Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: spotify  (gelezen 5372 keer)

Offline johande

  • Lid
spotify
« Gepost op: 2011/12/16, 07:58:29 »
Beste,

ik probeer op een pc met 10.04 de gratische variant van spotify werkend te krijgen.

Ik probeerde reds dit:

deb http://repository.spotify.com stable non-free
sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys 4E9CFF4E
sudo apt-get update
sudo apt-get install spotify-client-qt

Ik kreeg hierbij installatiefouten. Ik denk dat ik dus met de Wine versie zal moeten werken. Kan ik dat instellen dat Spotify automatisch met Wine opstart (op 1 icoontje klikken)? Het is voor de PC van m'n ouders die niet zo ervaren computergebruikers zijn...

Re: spotify
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/16, 08:24:58 »
Spotify starten via wine zal idd gewoon een kwestie van het icoontje klikken zijn (als er niet mis is). Het is wel vreemd dat je de linux versie niet aan de praat krijg. Ik draai 'em op m'n werk met ubuntu 10.10 zonder problemen.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: spotify
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/16, 08:34:25 »
Dit werkt idd niet, wat deb http://repository.spotify.com stable non-free moet je niet zomaar invoeren. Wat je wilt doen is:

Dash-->zoek op Softwarebronnen-->Klik op Softwarebronnen

Tabblad 'Overige Software'-->Toevoegen.

in deze regel het volgende invoeren: deb http://repository.spotify.com stable non-free Kopieer en plak, dat voorkomt nare fouten. Wachtwoord invoeren, dan in de terminal sudo apt-get update dan sudo apt-get install spotify-client-qt

Re: spotify
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/16, 10:08:39 »
ik krijg als ik de deb regel toevoeg en update de foutcode malformed entry... Weet iemand wat ik daaraan kan doen?


bij voorbaat dank, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: spotify
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/16, 10:13:21 »
Ja, dit had ik ook. je moet het vinkje voor 'repository.spotify.com stable non-free (broncode)' weghalen. Updaten en hij doet het als het goed is :)

Re: spotify
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/16, 15:58:38 »
Bedankt! dat heeft gewerkt...
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

Re: spotify
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/16, 16:51:09 »
Of je download de deb gewoon hier en installeer je met Ubuntu Software Centrum of gDebi.

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/spotify-on-linux-works-for-free-accounts-offers-15-million-tracks/
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: spotify
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/22, 16:27:49 »
Ik haal de spotify preview versie gewoon bij spotify zelf.
Even naar beneden scrollen de juiste deb regels.

http://www.spotify.com/nl/download/previews/

Re: spotify
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/22, 20:13:15 »
Als je de repo gebruikt krijg je de nieuwste versie en dat is op dit moment deze :)


Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: spotify
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/23, 09:04:07 »
Ik heb die van vistaus ook. Kijk wel even of het blijft updaten, de digitale sleutel is een keer gewijzigd.

Re: spotify
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/23, 11:54:22 »
Nuja, het blijft aanstaan op de achtergrond. Ik weet niet hoe dat in Mint zit maar in Ubuntu komt er dan rechtsbovenin naast het envelopje een icoontje van Spotify terecht. Als je daar op klikt kun je Afsluiten kiezen waarna Spotify zichzelf afsluit.

Re: spotify
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/23, 20:22:22 »
Het programma sluit hier niet. Mint werkt hetzelfde als Ubuntu, dat weet jij ook wel. ;)

Ja maar ik doelde op de interface. Cinnamon werkt anders dan Unity hè ;)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: spotify
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/23, 20:52:52 »
Ik heb zo het idee dat ik het niet veel zal gebruiken, maar dat komt omdat ik eigenlijk niet niet weet wat ik er mee moet. Het is dat ik het gratis krijg bji mjn KPN glasvezel abo.

Je kan er zo'n 16 miljoen muziek nummers mee luisteren en je kan het (als je een smartphone hebt) ook mobiel gebruiken. Ideaal in mijn geval, want ik heb een htpc in de woonkamer, gekoppeld aan mijn muziek installatie.

Overigens nog een tip, je kan in de spotify instellingen high quality streaming aanvinken. Dat is de geluidskwaliteit nog iets beter. Als je spotify premium hebt tenminste, maar volgens mij is dat de variant die kpn erbij doet.

Re: spotify
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/23, 20:59:41 »
Je kunt er ook je lokale muziekverzameling mee afspelen en die streamen naar je mobiel en tablet. Maarja, ik gebruik Spotify niet echt veel maar het is handig dat het kan.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: spotify
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/24, 07:19:12 »
Als je een Squeezebox hebt kun je het ook gebruiken. (Alleen met Premium!!)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: spotify
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/24, 12:54:08 »
Als je een Squeezebox hebt kun je het ook gebruiken. (Alleen met Premium!!)
Geen idee wat dat is!

Even opgezocht en wat een geinig ding is dat. Handig lijkt me.
Ik wil mijn werkkamer op de schop gooien en mijn misschien wel mijn oude stereotoren eruit donderen. Zoek wel iets anders maar mijn cd-wisselaar moet er wel op kunnen. Die doe ik niet weg. Maar dat kan natuurlijk niet op dat dingetje. Ik ben er ook nog niet uit hoe ik het wil, in grote lijnen wel. Maar ik wil ook nog wel cd's kunnen draaien.

Uiteindelijk heb je gewoon een goede versterker en speakers nodig. En dan liefst een versterker met voldoende (evt. digitale) ingangen en dan kan je alles aansluiten, ook je huidige cd-wisselaar. Maar als je nu al een goede stereotoren hebt staan hoeft dat natuurlijk niet weg. Enige wat je in dat geval zou kunnen overwegen is een goede DAC (digitaal analoog converter) om digitaal geluid vanuit je pc goed om te zetten naar analoog (=je stereotoren en speakers). De gemiddelde onboard geluidskaart van een pc is hierin namelijk meestal niet geweldig. Je kan dan een betere geluidskaart in je pc zetten, maar wat ook een goede mogelijkheid is is een usb geluidskaart. Linux ondersteunt de usb audio 2.0 standaard sinds kernel 2.6.x dus met een recente Ubuntu zit je goed wat dat betreft.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: spotify
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/24, 14:45:32 »
Ach ja, ik vind het wel interessante materie, vandaar de suggesties  :)

Maar als je nog een mooi compact setje zoekt met goede geluidskwaliteit en toch compact dan heeft Whathifi mooie suggesties. Ik vind zelf die Marantz erg interessant! Maar dan moet je echter nog wel steeds zorgen voor goede geluids uitvoer vanuit je pc, of dat moet je digitaal doen (wat tegenwoordig vaak mogelijk is op moderne moederborden).
http://www.whathifi.com/best-buys/micro-and-style-systems

Verder heb je als alternatief voor de squeezbox ook het sonos systeem, ook erg mooi spul  ;)
http://www.sonos.com/

De keuze is reuze zeg maar... 8-)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: spotify
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/24, 17:42:34 »
Ik heb de Squeezebox Duet (helaas heeft Logitech die eruit gegooid) die op mijn versterker staat en MAN! wat een geluid! Heerlijk, puur genieten! :D

Offline wowo

  • Lid
Re: spotify
« Reactie #18 Gepost op: 2012/09/24, 23:12:17 »
Logitech is onlangs helaas gestopt met de normale Squeezebox lijn. Als bezitter van 2x Squeezebox Touch, 1x Squeezebox Classic en 2 Squeezebox radio's, vind ik dat natuurlijk erg jammer maar ik kan gewoon mee vooruit.
Ze gaan evenwel verder met de "Squeezebox radio UE" en waarschijnlijk nog andere producten maar deze zullen veel minder uitgebreid zijn. Het is de bedoeling dat de UE lijn een massaproduct wordt terwijl de oude lijn meer een niche product is.
Technisch is de Squeezebox (Touch) beter dan Sonos maar dat werd onvoldoende zichtbaar gemaakt door Logitech. Zelf gebruik ik bv ook wel eens 2 radio's draadloos in mijn tuin waarbij de ene radio het linker kanaal is en de andere radio het rechter kanaal. Maar dat deze mogelijkheid bestaat, moest ik zelf achter komen.
De mogelijkheden zijn "eindeloos". De Logitech Media Server kan alle tags aan en er zijn vele plugins zodat je bv ook je menu zelf kan aanpassen. Ook leuk zijn Trackstat en MusicIP.
En wanneer je de DAC nog onvoldoende zou vinden, kan je hem ook digitaal aansluiten op een nog meer geavanceerde DAC (losstaand of ingebouwd in je versterker). Je gebruikt dan alleen nog maar de interface van de server om de je muziek te benaderen.
Als afstandsbediening is een mobiele telefoon of tablet pc met een desbetreffende app, verreweg superieur aan de afstandsbediening van de duet.
Je kan hem voor je lokale opgeslagen muziek gebruiken maar ook zoals reeds vermeld met een programma als Spotify (premium) en als internet radio etc. etc.
Als je eenmaal je eigen cd's heb geript en direct benaderbaar hebt gemaakt dan zal je zien dat je je cd's nooit meer zal afspelen .......
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: spotify
« Reactie #19 Gepost op: 2012/09/25, 07:36:54 »
Je kunt ook als je meerdere versterkers hebt en twee receivers ze laten synchroniseren: Ze spelen precies dezelfde muziek zonder enige vertraging!

Offline wowo

  • Lid
Re: spotify
« Reactie #20 Gepost op: 2012/09/25, 09:39:05 »
Je kunt ook als je meerdere versterkers hebt en twee receivers ze laten synchroniseren: Ze spelen precies dezelfde muziek zonder enige vertraging!
De truck van stereo met 2 squeezebox radio's maakt ook gebruik van deze zeer fijne synchronisatie mogelijkheid.
Squeezebox liep met dit soort technieken ver voorop.
Airport express van Apple (Airply) is nu ook erg populair maar daarmee kan je niet synchroniseren en heb je ook geen gapeless playback. Verder zal je gebruik moeten maken van Itunes (wat niet iedereen fijn vindt werken) en Apple producten die nogal aan de prijzige kant zijn.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: spotify
« Reactie #21 Gepost op: 2012/09/25, 10:06:09 »
En wanneer je de DAC nog onvoldoende zou vinden, kan je hem ook digitaal aansluiten op een nog meer geavanceerde DAC (losstaand of ingebouwd in je versterker). Je gebruikt dan alleen nog maar de interface van de server om de je muziek te
Zoiets heb ik wel eens gedaan: http://markbaaijens.nl/html/muziek/squeezebox_test.html

De Squeezebox is hier getest met high-end speakers (Synthese 1) en dito versterkers (Sphinx mono-blokken) met verschillende DAC's. Je hoort de verschillen feilloos, ook tussen FLAC en gecomprimeerde formaten als MP3.

Offline wowo

  • Lid
Re: spotify
« Reactie #22 Gepost op: 2012/09/25, 11:26:33 »
En wanneer je de DAC nog onvoldoende zou vinden, kan je hem ook digitaal aansluiten op een nog meer geavanceerde DAC (losstaand of ingebouwd in je versterker). Je gebruikt dan alleen nog maar de interface van de server om de je muziek te
Zoiets heb ik wel eens gedaan: http://markbaaijens.nl/html/muziek/squeezebox_test.html

De Squeezebox is hier getest met high-end speakers (Synthese 1) en dito versterkers (Sphinx mono-blokken) met verschillende DAC's. Je hoort de verschillen feilloos, ook tussen FLAC en gecomprimeerde formaten als MP3.
@markba
Leuk dat je al zo lang bekend bent met het Squeezebox fenomeen.
In de tussentijd zijn er zoals je wel zult weten de nodige verbeteringen opgetreden. Je hebt de eerste versie getest en nu zijn er als producten voor een versterker de Squeezebox Touch en de Duet totdat deze uitverkocht zijn.  De Touch heeft daarvan weer een betere DAC (+bijbehorende electronica) dan de Duet. Maar of je dit verschil kan horen moet je eigenlijk alleen zelf bepalen.
Ook ik heb wel eens zgn ABX-tetsen gedaan om te kunnen bepalen of ik verschillen kon horen tussen flac en mp3 320. Zelf kon ik geen onderscheid maken ....
Ik vond mijn (oude) cd-speler duidelijk minder goed klinken dan de Touch.
Natuurlijk kan het altijd nog beter (Squeezebox transporter die ongeveer €2000,- kostte en al langer uit de handel is of een andere betere externe DAC) maar of dit voor iemand zin heeft kan je alleen bepalen door zelf te gaan luisteren.
Naar mijn mening heeft de cd-speler zijn langste tijd wel gehad. Muziek wordt namelijk in studio's digitaal 24 bits opgenomen terwijl een ouderwetse cd 16 bits is. Er zijn pogingen gedaan om een betere opvolger van de cd te creëren maar dat is niet erg aangeslagen.
Je kunt tegenwoordig ook digitale bestanden downloaden (kopen) in een kwaliteit die hetzelfde is als de studio "mastertape".
Als je alles digitaal afhandelt is dat veel comfortabeler en je kan ook allerlei koppelingen en verbanden maken via je interface. Streamen is de maat geworden.

[edit] Sorry Wanda  femke98 voor deze uiteenzetting. Ik zal kijken of ik binnenkort nog jou vraag kan beantwoorden. [/edit]

« Laatst bewerkt op: 2012/09/25, 11:53:19 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: spotify
« Reactie #23 Gepost op: 2012/09/25, 11:53:42 »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: spotify
« Reactie #24 Gepost op: 2012/10/04, 14:27:33 »
@femke98
Hier wat uitleg over de Squeezeboxen:
Wat betreft de Squeezeboxen, je kunt ze beschouwen als een externe geluidskaart met daarbij een handige interface.

Je hebt nu nog de keuze uit de volgende Squeezeboxen:
1) Squeezebox Touch:
Heeft een touch kleurenscherm. Het touch scherm gebruik ik echter weinig omdat de touch bedraad aangesloten is op zowel stroom, versterker en netwerkkabel. Ik gebruik als afstandsbediening mijn mobiele telefoon (Wifi). Maar je kan ook prima de bijgeleverde Infrarood afstandsbediening gebruiken. De IR-afstandsbediening heeft echer geen scherm dus je moet dan dus wel zicht hebben op het Touch scherm.
De Touch heeft een prima DAC maar ook digitale aansluitingen.
2) Squeezebox Duet. Deze bestaat uit 2 gedeeltes. Het kastje waarop de versterker aangesloten moet worden. Deze kan uit het zicht staan. En de wifi-afstandsbediening met klein kleurenscherm.
De DAC van de duet is wat minder dan die van de Touch.
3) Squeezebox Radio. Deze is echter geen stereo, dus die valt voor jou af.

Voor het gebruik van Squeezeboxen moet er een programma = muziekserver = Logitech Media Server (LMS) op een computer (laptop/server/krachtige nas) geinstalleerd zijn.
Zelf gebruik ik daarvoor een krachtige NAS-server die 24 uur per dag aanstaat.
Ik heb gezien dat je met een mini computer bezig bent en die zou daar prima voor kunnen dienen. Let daarbij wel op dat als de computer in dezelfde ruimte staat als je muziek luistert, deze wel stil moet zijn.

Naast de LMS heb je natuurlijk ook je muziek nodig die digitaal in een of ander formaat (mp3/flac) op je computer opgeslagen moet zijn. LMS kan je ook onder Linux installeren.
Dit hoeft niet dezelfde computer te zijn, maar dat is meestal wel het geval.

De muziek die je digitaal opgeslagen hebt moet wel eenduidig getagged zijn want anders kan de LMS er natuurlijk geen goede muziekbibliotheek van maken. Voor het taggen en evt corrigeren zijn onder Linux prima tag-editors te vinden (bv PuddleTag).

NB
1)Als je nog cd's wilt kunnen afspelen dan kan je daarvoor evt. je mini computer voor gebruiken. Die moet dan weer wel ook op je versterker of versterkte boxen aangesloten worden. Als je ervoor hebt gezorgd dat alle cd's opgeslagen zijn op je computer, zal je ze echter nog zelden op die manier gebruiken.
2) De Squeezeboxen hebben ook allemaal internet radio en kunnen ook allerlei diensten draaien zoals Spotify etc. etc.

De benodigheden samenvattend:
- Een computer waarop het programma LMS draait.

- Een computer (meestal dezelfde als hierboven) waarop je de correct getagde muziek digitaal opgeslagen is.

- Een Squeezebox die je bedraad of draadloos contact kunt laten maken met de comptuter waar om de LMS draait.

- Een versterker met boxen. De Squeezebox wordt dan bedraad aangesloten op die versterker.
In de plaats van een versterker met boxen kan je ook goede boxen kopen met een ingebouwde versterker. Hiervoor zou je evt. computerboxen kunnen gebruiken van een klasse die jij goed vind klinken.

- Squeeze Commander app voor een android telefoon/tablet of iPeng app voor iPhone/iPad.
Deze apps's zijn niet noodzakelijk maar zijn voor het bedienen van je Squeezebox wel heel erg handig. Nb als laatste mogelijkheid om de boel te bedienen, kan de web-interface van de LMS gebruikt worden.

ps als je dit wilt zal je snel moeten wezen want de prijzen zullen ongetwijfeld gaan stijgen. Logitech is namelijk al gestopt met de productie van de Touch en de duet. De radio blijft nog wel in productie maar krijgt andere software.

 
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS