Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie op oude PC  (gelezen 4583 keer)

Offline Robertj

  • Lid
Installatie op oude PC
« Gepost op: 2009/12/09, 22:36:16 »
Ik heb een Compaq Presario uit 2001 met Windows ME staan. Dat hele ME is een verschrikkelijk systeem. Ik vraag me af of ik de harde schijf volledig kan formateren en Ubuntu erop zetten. Ik heb net versie 9.10 op CD afgehaald bij een steunpunt. De Compaq heeft een 40GB harde schijf, 1,3 MHz AMD Atlon processor, 256 MB geheugen, NVidia NV11 4xAGP 64 MB TV out Graphics Card, 12 x DVD en 12 x CD-RW.
Ik weet het niet zeker maar kan het zijn dat bij formateren ook alle drivers verwijderd worden? Voor zover ik me kan herinneren wordt de D-partitie aangemaakt tijdens het installeren vanaf installatie-CD's
« Laatst bewerkt op: 2009/12/09, 22:38:00 door Robertj »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/09, 22:46:51 »
als je eerst de cd eens test in een live sessie kan je kijken of het systeem uberhaupt draait op ubuntu [zal best maar voor de zekerheid].

tijdens de installatie kan je kiezen voor: "gebruik de hele harde schijf" ,
deze optie vernietigd alles wat erop staat dus ook de ME installatie inclusief drivers.

een eventuele extra aangemaakte partitie word ook gewist dus pas op als je die wilt bewaren,
dan moet je kiezen voor handmatige installatie en specifiek de ME partitie aanwijzen.

staat er nog wat op die pc wat je wilt bewaren is het zowiezo aan te raden om een backup te maken maar dat spreekt voor zich :)

Offline Robertj

  • Lid
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/09, 22:52:09 »
Bedankt, ik zal eerst eens kijken of hij het vanaf CD doet. Kan ik wel gewoon alle hardware (CD, DVD etc.) gebruiken of moet ik daarvoor drivers hebben. het is een aardig oud beestje.

Robert

Offline jonux

  • Lid
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/09, 22:56:19 »
Laat je verbazen..... alle onderdelen van je PC zullen gewoon werken.

PS : je hebt wel erg weinig RAM, wellicht dat hier Xubuntu een betere keuze is.

Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/09, 23:00:31 »
Er staat er tussen dat de computer 256 mb geheugen heeft, voor Ubuntu 9.10 is dat aan de krappe kant,
http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ#Ubuntu.28Gnome.29.2CKubuntu.28KDE.29enEdubuntu

of je kan nog een tweede hands reepje 256 mb geheugen erbij doen of gaan voor een blokkendoos installatie     http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuBlokkendoos


Offline Robertj

  • Lid
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/09, 23:47:20 »
Ja, ik heb al gemerkt dat het oudje in deze toestand moeite heeft met het laden van aplicaties. Het opstarten van Ubuntu gaat nog wel maar het opstarten van aplicaties gaat moeizaam, vooral Office aplicaties. Die starten helemaal niet op. Volgens mij kan ik er nog 2 x 256 MB geheugen bij in zetten. dat zou misschien al schelen.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/09, 23:50:53 »
Je zou dan dus naar 768Mb totaal gaan? Dat is zeker voldoende voor Xubuntu.
Ik kan Xubuntu 9.10 overigens van harte aanbevelen. Ziet er prima uit en werkt lekker vlot.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/09, 23:51:22 »
Op die PC heb je veel mogelijkheden, geen probleem.
Wat ik zou doen met zo weinig geheugen (sorry aan de anderen):
Eerst testen of de live CD werkt, zo ja dan:
De alternate CD downloaden van 9.10, branden en die gebruiken.
Dan een "command line" systeem installeren, dan heb je een soort "DOS"(maar dan beter).
Wanneer die is opgestart dan type je:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install lubuntu-desktop
sudo reboot

Wanneer alles is gelukt, heb je een compact snel en betrouwbaar systeem, zonder dat je moeilijk moest doen. (nou ja, een beetje dan)
Je kunt jezelf nu vertrouwd maken met Linux.........

Edit: net gelezen van eventueel geheugen uitbreiding,
op mijn oude 466MHz PC met 512MB draait zowel Ubuntu als Xubuntu zonder problemen !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Robertj

  • Lid
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/10, 00:02:23 »
Als ik dus één twee geheugenkaartjes (256 MB PC100 up SDRAM) erin prik zou hij het goed moeten doen. Ik ben al even op internet aan het zoeken geweest maar vind zo gauw even niets van hetzelfde type. Heeft iemand nog tips?

Robert

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/10, 00:48:54 »
Aan Robertj

Kijk even bij www.Mr-AT.nl  Momenteel heb ik geen geheugen meer liggen, anders had je dat kunnen krijgen.
512 MB geheugen gaat ie het al goed doen, maar 768 MB gaat ie als een speer. Ik zou zeker een Ubuntu LTS versie (8.04) erop zetten.
Gaat lukken, succes.

Vr.groet, peter

Offline Robertj

  • Lid
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/10, 02:06:42 »
Hé Peter,

Ik heb op de website gekeken maar het type geheugen dat inmijn 'oudje' zit kan ik ook daar niet vinden.

Robert

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/10, 07:55:37 »
Anders via marktplaats hier    http://www.marktplaats.nl/

gr

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/10, 12:08:08 »
Aan Robertj

Mr-at.nl  zoek op nummer 20434

Als je even belt kunnen ze het precies zeggen.

Vr.groet, peter


Toch nog een PC100 stripje gevonden, helaas maar 64 MB. En een stripje PC133 van 128 MB.
Die "up" is een twijfelachtige toevoeging. Voor 99 % doet PC100 het altijd. Meestal doet iets sneller geheugen, dus die PC133, het ook wel, maar dat moet je proberen. Dit is wel een stripje met dezelfde fysieke kenmerken.(2 uitsparingen)
« Laatst bewerkt op: 2009/12/10, 13:48:29 door Petervdw »

Offline Robertj

  • Lid
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/10, 16:27:40 »
Ik ben het internet nog aan het zoeken geweest. Ik heb zelf een kaart met aan één kant 8 chips en ik zie op het internet kaarten met 16 chips, aan beide kanten 8. Op de stikker die op de computer geplakt is staat PC 100 maar op één van de stikkers op de kaart staat ook 133 MHz. Ik ben niet zo thuis in al die verschillen. Moet het persé een exacte uiterlijk zijn zoals de huidige geheugenkaart is?

Ik heb ook nog even naar tweedehands computers gekeken. Er zijn computers die nog wat betere specificaties hebben dan mijn Compaq Presario. Het lijkt erop dat de aanschaf van extra geheugen meer kost dan wat mijn Compaq nog zou opleveren. Maar als hij sneller zou werken op 3 x 256 MB dan 2 x 256 MB zou ik toch blijven zoeken om het geheugen zo optimaal mogelijk te kunnen gebruiken.

Op marktplaats heb ik niet echt wat kunnen vinden. Ik heb ook nog op andere websites gekeken. Daar heb ik wel en paar kaarten gezien van rond de 10, 12 euro. Maar ik zou graag eerst willen horen hoe het zit met de verschillende typen kaarten.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/10, 17:23:23 »
Single of double side geheugen kun je niet zien aan de buitenkant.
Je zou de vraag op http://gathering.tweakers.net kunnen vragen. Of beter eerst goed zoeken op het forum.
Elke gedeelte van het forum is ook uitleg over de pc, de eerste paar regels.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/11, 00:38:00 »
Aan Robertj

Nou, dat is een hele goede gedachte. Beter iets nieuws voor wat meer als voor veel geld een geheugen uitbreiding. Het blijft toch een oud bakkie van 1,3 GHz, met alle beperkingen. Heb je dit opgeknapt, loop je ergens anders weer op vast. Voor video en DVD is het op de grens. Ik raad mensen aan om onder de 1,6 GHz niet met DVD (branden) te beginnen. Geheugen uitbreiden is leuk als je het geheugen ergens hebt liggen of krijgt, maar als je het moet kopen valt het wel tegen.

Bij Mr-at staan HPcomputertjes, bijv. een HP510 T voor 89,- iri, 2,8 GHz, 1024 MB geheugen. Komt nog wel wat bij voor een brander en/of DVD-Rom drive, maar dan heb je al een heel acceptabel ding, en let wel, fabriekswerk. Software zit er niet bij, maar als je er Ubuntu opzet, is dat geen probleem.

Ik heb al verscheidene van die HP510 en HP530 's voorbij zien gaan, en nog nooit ellende van gehad.
Sommige leken wel zo uit het magazijn te komen, zo netjes.

Ik heb geen aandelen in Mr-at hoor, vroeger ook weinig geld te besteden; het gaat nu beter.


Vr.Groet, peter


« Laatst bewerkt op: 2009/12/11, 09:51:32 door Petervdw »

Offline Robertj

  • Lid
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/11, 13:15:25 »
Ik doe met DVD's en branden niet zoveel. Ik ben met de computer voor 99% alleen maar softwarematig bezig, internet en programma's. Op zich is mijn computeractiviteit niet zo heel hoog. Wat ik met mijn bericht eigelijk bedoelde is dat als ik het geheugen kan vinden, voor een niet al te hoge prijs, ik het dan toch zou aanschaffen en mijn oude computer daarmee bruikbaar maken. Nu staat er Windows ME op, een verschrikkelijk systeem. Mijn vraag is alleen of verschillende types geheugenkaarten naast elkaar kunnen werken. Ik heb zelf een geheugenkaart met 8 chips maar op het internet zie ik ze ook met 16 chips. Zo zie je verschillende geheugenkaarten van dezelfde prestaties. Kun je die naast elkaar gebruiken?

Robert

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/11, 13:51:47 »
Aan Robertj

Tja, met al die geheugenstrips is het moeilijk. Voor PC100 kun je wel boffen met PC133, als de strips dezelfde fysieke eigenschappen hebben. Met name de uitsparingen. Verder komen voor: strips met de chips aan de achterkant, dus dan moet ie een halve slag draaien wil ie passen, strips met 8 of 16 chips aan weerszijden, enz.

De enige manier is eigenlijk proberen. Werkt het, ok, houwen zo. Stukmaken doe je er eigenlijk niks aan. Bij heel veel moderne geheugenstrips verkopen ze de strips per stel. Dat is niet voor niets. Een stel is na elkaar van de band gekomen en kan wel tot 30% sneller werken als dat je zomaar twee losse stripjes koopt, of er naderhand één bijplaatst. Maar dat zijn de 1 en 2 GB strips.

Als je het wilt proberen kan ik je dat 128 MB PC133 stripje wel toesturen. Je mag het zo hebben, maar graag de verzendkosten terug. Voor een envelopje weet ik het niet zo uit m'n hoofd. Redelijk toch? Stuur dan per PB een Email adres.

Als ie het naast die andere 256 MB doet, is het al een hele verbetering. Zelfs met XP is dat frappant om te zien.
Hoeveel slots zitten er op het moederbord, 2 of 3? Misschien dat ik nog zo'n stripje kan versieren.

Vr.groet, peter
« Laatst bewerkt op: 2009/12/11, 13:54:06 door Petervdw »

Offline Robertj

  • Lid
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/11, 14:08:40 »
Hé Peter,

Die oude computer heeft drie geheugenslots. Daarvan is er één in gebruik. Ik heb een tijd geleden al begrepen dat er dan maximaal 768 MB geheugen ik kan. Maar als hij het op 512 MB ook al goed doet is dat natuurlijk ook mooi. Iemand hier schreef dat hij met 768 als een speer zou gaan maar als hij goed werkt is dat het belangrijkste. Als het maar 168 pins is.

Groeten, Robert
« Laatst bewerkt op: 2009/12/11, 14:10:11 door Robertj »

Offline Robertj

  • Lid
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/11, 17:23:17 »
Ik heb Ubuntu al bekeken. Ik had wat nieuwe CD RW's gekocht omdat ik ook wel benieuwd was naar Kubuntu. Het leek me het beste om dat op een nieuwe CD te zetten. De eerst opstart liep niet goed vanaf CD maar daarna startte hij wel op. Ook Kubuntu ziet er erg goed uit. Zou Kubuntu ook goed kunnen draaien op mijn oude PC als ik het geheugen uitbreid? Zijn de specificaties van die computer genoeg om Kubuntu ook op te laten draaien?

Ik lees zo hier en daar dat je verschillende versies naast elkaar kunt installeren als ik het goed begrijp. Maar hoe doe je dat dan? Gewoon CD erin en dan installeren en vervolgens de andere CD erin en ook installeren?

Robert

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/13, 15:49:29 »
op zo'n oudje zou ik geen Kubuntu installeren, want KDE bedient zich tegenwoordig van zoveel oogsnoep dat het wat veel wordt, denk ik. Althans, naar mijn weten is Gnome (waar Ubuntu mee werkt) makkelijker kaal te houden indien nodig. Kubuntu kun je beter op die Phenom X4 pc (die HP) van je proberen. Houd er wel rekening mee dat Kubuntu iets moeilijker (minder intuiïtief) is dan Ubuntu, ondanks het feit dat er meer visuele overeenkomsten zijn met de interface van Windows.


Offline Robertj

  • Lid
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #22 Gepost op: 2009/12/13, 21:29:02 »
Bedankt weer voor de informatie. Ik ga dan eerst eens kijken wat ik met mijn computergeheugen kan doen en of Ubuntu daar goed op draait. Mocht dat traag zijn of vind ik geen uitbreiding (genoeg) voor het geheugen dan kan ik altijd nog Xubuntu Blokkendoosinstallatie bekijken.

Robert

Re: Installatie op oude PC
« Reactie #23 Gepost op: 2009/12/13, 21:57:05 »
Als je er 512Mb in krijgt doet Ubuntu 8.04 het wel. Meer geheugen is natuurlijk altijd beter. O0
Ik heb nog wel een 128 MB/100 ram reepje over eventueel. En een 64 Mb reepje ook.

Offline Robertj

  • Lid
Re: Installatie op oude PC
« Reactie #24 Gepost op: 2009/12/13, 22:54:19 »
Lucky Luke,

Dat is prachtig. Ik stuur je een pb.

Robert
« Laatst bewerkt op: 2009/12/13, 22:58:53 door Robertj »