Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DVD brander vervangen, geen geluid  (gelezen 732 keer)

DVD brander vervangen, geen geluid
« Gepost op: 2021/11/21, 12:29:36 »
De brander in mijn oude PC wilde zijn lade niet meer open doen. Aangezien ik nog een DVD brander uit een sloopcomputer had maar even omgezet. Werkt prima maar helaas geen geluid van DVD of CD. Het gekke is dat als ik een CD rip ik wel gewoon geluid heb. Instelling?

Offline vanadium

  • Lid
Re: DVD brander vervangen, geen geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2021/11/21, 12:44:52 »
geen geluid van DVD of CD.
Misschien helpt een beetje extra detail hier om het mogelijke probleem te duiden.

Offline bart85

  • Lid
Re: DVD brander vervangen, geen geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/11/21, 14:21:26 »
Je kunt proberen in de BIOS gaan en dan op het knopje drukken van de brander. Dan zou hij eruit moeten komen.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: DVD brander vervangen, geen geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/11/21, 17:29:35 »
Stomme vraag misschien. Maar heb je wel alle kabeltjes goed aangesloten?

Alweer even geleden dus even uit mijn hoofd, maar ik meen me te herinneren dat je voor audio afspelen een apart kabeltje altijd in moet prikken. Dat die platte niet genoeg daarvoor is (waarmee alle andere functies wel gewoon werken).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: DVD brander vervangen, geen geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/11/21, 19:04:28 »
Bedankt voor het meedenken. Even voor de duidelijkheid, met de oude brander werkte het prima. Ik heb de kabeltjes gewoon omgeplugd (was ook niet bepaald mijn  eerste keer). Dus gewoon de SATA kabel en de voedingskabel. Een extra audio-output zit er niet op. Heb ik, geloof ik, wel eens bij heel oude spelers gezien maar nooit bij de SATA generatie.
Codecs zijn ook gewoon aanwezig en als ik de CD rip kan ik het bestand daarna gewoon van  harddisk spelen met geluid.

P.s. de oude brander heb ik vandaag weg gegooid. Als ik eject deed door op het knopje te drukken of vanuit Ubuntu kon ik wel horen dat hij pogingen deed om de lade te openen maar de mechaniek was kapot. Ding was ook al 11 jaar oud en ik had toch nog een andere liggen.