet dat dit géén Windows-forum is.....? ;)

Ben verrast door geavanceerdheid van Ubuntu. Volgens mij heb ik geen partities meer als ik eigenschappen Computer bekijk. Graag enige aanwijzingen.
Welke Ubuntu-versie heb je geïnstalleerd?

Voor een overzicht van de indeling van de harde schijf/schijven kun je het programma GParted gebruiken en in een volgend bericht een schermafdruk posten.
Of je opent een terminal-venster en typt het commando sudo fdisk -l (het laatste teken is de kleine letter L). Hierna op Enter drukken, je wachtwoord typen en nogmaals op Enter drukken. (Bij het typen van je wachtwoord verschijnen er geen tekens in de terminal, maar dat hoort zo.)
Kopieer de tekst die in de terminal verschijnt en plak hem in een volgend bericht.


Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/15, 08:18:19 »
...
Ben verrast door geavanceerdheid van Ubuntu. Volgens mij heb ik geen partities meer als ik eigenschappen Computer bekijk. Graag enige aanwijzingen.
In Linux zijn de partities anders genoemd dan bij Windows.
Linux werkt niet met puur alleen letters. Schijven worden aangeduid met sda, sdb, sdc enz.. Hierbij geeft een letter aan de hoeveelste schijf het is.
De partities worden daarachter met een cijfer aangegeven. bijv. sda1 is de eerste partitie op de eerste schijf.
Vaak hebben partities een label (benaming). In Nautilus (de file browser) wordt dan de label weergegeven.

De partitie indeling kan je zien zoals Mikkel aangeeft.

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/15, 10:14:44 »
Mijn probleem: Windows7 via DVD installeren lukt niet! De Home premium DVD wil niet opstarten, ook niet via de BIOS BOOT.
Waar zit de fout?
Je weet dat dit géén Windows-forum is.....? ;)
CME: - Tuurlijk! Maar vanwege de Win7 Crash ben ik op Ubuntu beland :) Toch wil ik graag Windows naast Ubuntu gaan draaien.


Ben verrast door geavanceerdheid van Ubuntu. Volgens mij heb ik geen partities meer als ik eigenschappen Computer bekijk. Graag enige aanwijzingen.
Welke Ubuntu-versie heb je geïnstalleerd?
Cme: -14.04 LTS


Voor een overzicht van de indeling van de harde schijf/schijven kun je het programma GParted gebruiken en in een volgend bericht een schermafdruk posten.
Of je opent een terminal-venster en typt het commando sudo fdisk -l (het laatste teken is de kleine letter L). Hierna op Enter drukken, je wachtwoord typen en nogmaals op Enter drukken. (Bij het typen van je wachtwoord verschijnen er geen tekens in de terminal, maar dat hoort zo.)
Kopieer de tekst die in de terminal verschijnt en plak hem in een volgend bericht.
-Waar vind ik GParted? (ben nog niet bekend met Ubuntu)
-Hoe open ik een terminaal venter?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/15, 10:27:38 »
@Cme welkom..... Ben ook ooit bij Ubuntu uitgekomen door problemen met Vista, werk nu volledig Windowsloos.

Als je Windows naast Ubuntu wilt gebruiken dan werkt dat het beste wanneer je eerst Windows installeert en daarna Ubuntu. Andersom kan wel maar dan moet je dingen gaan repareren die door de Windows installatie om zeep worden geholpen.

Gparted staat (volgens mij) niet standaard geïnstalleerd. Bij mij (12.04) tenminste niet. Als je bij het installeren van Ubuntu voor "hele schijf gebruiken" hebt gekozen ben je de oude windows partities kwijt. Voor nu is het handigst als je de suggestie van Mikkel volgt via het terminal commando.

De terminal vindt je door op de windows toets (super toets) te drukken of door op het ubuntu logo in de launcher linksboven te klikken en in het zoekveld "terminal" in te typen. Als je dan het commando hebt ingevoerd dan zul je daarna je wachtwoord in moeten voeren (via sudo krijg je adminstrator rechten dat moet je uit oogpunt van veiligheid altijd bevestigen met je wachtwoord). Wanneer je je wachtwoord invoert krijg je geen sterretjes oid te zien. Je typt blind :-)

Post daarna de output hier dan kunnen we met je meekijken.

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/15, 10:58:47 »
@Cme welkom.....

CME: -Dank je  :-*

Ben ook ooit bij Ubuntu uitgekomen door problemen met Vista, werk nu volledig Windowsloos.
Als je Windows naast Ubuntu wilt gebruiken dan werkt dat het beste wanneer je eerst Windows installeert en daarna Ubuntu. Andersom kan wel maar dan moet je dingen gaan repareren die door de Windows installatie om zeep worden geholpen.

CME: - Ik werk nu met Ubuntu omdat win7 is gerached. Of Win7 nog aanwezig is, weet ik niet, laat zich niet herstellen. Maar omdat ik Ubuntu nu al draai,
hoe kan ik dan Windows ernaast krijgen? Ik heb al een test geprobeerd omdat Ubuntu steeds foutmeldingen geeft deze opnieuw te installeren maar dat lukt me niet opnieuw vanuit de Boot-versie van Ubuntu.

Gparted staat (volgens mij) niet standaard geïnstalleerd. Bij mij (12.04) tenminste niet. Als je bij het installeren van Ubuntu voor "hele schijf gebruiken" hebt gekozen ben je de oude windows partities kwijt. Voor nu is het handigst als je de suggestie van Mikkel volgt via het terminal commando.

Cme: - Gparted gevonden in software centrum zal deze gaan installeren. Heb Ubuntu geïnstalleerd naast Windows of wat ervan over is. Deze mogelijkheid werd gegeven. Gparted geeft aan dat er wel 4 def/sda zijn. In de laatste zijn 2 onderverdelingen waar Linux op staat: def/sda6

De terminal vindt je door op de windows toets (super toets) te drukken of door op het ubuntu logo in de launcher linksboven te klikken en in het zoekveld "terminal" in te typen. Als je dan het commando hebt ingevoerd dan zul je daarna je wachtwoord in moeten voeren (via sudo krijg je adminstrator rechten dat moet je uit oogpunt van veiligheid altijd bevestigen met je wachtwoord). Wanneer je je wachtwoord invoert krijg je geen sterretjes oid te zien. Je typt blind :-)

CME: - Ha! Dat is dus de supertoets! Bedankt voor de aanwijzing. Maar als ik het woord 'launcher' intyp, krijg ik (zonder passwoord te hoeven gebruiken)  een nieuw venster met 'UITERLIJK' zie achtergronden en een beeldscherm.

Post daarna de output hier dan kunnen we met je meekijken.

Cme: - Heb een oude Photoshop5 maar die wil niet geinstalleerd worden. Hoe kan ik de output naar hier posten? Heetft Ubuntu een berwerk programma waar ik een Print Screen kan opslaan?
Overigens bedankt voor alle uitleg, ik hoop dat je hiermee door gaat.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/15, 11:31:00 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/15, 14:52:10 »
@Cme

Als je hebt gekozen voor installeren naast dan heeft Ubuntu je Windows partities intact gelaten (voorzover die nog intact waren dan...)

Ben ik niet helemaal duidelijk geweest: de launcher is de rij iconen in de linkerrand van je scherm. In het zoekveld zoek je naar 'terminal'

In die terminal tik je dan (zoals Mikkel aangeeft)
sudo fdisk -l(het laatste teken is de kleine letter L). Hierna op Enter drukken, je wachtwoord typen en nogmaals op Enter drukken. (Bij het typen van je wachtwoord verschijnen er geen tekens in de terminal, maar dat hoort zo.)
Kopieer de tekst die in de terminal verschijnt en plak hem in een volgend bericht. Dat kan gewoon met knippen en plakken. Heb je geen screenshot voor nodig.

P.S. Photoshop is een windows programma dat werkt niet (zondermeer) op Ubuntu zijn geloof ik wel mogelijkheden voor maar ik gebruik zelf het opensource GIMP voor fotobewerking. Voor screenshots zoek via dezelfde launcher op 'schermafdruk'.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/15, 14:53:47 door DirkJan »

Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/15, 18:15:30 »
Om wat leesvoer te geven en wat meer kennis over hoe Linux werkt.
In de wiki van het forum en de site van Pjotr staat een hoop nuttige informatie.
http://wiki.ubuntu-nl.org/
https://sites.google.com/site/computertip/

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/16, 11:24:10 »
Mijn probleem: Windows7 via DVD installeren lukt niet! De Home premium DVD wil niet opstarten, ook niet via de BIOS BOOT.
Waar zit de fout?
Je weet dat dit géén Windows-forum is.....? ;)

Ben verrast door geavanceerdheid van Ubuntu. Volgens mij heb ik geen partities meer als ik eigenschappen Computer bekijk. Graag enige aanwijzingen.
Welke Ubuntu-versie heb je geïnstalleerd?

Voor een overzicht van de indeling van de harde schijf/schijven kun je het programma GParted gebruiken en in een volgend bericht een schermafdruk posten.
Of je opent een terminal-venster en typt het commando sudo fdisk -l (het laatste teken is de kleine letter L). Hierna op Enter drukken, je wachtwoord typen en nogmaals op Enter drukken. (Bij het typen van je wachtwoord verschijnen er geen tekens in de terminal, maar dat hoort zo.)
Kopieer de tekst die in de terminal verschijnt en plak hem in een volgend bericht.

zie afbeelding
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/16, 16:39:58 »
Zo te zien:
sda1: ?? Een vreemde Windows partitie.
sda2: Dit is waarschijnlijk je Windows partitie met de W7 installatie.
sda3: Dit is waarschijnlijk je 'D:' partitie van je W7 installatie
sda5: Dit is de Ubuntu installatie.
sda6: Dit is de swap partitie. (Zeg maar uitbreiding van je ram geheugen als het nodig is.)

In nautilus (de file browser) zou in de linker balk onder het kopje "Apparaten" de Windows partities gewoon zichtbaar en leesbaar moeten zijn.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #11 Gepost op: 2014/05/16, 19:46:20 »
Mocht je Windows echt niet meer aan de praat krijgen, dan kun je via Ubuntu je persoonlijke bestanden, Bladwijzers, mail enz. die op de Windows-partities staan, kopiëren naar usb-stick of op cd/dvd branden, en daarna Windows opnieuw installeren.

Het 'probleem' dat je daarna tegenkomt is dat de Windows-installatie de bootloader van Ubuntu overschrijft en je Ubuntu niet meer kunt opstarten. Op deze site (bij punt 9.2) kun je lezen hoe je dat weer verhelpt.

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #12 Gepost op: 2014/05/17, 15:32:55 »
Mijn probleem: Windows7 via DVD installeren lukt niet! De Home premium DVD wil niet opstarten, ook niet via de BIOS BOOT.
Waar zit de fout?
Je weet dat dit géén Windows-forum is.....? ;)

Ben verrast door geavanceerdheid van Ubuntu. Volgens mij heb ik geen partities meer als ik eigenschappen Computer bekijk. Graag enige aanwijzingen.
Welke Ubuntu-versie heb je geïnstalleerd?

Voor een overzicht van de indeling van de harde schijf/schijven kun je het programma GParted gebruiken en in een volgend bericht een schermafdruk posten.
Of je opent een terminal-venster en typt het commando sudo fdisk -l (het laatste teken is de kleine letter L). Hierna op Enter drukken, je wachtwoord typen en nogmaals op Enter drukken. (Bij het typen van je wachtwoord verschijnen er geen tekens in de terminal, maar dat hoort zo.)
Kopieer de tekst die in de terminal verschijnt en plak hem in een volgend bericht.
Zo te zien:
sda1: ?? Een vreemde Windows partitie.
sda2: Dit is waarschijnlijk je Windows partitie met de W7 installatie.
sda3: Dit is waarschijnlijk je 'D:' partitie van je W7 installatie
sda5: Dit is de Ubuntu installatie.
sda6: Dit is de swap partitie. (Zeg maar uitbreiding van je ram geheugen als het nodig is.)

In nautilus (de file browser) zou in de linker balk onder het kopje "Apparaten" de Windows partities gewoon zichtbaar en leesbaar moeten zijn.
Zo te zien:
sda1: ?? Een vreemde Windows partitie.
sda2: Dit is waarschijnlijk je Windows partitie met de W7 installatie.
sda3: Dit is waarschijnlijk je 'D:' partitie van je W7 installatie
sda5: Dit is de Ubuntu installatie.
sda6: Dit is de swap partitie. (Zeg maar uitbreiding van je ram geheugen als het nodig is.)

In nautilus (de file browser) zou in de linker balk onder het kopje "Apparaten" de Windows partities gewoon zichtbaar en leesbaar moeten zijn.

Cme: - Wat kan ik doen met de volgende melding? Is  dev/sda2 te gebruiken voor een Windows installatie, dus met de vlaggen beheren formateren naar FAT 32?

Op de volgende URL onder stap 2 vond ik enkele aanwijzingen:
Stap 2: opstartvlag zetten (alleen bij computer met Windows naast Linux)
https://sites.google.com/site/computertip/opstartprobleemwindows

« Laatst bewerkt op: 2014/05/17, 15:52:09 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #13 Gepost op: 2014/05/17, 16:32:00 »
Cme, als eerste de vraag om niet telkens alle berichten hierboven in je nieuwe bericht te gaan quoten. Levert alleen maar zere vingers van het scrollen op. ;) Bovendien vallen jouw antwoorden IN die quote niet goed op.
Dus begin een antwoord aan iemand met @naamvandieiemand of quote diens bericht en delete daaruit de tekst waarop je niet reageert en zet daarna je antwoord onder die quote.

Het uitroepteken bij de partitie waarop Windows geïnstalleerd is, duidt er op dat het niet goed zit met die partitie. Maar dat had je zelf al ondervonden. ;) Het lijkt mij het allerbeste als je eerst vanuit Ubuntu je persoonlijke bestanden, mail, Bladwijzers enz., dus datgene dat je beslist niet kwijt wilt, naar usb-stick, cd/dvd of externe harde schijf kopieert. Dat scheelt spijt als haren op je hoofd wanneer er iets mis gaat bij pogingen om de Windows-partitie te herstellen.


Edit: dit kopiëren/plakken kun je ook doen m.b.v. de usb-stick(?) waarmee je Ubuntu hebt geïnstalleerd. Pc opstarten met die stick en kiezen voor 'Proberen zonder installeren', dan kun je ook bij de data-partitie.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/17, 16:34:26 door Mikkel »

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #14 Gepost op: 2014/05/18, 12:53:20 »
Het lijkt mij het allerbeste als je eerst vanuit Ubuntu je persoonlijke bestanden, mail, Bladwijzers enz., dus datgene dat je beslist niet kwijt wilt, naar usb-stick, cd/dvd of externe harde schijf kopieert. Dat scheelt spijt als haren op je hoofd wanneer er iets mis gaat bij pogingen om de Windows-partitie te herstellen.
Edit: dit kopiëren/plakken kun je ook doen m.b.v. de usb-stick(?) waarmee je Ubuntu hebt geïnstalleerd. Pc opstarten met die stick en kiezen voor 'Proberen zonder installeren', dan kun je ook bij de data-partitie.

@Mikkel> Bedankt voor de aanwijzingen betreft het plaatsen van een antwoord, zo beter? Ik zou eigenlijk mijn vraag opnieuw willen starten, het is zo'n wirwar van v&a geworden. Hoop je in de nieuwe vraagstelling terug te zien/lezen.


HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #15 Gepost op: 2014/05/18, 19:53:52 »
Met de melding in gParted ziet het er naar uit dat de Windows partitie zodanig beschadigd is dat ook Ubuntu het niet kan aankoppelen.
Misschien dat er op een Windows installatie schijf nog een programma staat dat de partitie indeling kan herstellen, maar daar heb ik geen ervaring over.
Als er dingen op staan die echt niet weg mogen zal er waarschijnlijk alsnog wel wat te redden zijn, maar het gaat aardige klap moeite kosten.

Ps:
...
@Mikkel> Bedankt voor de aanwijzingen betreft het plaatsen van een antwoord, zo beter? ...
Het wordt al beter, maar zet je eigen stukken a.u.b. onder de quote en er niet in.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #16 Gepost op: 2014/05/18, 20:01:13 »
@Mikkel> Bedankt voor de aanwijzingen betreft het plaatsen van een antwoord, zo beter? Ik zou eigenlijk mijn vraag opnieuw willen starten, het is zo'n wirwar van v&a geworden. Hoop je in de nieuwe vraagstelling terug te zien/lezen.

Nee, niet beter, want jouw tekst staat nog steeds IN de tekst die je gequoot hebt.  :D  Een quote eindigt met: [/quote] Pas daarná zet je je eigen tekst.
En het maakt helemaal niets uit hoelang dit topic wordt en hoeveel berichten erin staan, hoor. De berichten gaan nog steeds over hetzelfde probleem, dus een nieuw topic starten is niet nodig. ;)

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #17 Gepost op: 2014/05/21, 11:24:51 »
Vanadium berrichtte als volgt: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=84653.0
De informatie die je geeft, lijkt die crash te bevestigen: gparted herkent dat het om een ntfs partitie gaat, maar kan die verder niet lezen of openen. Formatteren zal het probleem natuurlijk wel oplossen, maar je Windows installatie is dan weg. Ik vrees dat, als je niet met een Windows herstelpartitie of DVD de installatie niet kunt reanimeren, dat je toch Windows 7 zal moeten herinstalleren.

Denk ook eens na over wat de crash heeft veroorzaakt. Dit kan voortvloeien uit een net op het verkeerde moment foutief uitzetten/uitvallen van de computer, maar het kan ook wijzen op een falende harde schijf/harde schijf controller.

CME antwoord: Heb geformatteerd vanuit Gparted, Windows opnieuw geïnstalleerd en dat lukte.  Alle reparaties en controles toegepast op de partitie en Win7, geen foutmeldingen. Toch na opnieuw opstarten stagneerde Win 7. Gparted gaf opnieuw een rood uitroepteken op de partitie waar Win7 staat.
Ook hoorde ik rare geluiden uit mijn computer komen: geratel.

Wat is er aan het falen? Nog even de oorzaak: Was met een lege accu opgestart en tevens zonder stroom-voeding. Computer viel uit en Windows7 was niet meer toegankelijk. Ubuntu ontdekt en die werkt wel, die staat op een andere partitie. Maar wat is er aan de hand met mijn PC?

« Laatst bewerkt op: 2014/05/21, 11:31:46 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline PKing

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #18 Gepost op: 2014/05/21, 11:47:42 »
Aangezien de harde schijf en de dvd drive de enige bewegende delen zijn (buiten je ventilatoren om) in je device zal het geratel hoogstwaarschijnlijk van je HD komen.
Daar kunnen we heel leuke dingen over zeggen, maar een HD die soms ratelt is aan het doodgaan volgens mij.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #19 Gepost op: 2014/05/21, 14:24:15 »
'K krijg als ik Ubuntu start telkens foutmeldingen. Zou dit kunnen duiden op hetzelfde probleem van de falende (andere) partitie?
@PKing
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline PKing

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #20 Gepost op: 2014/05/21, 17:32:57 »
Ik en met mij de andere posters hier kunnen alleen maar afgaan op wat jij schrijft....

Maar na het formateren van de HD steeds weer problemen en lawaai wat waarschijnlijk de HD is, is de kans groot dat je HD (bijna) dood is.
Enige andere optie is om een andere HD aan te schaffen, maar misschien zijn er hier mensen met betere plannen :-*
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #21 Gepost op: 2014/05/21, 18:05:39 »
Een ratelende harde schijf en steeds partities die corrupt raken.
Dat is vrijwel zeker een schijf die aan het overlijden is.

Het hoeft niet te maken hebben met het stroom tekort, maar het kan wel.
Als er te weinig stroom is geweest om de schijf in de parkeer stand te zetten, is er een verhoogde kans op schade zodra je de laptop verplaatst.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/21, 18:08:09 door Erik Krom »

Offline Nero

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #22 Gepost op: 2014/05/22, 11:55:10 »
Start de pc eens op met een live Ubuntu. Dan kan je in Schijfbeheer de SMART gegevens van de HD uitlezen.

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #23 Gepost op: 2014/05/23, 10:15:45 »
Start de pc eens op met een live Ubuntu. Dan kan je in Schijfbeheer de SMART gegevens van de HD uitlezen.

@Nero: Momenteel ben ik mij aan t verdiepen in Live USB sticks. Mijn bedoeling is Windows 7 to Go op een USB stick te plaatsen maar dat is knap ingewikkeld zonder Windows7 op de HD. Ik heb overigens nog niet gevonden of Windows to Go (voor Win7) vanuit Ubuntu te doen is.

-Vraag: Weet iemand of Windows to Go (Win7) vanuit Ubuntu mogelijk is?
Alles wat ik vind is Unetbootin, maar dit werkt niet.

'k zal eerst een live Ubuntu op stick zetten, en proberen de SMART gegevens naar voren te halen.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline PKing

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #24 Gepost op: 2014/05/23, 11:24:14 »
Wat je ook wilt, je zult eerst moeten kijken of je HD niet kapot is....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04