Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Shotwell verwijder foto's die niet in library zitten.  (gelezen 1708 keer)

Offline MKe

  • Lid
Shotwell verwijder foto's die niet in library zitten.
« Gepost op: 2015/10/27, 08:18:21 »
Hoi,

Ik gebruik op dit moment shotwell om mijn jpegs te managen. Ik merkte echter dat verwijderde foto's die niet meer in shotwell te zien zijn (ook niet in de trash), nog wel in de map aanwezig zijn. Is er een manier om deze map op te schonen, m.a.w. weet iemand een manier om te zien of een foto daadwerkelijk in de shotwell database aanwezig is en zo niet deze te verwijderen?

Offline wowo

  • Lid
Re: Shotwell verwijder foto's die niet in library zitten.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/27, 21:32:56 »
Als ik je goed begrijp heb je in Shotwell het volgende gedaan:
Je wilde een foto definitief verwijderen van je pc vanuit Shotwell maar dat heb je niet op de juiste manier gedaan.
Je hebt de desbetreffende foto naar de (Shotwell) prullenbak verplaatst en bij het legen van die ("Shotwell") prullenbak op <alleen verwijderen> geklikt ipv op < bestand naar ("systeem") prullenbak verplaatsen>.
Wanneer je namelijk klikt op <alleen verwijderen> wordt deze foto alleen uit de database van Shotwell verwijderd maar niet daadwerkelijk van je pc (hij blijft dus nog in je map staan).
Als je dat had gewild moest je op < bestand naar ("systeem") prullenbak verplaatsen> klikken.
Dan wordt namelijk de foto niet allleen uit de Shotwell database verwijderd maar hij wordt ook nog eens verplaatst naar je ("Systeem") prullenbak. Wanneer je de systeem prullenbak leegt is de foto pas daadwerkelijk van je pc verdwenen (naja met recovery software vaak nog terug te halen :)). 
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: Shotwell verwijder foto's die niet in library zitten.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/27, 22:30:06 »
Is er een manier om deze map op te schonen, m.a.w. weet iemand een manier om te zien of een foto daadwerkelijk in de shotwell database aanwezig is en zo niet deze te verwijderen?
Ik denk niet dat dit eenvoudig kan. Foto's die je uit de database van shotwel verwijdert (Edit - remove from library) zonder die via de shotwell trash te laten gaan (edit - Move to trash), blijven op de harde schijf staan, maar zijn niet meer in Shotwel aanwezig - via Shotwel kan je er niets meer mee doen, tenzij je ze eerst terug importeert en dan in Shotwel verwijdert via de Shotwell Trash, gevolgd door het leegmaken van de Shotwell Trash.

Re: Shotwell verwijder foto's die niet in library zitten.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/27, 23:04:39 »
Voor zover ik weet gebruikt Shotwell een sqlite-database. Is dat niet een leuke Pythonuitdaging? (je kunt een sqlite-database prima benaderen vanuit Python) ;)

Offline wowo

  • Lid
Re: Shotwell verwijder foto's die niet in library zitten.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/27, 23:25:42 »
Volgens mij zou je ook het volgende kunnen doen:
Geef al je foto's in Shotwell een uniek kenmerk. Dat kan bv een bepaalde waardering zijn die je nog niet hebt gebruikt.
Deze info moet wel in de meta-informatie opgeslagen worden van je fotobestand (zie instellingen). Een waardering zoals 1 ster wordt opgeslagen als rate=1 in de meta-tags. Eventueel nog te controleren via de exiftool.
Verwijder vervolgens de Shotwell database en importeer al je fotomappen opnieuw.
Nu zullen de door jouw ongewenste foto's ook weer te zien zijn in Shotwell maar die zijn nu te onderscheiden van de goede.
Vervolgens een selectie maken van de ongewenste en deze nu op de juiste wijze verwijderen uit Shotwell (zie mijn post hierboven).

NB Ik ga hierbij vanuit dat je de overige zaken die je mogelijkerwijs al in Shotwell hebt ingevoerd, zoals titels en labels, ook in de meta-informatie van je foto's zijn opgeslagen.
Anders ben je die op deze manier kwijt en zal er een andere methode gebruikt moeten worden waarbij je de database niet verwijdert.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline MKe

  • Lid
Re: Shotwell verwijder foto's die niet in library zitten.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/28, 06:31:07 »
Ik heb het volgende gedaan.

Ik heb de fotolibrary opnieuw geimporteerd. Gewoon de map die de foto's bevat en in shotwell is aangegeven als opslag. Shotwel hekend gewoon welke foto's al inde library zitten en welke niet. Hij importeerd dus alleen de "verwijderde" foto's. Vervolgens in de linker balk geselecteerd dat ik de nieuw geimporteerde foto's wil zien, alles selecteren en naar de trash gooien. Vervolgens in de trash verwijderen met trash (naar prullebak verplaatsen). Leek me wel een slimme truuk. Helaas staan de foto's nog steeds op de schijf :(

Ik had eigelijk geen zin, maar het lijkt erop dat ik Erik1984's idee maar moet gaan proberen. Maar dat kost dan weer meer tijd dan ik had gehoopt.

Ik ga daarna eens kijken naar een goede methode om zonder shotwell mijn foto's te managen. Zo'n externe database is niet zo handig.
« Laatst bewerkt op: 2015/10/28, 15:14:30 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline vanadium

  • Lid
Re: Shotwell verwijder foto's die niet in library zitten.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/28, 10:54:21 »
Ik teste het zelf even, en het lijkt me inderdaad dat dit niet werkt zoals verwacht. Bij het wissen van een foto krijg je de keuze: enkel verwijderen uit library of ook de foto zelf naar de Ubuntu trash te verhuizen. Dit laatste blijkt niet te gebeuren, ook als je de juiste keuze maakt. Maakt het wel lastig om via Shotwell je bestanden opgeruimd en netjes te houden.

Offline wowo

  • Lid
Re: Shotwell verwijder foto's die niet in library zitten.
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/28, 13:03:20 »
@Mke:
De methode zoals jij hem hierboven beschrijft zou eigenlijk gewoon moeten werken en is inderdaad veel gemakkelijker als de door mij beschreven methode. Maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan  ;).
Waarom de foto bij jou toch niet uit de map verdwijnt is mij voor een raadsel: weg uit de ubuntu systeem prullenbak moet toch weg zijn?
Of komt de foto (zoals vanadium beschrijft) niet in je Ubuntu systeem prullenbak terecht als je klikt op <Bestand naar prullenbak verplaatsen> ? Zie ook bijgevoegde afbeelding.
Normaal moet dan die afbeelding gewoon ook uit de map verwijderd worden en verplaatst worden naar de Ubuntu systeem prullenbak.
Heel vreemd als dit bij jou zo niet gebeurt.
Ps Shotwell vind ik overigens voor mijzelf een eenvoudige fijne jpeg manager. gThumb gebruik ik ook heel soms maar Digikam vind ik bv veel te uitgebreid.
Darktable als enige manager gebruiken vind ik (nog?) niet zo handig werken.

Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline MKe

  • Lid
Re: Shotwell verwijder foto's die niet in library zitten.
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/28, 14:44:31 »
Ze worden idd niet in de trash van het os gezet.

Ik heb Shotwell nu bijna een jaar met plezier gebruikt, maar vind het wel een black box (zoals met deze functies). Verder merk ik dat ik ook veel dingen niet gebruik, zoals taggen doe ik sporadisch.
Ik ben het helemaal eens met je w.b. digikam. Ik gebruik DT voor editing en heb dus geen toeters en bellen nodig in mijn beheer programma. Net als jij vind ik ook dat DT niet zo geschikt is voor managing (veel te langzaam). Ik ben dus nu naar een andere workflow aan het kijken.

Tot nu toe vertrouwde ik op Shotwell om de foto's in de juiste mappen te zetten (YYYY/mm/dd/). Ik heb daar nu een alternatief voor gevonden in de vorm van het progje jhead. Dit commandline tooltje verplaatst foto's heel snel naar zo'n structuur net als shotwell. Voor eventueel tagging kan ik (ook op commandline) tmsu gebruiken. Een heel handig progje. Als ik dan op de commandline wil blijven zou ik Feh kunnen gebruiken als viewer of iets simpelers zoeken. Wat ik erg fijn vond aan shotwell was de mogelijkheid om snel dingen naar flickr of facebook te publishen en de mogelijkheid om te exporteren in een bepaald formaat. Moet eens kijken wat ik daarvoor als alternatief kan gebruiken.

Ik zag dat gThumb in iedergeval ook naar flickr en fb kan publishen.
Andere opties zijn:
- geeqie
- phototonic (ziet er veelbelovend uit, doet tagging maar geen export naar fb/flickr)
- feh (iets minder gebruiksvriendelijk)
- EOG (iets te simpel naar mijn smaak)
- ?
« Laatst bewerkt op: 2015/10/28, 14:47:35 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline wowo

  • Lid
Re: Shotwell verwijder foto's die niet in library zitten.
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/28, 15:45:55 »
Toch vermoed ik dat dit probleem niet echt aan Shotwell verweten kan worden.
Heb je misschien de foto's op een NAS staan?
En werkt daar de Systeem Prullenbak wel echt in de door jouw gebruikte mappen?
Het zou namelijk een rechten probleem kunnen zijn van de prullenbak.
 
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Nero

  • Lid
Re: Shotwell verwijder foto's die niet in library zitten.
« Reactie #10 Gepost op: 2015/10/28, 15:52:50 »
Tot nu toe vertrouwde ik op Shotwell om de foto's in de juiste mappen te zetten (YYYY/mm/dd/). Ik heb daar nu een alternatief voor gevonden in de vorm van het progje jhead. Dit commandline tooltje verplaatst foto's heel snel naar zo'n structuur net als shotwell.
Ik heb even een blik geworpen op jhead. Geeft blijkbaar hetzelfde resultaat als exiftool. Dit laatste heeft echter veel meer mogelijkheden, en kan ook RAW exif data behandelen.

Offline MKe

  • Lid
Re: Shotwell verwijder foto's die niet in library zitten.
« Reactie #11 Gepost op: 2015/10/28, 16:19:36 »
Goeie, ga ik eens proberen!

Offline Nero

  • Lid
Re: Shotwell verwijder foto's die niet in library zitten.
« Reactie #12 Gepost op: 2015/10/28, 16:31:29 »
Ik gebruik het sinds enkele jaren.exiftool -P -v -o . -ext jpg '-Directory<DateTimeOriginal' -d $HOME/Pictures/%Y/%m/ -r <source-path>