Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Locaties-items openen niet meer als andere pc in netwerk wordt afgesloten  (gelezen 4382 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Weer een vreemd iets, hier. :rolleyes: Vrijwel elke dag van de afgelopen week kon ik ergens in de avonduren opeens de items onder menu Locaties niet meer openen. Heb diverse programma's uit menu Toepassingen geopend en dat gaf geen enkel probleem, maar alles wat zeg maar in 'Computer' te vinden is, was niet meer te bereiken. Het enige dat ik eraan kon doen was de pc opnieuw opstarten.

Na een paar dagen viel het me op dat dat 'bevriezen' gebeurde, kort nadat de andere pc die in het netwerkje hangt, was afgesloten. Dus de volgende dag daar eens extra op gelet, en inderdaad, de andere pc ging uit en tegelijk waren op mijn pc de Locaties-items niet meer te openen.

Begin van deze avond was het weer zover, Locaties-items wilden opeens niet meer openen, Toepassingen-items wel. Ik heb in Systeem, Beheer en in -Voorkeuren een paar dingen geopend en dat opende gewoon. En ook via gksudo nautilus opende alles.
Vandaag was het 'bevriezen' veel vroeger dan normaal, maar daardoor weet ik ook meteen zéker dat het optreedt wanneer de andere pc wordt afgesloten: die ging nu namelijk aan het begin van de avond al uit en prompt kon ik de Locaties-items niet meer openen. :(

Ik heb een paar dagen geleden al overwogen om Ubuntu maar opnieuw te installeren om te kijken of dat een oplossing was, maar misschien weet iemand een andere?

Het betreft een NFS netwerkje van twee pc's die allebei Ubuntu 8.04 draaien.
Misschien zegt het jullie iets, in /var/log/messages vond ik bij het tijdstip waarop de andere pc afgesloten werd, dit:
Aug 26 18:48:53 Ubuntu -- MARK --
Aug 26 18:57:31 Ubuntu kernel: [17335.693645] nfs: server 192.168.1.8 not responding, still trying
Aug 26 18:59:57 Ubuntu kernel: [17481.866631] end_request: I/O error, dev fd0, sector 0
Aug 26 18:59:57 Ubuntu kernel: [17481.898562] end_request: I/O error, dev fd0, sector 0
Aug 26 19:10:03 Ubuntu kernel: [18085.779172] agpgart: Found an AGP 2.0 compliant device at 0000:00:00.0.
Aug 26 19:10:03 Ubuntu kernel: [18085.779193] agpgart: Putting AGP V2 device at 0000:00:00.0 into 4x mode
Aug 26 19:10:03 Ubuntu kernel: [18085.779229] agpgart: Putting AGP V2 device at 0000:01:00.0 into 4x mode
Aug 26 19:10:17 Ubuntu kernel: [18100.327117] nfsd: last server has exited
Aug 26 19:10:17 Ubuntu kernel: [18100.327123] nfsd: unexporting all filesystems
Aug 26 19:10:17 Ubuntu exiting on signal 15
Aug 26 19:11:27 Ubuntu syslogd 1.5.0#1ubuntu1: restart.
Aug 26 19:11:27 Ubuntu kernel: Inspecting /boot/System.map-2.6.24-24-generic

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Aug 26 18:57:31 Ubuntu kernel: [17335.693645] nfs: server 192.168.1.8 not responding, still tryingDit is logisch, want die andere pc staat uit.
Probeer die nfs map eens af te koppelen?
sudo umount /pad/naar/nfs

Hierna zouden je locaties het weer moeten doen.

Aug 26 18:59:57 Ubuntu kernel: [17481.866631] end_request: I/O error, dev fd0, sector 0Dit is een foutmelding over een diskettestation dat het niet doet.
Heb je er een kapotte diskette in zitten? Heb je helemaal geen diskettestation?
Schakel de diskette eens uit via de BIOS.

Offline Mikkel

  • Lid
Aug 26 18:57:31 Ubuntu kernel: [17335.693645] nfs: server 192.168.1.8 not responding, still tryingDit is logisch, want die andere pc staat uit.
De boodschap in het log is uiteraard logisch, want die andere pc ging/was uit. Maar ik vind het minder logisch dat dáárdoor op mijn pc de Locaties-items niet meer reageren.
Wat me trouwens nog te binnen schoot toen ik m'n pc al uit had: ook het afsluiticoon rechts bovenin reageert op zo'n moment niet meer. Pc opnieuw opstarten moet dan met Ctrl+Alt+Backspace en de optie Herstarten.


Citaat
Probeer die nfs map eens af te koppelen?
sudo umount /pad/naar/nfs

Hierna zouden je locaties het weer moeten doen.
Het klinkt misschien 'ontevreden', maar toen er op de andere pc alleen nog maar Windows XP stond en het netwerk Ubuntu - Windows een Samba-aangelegenheid was, ging ook mijn pc als eerste aan en als laatste uit, maar heeft dat nooit geleid tot het niet meer kunnen bereiken van bepaalde menu-items. Dit is een vervelende eigenschap van het NFS netwerk, dat sinds een dikke week draait.
Het komt er dus feitelijk op neer dat op pc1 een commando moet worden gegeven als pc2 aan gaat, en aan het eind van de dag weer een commando om het NFS netwerk te vertellen dat pc2 uit is gezet. Waarom doet Samba dit automatisch en NFS niet? ???

Citaat
Aug 26 18:59:57 Ubuntu kernel: [17481.866631] end_request: I/O error, dev fd0, sector 0Dit is een foutmelding over een diskettestation dat het niet doet.
Heb je er een kapotte diskette in zitten? Heb je helemaal geen diskettestation?
Schakel de diskette eens uit via de BIOS.
Het diskettestation is dik in orde en er zit geen (kapotte) diskette in. Heb er net voor de zekerheid even een diskette in gestopt en die werd gewoon geopend.

Offline Mikkel

  • Lid
Is dit nu iets dat alleen in het NFS netwerkje hier voorkomt? Kan het me niet voorstellen, maar kan me ook niet herinneren dat ik er het afgelopen jaar ergens op het forum een vraag over gelezen heb. Is het iets dat inderdaad alleen hier bij mij gebeurt, waar ligt het 'm dan aan? Een of andere verkeerde instelling?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ik denk dat het wel op te lossen valt via een kleine aanpassing in fstab.
Kijk eens naar de opties "soft,timeo=XX,retrans=YY"
Kijk in man nfs voor de uitleg.
Het nadeel is dat als de andere computer onverwacht uit gaat of je netwerk even weg valt (draadloos?), je datacorruptie kan krijgen. Het voordeel is dat je waarschijnlijk na een minuut gewoon weer een werkend systeem hebt.

Offline Mikkel

  • Lid
Ik denk dat het wel op te lossen valt via een kleine aanpassing in fstab.
Kijk eens naar de opties "soft,timeo=XX,retrans=YY"
In fstab staat achter het koppelpunt voor de andere pc:
nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intrIs dus enigszins anders dan wat jij schrijft. Wat moet ik aanpassen? soft en retrans=YY erbij zetten of i.p.v wat er nu staat? Waar staat 'retrans' precies voor en wat komt er op de plaats van YY?


Citaat
Het nadeel is dat als de andere computer onverwacht uit gaat of je netwerk even weg valt (draadloos?), je datacorruptie kan krijgen. Het voordeel is dat je waarschijnlijk na een minuut gewoon weer een werkend systeem hebt.
Het netwerk is bedraad.
Normaal gesproken gaat de andere pc pas eind van de avond uit, maar ik heb net ondervonden wat er gebeurt als ie opnieuw opgestart wordt en dan niet in Ubuntu maar in Windows. Er reageerde op mijn pc meteen helemaal niets meer, ook de pdf die ik geminimaliseerd had wilde niet meer openen en ook de terminal niet, dus in dat geval helpt een umount-commando ook niets. :(  Toen ik m'n pc opnieuw opstartte bedacht ik me dat ik F2 niet had geprobeerd.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ik heb het hier ook al eens gehad, maar toen reageerde alleen het locaties menu niet (of pas na een paar minuten wachten). De terminal deed het wel, behalve als ik naar de map van de nfs share ging.

Ik zou deze optie achter hetgeen er nu al staat plakken: retry=2
Dan wordt het:
nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr,retry=2Dan heb je hooguit 2 minuten wat dingen die niet werken. Je kan het ook inkorten naar 1.

Als er dus helemaal niks reageert, moet je dan 2 minuten wachten totdat nfs het opgeeft.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Wat ook nog mogelijk is, is een scriptje bouwen dat via SSH inlogt en de NFS mount verbreekt.
Volgens mij kan je via de netwerkmanager instellen dat vlak voordat de verbinding verbroken wordt er een commando uitgevoerd wordt. Dat script zou je dan op beide computers in moeten stellen.
Hoe dat precies moet weet ik ook niet precies, maar dat kan je vast wel Googlen.

Offline Mikkel

  • Lid
Ik heb het hier ook al eens gehad, maar toen reageerde alleen het locaties menu niet (of pas na een paar minuten wachten). De terminal deed het wel, behalve als ik naar de map van de nfs share ging.
Dat de terminal niet meer reageerde had ik ook nog niet eerder meegemaakt, het was steeds alleen Locaties en het afsluiticoon.

Ik ga voor de optie om fstab aan te passen. Lijkt me eenvoudiger dan gedoe met scriptjes. =D

Bedankt voor de hulp, Johan. :)

Offline Mikkel

  • Lid
Nou........... na het afsluiten van de andere pc kon ik nu in ieder geval de items in Locaties weer openen. Behalve Bestandssysteem. Als ik Computer open en op Bestandssysteem klik, blijft het venster aan de rechterkant wit en de cursor blijft ronddraaien. Zelfs via gksudo nautilus kom ik er niet meer in.

Via mount zag ik dat de andere pc nog steeds gemount was, terwijl hij al zeker een half uur uit was. ??? Zowel sudo umount /pad/naar/gedeelde/map als sudo umount koppelpunt geprobeerd, maar de terminal gaf dit terug:
umount.nfs: Server failed to unmount '192.168.1.8:/home/excalibur/Bureaublad/Downloads'
umount.nfs: /media/Downloads_Ubuntu: device is busy
umount.nfs: Server failed to unmount '192.168.1.8:/home/excalibur/Bureaublad/Downloads'
umount.nfs: /media/Downloads_Ubuntu: device is busy
ikkuh@Ubuntu:~$ sudo umount /media/Downloads_Ubuntu
umount.nfs: Server failed to unmount '192.168.1.8:/home/excalibur/Bureaublad/Downloads'
umount.nfs: /media/Downloads_Ubuntu: device is busy
umount.nfs: Server failed to unmount '192.168.1.8:/home/excalibur/Bureaublad/Downloads'
umount.nfs: /media/Downloads_Ubuntu: device is busy


't Zal wel niet horen bij een Ubuntu - Ubuntu netwerk, maar ik ga morgen maar eens wat knoeien met Samba, denk ik.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Locaties-items openen niet meer als andere pc in netwerk wordt afgesloten
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/28, 00:27:50 »
Gaan er niet heel vaak bestanden verloren of kapot bij jou thuis?
Ik zou het heel vervelend vinden als ik een bestand aan het downloaden of bewerken was en iemand anders zet de andere computer uit. *Poef* en weg is je data. Het zal maar een belangrijk verslag voor school/studie zijn, of de vakantiefoto's die je aan het bewerken was...

Dat hij "busy" is betekent dat je nog een bestand open hebt staan op de server. Die zou wel eens kapot gegaan kunnen zijn.

Dit probleem heb je net zo hard met Samba als met NFS hoor, je data komt nog steeds niet aan op een computer die uitstaat. Bovendien is Samba hier 3x zo traag als NFS.

Kan je niet beter een NAS kopen? Die verbruikt niet zoveel en kan je langer aan laten staan zonder geluidsoverlast of exorbitant hoge stroomrekening. Die kan je bijv. 's ochtends aanzetten en 's avonds weer uit.
Dat lijkt me gezonder voor je data.

Misschien de beste oplossing: Niet zomaar die andere computer uitzetten. Laat die persoon even een berichtje sturen via Pidgin/amsn of even naar jou roepen dat je eerst die map moet afkoppelen. Zo raak je én geen data kwijt, én blijft je systeem gewoon werken.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Locaties-items openen niet meer als andere pc in netwerk wordt afgesloten
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/28, 00:48:31 »
Zó belangrijk is die gedeelde map die op elke pc staat nu ook weer niet, hoor. ;) Daar wordt niet voortdurend data tussen verstuurd, die dient alleen maar om wat simpele bestanden over en weer te schuiven. Daarom is het ook maar één map die gedeeld wordt, geen hele partities of muziekbibliotheken of zo. Dit is net wat makkelijker dan een usb-stick, zal ik maar zeggen. :)  En omdat het maar wat simpele bestanden zijn, maakt het ook niet zoveel uit of Samba 3 x zo langzaam is als NFS.

Je tip om de gedeelde map op de andere pc eerst af te koppelen voordat die pc uit gaat, is wel iets om te onthouden. De pc's staan in dezelfde ruimte, dus ik heb er wel erg in als de andere pc afgesloten gaat worden. Daarom weet ik dus ook 100% zeker dat er daarstraks geen data overgeheveld werd toen de andere pc werd afgesloten. Dus waar die melding 'device is busy' dan vandaan komt...........? En waarom bij mij na het aanpassen van fstab de Locaties-items weer te bereiken zijn, maar het Bestandssysteem niet? ???
« Laatst bewerkt op: 2009/08/28, 00:55:30 door Mikkel »