Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MP3 in en out faden  (gelezen 7268 keer)

Offline Haris

  • Lid
MP3 in en out faden
« Gepost op: 2018/03/14, 11:24:53 »
Een aantal mp3's die ik heb verzameld, hebben een nogal abrupt begin en eind.
Ik lees een aantal mogelijkheden op internet. Iemand ervaring?
Kan dit ook met een aantal mp3's tegelijk?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/14, 15:47:32 »
Hoi Haris,

Dat kan op allerlei verschillende manieren. Hoe zou je het resultaat willen hebben? In en uitfaden over een in te stellen seconden?

En mag dat dan een terminalopdracht zijn?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/14, 15:56:25 »
Mp3DirectCut (https://en.wikipedia.org/wiki/Mp3DirectCut) kan dat zonder hercodering (dus zonder enig kwaliteitsverlies). Het is een MS Windows programma, maar draait onder Wine. Nadeel: moeilijk automatiseerbaar voor een groot aantal mp3's.

Met "ffmpeg" zou je wel kunnen automatiseren, maar dan wordt het bestand gedecodeerd en opnieuw geëncodeerd. Ietsje kwaliteitsverlies, maar zeer waarschijnlijk hoor je dat niet eens, zeker als je de bitrate ruim genoeg houdt. Ook "sox" kan dit.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/14, 16:04:15 door vanadium »

Re: MP3 in en out faden
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/14, 16:29:51 »
Gewoon met audacity doen. Ideaal makkelijk proggie voor dit soort simpele (tot complexe) handelingen.

Audacity starten en mp3 inladen (of rechtermuisknop -> openen met audacity).
Onder effecten vindt je Fade-in en Fade-out.
Het stukje aan het begin selecteren (simpelweg muis slepen) wat je in wilt faden, en dan Fade-in uitvoeren.
Hetzelfde voor het out gedeelte.

Bestand -> audio exporteren, en dan bestandsvorm mp3 kiezen.

Mocht het geluid anderszins nog matig zijn dan kun je het nog bewerken.
Kies bijvoorbeeld voor Effecten -> normaliseren voor een "normaal" volume.
Knip te lange intro's of outro's weg.
Enzovoorts.

Je kunt zelfs mp4 of webm of andere soorten filmpbestandjes inladen en daarvan het geluid weg schrijven als mp3. ;)
Audacity kan zelfs de nog erg recent nieuwste soorten bestandstypes handlen.
Audacity is zo mooooiiii en veelzijdig. :D
« Laatst bewerkt op: 2018/03/14, 16:34:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: MP3 in en out faden
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/14, 17:26:28 »
Gewoon met audacity doen. Ideaal makkelijk proggie voor dit soort simpele (tot complexe) handelingen.

Audacity starten en mp3 inladen (of rechtermuisknop -> openen met audacity).
Onder effecten vindt je Fade-in en Fade-out.
Het stukje aan het begin selecteren (simpelweg muis slepen) wat je in wilt faden, en dan Fade-in uitvoeren.
Hetzelfde voor het out gedeelte.
Probleem hier is dat je niet weet hoeveel bestanden de OP wil uitfaden. Met een paar honderd of meer mp3's ben je dan wel even bezig.

Beter is het dan om de batch-optie van Audicity te gebruiken (Bestand - Opdrachtenreeks bewerken). Daar kun je een nieuwe 'Adjustable fade' aanmaken, maar welke parameters je dan precies mee moet geven zie ik zo gauw niet. Er wordt wel uitgevaagd, maar al veel te snel in plaats van de laatste vijf seconden bijvoorbeeld. Wie weet heeft een ander hier een eenvoudige oplossing voor (op internet vind ik het ook niet een-twee-drie).




Offline Haris

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/14, 18:01:11 »
Hoi Haris,
Dat kan op allerlei verschillende manieren. Hoe zou je het resultaat willen hebben? In en uitfaden over een in te stellen seconden?
En mag dat dan een terminalopdracht zijn?
groet,
Just
2 sekonden bv beide kanten, terminal opdracht prima, 20 tegelijk bv, en de tag ook gelijk goedmaken....artist - title

Offline Haris

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/14, 18:03:37 »
@partyrabbit en @Paul
Audacity ken ik en is mooi programma, bedankt voor de handleiding!

Offline Haris

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/14, 18:06:13 »
@Vanadium
Dank, is ffmpeg alleen via de terminal? Welke code? Beetje verlies hoor ik niet....tags omzetten ook mogelijk? De metadata zit bij de .mp3.

Re: MP3 in en out faden
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/15, 00:45:19 »
2 sekonden bv beide kanten, terminal opdracht prima, 20 tegelijk bv, en de tag ook gelijk goedmaken....artist - title
Beter is het dan om de batch-optie van Audicity te gebruiken (Bestand - Opdrachtenreeks bewerken).

Mooi tip Paul. Die kende ik nog niet.

Maar ik vraag me af hoeveel ervaring jullie hebben met mp3's en intro's en outro's ervan. Ik kan je vertellen dat daar heel veel verschillen in zitten. Bij sommige fout geconverteerden kan dat zelfs oplopen tot een minuut.
2 seconden van beide kanten? Ik kan genoeg nummers aangeven waar je daar amper de eerste tonen mee fade.
Dat KUN je niet standaardiseren.

Daarnaast leent niet elk lied (opbouw) zich voor gestandaardiseerde intro of outro.

Ik denk dat batchconversie een hoop rommel gaat brengen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/15, 09:37:06 »
Via de terminal zal het wellicht gemakkelijkst gaan met sox.

sox bronbestand.mp3 doelbestand.mp3 fade t 3 0 3
Dit voorbeeld zou zowel aan begin als einde van het bestand 3 seconden in en outfaden, op lineaire wijze (letter "t" na fade). 3 geeft de tijd van de fade in, in plaats van 0 kan de plaats in het bestand aangegeven worden, maar met die 0 zou sox automatisch de lengte van het bestand moeten bepalen als dat mogelijk is, en dus drie seconden voordien de fade out uitvoeren.

Automatiseren kan zoals steeds met for ... do als alle bestanden in één folder zitten, of via een find opdracht als een folderstructuur moet behandeld worden.

for f in *.mp3 ; do sox "$f" "$f".conv.mp3 fade t 3 0 3 ; done
Hierbij wordt het resultaat weggeschreven naar een nieuw bestand met "conv.mp3" toegevoegd aan de naam, in dezelfde folder.

Via find:
find <jemuziekfolder> -iname '*.mp3' -exec sox "{}" "{}".conv.mp3 fade t 3 0 3 \;

Re: MP3 in en out faden
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/15, 11:15:57 »
sox bronbestand.mp3 doelbestand.mp3 fade t 3 0 3
Dank u, dit gaat beter dan met Audacious.
Mocht iemand na bovenstaande opdracht ingetypt te hebben, de foutmelding
sox FAIL formats: no handler for file extension `mp3'krijgen (zoals ik), dan moet het pakketje libsox-fmt-mp3 nog even geïnstalleerd worden.

In Mixxx is de fade in en uit grafisch niet heel goed te zien, maar wel prima te horen.



Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/15, 11:35:37 »
Hoi allemaal,

Geweldig zeg deze acties met sox! 3 seconden is een mooie waarde. Dat doet het fade-effect in mijn video-editor als default waarde ook.

Bij dit soort acties wel altijd werken op een kopie van de originele bestanden. Ik heb altijd veel plezier gehad van ipods en dergelijke en na een tijd niks liep ik laatst tegen de mooie muziek van Miriam Makeba en nu The African Mama's aan. Dus ik ben weer aan de mp3's.

Yeah!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/15, 11:51:08 »
@ Paul, bedankt voor de tip!

In dit geval kan zelfs een korte fade het effect heel wat aangenamer maken dan een abrupte start of einde. Anderzijds laten vele spelers toe een crossfade te leggen tussen nummers. Dan heb je er ook geen last van, en moet je je bestanden niet aanpassen.

@just: mp3's laat je eigenlijk best achterwege. Het formaat is verouderd. Het open source formaat ogg is beter, en werkt op elke PC en Android telefoon. De nieuwe standaard, echter, wordt wellicht webm, een ander open bron formaat. Het wordt al een tijd door youtube gebruikt, en ondersteuning op Android is in stijgende lijn (het werkt natuurlijk al op je PC). Ik ben al vele jaren over op ogg.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #13 Gepost op: 2018/03/15, 12:07:16 »
Hoi Vanadium,

Ogg en Webm? Bedankt voor de tips. Ik ga het eens proberen. Back to Back, zoals ze dat zo mooi zeggen. Meestal heb ik het verschil niet zo door, maar als je niks probeert heb je ook niks.

Leuk!!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: MP3 in en out faden
« Reactie #14 Gepost op: 2018/03/15, 14:04:57 »
In Mixxx is de fade in en uit grafisch niet heel goed te zien, maar wel prima te horen.

Mixxx zet hem ook op auto-cue, waardoor te lange stiltes aan begin en eind overgeslagen worden. Iets wat je bij batchconversie niet zal lukken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

youpie123

  • Gast
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #15 Gepost op: 2018/03/15, 14:33:51 »
Lijkt me fantastisch dat automatisch (batch) in en outfaden. Nou wilde ik het weer eens anders en dat lukte niet  :-[

Ik heb alle OGG bestandjes gekopieerd naar een map en dan in die map dit commando uitgevoerd. De bestandsnaam moet gewoon hetzelfde blijven als het origineel.  Dan worden het wel erg rustige nummers  :D

$ for f in *.ogg ; do sox "$f" "$f" fade t 3 0 3 ; done

sox WARN fade: End time past end of audio. Padding with silence
sox WARN fade: End time past end of audio. Padding with silence

youpie123

  • Gast
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #16 Gepost op: 2018/03/15, 14:48:43 »
O ja voor Just, ken je het programma soundconverter? Perfect om alles naar ogg om te zetten

Offline Haris

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #17 Gepost op: 2018/03/15, 15:17:22 »
Ik krijg:

$ sox song.mp3  doel.mp3 fade t 3 0 3
sox WARN fade: End time past end of audio. Padding with silence

en alleen het begin is ge-fade....

Offline Haris

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #18 Gepost op: 2018/03/15, 15:18:12 »
O ja voor Just, ken je het programma soundconverter? Perfect om alles naar ogg om te zetten
Als je een mp3 naar ogg overzet zal de kwaliteit toch niet beter worden?

Offline Haris

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #19 Gepost op: 2018/03/15, 15:20:14 »
@vanadium
¨Anderzijds laten vele spelers toe een crossfade te leggen tussen nummers. Dan heb je er ook geen last van, en moet je je bestanden niet aanpassen.¨

Clementine speler doet dit prachtig...

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #20 Gepost op: 2018/03/15, 15:28:50 »
Nee, van mp3 naar ogg omzetten lijkt me niet zinvol.

Maar een CD-tje rechtstreeks naar ogg rippen weer wel. Ik ga straks eens kijken naar wat CD-tjes in de winkel, maar die wil ik dan ook via mijn mobiel kunnen beluisteren.

Ik ben totaal uit de kunst van het rippen enzo geraakt, maar dat heb ik zo weer onder de knie.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

youpie123

  • Gast
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #21 Gepost op: 2018/03/15, 15:33:48 »
Als je een mp3 naar ogg overzet zal de kwaliteit toch niet beter worden?

Nee dat klopt. Echter, ik speel mijn muziek via de computer af met HDMI naar een 7.1 versterker en die klakt vreselijk als er geschakeld wordt tussen verschillende bestandsformaten, Dus heb ik alles omgezet naar ogg om dat tegen te gaan

Offline Haris

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #22 Gepost op: 2018/03/15, 15:37:52 »
Wat apart, ik speel ze meestal af in de auto, stick vol mp3's...

Re: MP3 in en out faden
« Reactie #23 Gepost op: 2018/03/15, 15:40:48 »
Als je een mp3 naar ogg overzet zal de kwaliteit toch niet beter worden?
Klopt, daarom is de best mogelijke input van groot belang als je zelf muziek digitaliseert. Ik ben bezig m'n cd-verzameling opnieuw te digitaliseren naar het flac-formaat, tot dusver gebruikte ik altijd ogg. Als je dat afspeelt op een beetje stereo hoor je verschillen, flac is helderder lijkt het, transparanter. Zeker tov. mp3 is het kwaliteitsverschil duidelijk.

Ik zag overigens net dat de cd-ripper Sound Juicer het Ogg Opus-formaat ondersteunt, dat is kennelijk een flink gecomprimeerde Ogg Vorbus.

@vanadium: webm ben ik nog niet (bewust) tegen gekomen.

Offline Haris

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #24 Gepost op: 2018/03/15, 15:41:57 »
Nog iets, sox accepteerd alleen bestandsnaam zonder spaties...klopt dat?

sox The Beatles-Yesterday.mp3   doelbestand.mp3 fade t 3 0 3  pakt ie niet....

Dan moet ik iedere song eerst ¨klein¨ maken?