Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "openen met" wijzigen  (gelezen 2521 keer)

Offline ajjp

  • Lid
"openen met" wijzigen
« Gepost op: 2015/04/10, 16:33:23 »
Als ik ik een link van een PDF aanklik (in Firefox onder Xubuntu), dan verschijnt normalerwijs een hulpschermpje waarop gemeld wordt: "U hebt gekozen om het volgende bestand te openen: xxxxx.pdf. Wat moet Firefox met dit bestand doen?"
En de eerste suggestie is "Openen met  Documentweergave (standaard)".

Af en toe gaat dit fout en komt de suggestie "Openen met LibreOffice Writer (standaard)".
Nu kan ik i.p.v.  LibreOffice Writer (standaard) ook aanklikken "Ander ...". Als ik dat doe opent zich een nieuw hulpscherm "Hulptoepassing kiezen".
Via de terminal kan ik vinden dat Evince zich bevindt op: /usr/share/glib-2.0/schemas/org.gnome.Evince.gschema.xml. Als ik op die manier voor Evince kies, wordt de PDF niet geopend op het scherm, maar wel gedownload en komt terecht in /tmp. Vandaar uit kan ik hem openen op het scherm.
Dat is niet onoverkomelijk, maar niet wat je wilt.
Heeft iemand misschien een oplossing hiervoor? En waarom gaat dit slechts bij een enkele PDF fout?

Re: "openen met" wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/10, 18:03:46 »
Behalve met Chrome, dien je altijd een pdf/doc te downloaden, voordat je hem opent.

Re: "openen met" wijzigen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/10, 20:11:03 »
Behalve met Chrome, dien je altijd een pdf/doc te downloaden, voordat je hem opent.
Het is dat op mijn 32bits versie van Ubuntu, acrobat reader for linux heb, dat de PDF rechtstreek in Firefox worden getoond.
Zie ook: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88270.msg947653#msg947653
Dat deze eerst gedownload wordt, geloof ik best. Waar ??? In de cache folder misschien.
Kan nog altijd via de 'Download knop' deze ergens bewaren.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline ajjp

  • Lid
Re: "openen met" wijzigen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/10, 20:31:59 »
@ Oerheks,
Wat je beweert is niet waar; zeker 95 % van de PDF's worden bij mij direct in Firefox geopend met Documentweergave (standaard).
@Femke,
Was het maar zo simpel. Zoals jij zegt staat het bij mij ook, inclusief alle volgende ook zo openen. Ook in Firefox staat onder voorkeuren dat PDF geopend moet worden met Documentweergave.
@ Maurice2,
Ja dat plaatje krijg ik ook. Bij mij staat er dan Documentweergave (standaard) i.p.v. Adobe Reader 9 (default), en nogmaals, in 95 % van de PDF's gaat het goed.

Ik heb hier een koppeling die het bij mij niet goed doet: www.falco.nl/bestanden/content/5212_67_falcoperfo-straatmeubilair.pdf
Bij mij wordt LibreOffice Writer (standaard) voorgesteld om te openen. Misschien wil iemand die ook eens proberen?

Re: "openen met" wijzigen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/10, 21:13:03 »
......

Ik heb hier een koppeling die het bij mij niet goed doet: www.falco.nl/bestanden/content/5212_67_falcoperfo-straatmeubilair.pdf
Bij mij wordt LibreOffice Writer (standaard) voorgesteld om te openen. Misschien wil iemand die ook eens proberen?
Ajjp,

Ik vermoed eerder dat er iets mis is met die bewuste PDF en/of de website.
Hier wil die ook niet tonen in Firefox. Hier wilt Firefox openen met 'Gedit' of bewaren.
Waarom 'Gedit', geen idee. Het aanvink mogelijkheid "Do this automatically for the files like this from now on" is uit-ge-grijst.


MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline ajjp

  • Lid
Re: "openen met" wijzigen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/10, 21:32:39 »
Bedankt MauRice2.
Ik hoef me dus geen zorgen te maken over mijn systeem. Bij ons beiden wordt een tekstverwerker voorgesteld, en ook bij ons beiden is de mogelijkheid om aan te geven dit vanaf nu ook te doen voor soortgelijke documenten grijs gemaakt (disabled).
Ik wacht nog even, maar zal het item dan op opgelost zetten.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: "openen met" wijzigen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/10, 21:41:22 »
In thunar wijzen naar een PDF file, dan kiezen voor eigenschappen (rechter muis toets) en openen met.
Met een vinkje kan je dit permanent maken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: "openen met" wijzigen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/10, 21:42:41 »
Ik bevestig je probleem: ook bij mij geeft firefox enkel de optie om te bewaren bij het klikken op die link.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: "openen met" wijzigen
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/10, 22:17:21 »
Hier kan ik het gewoon met document weergave openen vanuit Firefox, zonder problemen .....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RikRik

  • Lid
Re: "openen met" wijzigen
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/10, 22:27:57 »
Ik bevestig je probleem: ook bij mij geeft firefox enkel de optie om te bewaren bij het klikken op die link.
Ook met deze pdf?
http://media.leidenuniv.nl/legacy/eigenschappen.pdf

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: "openen met" wijzigen
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/10, 22:49:28 »
Ook met deze pdf?
http://media.leidenuniv.nl/legacy/eigenschappen.pdf
Gewoon direct vanuit Firefox > documentweergave
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RikRik

  • Lid
Re: "openen met" wijzigen
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/10, 23:17:15 »
Ook met deze pdf?
http://media.leidenuniv.nl/legacy/eigenschappen.pdf
Gewoon direct vanuit Firefox > documentweergave
Bij mij in Chrome en Firefox in de webbrowser, de pdf  van ajjp moet eerst gedownload worden.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: "openen met" wijzigen
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/10, 23:56:47 »
Twee opmerkingen:
1)  Het gedrag van de browser bij aanklikken van een bestand ( Openen in browser of  Opslaan als .. )  wordt bepaald door de instellingen op de webserver (het mime-type). Daar heb je als bezoeker van de website geen controle over.

2)  Als het bestand op een verkeerde wijze wordt geopend in de browser moet in de opties van de browser het mime-type worden aangepast. Ga naar het menu > Opties > Toepassingen.  Zie plaatje hieronder

Offline ajjp

  • Lid
Re: "openen met" wijzigen
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/11, 10:08:02 »
Niet te geloven; elke PC reageert anders!
Zo opent de link door RikRik gegeven bij mij wel direct vanuit Firefox.

@ Ron en EZ-man: bij mij staan de instellingen in Thunar en Firefox zoals door jullie aangegeven. Enig verschil met EZ-man is dat ik geen Adobe heb, maar alles laat doen met het standaard geïnstalleerde Documentweergave (Evince).

Resteert nog de vraag: waarom opent bij Ron de link www.falco.nl/bestanden/content/5212_67_falcoperfo-straatmeubilair.pdf wel direct in Firefox, en bij mij en anderen niet?
Niet heel belangrijk, want het is een uitzondering dat een PDF niet goed geopend wordt.

Offline RikRik

  • Lid
Re: "openen met" wijzigen
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/11, 10:39:08 »
Eén ding is zeker, hetzelfde gedrag bij mij met de pdf's in windows 8.1  ;)

Re: "openen met" wijzigen
« Reactie #15 Gepost op: 2015/04/11, 19:52:45 »
Een duidelijk geval van "Uitzonderingen die de regel bevestigt".

Ik heb verschillende distro's op verschillende HD.
Een daarvan, waar ik nu achter zit, is openSuSE 13.2
De eerste link (www.falco.nl/bestanden/content/5212_67_falcoperfo-straatmeubilair.pdf) wordt dus niet geopend in Firefox.
Wel is de aangeboden progje op het mee te openen correct "Okular".
Maar het aanvink mogelijkheid "Do this automatically for the files like this from now on" is hier ook uit-ge-grijst.

De tweede link (http://media.leidenuniv.nl/legacy/eigenschappen.pdf) wordt wel prima weergeven, ook met Ubuntu 14.04.2
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556